Asus Macbook-utmanare Zenbook 3 på väg till svenska butiker

Permalänk
Melding Plague

Asus Macbook-utmanare Zenbook 3 på väg till svenska butiker

Efter sommarens tillkännagivande av Asus slimmade Macbook-utmanare Zenbook 3 är modellen på väg ut till svenska butiker, med löfte om högre prestanda och mer kompakt formfaktor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Ser ju riktigt trevlig ut!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Kan nog vara den snyggaste ultrabooken ever!
Men satan vad dyrt....

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Skulle allt vara 2st usb C på den så hade den varit klockren.

Adaptrar i alla ära, men måste man bära med sig dessa hela tiden så gör datorn istället lite större. Jag antar att man laddar denna genom usbporten som på macbook?

Permalänk
Medlem

när pc datorer kostar lika mycket som en mac.....

Nej tack

Permalänk
Medlem

Suck, i5? i7? Vad blir batteritiden på denna mån tro? 4h? Deras Zenbook med Core-M har typ 6h batteritid. Vad är poängen med alla dessa slimmade laptops när batteritiden är urusel.

Permalänk
Medlem

Macbook utmanare utan OSX? är väl ingen riktig macbook utmanare då? olika OS körs på dom

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spawnbadboy:

när pc datorer kostar lika mycket som en mac.....

Nej tack

Väldigt många laptops i de bättre klasserna kostar så mycket. De flesta systemutvecklare laptoparna kostar nog mellan 20- 30 000kr utan att för den skull ha extrem hårdvara.

Men för min del köper jag billigare laptops. Halva priset, fulare och man behöver en resväska på hjul för att släpa laptoppen efter sig är mer min stil.

Skrivet av Feeku:

Suck, i5? i7? Vad blir batteritiden på denna mån tro? 4h? Deras Zenbook med Core-M har typ 6h batteritid. Vad är poängen med alla dessa slimmade laptops när batteritiden är urusel.

U-serien, betydligt slöare och prestanda därefter. Säkerligen mer strömkrävande än Core-M men många behöver ha den extra prestandan.

Permalänk
Medlem

@Christley, Detta är kanske av intresse för dig.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv

Låter nästan som om apple vore totalt dominerande på laptop marknaden, men de har runt 10% och ligger precis efter Asus vad gäller försäljning.

Permalänk
Medlem

måste säga att jag tycker att guldet är riktigt fult. tycker att det är bra att de håller sig till 1920x1080, lär behöva all batteritid man kan få om den ska ha en sådan processor. frågan är hur batteritiden faktiskt blir, kan den mäta sig med en mac? en sådan lätt bärbar dator är ju ganska värdelös om den inte klarar sig utan att man bär runt på en laddare så 7-8 timmar i praktiken får man väl åtminstone hoppas på.

gällande priset så är det väl det man får betala för en sådan dator, samma som med apple. vill man ha en premium-dator får man betala för en sådan, annars finns det mängder med billigare modeller.

Permalänk
Medlem

I egenskap av en konsument som nyligen letade efter en laptop i MacBook-klassen så rök Asus datorer (annat än E200HA som av någon anledning var väldigt lockande) ganska tidigt i processen, de känns som billiga kopior helt enkelt. De största konkurrenterna för min del var HP Specter:

Samt kommande Acer Swift 7:

..som båda lockade med unika egenskaper i ultrabook-sortimentet, där framförallt HP (eftersom den finns i butik) var en riktig konkurrent gällande kvalitetskänslan. Asus verkar aldrig komma med någonting eget utöver en efterapning.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Den i blått och guld var ju riktigt läcker. Hoppas det kommer Zenbook Pro i samma stil.

Permalänk
Medlem

Bra tjocklek. Två färger tyckte jag riktigt fult, påminner om en lappad och lagad bil där personen slängde på en huv från någon skrotad bil ^^.
Man undrar om fläktljud samt om den kommer ren eller med en massa bloatware. Beroende på så kan datorn ha potential.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Nästan mer sugen på asus surface-utmanare, Transformer 3 Pro som verkar komma med samma skeppning!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mja.. jag fortsätter nog sukta efter en Yoga 900S.

Permalänk
Medlem

Asus svar på Surface Pro 4, Transformer 3 Pro, verkar också vara på väg till butiker: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3908618

Har något större skärm (12,6" mot 12,3") men kanske mest intressant är möjligheten att ansluta ett externt grafikkort (via Thunderbolt 3/USB 3.1). Dessutom ingår tangentbordet på Asus men pennan kostar extra.

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Christley, Detta är kanske av intresse för dig.

har inte touchscreen, så tyvärr

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schn3id3r:

Asus svar på Surface Pro 4, Transformer 3 Pro, verkar också vara på väg till butiker: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3908618

Har något större skärm (12,6" mot 12,3") men kanske mest intressant är möjligheten att ansluta ett externt grafikkort (via Thunderbolt 3/USB 3.1).

Plus att tangentbordet ingår till skillnad från Surface

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Smedhz: Just ja, hade glömt den "lilla" detaljen, tack för påminnelsen. Uppdaterade mitt föregående inlägg.

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk
Medlem

@Christley: Syftar mest på våran tidigare diskussion :
#16401891

Hur står sig detta uttalande nu när Asus släpper en maskin med _jämnförbara_ specifikationer med ett pris från 14990:- (enligt artikeln)?
Är det Windows som nu kostar "~7000-9000kr" ?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Christley: Syftar mest på våran tidigare diskussion :
#16401891

Hur står sig detta uttalande nu när Asus släpper en maskin med _jämnförbara_ specifikationer med ett pris från 14990:- (enligt artikeln)?
Är det Windows som nu kostar "~7000-9000kr" ?

vet att du syftar på den diskutionen.
nej, är inte windows som kostar det. nu är det överpris istället. men dock är den inte jämförelsebar heller eftersom den har 7200u medan macbook har core m5 och macbooken är passivt kyld medan asus är aktivt kyld

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd

Trevligt att den kan laddas över USB.
Tråkigt att den har DDR3 istället för DDR4.

Tråkigt att den är så dyr.

Permalänk
Medlem

Var de tvungna att hålla på med samma idioti som Apple?

Lägg på några millimeter och ge oss en riktig uppsättning med kontakter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Låter nästan som om apple vore totalt dominerande på laptop marknaden, men de har runt 10% och ligger precis efter Asus vad gäller försäljning.

Inte så konstigt när Asus säljer allt från super budget på 2-3k och även i prisklasserna som Apple håller sig till. Om vi bara räknar med modeller som kostar ungefär lika mycket som Apples modeller så tvivlar jag starkt på att någon tillverkare har en chans mot Apple.

Permalänk
Medlem

Blir extra sur när jag tänker på att jag köpte en zenbook ux32vd för 6,5k refurbished (9,9k ny) som blev stulen och nu helt plötsligt verkar zenbook-serien börja med macpriser. Nää, en billig liten bärbar för anteckningar typ asus t200 eller min för dyra surface pro 3 och sen komma hem till att jobba med riktiga skärmar och riktig stationär dator. Fattar inte varför 90% sitter vid sin jävla laptop o jobbar. Premium-laptops är rätt ovärt för de allra flesta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

DDR3? Det vore ju trevligt med något som låg mer i tiden känner jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Dell XPS 13 9360 FHD börjar kännas som ett alternativ.

Annars är jag toknöjd med Apples laptops.... tysta, stabila, bra skärm o bra batteri. Kan köra windows i virtuell maskin vid behov.... Men de blir dyrt T.ex. en Macbook pro 13" blir ju lätt runt 20kkr

Min dotter kör iofs min gamla Macbook pro 15", den är från 2009 o "still going strong"....

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

I egenskap av en konsument som nyligen letade efter en laptop i MacBook-klassen så rök Asus datorer (annat än E200HA som av någon anledning var väldigt lockande) ganska tidigt i processen, de känns som billiga kopior helt enkelt. De största konkurrenterna för min del var HP Specter:

https://s.aolcdn.com/hss/storage/midas/7dc0c44dce4c054b8119d04b30d7d228/203633461/Press+shot+cropped.jpg

Samt kommande Acer Swift 7:

http://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/sites/3/2016/08/acer-swift-7.jpg

..som båda lockade med unika egenskaper i ultrabook-sortimentet, där framförallt HP (eftersom den finns i butik) var en riktig konkurrent gällande kvalitetskänslan. Asus verkar aldrig komma med någonting eget utöver en efterapning.

Om jag inte minns fel var Asus transformer pad och padphone rätt unika koncept. De första zen samt ROG-G series laptoparna var väl en klass för sig också. Så, om jag inte är helt ute och cyklar, tycker nog att detta var ett lite småtrolligt inlägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG G751JT, GTX970m, I7 4710HQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Var de tvungna att hålla på med samma idioti som Apple?

Lägg på några millimeter och ge oss en riktig uppsättning med kontakter!

Inte ett dugg idiotiskt att bygga en så slimmad dator som möjligt. Behöver man mer kraft och fler kontakter kan man köpa en annan dator, Macbook Pro eller Air tex. Dock så är dessa relativt ålderstigna vid det här laget men det ryktas om att Apple ska släppa helt nya omdesignade bärbara datorer i slutet av månaden.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.