Mafia III är låst till 30 fps på PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Varför köpte du ett 1070 om 30 fps räcker?

Haha för att jag vill vara säker ett par år. Spelar i 1080x1200 bara också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Fast det här är ju spelutvecklarnas fel för Mafia 3, inte "konsolerna".

Är det väl visst det ju? begränsningen på 30fps fanna ju där från början för att prestandan i konsolerna är skit, och sedan när spelet portates till PC så hängde det väl kvar. Om konsolerna haft prestanda så de inte behövde göra fulhack som FPS-begränsning för att få spelen att flyta så hade ju det här inte hänt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag vänder mig inte emot att det finns fler system. Jag vänder mig emot påståendet att konsolernas prestanda inte påverkar PC-spelen negativt. Folk blir alltid så sura när jag påpekar att det hade varit bättre för PC-spelare om konsolerna varit kraftfullare.

Beror åter igen på hur man ser det. Först och främst är det inget att bli sur över, tvärtom är det bra att diskutera saker och ting. Men jag tror att om konsolerna hade varit mer kraftfulla och därmed sannolikt ganska mycket dyrare hade vi hamnat i en liknande situation som jag kortfattat beskrev i mitt förra svar.

Man hade förlorat en ganska stor skara spelare om konsolerna hade varit dyrare. Det tror jag hade påverkat spelproduktionen negativt, även för PC-spelare.

Skrivet av Ozzed:

Är det väl visst det ju? begränsningen på 30fps fanna ju där från början för att prestandan i konsolerna är skit, och sedan när spelet portates till PC så hängde det väl kvar. Om konsolerna haft prestanda så de inte behövde göra fulhack som FPS-begränsning för att få spelen att flyta så hade ju det här inte hänt.

Nja det är svårt att jämföra så "rakt av" som du gör. I en spelkonsol av dagens mått har man begränsningen främst i CPU:n, medan man i en gaming PC sannolikt har begränsningen i GPU:n. Det handlar inte om att konsolernas prestanda är "skit" som du uttrycker det, utan för att systemen ofta är uppbyggda på lite olika vis. Detta medför givetvis vissa problem och mer arbete än vad folk i allmänhet verkar tro när spelet ska optimeras för PC i efterhand. Hur mycket man satsar på själva optimeringen för PC är ju självklart upp till varje utvecklare och sannolikt kommer, om kunderna är tänkande individer, de som optimerat dåligt att sälja mindre till PC.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Dumma idioter alltså...
En PC har ju för fan mera och ge än konsolerna...
Ska dom gå sig an Arkham Knight?

Fast en hel del spel som L.A Noire var ju låst till 30FPS och det var oftast mer spelbart än genom ful hackning som funkar att få 60FPS skulle förstöra dels alla cutscenes och att spelet skulle kännas mycket konstigt att spela.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Hahah, jävla nollor.
Snart kommer väl spelen som kassetter till stillbildsprojektorer.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig? Mafia 3 är inte ens utvecklat av originalutvecklarna. Det är just bara liknande random spel med mafia loggan påslaget. Skulle du skaffa något random chassi till datorn om den bara hade ett Fractal R6 påklistrat på lådan?

Permalänk
Medlem

Svårt att inte hålla smilbanden tillbaka när en sån här nyhet dyker upp! Grabbarna på 2k måste ju uppenbarligen helt glömt bort PC plattformen när dem bestämde sig för att ta betalt för det via Steam.

Fantastiskt!

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av anCOOL:

Spelade vi Quake 1 i LAN utan att använda QW ställde vi om max fps till 72 i config filen, annars hade man svårt att stanna direkt, typ gubben tog några extra steg efter man hade släppt knappen.

Hade någonting att göra med motorn var optimerad för 72fps fick jag till svar på något Quakeforum för 15-16år sedan.......fan va gammal man är.....

Åfan, kommer jag inte ihåg att jag behövde göra det när jag lirade Quake 1 på nätet, men å andra sidan kanske inte min maskin producerade så himla mycket mer än 70fps då heller

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag vänder mig inte emot att det finns fler system. Jag vänder mig emot påståendet att konsolernas prestanda inte påverkar PC-spelen negativt. Folk blir alltid så sura när jag påpekar att det hade varit bättre för PC-spelare om konsolerna varit kraftfullare.

Du tror inte att utvecklare bara krämat på mer ögongodis på konsolversionerna. Det är i alla fall så det gått till varje gång en konsol uppgraderats vad jag minns.

Permalänk
Medlem

Och dar fick jag for att jag var dum och forbokade! UGH

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem

30 fps är för fan hackigt. nejtack! usch va besviken jag blir!

Permalänk
Avstängd

Tittade idag på Youtube gameplay från Mafia 3 pc 4k 980ti och det gick inte under 30fps, delarna jag såg, pendlade mellan 30-32 fps, men det såg spelbart ut och i 4k är grafiken godkänd. Givetvis är det svinigt av spelutvecklarna bakom Mafia 3 att komma med korkade undanflykter för att dom låste till 30fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Du tror inte att utvecklare bara krämat på mer ögongodis på konsolversionerna. Det är i alla fall så det gått till varje gång en konsol uppgraderats vad jag minns.

Du menar typ "Hur mycket ögongodis kan vi smeta på och hålla 30FPS, oavsett hårdvara"?

Jo, det är klart att det skulle kunna vara så de tänker, men då får man ju åtminstonne snyggare spel på PC, så någon fördel finns det ju med det oclså.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se problemet? Det mänskliga ögat kan bara se 23,976 FPS.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Jag har svårt att se problemet? Det mänskliga ögat kan bara se 23,976 FPS.

Vet inte om du är seriös eller trollar...

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Varför köpte du ett 1070 om 30 fps räcker?

Spelar han bara ett spel?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av Casper:

Jag har svårt att se problemet? Det mänskliga ögat kan bara se 23,976 FPS.

Trollerino

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det produceras fler spel eftersom det finns många olika och populära system. Något som passar allas plånbok mer eller mindre. Hade det enbart funnits PC är det säkert en stor del av dagens gamers som inte hade varit potentiella kunder för spelföretagen.

Ptja du hade ju kunnat sälja datorer med samma praktiska prestanda för nästan samma prislapp om dom massproducerades på samma sätt, visserligen förlorar säkert MS och Sony på sina konsoler och tjänar istället på spel/PSN/XBLIVE, men det skulle inte vara omöjligt att kunna sälja speldatorer för ett pris som "alla" har råd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Ptja du hade ju kunnat sälja datorer med samma praktiska prestanda för nästan samma prislapp om dom massproducerades på samma sätt, visserligen förlorar säkert MS och Sony på sina konsoler och tjänar istället på spel/PSN/XBLIVE, men det skulle inte vara omöjligt att kunna sälja speldatorer för ett pris som "alla" har råd med.

Då blir väl en naturlig följdfråga: Varför gör då ingen det?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Då blir väl en naturlig följdfråga: Varför gör då ingen det?

Därför att konsolerna finns? Är inte det ganska uppenbart? Alltså marknaden är redan etablerad där, men skulle den inte vara det så vore det helt naturligt för någon att försöka norpa en andel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Därför att konsolerna finns? Är inte det ganska uppenbart? Alltså marknaden är redan etablerad där, men skulle den inte vara det så vore det helt naturligt för någon att försöka norpa en andel.

Då finns det ju inget behov om marknaden inte tillåter för en sådan etablering. Är inte det ganska uppenbart?

Det som många inte förstår är att vad en liten klick entusiaster, som sitter på betydligt dyrare system än de som diskuteras i den här tråden, tycker är ganska irrelevant i det stora hela. Marknaden ser ut som den gör eftersom det finns många som gillar spelkonsoler och det finns många som gillar PC. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Då finns det ju inget behov om marknaden inte tillåter för en sådan etablering. Är inte det ganska uppenbart?

Nu var det ju ett om, dvs om inte konsolerna hade funnits eller om dom försvann i framtiden. Du skrev att om bara PC funnits så skulle en stor del av dagens gamers inte vara potentiella kunder längre, pga att konsolerna då är i en prisklass som är poppis. Men hade man då börjat sälja tillräckligt kompetenta datorer för liknande pris (och formfaktor, plug n' play) så hade ju dessa potentiella kunder inte blivit förlorade.

Citat:

Det som många inte förstår är att vad en liten klick entusiaster, som sitter på betydligt dyrare system än de som diskuteras i den här tråden, tycker är ganska irrelevant i det stora hela. Marknaden ser ut som den gör eftersom det finns många som gillar spelkonsoler och det finns många som gillar PC. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Ingen här hade klagat på konsoler om det inte vore för att utvecklare väljer den enklare vägen att porta (och då ofta dåliga portar) till PC från konsol. Detta begränsar PC-spelare och där sitter man med en burk man betalar extra för för att få en så bra spelupplevelse som möjligt men så blir den sämre än vad den anses borde vara pga konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Nu var det ju ett om, dvs om inte konsolerna hade funnits eller om dom försvann i framtiden. Du skrev att om bara PC funnits så skulle en stor del av dagens gamers inte vara potentiella kunder längre, pga att konsolerna då är i en prisklass som är poppis. Men hade man då börjat sälja tillräckligt kompetenta datorer för liknande pris (och formfaktor, plug n' play) så hade ju dessa potentiella kunder inte blivit förlorade.

Då hade man fått hitta en standard för själva hårdvarukonfigurationen annars hade man aldrig kunnat få ut en liknande spelupplevelse i den prisklassen.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Då hade man fått hitta en standard för själva hårdvarukonfigurationen annars hade man aldrig kunnat få ut en liknande spelupplevelse i den prisklassen.

Exakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Du menar typ "Hur mycket ögongodis kan vi smeta på och hålla 30FPS, oavsett hårdvara"?

Jo, det är klart att det skulle kunna vara så de tänker, men då får man ju åtminstonne snyggare spel på PC, så någon fördel finns det ju med det oclså.

Problemet är att det skulle också leda till en mycket högre miniminivå. Om målet var att bara uppnå 30 FPS och det kastades allt ögongodis på spelet tills man fick 30 FPS skulle nog en genomsnittlig speldator få enorma problem med de flesta spel.

Självklart håller jag med dig om att det är bra med bättre hårdvara i konsolerna men det är inte så enkelt som att bättre hårdvara kommer lösa alla problem.

Permalänk
Avstängd

Löjligt med FPS-låsning på PC-titlar, där har ju köparen/brukaren kontroll över inställningsmöjligheter för att anpassa efter sitt egna, specifika behov utefter hårdvara som är tillgänglig hos personen i fråga, är ju i princip konceptet med datorspel i jämförelse med konsolspel idag, bortsett från upplösningslåsningar, samt optimeringar till en specifik hårdvara bl a.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

jag köpte det, har spelat någon timme, min i5 2400 3.6ghz jobbar 98-100%. det är helt otroligt sinnessjukt dåligt optimerat för pc. Även om de låser upp fps så lär de behövas optimera spelet för att just nu kommer i princip alla cpuer flaskhalsa i 40fps i 1080p. , jag har två r9 390 och crossfire fungerar inte i detta spelet vilket också är drygt.
Det blir inte bättre heller då det är riktigt drygt spel överhuvudtaget, sjukt repetivt, svårt att leva sig in i storyn när de enda man gör är springa rundor och skjuter folk som allihop har samma ansikte. Efter mafia 2 som jag tyckte sjukt mkt om så hade jag stora förhoppningar och har väntat sedan 2011 på detta spelet. att de har jobbat med mafia 3 i över 5 år och lyckas såhär dåligt känns riktigt kasst, vila i frid mafia franchise.

Permalänk
Medlem

Så man luras köpa svindyra grafikkort som kostar lika mycket som ett xbox ps4 för att bli lurad igen på FPS?

Hahaha

Permalänk
Avstängd

Va bra det är ungefär vad min dator borde få i det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Tycker att det är lite för mycket gnäll. Dom har gjort ett misstag och de säger ju att de ska fixa det. Jag har börjat spela det och ja det hade varit bättre med 60 fps men gillar man spelet så står man ut. ögongodis i all ära men jag sätter storyn högre i ett sådant här spel. Det är inte ospelbart.

Jag håller också med om att det är för mycket portar ifrån konsollerna men vad ska man göra.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.