Oculus visar upp trådlöst VR-headset

Permalänk
Melding Plague

Oculus visar upp trådlöst VR-headset

Under årets utvecklarkonferens Oculus Connect 3 visar Oculus upp en prototyp för ett trådlöst VR-headset, som både har ett integrerat datorsystem och spårar rörelser med inbyggda kameror.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja, ska det in "i var mans vardagsrum" så behövs det nog att det är trådlöst. Folk av idag har liksom inte lust att trassla med sladdar längre. Jag var själv motståndare till det mesta med trådlös teknik innan men nu tycker jag tekniken har mognat. Och det är skönt att slippa massa sladdar som bara är bra på att dra till sig damm.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

För att inte prata om att ha ett stort batteripack bak på huvudet som troligen är i stil med de som är i telefoner.. hoppas inte de kör med samsungs grejer Headshot..

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Nu börjar vi snacka!
Om alla olika vr tillverkare också tar bort integrering med facebook osv och slutar skanna av ens dator efter alla appar man har osv, då skulle jag bli intresserad.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Bra att det börjar gå framåt på den trådlösa fronten, men kommer nog dröja minst 2 år till tror jag innan vi har en trådlös HMD som kan leverera tillräckligt hög upplösning utan latens.

Jag var en av de första som köpte HTC Vive, men sålde den efter 1 månad, tycker upplösningen är för dålig i det långa loppet. Annars riktigt bra produkt, kommer nog garanterat köpa version 2!

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Känns lite som att detta kan bli samma sak som Hololens fast helt annat tillvägagångssätt. Tänk att du har kameror som i realtid plockar in omvärlden i din VR-verklighet istället för VR-element i omvärlden som AR är.
Den här enheten med en Kinect-kamera (version 15 typ, så en bit kvar) som scannar av folk i närheten så man kan vara inne i samma 3D-värld tillsammans.

Angående batterier och liknande så lutar det nog mer mot att ha en ryggsäck än bara hjälm om det inte ska få slut på ström fort och då ändå kräva sladd.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

AA-batterier i visiret (?) och AA-batterier i kontrollerna. Låter som att det blir dyrt i längden.

Permalänk

Trådlöst till VR borde knappast ligga på prio 1, bättre FOV, mycket bättre sweetspots och högre upplösning. Kabeln till VR headset är knappast det som stör mest idag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Trådlöst till VR borde knappast ligga på prio 1, bättre FOV, mycket bättre sweetspots och högre upplösning. Kabeln till VR headset är knappast det som stör mest idag.

Problemet där är att för 2 av grejerna du nämner så är det största problemet hur mycket datorkraft det skulle kräva mer än något annat. Tills dess att tekniken kommer ikapp bland större del av befolkningen än dom som skaffar high-end kort så tycker jag det är långt mer värt att avskaffa kabeln.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Trådlöst till VR borde knappast ligga på prio 1, bättre FOV, mycket bättre sweetspots och högre upplösning. Kabeln till VR headset är knappast det som stör mest idag.

Tycker komforten är viktigast. Skulle väldigt gärna välja PSVR's visir före skidglasögonmasken som trycker in ansiktet. Upplevd FOV tror jag skulle kunna lösas tekniskt med att man har några LED's som kan lysa i olika färger. Man har ändå inte så hög upplösning i utkanterna.. Visst kan man simulera högre upplösning med hög supersampling, men bättre native upplösning på panelerna hade jag gärna betalat ganska mycket extra för att få. Tror också jag hellre tar 1920x1080 RGB panel före 2160x1200 Pentile.

Kabeln är märkligt nog mer störande när man sitter i sin datorstol än när man går runt i ett rum.

Permalänk
Skrivet av Nästrimmarmannen:

AA-batterier i visiret (?) och AA-batterier i kontrollerna. Låter som att det blir dyrt i längden.

Laddningsbara batteri?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raymond:

För att inte prata om att ha ett stort batteripack bak på huvudet som troligen är i stil med de som är i telefoner.. hoppas inte de kör med samsungs grejer Headshot..

Jo var lite första tanken, inte ett ställe man vill riskera exploderande batterier på.

De är på rätt väg ändå, som Ozzed skrev, ska det in i var mans hem så behöver det vara trådlöst, många som inte klarar av sladdar.

Permalänk
Medlem

Det är egentligen bara en tidsfråga tills vi får trådlöst i samtliga HMDs. Däremot kommer det bli svårare och svårare om man vill ha fler pixlar samt högre fov då mängden data ökar.

Jag förutspår nog att det kommer finnas "lite" varianter, en del som är trådlösa men kompromissar på bl.a. upplösningen och latensen. Problemet med denna lösning är att det segregerar marknaden ännu mer. I och med att VR fortfarande inte är etablerat och framtiden är okänd så är det kanske inte så strategiskt smart, men jag är säker på att facebook har koll på detta redan.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Hellre bättre bildkvalitet än trådlöst. Sladden är inte så besvärlig men att det känns något lågupplöst stör lite och begränsar det hela till spel som passar lågupplöst som tex budget cut.

Permalänk
Avstängd

"som har ett integrerat datorsystem"

Kul om man vill lira i 720p med allt på low!

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Men men men, det är är väl inte "trådlöst" ur någon slags praktiskt perspektiv?
Datorn sitter ju i enheten på huvudet står det ju i artikeln!

På sätt och vis är det ju ren Aftonbladet-varning på rubriken.
Hade Oculus knäckt trådlös funktionalitet med låg latens och tillräcklig bandbredd så hade det varit en jättenyhet, men nu är det ju i praktiken bara ett test av att ha sensorerna i headsetet. (och ett test av att bygga en minidator in i headsetet)

Besviken...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tycker aftonblad-rubrik kommentarer är så ofta så väldigt överdrivet.

Står det så här: Oculus visar upp den trådlösa DIMENSIONEN så är det ju aftonbladet.

Om du tycker att sweclockers gör syftningsfel är det en annan sak men det ska inte översättas till nån slags "aftonbladet" tycker jag.

Permalänk
Skrivet av TheSlicker:

Problemet där är att för 2 av grejerna du nämner så är det största problemet hur mycket datorkraft det skulle kräva mer än något annat. Tills dess att tekniken kommer ikapp bland större del av befolkningen än dom som skaffar high-end kort så tycker jag det är långt mer värt att avskaffa kabeln.

Känns inte som trådlösa tekniken är där ännu eller batteri tiden. Vi har haft några VR helger hos mig där vi spelat 8 timmar i sträck.
Inte roligt om man behöver stänga av och ladda/byta batterier. Headsetet kommer ju bli ännu tyngre också.

Och den här varianten har ju någon crap dator på huvet 480p allt på low?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Tycker aftonblad-rubrik kommentarer är så ofta så väldigt överdrivet.

Står det så här: Oculus visar upp den trådlösa DIMENSIONEN så är det ju aftonbladet.

Om du tycker att sweclockers gör syftningsfel är det en annan sak men det ska inte översättas till nån slags "aftonbladet" tycker jag.

Aftonbladet är bra både på överhype och på syftnings/faktafel

Ok, jämställa allt med Aftonbladet är inte jättekonstruktivt kanske... Men grejen är ju att syftningsfelet i detta fall i princip innebär att man indirekt bygger hype a'la Aftonbladet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Satsa på bättre linser och högre komfort/lägre vikt istället för trådlöst.