Hjälp mig med nätverksuttag i väggen, nätverkskabel/installationskabel

Permalänk

Hjälp mig med nätverksuttag i väggen, nätverkskabel/installationskabel

Idag har jag en nätverkskabel cat 5e från min router och genom väggen och bakom lister ner till nedervåningen till en switch och därifrån kablar vidare till tv, digitalbox etc. Nu ska jag göra om i väggen nere i tv-rummet och funderar på om jag ska sätta dit ett infällt nätverksuttag som jag kan sätta switchen i.
Min fundering är då om jag kan använda min nätverkskabel som går från routern och genom väggen och bakom lister ner till nedervåningen och kapa av änden på den och sätta bakom nätverksuttaget? Jag har läst att man bör ha en installationskabel till nätverksuttag, men vad är i så fall fördelen med en sån? Det är lite småjobbigt att dra en sån istället.
Sen har jag läst nånstans att om man sätter dit nätverksuttag i väggen så bör man ha nätverksuttag i båda ändar av kabeln. Är det så? Kan jag i så fall klippa av nätverkskabeln i båda ändar och sätta nätverksuttag där?
Eller är det så att ni röstar för att jag verkligen kör med installationskabel om jag vill ha nätverksuttag?

Permalänk
Medlem

Jag föreslår att du använder den kabel du har till det infällda uttaget. Det stämmer att man bör ha installationskabel men om kabeln ligger där kan man väl prova. Problemet är att du kan ha otur och få bristfällig kontakt i nätverksuttaget men får du problem vet du ju var du ska felsöka.

Skrivet av Man United:

Idag har jag en nätverkskabel cat 5e från min router och genom väggen och bakom lister ner till nedervåningen till en switch och därifrån kablar vidare till tv, digitalbox etc. Nu ska jag göra om i väggen nere i tv-rummet och funderar på om jag ska sätta dit ett infällt nätverksuttag som jag kan sätta switchen i.
Min fundering är då om jag kan använda min nätverkskabel som går från routern och genom väggen och bakom lister ner till nedervåningen och kapa av änden på den och sätta bakom nätverksuttaget? Jag har läst att man bör ha en installationskabel till nätverksuttag, men vad är i så fall fördelen med en sån? Det är lite småjobbigt att dra en sån istället.
Sen har jag läst nånstans att om man sätter dit nätverksuttag i väggen så bör man ha nätverksuttag i båda ändar av kabeln. Är det så? Kan jag i så fall klippa av nätverkskabeln i båda ändar och sätta nätverksuttag där?
Eller är det så att ni röstar för att jag verkligen kör med installationskabel om jag vill ha nätverksuttag?

Permalänk
Medlem

Hur mycket skall du göra om väggen?
Så pass mycket att du kan dra VP-rör och sätta dit en aparatdosa?
Gör det i så fall.
Det går alldeles utmärkt att ha en kabel med kontakter i ena änden och uttag i andra.
Jag har 7 stycken hemma; RJ45 uttag i sovrum och TV-rum, alla strålar samman till ett rum i källaren. Där tar jag ut alla ur två apparatdoser. Dessa sju kablar har RJ45-kontakter som är kopplade till en switch.

Prova du använda den kabel du har!

Fördelen med VP-rör och apparatdosa är att dels underlättar det kabelbyte samt att du inte får ett uttag som sticker ut ur väggen.

Permalänk
Medlem

Om det är en köpt (med köpt menar jag färdigkontakterad) kabel du har från din router ner till switchen idag skulle jag byta den i samma veva. Det kan vara allt från för tunna ledare till annorlunda färgmarkeringar på nämnda ledare som är annorlunda.

Permalänk

Kan det bli så att jag får sämre hastighet om det skulle bli lite glapp eller om kabeln skulle bli skadad? Eller är det så att antingen så fungerar det bra eller inte alls?

Permalänk
Medlem

Installationskabel har solida ledare till skillnad från de kontakterade nätverkskablarna som har flerkarderliga ledare för att bli mjukare. Nätverksuttagen är gjorda för solida ledare så risken är som redan nämnts i tråden att ledarna inte sitter fast ordentligt när man ansluter flerkarderliga ledare till nätverksuttaget. Jag skulle ha bytt ut kabeln till installationskabel. Är det många kablar så kan en patchpanel eller patchbox vara bättre än flera vanliga uttag vid switchen.

Det finns så kallade senildosor man kan sätta i befintlig vägg men problemet är väl hur man ska pilla in flexrör i väggen utan att öppna upp väggen. Men kommer kabeln in direkt från motsatt sida av väggen kan det ju funka att bara borra upp ett hål för en senildosa och sätta ett infällt uttag där.

EDIT: Antingen går det ner till 100 Mbit/s om bara enstaka ledare lossnar eller så funkar det inte alls.

Permalänk
Medlem

Jag tror alla är överens om hur det borde vara. Jag förstår dock inte varför man ska byta kabel för att det KAN ge problem. Kör med den kabel som sitter där och se hur det fungerar. Blir det för mycket problem kan man ta det då.

Permalänk

Tack för era svar. Antingen så gör jag mig nog besväret att byta ut kabeln till en installationskabel cat6 och monterar två nätverksuttag (ett i varje ände) eller också så låter jag det vara som det är idag (en nätverkskabel från router till switchen).
Om jag monterar nätverksuttag så hade jag tänkt att fräsa upp lite i gipsväggen och montera en rotdosa/senildosa. Jag ska nämligen spika upp träpanel på gipsväggen. Nätverksuttaget i andra änden vid routern får i så fall vara ett utanpåliggande.

Permalänk

En fråga till:
Tycker ni att jag ska sätta ett (utanpåliggande) nätverksuttag vid routern och en kort nätverkskabel därifrån vidare till routern eller ska jag skippa nätverksuttaget vid routern och istället köpen en lös RJ45-kontakt som jag kopplar till installationskabeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Man United:

En fråga till:
Tycker ni att jag ska sätta ett (utanpåliggande) nätverksuttag vid routern och en kort nätverkskabel därifrån vidare till routern eller ska jag skippa nätverksuttaget vid routern och istället köpen en lös RJ45-kontakt som jag kopplar till installationskabeln?

En direkt fördel med att sätta ett uttag istället för att lämna en kabel med kontakt är att om du i framtiden vill flytta på routern eller någon ombyggnation görs, det finns väl 1000 olika scenarion här, så blir det lättare att bara koppla i en längre sladd i uttaget än att skarva vidare på den kontakterade kabeln.

Jag har kört på uttag i rum där man ansluter prylar (tivo box, datorer osv) och så drog jag allt det till en patchpanel. Så jag skulle nog sätta ett uttag i andra änden också.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --