Permalänk
Medlem

Nybyggd dator krashar

Hej!

Har suttit ett tag nu och försökt få bukt på problemen men kommer ingen vart. Jag byggde ihop en ny dator igår och var såklart sugen på att sätta igång och spela lite. Jag hade köpt Fallout 4 i samband med detta och när jag startade spelet så insåg jag snabbt att det inte gick att spela i mer än några minuter utan att spelet stängdes av. Inget felmeddelande eller något utan det bara stängs av till desktop som om inget hade hänt. Jag trodde först att det bara hade med Fallout att göra (Vi känner alla till Bethesda) så jag provade att spela lite Witcher 3 istället och samma sak där.

Jag har även fått er par bluescreens under dagen och vissa har kommit i spel och vissa när jag bara har surfat efter lösningar till problemen.

Jag körde krashdumparna i "WhoCrashed" och fick fram den här informationen:

On Fri 2016-10-07 12:10:31 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\WINDOWS\Minidump\100716-4406-02.dmp
This was probably caused by the following module: nvlddmkm.sys (0xFFFFF807A995E9D1)
Bugcheck code: 0xD1 (0xFFFF810B095BB484, 0xB, 0x0, 0xFFFFF807A995E9D1)
Error: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
file path: C:\WINDOWS\System32\DriverStore\FileRepository\nv_dispi.inf_amd64_674733509ab83d72\nvlddmkm.sys
product: NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 372.90
company: NVIDIA Corporation
description: NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 372.90
Bug check description: This indicates that a kernel-mode driver attempted to access pageable memory at a process IRQL that was too high.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: nvlddmkm.sys (NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 372.90 , NVIDIA Corporation).
Google query: NVIDIA Corporation DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

On Fri 2016-10-07 12:10:31 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\WINDOWS\memory.dmp
This was probably caused by the following module: nvlddmkm.sys (nvlddmkm+0xE9D1)
Bugcheck code: 0xD1 (0xFFFF810B095BB484, 0xB, 0x0, 0xFFFFF807A995E9D1)
Error: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
file path: C:\WINDOWS\System32\DriverStore\FileRepository\nv_dispi.inf_amd64_674733509ab83d72\nvlddmkm.sys
product: NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 372.90
company: NVIDIA Corporation
description: NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 372.90
Bug check description: This indicates that a kernel-mode driver attempted to access pageable memory at a process IRQL that was too high.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: nvlddmkm.sys (NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 372.90 , NVIDIA Corporation).
Google query: NVIDIA Corporation DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

On Fri 2016-10-07 11:47:59 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\WINDOWS\Minidump\100716-4406-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x14A2B0)
Bugcheck code: 0x1E (0xFFFFFFFFC0000005, 0xFFFFF801E210B624, 0x0, 0xFFFFFFFFFFFFFFFF)
Error: KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED
file path: C:\WINDOWS\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that a kernel-mode program generated an exception which the error handler did not catch.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Fri 2016-10-07 11:35:31 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\WINDOWS\Minidump\100716-4375-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x14A2B0)
Bugcheck code: 0x50 (0xFFFFF80161F211C0, 0x10, 0xFFFFF80161F211C0, 0x2)
Error: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
file path: C:\WINDOWS\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that invalid system memory has been referenced.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Fri 2016-10-07 11:32:53 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\WINDOWS\Minidump\100716-5531-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x149F90)
Bugcheck code: 0xA (0xFFFFF806CE35A4C8, 0xE, 0x0, 0xFFFFF802CE35A435)
Error: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
file path: C:\WINDOWS\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that Microsoft Windows or a kernel-mode driver accessed paged memory at DISPATCH_LEVEL or above.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Fri 2016-10-07 14:14:03 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\WINDOWS\Minidump\100716-4359-01.dmp
This was probably caused by the following module: iastora.sys (iaStorA+0x188850)
Bugcheck code: 0x1E (0xFFFFFFFFC000001D, 0xFFFFF80653833ED7, 0xFFFFF800BC3CC940, 0xFFFF8B00B3B9BF80)
Error: KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED
file path: C:\WINDOWS\system32\drivers\iastora.sys
product: Intel(R) Rapid Storage Technology driver
company: Intel Corporation
description: Intel(R) Rapid Storage Technology driver - x64
Bug check description: This indicates that a kernel-mode program generated an exception which the error handler did not catch.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: iastora.sys (Intel(R) Rapid Storage Technology driver - x64, Intel Corporation).
Google query: Intel Corporation KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED

Jag har testat att installera om både spel och windows utan framgång. Jag installerade de senaste drivrutinerna från nividia i samband med installationen utav datorn och jag har också testat att installera en äldre version. Någon överhettning rör det sig inte om då varken GPU eller CPU har varit över 70 grader vid spelande eller tester.

Datorn det rör sig om innehåller:
i7 6700k
Asus GTX 1070 STRIX DC3 OC
ASUS Z170i Pro Gaming
Corsair Vengance LPX 2133Mhz 16gb

Jag skulle vara evigt tacksam för lite hjälp i det här ärendet! Jag visste inte riktigt om det här är rätt forumdel då jag inte vet vad felet är.

MVH
Shepard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepard:

Hej!

Har suttit ett tag nu och försökt få bukt på problemen men kommer ingen vart. Jag byggde ihop en ny dator igår och var såklart sugen på att sätta igång och spela lite. Jag hade köpt Fallout 4 i samband med detta och när jag startade spelet så insåg jag snabbt att det inte gick att spela i mer än några minuter utan att spelet stängdes av. Inget felmeddelande eller något utan det bara stängs av till desktop som om inget hade hänt. Jag trodde först att det bara hade med Fallout att göra (Vi känner alla till Bethesda) så jag provade att spela lite Witcher 3 istället och samma sak där.

Jag har även fått er par bluescreens under dagen och vissa har kommit i spel och vissa när jag bara har surfat efter lösningar till problemen.

Jag körde krashdumparna i "WhoCrashed" och fick fram den här informationen:

On Fri 2016-10-07 12:10:31 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\WINDOWS\Minidump\100716-4406-02.dmp
This was probably caused by the following module: nvlddmkm.sys (0xFFFFF807A995E9D1)
Bugcheck code: 0xD1 (0xFFFF810B095BB484, 0xB, 0x0, 0xFFFFF807A995E9D1)
Error: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
file path: C:\WINDOWS\System32\DriverStore\FileRepository\nv_dispi.inf_amd64_674733509ab83d72\nvlddmkm.sys
product: NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 372.90
company: NVIDIA Corporation
description: NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 372.90
Bug check description: This indicates that a kernel-mode driver attempted to access pageable memory at a process IRQL that was too high.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: nvlddmkm.sys (NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 372.90 , NVIDIA Corporation).
Google query: NVIDIA Corporation DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

On Fri 2016-10-07 12:10:31 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\WINDOWS\memory.dmp
This was probably caused by the following module: nvlddmkm.sys (nvlddmkm+0xE9D1)
Bugcheck code: 0xD1 (0xFFFF810B095BB484, 0xB, 0x0, 0xFFFFF807A995E9D1)
Error: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
file path: C:\WINDOWS\System32\DriverStore\FileRepository\nv_dispi.inf_amd64_674733509ab83d72\nvlddmkm.sys
product: NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 372.90
company: NVIDIA Corporation
description: NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 372.90
Bug check description: This indicates that a kernel-mode driver attempted to access pageable memory at a process IRQL that was too high.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: nvlddmkm.sys (NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 372.90 , NVIDIA Corporation).
Google query: NVIDIA Corporation DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

On Fri 2016-10-07 11:47:59 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\WINDOWS\Minidump\100716-4406-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x14A2B0)
Bugcheck code: 0x1E (0xFFFFFFFFC0000005, 0xFFFFF801E210B624, 0x0, 0xFFFFFFFFFFFFFFFF)
Error: KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED
file path: C:\WINDOWS\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that a kernel-mode program generated an exception which the error handler did not catch.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Fri 2016-10-07 11:35:31 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\WINDOWS\Minidump\100716-4375-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x14A2B0)
Bugcheck code: 0x50 (0xFFFFF80161F211C0, 0x10, 0xFFFFF80161F211C0, 0x2)
Error: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
file path: C:\WINDOWS\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that invalid system memory has been referenced.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Fri 2016-10-07 11:32:53 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\WINDOWS\Minidump\100716-5531-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x149F90)
Bugcheck code: 0xA (0xFFFFF806CE35A4C8, 0xE, 0x0, 0xFFFFF802CE35A435)
Error: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
file path: C:\WINDOWS\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that Microsoft Windows or a kernel-mode driver accessed paged memory at DISPATCH_LEVEL or above.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Fri 2016-10-07 14:14:03 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\WINDOWS\Minidump\100716-4359-01.dmp
This was probably caused by the following module: iastora.sys (iaStorA+0x188850)
Bugcheck code: 0x1E (0xFFFFFFFFC000001D, 0xFFFFF80653833ED7, 0xFFFFF800BC3CC940, 0xFFFF8B00B3B9BF80)
Error: KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED
file path: C:\WINDOWS\system32\drivers\iastora.sys
product: Intel(R) Rapid Storage Technology driver
company: Intel Corporation
description: Intel(R) Rapid Storage Technology driver - x64
Bug check description: This indicates that a kernel-mode program generated an exception which the error handler did not catch.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: iastora.sys (Intel(R) Rapid Storage Technology driver - x64, Intel Corporation).
Google query: Intel Corporation KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED

Jag har testat att installera om både spel och windows utan framgång. Jag installerade de senaste drivrutinerna från nividia i samband med installationen utav datorn och jag har också testat att installera en äldre version. Någon överhettning rör det sig inte om då varken GPU eller CPU har varit över 70 grader vid spelande eller tester.

Datorn det rör sig om innehåller:
i7 6700k
Asus GTX 1070 STRIX DC3 OC
ASUS Z170i Pro Gaming
Corsair Vengance LPX 2133Mhz 16gb

Jag skulle vara evigt tacksam för lite hjälp i det här ärendet! Jag visste inte riktigt om det här är rätt forumdel då jag inte vet vad felet är.

MVH
Shepard

När du monterade dina komponenter, använde du antistatmatta och armband?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

När du monterade dina komponenter, använde du antistatmatta och armband?

Någon matta hade jag inte men ett armband använde jag.

Permalänk
Medlem

Minnet skulle kunna vara boven (den felande länken), checka med memtest86 i några timmar (minst 2 varv utan problem). Kör utan grafikkort för att se om det är grafikkortet som generar fel.
Sen kan det ju vara Nätdel eller moderkort men mindre troligt.

Tyvärr är det så i en datorbyggares vardag, mycket kan gå fel, men att renodla felet är ett BRA TIPS
dvs ta bort allt som INTE behövs för ett windows system och prova.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Det har framkommit att det är stabilitetsproblemen med vissa GTX 1070 som har micron minnen
http://www.sweclockers.com/nyhet/22757-nvidia-geforce-gtx-107...
Sedan så vilken bios har du på ditt moderkort?
Finns en hel drös med uppdateringar för Improve system stability
https://www.asus.com/Motherboards/Z170I-PRO-GAMING/HelpDesk_D...

Permalänk
Medlem
Skrivet av roev:

Minnet skulle kunna vara boven (den felande länken), checka med memtest86 i några timmar (minst 2 varv utan problem). Kör utan grafikkort för att se om det är grafikkortet som generar fel.
Sen kan det ju vara Nätdel eller moderkort men mindre troligt.

Tyvärr är det så i en datorbyggares vardag, mycket kan gå fel, men att renodla felet är ett BRA TIPS
dvs ta bort allt som INTE behövs för ett windows system och prova.

Lycka till

Skall prova minnet också. Det som är så jobbigt är att man inte vet vad som om är fel. Känns ju som att det är något hårdvarurelaterat i alla fall, fattas bara att leta reda på vad man skall reklamera.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Det har framkommit att det är stabilitetsproblemen med vissa GTX 1070 som har micron minnen
http://www.sweclockers.com/nyhet/22757-nvidia-geforce-gtx-107...
Sedan så vilken bios har du på ditt moderkort?
Finns en hel drös med uppdateringar för Improve system stability
https://www.asus.com/Motherboards/Z170I-PRO-GAMING/HelpDesk_D...

Mitt bios är 1808. Jag köpte moderkortet igår så man kan ju tycka att det skall vara relativt uppdaterat.

Jag har också läst lite om det där med minnen på GTX 1070 och det är helt klart en misstänkt bov i dramat.

Permalänk
Medlem

Som tidigare skrivit uppdatera senaste bios om du i.te gjort det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@Shepard: testa med att ladda ner gpu-z och kolla vilka minnen som sitter på ditt grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

@Shepard: testa med att ladda ner gpu-z och kolla vilka minnen som sitter på ditt grafikkort

Micron är det som sitter på mitt kort... Försöker updatera bios just nu så får vi se hur det går

Permalänk
Medlem

Bios är uppdaterat till senaste versionen men ingen förbättring, nästa steg får bli minnet.

Permalänk
Medlem

Då har jag även kört ett memtest86 i 2 timmar och 11 minuter. Då jag aldrig har kört ett sådant test innan så vet jag inte riktig hur jag skall tolka det. Vilka värden skall man titta efter för att avgöra om testet är godkänt eller inte?

De värden jag fick som jag tror kan betyda något är:
Intel Core i7-6700K 4.00GHZ
Pass 71%
Test 45%
Iterations: 6 Pass:1 Erorrs:94

Detta är som sagt de värden som jag med mitt amatöröga bedömmer kan vara av nytta men om någon annan med högre begåvning besitter högre kunskap är jag evigt tacksam!

Permalänk
Medlem

Errors O ska det vara dvs RAM minnet är korrupt, kasta och byt!

Du ska köra längre så att Pass blir minst 2 är min erfarenhet, men det ska INTE bli FEL.

Permalänk
Medlem

@Shepard: Reklamera minnena eller köp nya direkt. Gärna en annan modell om det är möjligt.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Att du får errors på minnena är så klart inte bra och du bör genast göra en reklamation.
Däremot angående grafikkortet; Som sagt i tråden så är det fel på minnet i nyare 1070 som använder Micron, men tydligen ska en lösning vara att låsa volten i t.ex MSI Afterburner. Skulle tro att det går i EVGA Precision också.

Jag själv har inte upplevt några problem än med mitt 1070 som också har Micron men det kan ju vara värt att testa i ditt fall.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

När ni ändå talar om Memtest 86.
Win 10 har en egen memory test, som man kan nyttja, som bootar om o startar
win 10 testet som inte kör i 2 timmar (mer 2 pass a 10-15 minuter totalt)

Hur står sig detta tested mot memtest 86?
bara en fundering om någon vet!!

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp än så länge! Idag skall jag testa att köra testet med ett minne i taget, om ett utav dem är utan error så skall jag testa att använda datorn med bara det minnet så får vi se.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har nu lyckats isolera problemet Jag körde testet med ena minnet urtaget, körde en pass och fick inget error. Har spelat under dagen med enbart ett minne och allt har fungerat utan problem.

Tack så mycket för hjälpen alla och trevlig helg!