Nobelpriset i fysik kan leda till framsteg inom kvantdatorer

Permalänk
Melding Plague

Nobelpriset i fysik kan leda till framsteg inom kvantdatorer

Tre brittiska forskare tilldelas Nobelpriset i fysik för arbetet runt fasövergångar och topologiska materiefaser, något som kan komma att spela stor roll för utvecklingen av kvantdatorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Intressant, kan kvant-processor bli något som man har tillämpning av som vanlig användare? T.ex. för att skapa bättre AI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Intressant, kan kvant-processor bli något som man har tillämpning av som vanlig användare? T.ex. för att skapa bättre AI.

Detta är framtiden!
kvantprocessorer när det väl kommer, då har vi teknikbögar en ny era att se fram emot!!

Men jag tror det är minst 20 år till, tyvärr!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Intressant, kan kvant-processor bli något som man har tillämpning av som vanlig användare? T.ex. för att skapa bättre AI.

Inte säker men om "frågan" ställs till kvantdatorn om vilken väg skulle AI-styrda "spel-pjäsen" kommer att ta eller ska ta, baserad på vissa komplexa regler och förutsättningar så kan en komplex beräkning lösas snabbare på en kvantdatorn än en deterministisk vanlig cpu.
Som jag har förstått det så är vanliga cpu:er snabbare på vanliga klassiska beräkningar, så om AI algoritmen är deterministisk, rak och enkel så är det ingen vinning med en kvantdator; däremot om algoritmen är mer komplex, har flera möjliga utfall som måste undersökas, att ett eller flera svar eller troliga svar finns så får man ett troligt svar snabbare med kvantdatorn än med en vanlig cpu.
Sen kan man kontrollera det "troliga svaret" snabbt med den klassiska cpu:n (eller med en kvant-cpu i vissa fall genom att utföra flera statistiska troliga svar), då kontrollen av ett svar brukar kunna beräknas enormt mycket snabbare än att ta reda på ett troligt svar.

Så för AI som simulerar "neurologisk-aktiga" algoritmer, att den simulerar en hjärna, kan bli en trolig variant. Ett slags medveten AI med beteendemönster av något slag.
För rendering kan Monte Carlo liknande beräkningar som MLT, där man försöker hitta light paths (ljusspår?) och dess mutationer, finna just dessa "svar" och "troliga svar"; alltså svar för vilka vägar/spår ljuset tar som går från ljuskällan till ögat/kameran och riktningsvis vise versa. Att finna dessa önskvärda ljusvägar gör en kvantdator bättre tror jag

som sagt väldigt osäker dock. Uppskattar om någon kan korrigera mina "troliga" fel och superpositionera sig över mig

Permalänk

Trodde aldrig att jag skulle få läsa om topologi på Sweclockers. Underbar nyhet!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Inte säker men om "frågan" ställs till kvantdatorn om vilken väg skulle AI-styrda "spel-pjäsen" kommer att ta eller ska ta, baserad på vissa komplexa regler och förutsättningar så kan en komplex beräkning lösas snabbare på en kvantdatorn än en deterministisk vanlig cpu.
Som jag har förstått det så är vanliga cpu:er snabbare på vanliga klassiska beräkningar, så om AI algoritmen är deterministisk, rak och enkel så är det ingen vinning med en kvantdator; däremot om algoritmen är mer komplex, har flera möjliga utfall som måste undersökas, att ett eller flera svar eller troliga svar finns så får man ett troligt svar snabbare med kvantdatorn än med en vanlig cpu.
Sen kan man kontrollera det "troliga svaret" snabbt med den klassiska cpu:n (eller med en kvant-cpu i vissa fall genom att utföra flera statistiska troliga svar), då kontrollen av ett svar brukar kunna beräknas enormt mycket snabbare än att ta reda på ett troligt svar.

Så för AI som simulerar "neurologisk-aktiga" algoritmer, att den simulerar en hjärna, kan bli en trolig variant. Ett slags medveten AI med beteendemönster av något slag.
För rendering kan Monte Carlo liknande beräkningar som MLT, där man försöker hitta light paths (ljusspår?) och dess mutationer, finna just dessa "svar" och "troliga svar"; alltså svar för vilka vägar/spår ljuset tar som går från ljuskällan till ögat/kameran och riktningsvis vise versa. Att finna dessa önskvärda ljusvägar gör en kvantdator bättre tror jag

som sagt väldigt osäker dock. Uppskattar om någon kan korrigera mina "troliga" fel och superpositionera sig över mig

Jag är inte heller expert.

Men om man kan ta kvantfysiken vs "vanlig processor"

Så har "vanlig processor" som vi alla vet "öppna /stäng grind @ 1 och 0.

Medans kvantfysiken är typ röd, och så tittar grön, på röd, så blir typ röd grön, när det väljer det !!!!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag är inte heller expert.

Men om man kan ta kvantfysiken vs "vanlig processor"

Så har "vanlig processor" som vi alla vet "öppna /stäng grind @ 1 och 0.

Medans kvantfysiken är typ röd, och så tittar grön, på röd, så blir typ röd grön, när det väljer det !!!!!

Det är ju väl ingen som egentligen vet hur dessa hypotetiska kvantdatorer ska funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Det är ju väl ingen som egentligen vet hur dessa hypotetiska kvantdatorer ska funka.

Så sant.
Men tror det är på stor framgång!

Lyssnade på P3 på jobbet, och en fysiker som gäst talade om att denna kvantbiten kommer att lösas.
Sen om den är löst när du och jag lever, det är en annan fråga.

Shit, vi alla tekniknördar skulle föddas 50 år framåt

Så gott det skulle varit.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

@skog1s: hehe sant. Förutsatt att de kan ha mer praktiska datalogiska tillämpningar och inte bara beräkningsmässiga sådana så vore det något att spela ett spel år 2070 på en kvantdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag är inte heller expert.

Men om man kan ta kvantfysiken vs "vanlig processor"

Så har "vanlig processor" som vi alla vet "öppna /stäng grind @ 1 och 0.

Medans kvantfysiken är typ röd, och så tittar grön, på röd, så blir typ röd grön, när det väljer det !!!!!

Tror mer att om egenskapen har "landat" i "röd" så stannar den i "röd" då dennes superposition har kollapsat. Den "väljer" inte för den delen heller som om den hade en vilja, för att vara tydlig.
Vad som är troligast att ske, sker också oftast men inte alltid, samtidigt kan alla troliga möjligheter ske (röd/grön/whatever) så länge kvantsystemet inte "störs" av bl.a. mätningar eller andra kvantsystem, för när den "störs" så kollapsar superpositionen till ett deterministiskt tillstånd och egenskapen är "vald"/bestämbar. Med andra ord är något vald så kan inget annan möjlighet ske då det redan har skett ett "val". ......eller tja om du drar t.ex. en "sammanflätad" foton (entangled) genom en "quantum eraser" och "sopar igen spåren" så blir det valda icke vald igen så länge man ej mäter vad egenskapen va under den period den skulle va varit "vald". Så länge "causality" bibehålls.

De är svårt det där med kvantfysik, själv har jag aldrig varit så osäker på något som detta trots att jag har läst om detta så mycket jag har bara kunnat.

Skrivet av scara:

Det är ju väl ingen som egentligen vet hur dessa hypotetiska kvantdatorer ska funka.

Det finns väl kvantdatorer idag, om det är det du syftar på? Dock är dem svåra att handskas med då de kräver låga temperaturer (under 1 grad kelvin) och får inte bli störda av externa system för att behålla "entanglement", samt att de är väldigt dyra i köp och underhåll.
Forskningen som fick nobelpriset i fysik kan bl.a. (vad jag har förstått) eventuellt ge möjligheten till att enklare att kunna behålla denna "entanglement" och då resultera till att det blir billigare att både skapa och underhålla dessa kvantdatorer.

Ska försöka läsa på vad nobelpriset egentligen innebär.

Edit: stuff...

Permalänk
Medlem

Kan detta ha att göra med tillverkning av supraledare i rumstemperatur... har för mig var nya motorer till rymdskepp som behövde det så dagens rakter kunde pensioneras

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Det finns väl kvantdatorer idag, om det är det du syftar på? Dock är dem svåra att handskas med då de kräver låga temperaturer (under 1 grad kelvin) och får inte bli störda av externa system för att behålla "entanglement", samt att de är väldigt dyra i köp och underhåll.
Forskningen som fick nobelpriset i fysik kan bl.a. (vad jag har förstått) eventuellt ge möjligheten till att enklare att kunna behålla denna "entanglement" och då resultera till att det blir billigare att både skapa och underhålla dessa kvantdatorer.

Ska försöka läsa på vad nobelpriset egentligen innebär.

Edit: stuff...

Man är inte överens om "kvantdatorer" som D-Wave eller Googles variant är "riktiga" kvantdatorer. De kanske är det. Eller så är frågan meningslös då man är inte överens om vad datorn är eller ska vara eller ska klara av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Man är inte överens om "kvantdatorer" som D-Wave eller Googles variant är "riktiga" kvantdatorer. De kanske är det. Eller så är frågan meningslös då man är inte överens om vad datorn är eller ska vara eller ska klara av.

Tja deras är en blandning av kvant och klassiskt om jag har förstått det rätt, och ligger runt 1000+ qubits. "Riktiga" eller "fullständiga" kvantdatorer har jag för mig finns men har enstaka antal qubits. Läste nu att IBM har en variant på 5 qubits men denna är kanske också någon slags "hybrid" eller förenkling som d-wave.

Hursomhelst, spännande värld Hoppas den nya upptäckten kan bidra till en "riktigt" kvantdator.

Permalänk
Skrivet av SolidReactor:

Inte säker men om "frågan" ställs till kvantdatorn om vilken väg skulle AI-styrda "spel-pjäsen" kommer att ta eller ska ta, baserad på vissa komplexa regler och förutsättningar så kan en komplex beräkning lösas snabbare på en kvantdatorn än en deterministisk vanlig cpu.
Som jag har förstått det så är vanliga cpu:er snabbare på vanliga klassiska beräkningar, så om AI algoritmen är deterministisk, rak och enkel så är det ingen vinning med en kvantdator; däremot om algoritmen är mer komplex, har flera möjliga utfall som måste undersökas, att ett eller flera svar eller troliga svar finns så får man ett troligt svar snabbare med kvantdatorn än med en vanlig cpu.
Sen kan man kontrollera det "troliga svaret" snabbt med den klassiska cpu:n (eller med en kvant-cpu i vissa fall genom att utföra flera statistiska troliga svar), då kontrollen av ett svar brukar kunna beräknas enormt mycket snabbare än att ta reda på ett troligt svar.

Så för AI som simulerar "neurologisk-aktiga" algoritmer, att den simulerar en hjärna, kan bli en trolig variant. Ett slags medveten AI med beteendemönster av något slag.
För rendering kan Monte Carlo liknande beräkningar som MLT, där man försöker hitta light paths (ljusspår?) och dess mutationer, finna just dessa "svar" och "troliga svar"; alltså svar för vilka vägar/spår ljuset tar som går från ljuskällan till ögat/kameran och riktningsvis vise versa. Att finna dessa önskvärda ljusvägar gör en kvantdator bättre tror jag

som sagt väldigt osäker dock. Uppskattar om någon kan korrigera mina "troliga" fel och superpositionera sig över mig

Frågan är ju hur många gånger man måste kontrollera svaret från kvantdatorn. Är det för många gånger tappar man ju fördelen mot traditionella cpu's

För övrigt har jag för mig att det var en scam som gick ut på att sälja "Orion"-märkta datorer som "kvantdatorer" vilka hade ett svart standard midi tower chassi kring 2006 och normala komponenter i.

Det bästa vore om det kom en kvant co-processor, typ som i nostalgi världen med "matte processor" till cpu:n

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtomicPunk:

Trodde aldrig att jag skulle få läsa om topologi på Sweclockers. Underbar nyhet!

Skickades från m.sweclockers.com

Nä, det är ju lite ovanligt att höra om sådant härinne.
Tycker det kan kännas lite missvisande när nyhetetsmedia presenterar vad forskarna egentligen gjort.
Det låter ju nästan på beskrivningen som att de skulle uppfunnit grundläggande topologi eller något.

Det är ju dock inte lätt att förmedla sådant här på ett sätt som lekmän förstår och då blir ju topologi något konkret de kan beskriva iallafall
Munkar som blir bollar och liknande ger ju iallafall någon sorts konkret bild..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@JesperT: Ja det är så klart en ytterst förenklad förklaring av topologi och fasövergångar i nyheten, skulle vi ens börja skrapa på ytan skulle det bli en mastodontartikel, för att inte tala om hur massivt det skulle bli om vi riktigt konkret skulle förklara konceptet och vetenskapen. Jag tycker personligen att det är kul att skriva om topologi och kvantdatorer, det är inte varje dag vi får chansen att göra det

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@SolidReactor: Precis, D-Wave har inte en "riktig" kvantdator som kan programmeras till att utföra olika uppgifter, den kan hantera en väldigt specifik typ av uppgifter genom en teknik som kallas quantum annealing. När jag pratade med Martin Leijnse från Lunds universitet bekräftade han just detta, och berättade att en riktig kvantdator som kan hantera tillräckligt många kvantbitar för att vara riktigt användbar i praktiska tillämpningar ligger många år in i framtiden. Det råder en generell osäkerhet runt vad D-Waves kvantdatorer egentligen är eftersom ingen utanför företaget har fått se hur maskinerna fungerar. Det kan vara kvantdatorer med quantum annealing-teknik, det kan vara hybrider och det kan vara traditionella datorer som bara jobbar annorlunda mot traditionella datorsystem.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Nä, det är ju lite ovanligt att höra om sådant härinne.
Tycker det kan kännas lite missvisande när nyhetetsmedia presenterar vad forskarna egentligen gjort.
Det låter ju nästan på beskrivningen som att de skulle uppfunnit grundläggande topologi eller något.

Det är ju dock inte lätt att förmedla sådant här på ett sätt som lekmän förstår och då blir ju topologi något konkret de kan beskriva iallafall
Munkar som blir bollar och liknande ger ju iallafall någon sorts konkret bild..

De e därför kommentarer finns! Har ni schyssta källor eller enkla förklaringar så ös på, vill gärna läsa mer om detta.

Skrivet av Patrik356b:

Frågan är ju hur många gånger man måste kontrollera svaret från kvantdatorn. Är det för många gånger tappar man ju fördelen mot traditionella cpu's

Har för mig att kontrollen ligger runt 100 gånger när det gäller kryptografi med kvantdatorer. Iaf enligt Benjamin Schumacher som är professor och driver ett företag/forskning för kvant-kryptografi. Det var i någon/några av hans lektioner där han nämnde hur deras kryptografi lösning behöver kontrollera runt 100 ggr, om jag minns rätt. Men här får man då med kvant-kryptografi ett 100% kryptering som ej går att knäcka.
https://www.thegreatcoursesplus.com/professors/benjamin-schum...
intressant om man vill djupdyka lite.

I andra fall som för AI och rendering så har jag ingen aning om hur många gånger man behöver kontrollera men om jag gör en okvalificerad gissning för rendering så tror jag kontrollen behövs bara göras en gång, då man redan har svaret och utför en trace utifrån det, som i sin tur är relativt billigt. Det som är dyrt och svåra är att försöka just hitta dessa önskvärda trace som betyder något för renderingen.
Sen finns det kanske mer korrekta renderingsalgoritmer än Monte Carlo / MLT som skulle vara betydligt svårare för en cpu att lösa men för en "qcpu/qpu" relativt snabbt och enkelt att lösa; troligtvis/kanske t.o.m. rendera bilden lika snabbt oavsett hur komplext scenen blir och som samtidigt resulterar till en mer realistisk bild än MLT.

Permalänk
Medlem

Detta ar mitt forskningsomrade, sa roligt att se en artikel om det har! Bara en liten kommentar: topologiska fasovergangar ar inte fasovergangar som fran gas till vatska etc. Det ar bara ett nytt satt att analysera material. Det har inte heller nagonting med hal i materialet att gora, antalet hal i ett material ar ett exempel fran matematiken, pa denna nya typ av analys inom fysiken som ny inom fysik men funnits i tex matematik lange.

Det ar valdigt coolt dock! Personligen tror jag att detta kommer ha tillampningar inom vanlig elektronik langt innan nagra kvantdatorer har dessa chip.

Permalänk
Medlem

Kvantfysik är sista holdouten för de religiösa i dagsläget. Många använder multiversehypotesen för att bevisa att partiklar bundna kan vara obundna på annan plats och korrellera, men de kan lika gärna försöka att bevisa guds ickeexistens.

Per definition: Om du hittar ett till universum, så blir det per automatik del av universum (allt och universalis på latin). Bara för att det är dolt, är det inte bortom. Kvantfysikens perpetes att tro (och jag betonar "tro") på elektroner i paralellism som man inte kan mäta och inte kan se börjar likna påven Innocentius förklaran av guds natur.

Jag säger inte att de har fel, men man undrar ju verkligen hur typerna tänker.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

@danedi: religion pastar saker utan att ha nagon evidens. jag ar inte saker pa om du talar om quantum entaglement eller dubbelspaltsexperimentet men bagge har ju mats i experiment?

du behover inte aberopa multiverse for att forklara ett dubbelspaltsexperiment eller entaglement. du pastar att manga gor det, jag har aldrig sett nagon aberopa multiverse for att forklara nagon av dessa i mina bocker. men du kanske har nagon grund (evidens) for ditt pastande har?

din definition av universum har jag inga synpunkter pa, men den ar inte den som anvands inom multivarldsteorin och att byta namn pa nagon av dom ar fullt mojligt och teorin ar fortfarande densamma, att haka upp sig pa ordvalet ar bara semantik. personligen tror jag inte heller pa den, men det ar befangt att pasta att kvantfysik ar religion for att du inte tror pa en del av kvantfysik som det inte ens finns konsensus inom faltet om. utan kvantfysik hade du inte haft en dator att skriva pa. hela var forstaelse av halvledare, kisel, kristallin struktur, bandstruktur, transistorer etc etc ar baserad pa kvantfysik.

Permalänk
Medlem

Finns det någon enkel förklaring till varför resistansen minskar när antalet hål ökar?

Permalänk
Medlem

@Zunhs: det finns inga hal i topologiska insulatorer, det ar en analogi. ur topologisk synpunkt ar en donut och en kaffekopp ekvivalenta da deras topologiska invariant (nagot som inte forandras), ar lika. i detta fallet ar topologiska invarianten antalen hal (tekniska termen ar genus) och denna kan du inte andra for ett objekt utan att gora "drastiska" deformationer.

dessa herrar upptackte att det finns topologiska invarianter av andra slag (finns manga olika), inom halvledarfysiken. dvs, elektriska egenskaperna ar skyddade sa lange man inte gor "drastiska" deformationer. denna upptakt forklarade bland annat quantum hall effect och ledde till upptakten av topologiska insulatorer dar resistansen ar lag. notera att resistansen inte ar lag for alla topologiska insulatorer, men tack vare denna analysmetod, kunde forskare forutspa vissa material som har lag resistans. det finns mycket annat som bygger pa detta, topologiska superledare, weyl metaller, kristallina topologiska insulatorer etc sa deras upptakter startade en helt ny gren av forskning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akius:

@Zunhs: det finns inga hal i topologiska insulatorer, det ar en analogi.

Nu hittade jag lite mer information tack vare det du skrev.
Länk.

Jag får intrycket att matematiken, en topologi med ett visst antal hål, förutsäger vilken typ av material som har en viss, mycket stabil, nivå av ledningsförmåga.