Asus Macbook-utmanare Zenbook 3 på väg till svenska butiker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maktor:

Om jag inte minns fel var Asus transformer pad och padphone rätt unika koncept. De första zen samt ROG-G series laptoparna var väl en klass för sig också. Så, om jag inte är helt ute och cyklar, tycker nog att detta var ett lite småtrolligt inlägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Menar givetvis inte hela Asus produktkatalog. Nu handlade det om Ultrabook-segmentet där Asus färmsta satsning, Zen, från början lanserades som en MacBook Air-kopia och de flesta produkter efter har följt samma mönster där hela designspråket stulits rakt av från andra tillverkare (inte endast Apple). Vet inte vad du ansåg "trolligt" i det påståendet men jag står fast vid att flera andra tillverkade stod som starkare konkurrenter när jag sökte Ultrabook, detta baserat på vad de bjöd på som kändes unikt och lockande.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Smaken är verkligen som baken. Och inget illa med det, de flesta tillverkare marknadsför tunna datorer som något åtråvärt och de flesta konsumenter verkar hålla med. Om det är minimal tjocklek som man prioriterar högst verkar Asus skapelse träffa mitt i prick!

Själv suktar jag efter något sånt här:

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Nackdelen när laptop blir så här slimmade (finns ett flertal) är dels för få uttag (USB, HDMI) gillar inte dockor och adaptrar för att kunna använda en laptop på normalt sätt, och ganska dålig batteritid.

Ser ju kanske läckra ut men blir inte speciellt praktiska, lägg på några millimeter så löses den saken.
Skulle nog välja en Dell XPS 13 före denna och liknade som är OK och har bra batteritid och utgångar...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ett område där Macbook tagit en ansenlig del av kakan är ju bland utvecklare. Där finns ju inga utmanare i form av Windows-datorer eftersom det är OS X man är ute efter. I ärlighetens namn har de väl dock tagit störst marknadsandelar bland de som annars hade använt Linux.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk

Vad är det för dumheter att sätta fläkt i den här formfaktorn.
Må bli något starkare, men suger mycket mer batteri (både pga högre klocka, och fläkt), orsakar oväsen, gör den mindre lämplig på soffor, sängar, smutsiga ytor (tex matbord), och åldras snabbare med all skit den suger in. Precis dom områdena där denna formfaktor annars passat bäst. Drifttid och användbarhet på smutsiga ytor borde varit en prioritet. Känns billigt, vilket är synd på en annars grym dator.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!