Mafia III är låst till 30 fps på PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och så finns det fortfarande folk som envist hävdar att konsolers begränsade hårdvara inte aaaals har någon negativ inverkan på PC-spel. Det blir bara så himla tragiskt när man läser sådant här.

Fast det här är ju spelutvecklarnas fel för Mafia 3, inte "konsolerna".

Permalänk
Medlem

Inte ok för ett så stort spel att vara låst på 30.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag vänder mig inte emot att det finns fler system. Jag vänder mig emot påståendet att konsolernas prestanda inte påverkar PC-spelen negativt. Folk blir alltid så sura när jag påpekar att det hade varit bättre för PC-spelare om konsolerna varit kraftfullare.

Jag är så godtrogen att jag trodde alla viste det.
Se bara vad som hände med spelen sedan ONE och PS4 kom. Ett rejält uppsving.
Tyvärr alldeles för sent och alldeles för dålig uppsving, som redan från start får begränsad prestanda.

Trevlig helg!

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Medlem

Det kommer patchas bort enl FZ.se

Visa signatur

CPU: 5600X Moderkort: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING Minnen: Corsair Vengeance LPX 32 GB (2x16 GB) DDR4 3 600 MHz GPU: Asus 3080 EKWB M2: WD Black SN850X 1TB Samsung 960 Evo 1TB Nätagg: EVGA SuperNOVA 750W G2

Permalänk
Medlem

Har spelat ett par timmar nu, och jag märker inget problem med att det är låst till 30fps, vad skulle bli skillnad om det hade haft högre fps? Rycker inte och flyter skitbra.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av LSD:

Har spelat ett par timmar nu, och jag märker inget problem med att det är låst till 30fps, vad skulle bli skillnad om det hade haft högre fps? Rycker inte och flyter skitbra.

Varför köpte du ett 1070 om 30 fps räcker?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem

Låter lite som blizzsrdfasoner. You think you want more than 30fps / 21:9, but you don't.
We know best

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av LSD:

Har spelat ett par timmar nu, och jag märker inget problem med att det är låst till 30fps, vad skulle bli skillnad om det hade haft högre fps? Rycker inte och flyter skitbra.

lol

Permalänk
Medlem

Tror ni Sony och MS kan vara med och övertala bolagen att köra 30fps på PC? Är ju ganska bra reklam för deras enheter.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Normalt sett brukar jag inte hata på företag. Men det är ju nästan komiskt. Va fan trodde dom? Som någon skrev så är det ju ingen allvarlig bugg i sig. Men ändå. Vad är det dom inte förstår?

Enda förklaringen jag kan komma på är att man jävlas med piratgrupperna. Släpp en trasig orginalprodukt och patcha den dagen efter. Men du måste ha orginallicens för att patcha = de som laddar ner får ett trasig spel.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Skojar du, eller? Hur kan man släppa ett sådant spel till PC med låst FPS? Det skall självfallet inte vara acceptabelt. Förstår mig inte på den skara spelare som idag försöker skydda allt och alla om ett nytt spel har skavanker, av större rang. Ett spel som är släppt till den stora massan skall självfallet vara komplett och välfungerande, annars släpper man inte spelet.

Varför är folk fortfarande förvånade över sådana saker? Är det inte rätt självklart varför?
Deras målgrupp är konsolspelare, det är där de fokuserat sig på. Troligtvis kommer det patchar senare till PC eller så är motorn hårdkopplad till fysiken i spelet vilken är rätt vanligt förekommande än idag tyvärr.

Tråkigt? Självklart. Men oandrasidan så gör alla organisationer på detta vis. Man har en målgrupp och fokuserar på att leverera den bästa produkten man kan för dessa. Sedan lägger man på allt PR jippo på hur det egentligen är för allas bästa och andra lögner.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ClintBeastwood:

Varför köpte du ett 1070 om 30 fps räcker?

Ptja, vissa föredrar ju 4K@30FPS och då behövs ju ett GTX 1070... just saying

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Normalt sett brukar jag inte hata på företag. Men det är ju nästan komiskt. Va fan trodde dom? Som någon skrev så är det ju ingen allvarlig bugg i sig. Men ändå. Vad är det dom inte förstår?

Enda förklaringen jag kan komma på är att man jävlas med piratgrupperna. Släpp en trasig orginalprodukt och patcha den dagen efter. Men du måste ha orginallicens för att patcha = de som laddar ner får ett trasig spel.

Patchar kommer ut ifrån piratgrupperna också. Dessutom förlorar dom ännu mer pengar än om folk piratar eftersom kunder som aldrig i hela sitt liv skulle kunna tänka sig att ladda ner spel inte köper nu heller eftersom det är låst. Jag skulle köpt spelet men tack vare detta kommer jag låna spelet av någon istället.

Skrivet av Sisyfos:

Ptja, vissa föredrar ju 4K@30FPS och då behövs ju ett GTX 1070... just saying

Det är sant men då är ju frågan om han spelar i 4k också.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Klar dealbreaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Skojar du, eller? Hur kan man släppa ett sådant spel till PC med låst FPS? Det skall självfallet inte vara acceptabelt. Förstår mig inte på den skara spelare som idag försöker skydda allt och alla om ett nytt spel har skavanker, av större rang. Ett spel som är släppt till den stora massan skall självfallet vara komplett och välfungerande, annars släpper man inte spelet.

Det är väl fortfarande inget att hetsa upp sig över? Spelutveklare får släppa ett spel som är låst til 2 fps om de vill. Du behöver inte köpa det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Deras målgrupp är konsolspelare, det är där de fokuserat sig på.

Jepp, typ så... Och det säger väl en hel del av vad man kan vänta sig när det gäller stöd för musstyrning, och konfigurationsmöjligheter för grafik/video/kontrollers osv.
(Har spelet tex rattstöd dör jag i en spontan hjärtattack av överraskning tror jag )

Jag kommer iallafall inte köpa spelet förrän det är bekräftat att framerate-limitern är borta och att spelet inte är alldeles sönderkonsollifierat.

Skrivet av Dimman:

Yep det stämmer, eller det stämmer iallafall för Quakeworld. Det var för att servern uppdaterade 72 gånger i sekunden och klienten var låst till denna frekvens. Det var länge sen vi fixade "independent physics" med interpolering (och även höjde serverfrekvensen till 77fps)

Aha, så Quakeworld var låst till 72 fps, det var mer än jag visste! Själva singleplayerläget har dock ingen fpsbegränsning jag vet om. Typ 1000fps är ingen omöjlighet. Bra test för coilwhine

Ursprungliga Doom var låst till 35 fps vill jag minnas (tror spelet kördes i något 70hz VGA läge) så det spelet från 1993 spöar Mafia 3 kan man säga

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Var det inte så att spelet ballar ur om man hade snabbare fps i ett annat spel (minns inte namnet dock)? Skyrim är i och för sig inte låst men spelet ballar ur om man kör högre än 60 fps, men det är i alla fall dubbelt så snabbt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Var det inte så att spelet ballar ur om man hade snabbare fps i ett annat spel (minns inte namnet dock)? Skyrim är i och för sig inte låst men spelet ballar ur om man kör högre än 60 fps, men det är i alla fall dubbelt så snabbt

Need for Speed: Rivals. Jag tror att det var låst till 30 också.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Många verkar vara emot att förboka spel, och själv förstår jag inte vitsen med att förboka Mafia 3 direkt via Steam för 60 euro, för dyrare än så blir det ändå inte sen, snarare tvärtom. Däremot, hittar man Mafia 3 förbokning för ca 300 kronor via Greenmangaming (Steam nyckel såklart) så är det ju givet och det var precis det jag gjorde. Varför betala det dubbla? Sitter på i7 4790k och dubbla 980Ti, och hoppas självklart på att snart kunna lira det i 4k@60fps med en vettig SLI profil. Men jag kan erkänna att jag hade ändå köpt och spelat det även om de annonserat ut att SLI aldrig kommer stödas i spelet och att det alltid kommer va 30fps. Kan ju inte vägra Mafia 3 bara på grund av låst framerate, det är ju fjortisfasoner i mina ögon...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Need for Speed: Rivals. Jag tror att det var låst till 30 också.

Jo det var det nog. Allt blev ju helkonstigt när man försökte köra snabbare. Gick väl inte ens att styra spelet om man körde snabbare?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Folk verkar uppskatta spelet även om det är 30 fps. Tidigare under morgonen så var det cirka 1200 röster på steam där 46% var positiva till det. Nu är det nästan 2000 användare och 50% är positiva.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av LSD:

Har spelat ett par timmar nu, och jag märker inget problem med att det är låst till 30fps, vad skulle bli skillnad om det hade haft högre fps? Rycker inte och flyter skitbra.

Du är en av de som hävdar att ögat ändå inte kan se mer än 30 bilder per sekund, så det behövs inte högre fps va?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk

AVGÅ!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel i5 3570K @ 4,5 GHz | Kylare: CM Hyper 212 Evo | Grafikkort: EVGA GTX 970 SSC | Chassi: HAF 922 Svart | Mobo: Asus P8Z77-V | RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16 GB (4x4GB) | SSD01: 250GB Samsung 840 EVO | SSD02: 1TB Samsung 850 EVO | Nätagg: Corsair 850 W

Permalänk
Medlem

Jaha, så de hade lagt in en spärr som de sedan tar bort.
1-1 = 0.

Spännande.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

@dalledalle: waaoow visste inte att de fanns cyborgs bland oss

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av WDac:

@dalledalle: waaoow visste inte att de fanns cyborgs bland oss

Tyvärr så är de fler än vad man kan tro!

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Aha, så Quakeworld var låst till 72 fps, det var mer än jag visste! Själva singleplayerläget har dock ingen fpsbegränsning jag vet om. Typ 1000fps är ingen omöjlighet. Bra test för coilwhine

Ursprungliga Doom var låst till 35 fps vill jag minnas (tror spelet kördes i något 70hz VGA läge) så det spelet från 1993 spöar Mafia 3 kan man säga

Spelade vi Quake 1 i LAN utan att använda QW ställde vi om max fps till 72 i config filen, annars hade man svårt att stanna direkt, typ gubben tog några extra steg efter man hade släppt knappen.

Hade någonting att göra med motorn var optimerad för 72fps fick jag till svar på något Quakeforum för 15-16år sedan.......fan va gammal man är.....

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

@dalledalle: hahhaha gott

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

@anCOOL:

Spelade vi Quake 1 i LAN utan att använda QW ställde vi om max fps till 72 i config filen, annars hade man svårt att stanna direkt, typ gubben tog några extra steg efter man hade släppt knappen.

Hade någonting att göra med motorn var optimerad för 72fps fick jag till svar på något Quakeforum för 15-16år sedan.......fan va gammal man är.....

jag kommer ihåg när jag var 14 å testade Quake demo på mitt första IT jobb... de var även då Aftonbladet chatten gick varm i allmänhet.

det är 21 år sedan nu...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Du är en av de som hävdar att ögat ändå inte kan se mer än 30 bilder per sekund, så det behövs inte högre fps va?

Nä. Men jag märker inget och då anser jag att det inte är nåt problem i detta spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled