Kan en gammal nätverkskabel bli så pass föråldrad så att den kan påverka hastigheten?

Permalänk

Kan en gammal nätverkskabel bli så pass föråldrad så att den kan påverka hastigheten?

Detta kanske är en urdum fråga. Men som jag i all min okunnighet ändå känner att jag nu måste ställa.

Kan en gammal nätverkskabel mellan lägenhetsuttaget och datorn bli så pass föråldrad så att den kan påverka datorns hastigheten? Hur mycket i så fall? Och hur mycket kan detta påverka datorn och kringutrustning t ex det här med trådlös router och smart-TV. Kan det göra så att det t ex inte är någon ide att använda mig av sådana tjänster som Netflix?

Min internethastighet enlig Netflix var 94 Mbps. Är detta en för låg hastighet för att kunna ha nytta av Netflix?

Tacksam för svar.
Börjar med detta så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Periskop62:

Detta kanske är en urdum fråga. Men som jag i all min okunnighet ändå känner att jag nu måste ställa.

Kan en gammal nätverkskabel mellan lägenhetsuttaget och datorn bli så pass föråldrad så att den kan påverka datorns hastigheten? Hur mycket i så fall? Och hur mycket kan detta påverka datorn och kringutrustning t ex det här med trådlös router och smart-TV. Kan det göra så att det t ex inte är någon ide att använda mig av sådana tjänster som Netflix?

Min internethastighet enlig Netflix var 94 Mbps. Är detta en för låg hastighet för att kunna ha nytta av Netflix?

Tacksam för svar.
Börjar med detta så länge.

Det räcker med 5Mbps för Netflix.

Permalänk
Medlem

@Periskop62: En enligt konstens alla regler pressad kabel åldras inte. Mekanisk åverkan kan däremot påverka funktionaliteten såklart.
Netflix rekommendationer: https://help.netflix.com/sv/node/306

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Gällande rubrikfrågan, så är det korta svaret JA. Dock är det väldigt ovanligt.

Jag hade tidigare en nätverkskabel som jag köpte på Rusta tror jag, ett tag innan jag faktiskt fick in bredband hos päronen år 2003. Det var en Cat5-kabel utan e, vilket redan då var lite föråldrat, och kvaliten överlag var sisådär. Riktigt sopig visade det sig. Efter några år började ytterplasten spricka och hela kabeln började vrida sig hit och dit. Den låg löst på golvet, och allt eftersom ytterplasten sprack upp mer och mer blev de enskilda partvinnade kablarna blottade och alla skruvade sig åt olika håll. Kabeln klarade högst 100mbit från början, men när den började gå sönder så funkade inte det, och handskakningen kunde inte reda ut det, så man var tvungen att ställa in nätverkskortet på 10mbit för att det skulle funka.

Tog en bild när jag slängde den för några månader sedan, ska försöka leta upp den.
-
Hittat!

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Hjärtligt tack för er goda vilja att hjälpa.

Nu utvecklar jag det hela. Förmodligen är det då istället min router som spökar.

Vad kan påverka "anslutningshastigheten" i TV mer än den? Den varierar mellan stort mellan 1.5 till 6.5 Mbps. Är den får låg?

Detta efter värden jag får ifrån en Netflix test sida på min Tv.

Om hastigheten är för låg. Hur kan jag se till att anslutningshastigheten blir högre? Kan det vara något fel på min router? Kan man i så fall åtgärda detta själv på något sätt?

Att jag undrar och nu ställer frågan beror på att t ex surfandet och detta med att se på film mm går mycket hackigt på TV. Vad kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Prova mät hastigheten till din dator först. Använd kabel, och kör först utan router med kabeln direkt in i väggen eller modemet. Sedan testar du igen, den här gången med router.

http://www.bredbandskollen.se/
http://www.speedtest.net/sv/

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Periskop62:

Hjärtligt tack för er goda vilja att hjälpa.

Nu utvecklar jag det hela. Förmodligen är det då istället min router som spökar.

Vad kan påverka "anslutningshastigheten" i TV mer än den? Den varierar mellan stort mellan 1.5 till 6.5 Mbps. Är den får låg?

Detta efter värden jag får ifrån en Netflix test sida på min Tv.

Om hastigheten är för låg. Hur kan jag se till att anslutningshastigheten blir högre? Kan det vara något fel på min router? Kan man i så fall åtgärda detta själv på något sätt?

Att jag undrar och nu ställer frågan beror på att t ex surfandet och detta med att se på film mm går mycket hackigt på TV. Vad kan vara fel?

Du nämner inget hur du har placerat routern (lågt, högt, bakom ett akvarium etc) så en enkel sak att göra är att helt enkelt flytta på routern lite grann, och mäta igen.
Ska du utnyttja din trådlösa nätverk så bra det är möjligt så är en bra tumregel att routern bör vara åtminstone i höjd med din midja, gärna högre och inget bör vara i vägen (läs : ej blockera antennerna) för den t ex ett akvarium.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk

@Techs:

Aj då! Kan det må hända ändå ha med att routen står vid datorn i sovrummet och Tv-n ca 14 meter i vardagsrummet? Routens signaler eller vad man nu ska kalla det. Måste därmed först passera igenom hallen in i vardagsrummet dvs. genom två dörröppningar. Detta är kanske för mycket.

Då är frågan hur mycket bättre det kan bli om jag t ex flyttar routen närmare TV-n. En annan undran är därmed om det möjligen såhär kan skilja sig mellan olika routrar. För såsom det ser ut nu. Så är det lite svårt att flytta routen närmare TV-n.

Så jag undrar närmast därför om det finns någon bättre router. Ja om det skulle hjälpa med kraftfullare router om jag nu vill ha routen placerad på samma ställe som jag nu har det? Men jag har också fått en känsla av att min gamla Jensen router inte är så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Gällande rubrikfrågan, så är det korta svaret JA. Dock är det väldigt ovanligt.

Jag hade tidigare en nätverkskabel som jag köpte på Rusta tror jag, ett tag innan jag faktiskt fick in bredband hos päronen år 2003. Det var en Cat5-kabel utan e, vilket redan då var lite föråldrat, och kvaliten överlag var sisådär. Riktigt sopig visade det sig. Efter några år började ytterplasten spricka och hela kabeln började vrida sig hit och dit. Den låg löst på golvet, och allt eftersom ytterplasten sprack upp mer och mer blev de enskilda partvinnade kablarna blottade och alla skruvade sig åt olika håll. Kabeln klarade högst 100mbit från början, men när den började gå sönder så funkade inte det, och handskakningen kunde inte reda ut det, så man var tvungen att ställa in nätverkskortet på 10mbit för att det skulle funka.

Tog en bild när jag slängde den för några månader sedan, ska försöka leta upp den.
-
Hittat!
http://www.forumbilder.se/FBB8F/img-3202-u.jpg
http://www.forumbilder.se/FBB8F/img-3203-u.jpg

Du är inte sugen på att skaffa lite mer nätverksutrustning från Rusta då?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Periskop62:

@Techs:

Aj då! Kan det må hända ändå ha med att routen står vid datorn i sovrummet och Tv-n ca 14 meter i vardagsrummet? Routens signaler eller vad man nu ska kalla det. Måste därmed först passera igenom hallen in i vardagsrummet dvs. genom två dörröppningar. Detta är kanske för mycket.

Då är frågan hur mycket bättre det kan bli om jag t ex flyttar routen närmare TV-n. En annan undran är därmed om det möjligen såhär kan skilja sig mellan olika routrar. För såsom det ser ut nu. Så är det lite svårt att flytta routen närmare TV-n.

Så jag undrar närmast därför om det finns någon bättre router. Ja om det skulle hjälpa med kraftfullare router om jag nu vill ha routen placerad på samma ställe som jag nu har det? Men jag har också fått en känsla av att min gamla Jensen router inte är så bra.

Vad är det för router du har idag, märke + modell? Så jag kan kolla upp ungefärlig ålder på den.
En ny router -kanske- är vad du behöver, men inte nödvändigtvis med en gång. 14 meter låter inte speciellt långt, det är ungefär vad min Asus RT-N56 router täcker i min lägenhet på 61 kvadrat från vardagsrummet i ena änden till balkongen längst bort i andra änden.
Det är skillnad på router och router ; köper du en för 200:- så får du vad du betalar för. Köper du en router för 1000:- ...
tja, gissa själv vilken av dom två som troligen har bäst trådlös täckning

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk

@Techs:

Vad jag kan utläsa så står det Jensen AirLink 1E3BD8. Jag tror det här även kallas router. Köpte den för dykt ett år sedan i samband med att jag köpte TV-n.

En annan orsak till att jag tappat förtroende för den. Är bland annat också den att jag inte kan hitta någon information om den. Ja den verkar helt enkelt vara allt för gammal. Vad jag därmed kan tycka är konstigt. Är just detta att jag ju trots allt köpte den för nu drygt ett år sedan. Och då tycker jag man borde kunna hitta någon information om den. Jag vet t ex inte hur man startar om den. Eller om det på något sätt finns några nya inställningar typ drivrutiner m man måste ha för att den ska kunna fungera som den ska. Jag börjar kort och gott tröttna på den. Allt för att den helt enkelt verkar vara en mycket primitiv och dålig router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Periskop62:

@Techs:

Aj då! Kan det må hända ändå ha med att routen står vid datorn i sovrummet och Tv-n ca 14 meter i vardagsrummet? Routens signaler eller vad man nu ska kalla det. Måste därmed först passera igenom hallen in i vardagsrummet dvs. genom två dörröppningar. Detta är kanske för mycket.

Då är frågan hur mycket bättre det kan bli om jag t ex flyttar routen närmare TV-n. En annan undran är därmed om det möjligen såhär kan skilja sig mellan olika routrar. För såsom det ser ut nu. Så är det lite svårt att flytta routen närmare TV-n.

Så jag undrar närmast därför om det finns någon bättre router. Ja om det skulle hjälpa med kraftfullare router om jag nu vill ha routen placerad på samma ställe som jag nu har det? Men jag har också fått en känsla av att min gamla Jensen router inte är så bra.

Det bästa vore om du drog en kabel, TVn flyttar man ju inte så ofta Grundregeln är att allt som kan anslutas med sladd bör så göras, i synnerhet saker som inte flyttas. Att flytta routern närmare är också en bra grej. Att skaffa kraftigare wifi sabbar bara för dina grannar.

Här kan du läsa mer
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2735856/The-ph...
http://faq.us.zyxel.com/Support/FAQ-Answer-Print.aspx?fid=390
http://www.technobezz.com/make-home-wifi-network-faster-10-ea...

Skrivet av Lifooz:

Du är inte sugen på att skaffa lite mer nätverksutrustning från Rusta då?

/Lifooz

Haha, har aldrig mer satt min fot där efter det Och är det inte Rusta som ägs av en sekt? Eller var det Lidl?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

@GilbertG:

Jo så är det nog kanske. Det känns logiskt i alla fall som det känns nu. Nu känner jag mig dum igen. Lova nu att inte skratta.

Om jag nu hade en så lång kabel. Hur och var skulle jag i så fall koppla den? Skulle jag göra det genom en vad jag tror kallas för hub? Snälla förklara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Det bästa vore om du drog en kabel, TVn flyttar man ju inte så ofta Grundregeln är att allt som kan anslutas med sladd bör så göras, i synnerhet saker som inte flyttas. Att flytta routern närmare är också en bra grej. Att skaffa kraftigare wifi sabbar bara för dina grannar.
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2014/08/27/1409153044123_wps_3_How_To_Perfectly_Locate_Y.jpg

Här kan du läsa mer
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2735856/The-ph...
http://faq.us.zyxel.com/Support/FAQ-Answer-Print.aspx?fid=390
http://www.technobezz.com/make-home-wifi-network-faster-10-ea...

Haha, har aldrig mer satt min fot där efter det Och är det inte Rusta som ägs av en sekt? Eller var det Lidl?

Hm, det var en bra fråga. Lidl ägs av en tysk familj vet jag.
Rusta däremot har jag ingen koll på.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Periskop62:

@Techs:

Vad jag kan utläsa så står det Jensen AirLink 1E3BD8. Jag tror det här även kallas router. Köpte den för dykt ett år sedan i samband med att jag köpte TV-n.

En annan orsak till att jag tappat förtroende för den. Är bland annat också den att jag inte kan hitta någon information om den. Ja den verkar helt enkelt vara allt för gammal. Vad jag därmed kan tycka är konstigt. Är just detta att jag ju trots allt köpte den för nu drygt ett år sedan. Och då tycker jag man borde kunna hitta någon information om den. Jag vet t ex inte hur man startar om den. Eller om det på något sätt finns några nya inställningar typ drivrutiner m man måste ha för att den ska kunna fungera som den ska. Jag börjar kort och gott tröttna på den. Allt för att den helt enkelt verkar vara en mycket primitiv och dålig router.

Jag har sökt efter Jensen AirLink 1E3BD8, den verkar vara puts väck; om inte Google hittar den så finns den inte. Eller så finns den under annat namn (annan modell), eventuellt annan tillverkare (dvs annat märke och modell).
Eftersom det är svårt (omöjligt?) att hitta information om den så kan det tolkas som att det även är svårt att hitta supportforum. Ur det avseendet så är en router av ett mer känt märke att föredra, men det är ju såklart upp till dej.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Periskop62:

@GilbertG:

Jo så är det nog kanske. Det känns logiskt i alla fall som det känns nu. Nu känner jag mig dum igen. Lova nu att inte skratta.

Om jag nu hade en så lång kabel. Hur och var skulle jag i så fall koppla den? Skulle jag göra det genom en vad jag tror kallas för hub? Snälla förklara.

Kanske är jag som är dum, men jag utgår från att alla TV-apparater som är "smarta" har ett uttag för en nätverkskabel. I så fall är det bara att koppla en nätverkskabel från din router till din TV, inget extra behövs. Vad har du för TV?

Tillägg: mobila elektronikprylar och "vanlig konsumentelektronik", dvs allt som inte är datorer, brukar ha väldigt simpla wifi-kretsar med bara 1 antenn som inte kan tillgodogöra sig de höga hastigheterna och tillförlitligheten som fetare routrar kan ge. TV-apparater, spelkonsoler och mobiltelefoner tillverkas nästan utan undantag enligt konceptet billigt skit där de underliggande (kassa) specifikationerna inte avslöjas.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Hedersmedlem

Vänligen kontrollera så att ni är i rätt avdelning innan ni skapar nya trådar.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro