Varför finns det inte en lag som säger att leverantörer av mobilt bredband endast får ta betalt för faktisk hastighet till kund?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jizzen:

Jag har inte tänkt så mycket alls om detta egentligen, utan tycker människan har lyckats uppfinna en massa komplexa saker här i världen fram till idag..så en lösning på det dilemmat borde väl också finnas eller kunna tas fram tycker jag.

Men en snabb idé från min sida..när man skaffar ett nytt mobilt bredbandsabonnemang hos låt säga Telia så måste man ladda ner (eller att det fås i samband med att SIM-kortet skickas hem till en) ett standardprogram som automatiskt mäter hastigheten och sänder information till den aktuella leverantören!? Borde inte det fungera? Den som vill stoppa i sitt SIM-kort i sin IPad/surfplatta måste även ladda ner mätningsprogrammet till den enheten för att kunna använder internet där. Typ så tänker jag spontant...

Det förslaget är orimligt på så många sätt att jag inte ens vet var jag ska börja.

Men ponera helt hypotetiskt att alla skulle vara tvungna att installera sådan bloatware. Hur ofta ska hastigheten mätas? Om den ska mätas en gång i timmen talar vi om ca 60 GB överförd data per enhet och månad, baserat på en snabb Bredbandskollen-mätning jag precis gjorde. Man kan ju fundera över hur väl mobilnätet skulle klara av det. Och vad ska hända med mätningarna när enheten är ansluten till Wi-Fi, avstängd eller liknande? Vad händer i förlängningen när abonnenterna lär sig att manipulera mätningarna så att de bara behöver betala struntsummor för en i själva verket väl fungerande uppkoppling?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av jizzen:

När är det tänkt att man ska kunna nå upp till den..vad ska vi kalla det för..."normala" hastigheten som bolagen utlovar? Alltså typ 20-40 Mbit/s. Vad säger 20-40 Mbit/s egentligen?

För egen del tolkar jag 40 Mbit/s i det nämnda hastighetsintervallet som att om du står utomhus på bästa möjliga plats (nära en 4G-mast) så ska man kunna surfa med en hastighet på 40 Mbit/s. Får man inte det så kan vi väl vara överens om att man inte heller får det man betalar för!? Om man inte kommer upp i 40 Mbit/s utomhus där alldeles intill masten...var gör man det då? Observera att 40 Mbit/s inte är en teoretisk hastighet..för den säger bolaget ju är 100 Mbit/s.

Nu ska jag inte vara allt för kaxig här eftersom jag själv aldrig gjort några mätningar precis vid masten där jag bor. Det kanske är så att den maximala normalhastighet som utlovas faktiskt nås ifall jag testar. Vem vet..

Hur du tolkar det är egentligen oväsentligt, top hastigheten är den teoretiska max vad du får praktiskt är olika och dessutom är exakt bredvid masten inte en optimal plats, skäligt brukar vara ungefär halva och är du inte nöjd eller tjänsten inte kan leverera det den ska så kan du häva avtalet du har.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Hur du tolkar det är egentligen oväsentligt, top hastigheten är den teoretiska max vad du får praktiskt är olika och dessutom är exakt bredvid masten inte en optimal plats, skäligt brukar vara ungefär halva och är du inte nöjd eller tjänsten inte kan leverera det den ska så kan du häva avtalet du har.

Det är inte alls oväsentligt..för det visar att bolaget inte är så tydligt med att informera om vad de menar när de säger att "normal hastighet är 20-40 Mbit/s". Du får gärna förklara det för mig om du vet vad de egentligen menar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag anser med det bestämdaste att skriver man att normal hastighet är 20-40 Mbit/s så ska man också kunna få det som kund om det inte är så att man bor väääldigt udda till..typ bakom ett stort berg eller vad det nu kan vara. Jag bor kanske 2 km från masten med normal natur och vanliga villor omkring. Jag bor därmed NORMALT till och då bör jag också få NORMAL hastighet på mitt mobila bredband. Alltså bör jag ha 20-40 Mbit/s och inte 5-10 Mbit/s som jag oftast har. Är det så svårt att förstå? Men som sagt..jag kan göra det jag vill ute på nätet så hastigheten räcker till för min del..men det är helt fel att jag ska behöva betala fullpris för något jag inte får.

Och varför ska jag säga upp avtalet? Jag har inget att vinna på det eftersom jag inte får högre hastighet på bredbandet med andra bolag. Jag blir bara utan internet, vilket jag naturligtvis inte vill bli. Därmed sitter man i klorna på leverantörerna och betalar överpris varje månad. Nu har jag dock bytt från Telia till Tele2..hastigheten är samma, priset är samma..men jag har fått 100 GB data istället för endast 40 GB. Det känns rätt bra i alla fall..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vänder man på argumentet så belastar du ju operatörens nät mera ju sämre signalstyrka du har. Tänk dig att du laddar ner en 1 GB stor fil, det går på nästan en minut om du råkar ha en supersnabb 4G anslutning (100 Mbps), efter det belastar du inte nätet mera. Befinner du dig på en plats med sämre täckning kanske det tar en timme att ladda ner filen (2 Mbps), och under hela den tiden belastar du nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Vänder man på argumentet så belastar du ju operatörens nät mera ju sämre signalstyrka du har. Tänk dig att du laddar ner en 1 GB stor fil, det går på nästan en minut om du råkar ha en supersnabb 4G anslutning (100 Mbps), efter det belastar du inte nätet mera. Befinner du dig på en plats med sämre täckning kanske det tar en timme att ladda ner filen (2 Mbps), och under hela den tiden belastar du nätet.

Så du menar att det rättvisaste borde egentligen vara att den som har dålig fart på sitt bredband och som har möjlighet att ladda ner lite data under en månad ska betala mer än den som har en hög hastighet och möjlighet att ladda ner mycket data? Det var ett märkligt resonemang i så fall.

Fortfarande har ingen här förklarat för mig vad normalhastigheten 20-40 Mbit/s innebär. Någon?

Permalänk
Medlem

Låter oerhört komplicerat och skulle troligtvis inte gå att genomföra. Är du missnöjd med hastigheten finns ju diverse konsumentlagar redan...

Permalänk
Medlem

@jizzen: Den främsta anledningen är för att det inte behövs någon lag. Operatörerna tar ju endast betalt för mängden data eftersom bandbredd och uppkoppling aldrig kan garanteras. Nämnda lag kommer inte tillföra något annat än dyrare infrastruktur som sedan belastar konsumenten. Dessutom är inte mobilt bredband en mänsklig rättighet...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Ok, jag tror att jag har fått svar på mina funderingar nu. Tack för era inlägg! Nu "surfar" jag vidare (om än i långsamt mak)...

Skickades från m.sweclockers.com