Datorn bootloopar flertalet gånger innan startup

Permalänk
Medlem

Datorn bootloopar flertalet gånger innan startup

Hallå, min dator har börjat krångla sedan några dagar tillbaka. Varje gång jag startar den första gången för dagen så bestämmer den sig för att bootloopa ett slumpmässigt antal gånger (ca 1 sekund efter att man hör att fläktarna börjar spinna uppp) innan den går igång som den ska.
Om jag tar av sidan och tittar inne i datorn under bootloopandet så ser jag att den bakre chassifläkten inte går igång, dioderna på moderkortet tänds inte och mitt tangentbord/mus lyser inte upp. Efter några gångers bootande så kommer dock allt igång, moderkortet/tangentbord/mus lyser upp och den bakre chassifläkten börjar snurra. Efter att datorn kommit igång kan jag använda den som den ska utan några som helst problem tills jag stänger av den igen för kvällen. Jag har inte haft några problem att starta om datorn, det verkar vara ett problem som uppstår dagligen (vilket känns mycket konstigt).

Mitt system:
MoBo: Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 3
CPU: Intel Core i5 4690K (klockad till 4.4ghz)
GPU: MSI GTX 970 4GB Twin Frozr
RAM: 4x4GB DDR3 Corsair Vengeance LP
CPU-Kylare: Noctua NH-D14
PSU: Corsair RM650
Systemdisk: Samsung 850 EVO 250GB
Lagringsdiskar: Intel 730 120gb SSD, WD Green 1TB
Chassi: Silverstone Temjin-TJ08e
Chassifläkt utöver standard: Cougar Vortex 120mm'
OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Du menar väl Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 och då finns BIOS f8d. Uppdatera!

Häng på en liten högtalare på panel på moderkort så för du kanske reda på om den har upptäckt något problem.

Detta är saxat från din manual på sidan 27
Connects to the speaker on the chassis front panel. The system reports system startup status by issuing a beep code. One single short beep will be heard if no problem is detected at system startup. If a problem is detected, the BIOS may issue beeps in different patterns to indicate the problem.

Permalänk
Medlem

@roev: Nej, det är MX varianten, men det är gaming 5 och inte 3, ber om ursäkt för det! Tack för svar dock, ska kika i manualen om det finns något liknande för min variant!

Permalänk
Medlem

F7 är din version av BIOS som DU bör lägga in, var noga med att läsa hur man gör, ty det varierar.

Det troliga är ju att det är något glapp i strömmatningen 230V->Nätdel->moderkort

Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5 kan även anslutas med en liten högtalare (kostar en TIA).

Lycka till

Permalänk
Medlem

Det kan bero på problem med USB tillbehör/portar.
Dra ut alla USB tillbehör och se om datorn startar utan problem då. gör den det är det bara att börja felsöka vilket tillbehör/port som strular. Har haft det problemet själv tidigare.

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB