Permalänk
Medlem

IKEA skrivbord och datorhållare

(Hoppas jag lade denna i rätt kategori. Ber om ursäkt annars!)

Jag har köpt ett IKEA skrivbord vid namn Bekant Sitta/stå

Det är ju ganska korkat att det inte går att sätta fast datorn på ett skrivbord som man kan höja så pass högt att kablarna kan råka illa ut, så därför vill jag montera fast en datorhållare. Jag har tittat på denna

Men innan jag hittar på något dumt tänkte jag kolla om IKEA's spånskiva verkligen kan hantera att jag skruvar fast något sådant? Jag är bland annat orolig över att hålen smulas och blir större, så att allt brakar i golvet efter ett tag.

Finns det någon som har erfarenhet med sånt här som kanske har lite tips? Vad skall jag tänka på?

Har eventuellt tänkt på att borra hål i stommen på skrivbordet och montera en hållare där i (det är ju stål), men har inte lyckats hitta en hållare som kan monteras på det sättet...

Tyck gärna till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deliciae:

(Hoppas jag lade denna i rätt kategori. Ber om ursäkt annars!)

Jag har köpt ett IKEA skrivbord vid namn Bekant Sitta/stå

Det är ju ganska korkat att det inte går att sätta fast datorn på ett skrivbord som man kan höja så pass högt att kablarna kan råka illa ut, så därför vill jag montera fast en datorhållare. Jag har tittat på denna

Men innan jag hittar på något dumt tänkte jag kolla om IKEA's spånskiva verkligen kan hantera att jag skruvar fast något sådant? Jag är bland annat orolig över att hålen smulas och blir större, så att allt brakar i golvet efter ett tag.

Finns det någon som har erfarenhet med sånt här som kanske har lite tips? Vad skall jag tänka på?

Har eventuellt tänkt på att borra hål i stommen på skrivbordet och montera en hållare där i (det är ju stål), men har inte lyckats hitta en hållare som kan monteras på det sättet...

Tyck gärna till!

Du nämner inte vad din PC kan tänkas väga, eller vad den har för mått så jag kläcker bara ur mej lite funderingar.
"CPU-hållare LiftFix inkl 60 mm distans, svart", dom där "snabbfästena" på sidan... är dom av metall eller plast? Är dom av plast så hade jag letat efter ett annat alternativ. Plastfästen för att hålla en PC på plats x antal cm ovanför golvet tycker jag känns lite tveksamt.

Ett sådant här (eller liknande någon annanstans) kanske kan vara ett bättre alternativ, om budgeten tillåter det?
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...

Huruvida IKEA's spånskiva klarar av monteringen eller inte, det får någon annan svara på

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

@Techs: Jag vet ej hur mycket datorn väger, men chassit är ett Corsair Carbide 330R. Borde väga det men har ingen våg hemma... men får ta reda på det och återkomma.

Den största frågan är ju egentligen hurvida en spånskiva klarar av att borras i. IKEA rekommenderar ju självklart inte att man modifierar deras produkter, så fråga dom kan jag ju tyvärr glömma då svaret såklart kommer bli att man ska låta bli :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deliciae:

@Techs: Jag vet ej hur mycket datorn väger, men chassit är ett Corsair Carbide 330R. Borde väga det men har ingen våg hemma... men får ta reda på det och återkomma.

Den största frågan är ju egentligen hurvida en spånskiva klarar av att borras i. IKEA rekommenderar ju självklart inte att man modifierar deras produkter, så fråga dom kan jag ju tyvärr glömma då svaret såklart kommer bli att man ska låta bli :/

Du behöver nog inte köpa en våg för det, en försiktig uppskattning skadar ju inte t ex ca 10 kilo eller något sådant.
Enligt Prisjakt väger enbart PC-chassit 6.8 kg och har måtten B x H x D : 210 x 495 x 484 mm.

Corsair Carbide 330R (Svart):
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1967359

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv

@Deliciae: Min "datorhållare" (liknande din) sitter i spånskiva: enda att tänka på: hyfsat grov gänga på skruvarna! Funkar hur bra som helst med "tung dator" (se sign)!

Om du känner dig otrygg med skruv-direkt-i-spånskiva: Borra ett 5,5 mm hål i skivan ("nästan" genom hela skivan) och plugga det med vinylplugg ("klippta/kortade" gula plugg" och det håller lätt för 25-50 kg)

Permalänk
Medlem

@Techs: Najs, då tänker jag uppskatta att datorn väger 15kg för att vara på den säkra sidan. Tack!

@anon257891: Tack för mycket bra svar! Jag funderade på att sätta i plugs, men har också funderat på att sätta en klick super lim på skruven. Vad tycker du om det?

Permalänk
Relik 📜

Lite trivia! Förra IKEA-serien "Galant" hade datorhållare som monterades direkt i ramen. För efterföljaren "Bekant" skrotades dock detta, då IKEA menar att "vanligt folk använder bärbara datorer" – ett fäste för stationära maskiner blir därför överflödigt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deliciae:

@Techs: Najs, då tänker jag uppskatta att datorn väger 15kg för att vara på den säkra sidan. Tack!

@anon257891: Tack för mycket bra svar! Jag funderade på att sätta i plugs, men har också funderat på att sätta en klick super lim på skruven. Vad tycker du om det?

OM du sätter med träskruv med grova gängor och kör i den med trälim samtidigt så kommer det hålla.
Borra ett litet hål mycket mindre än vad skruven är så slipper du att det ser fult ut sedan.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Lite trivia! Förra IKEA-serien "Galant" hade datorhållare som monterades direkt i ramen. För efterföljaren "Bekant" skrotades dock detta, då IKEA menar att "vanligt folk använder bärbara datorer" – ett fäste för stationära maskiner blir därför överflödigt.

Ja ikea gör inte många rätt nu för tiden, inga hål i hörnen på påslakanseten, runda kanter på skrivborden, inga datorhållare, mjukglassen alltid slut i korvkiosken. Vart är världen på väg egentligen?

Tänker aldrig köpa ett chassi som inte passar i min datorhållare, eller cpu-hållare som vissa kallar det.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Tack alla

Jag kommer att förborra, använda plugs och lim.
Nu måste jag bara övertyga pojkvännen som skall ha likadan setup. Han är lite mer nervös än jag är nu

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Bakgrund:

Ja ikea gör inte många rätt nu för tiden, inga hål i hörnen på påslakanseten, runda kanter på skrivborden, inga datorhållare, mjukglassen alltid slut i korvkiosken. Vart är världen på väg egentligen?

Tänker aldrig köpa ett chassi som inte passar i min datorhållare, eller cpu-hållare som vissa kallar det.

När mjukglassen var slut för oss så fick vi en uppgradering till strutglass (dubbelt så dyr) istället

OnT: Om man nu måste ha en hållare så kan det ju inte vara allt för svårt att fixa själv, med några träskivor och vinkeljärn.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

När mjukglassen var slut för oss så fick vi en uppgradering till strutglass (dubbelt så dyr) istället

OnT: Om man nu måste ha en hållare så kan det ju inte vara allt för svårt att fixa själv, med några träskivor och vinkeljärn.

Glassen i våffla kostar 5 kronor, finns det någon annan som är dyrare alltså? Han frågade bara om jag ville ha fryst yoghurt istället men tyckte det lät vedervärdigt så tackade nej till erbjudandet.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Bakgrund:

Glassen i våffla kostar 5 kronor, finns det någon annan som är dyrare alltså? Han frågade bara om jag ville ha fryst yoghurt istället men tyckte det lät vedervärdigt så tackade nej till erbjudandet.

Njae, det var inte Ikea:s egna glass, utan det var någon "märkesglass" som låg i frysen de hade.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Hittar inga bra bilder på undersidan att bordet, men det finns förborrade hål för ett nät att hålla kablar, så det kan vara ett alternativ. Annars, om du ska borra, varför inte borra (och ev gänga) i stålramen för skivan istället?

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Inaktiv

@Deliciae:
Limma du om det känns tryggare, men det behövs inte av hållfasthetsskäl (var medveten om konsekvensen att du inte kan skruva loss den sen, utan att dra sönder spånskivan).

Grov gånga, så lång som möjligt (20-25mm, mät skivan, lägg till upphängningensplåtens höjd, dra bort 0,5mm-ish): med fyra eller åtta skruv så blir det inte mycket vikt per skruv. Så länge det inte blir några jordbävningar av högre magnitud så klarar ni er (så länge vi inte flyttar sverige till någon förkastning )

Permalänk

Gammal tråd men eftersom frågeställningen är exakt samma som jag har så väcker jag den till liv. Jag tänkte satsa på nedanstående kit eller liknande om nån har något bättre förslag.

Jag har ett Fractal Design Define S från 2016 och datorn väger uppskattningsvis 15-20 kg. Måttmässigt kommer det att bli lite tight både för monteringen under bordet med tanke på kabelsamlarnätet och att remmarna "bara" räcker till chassin med max omkrets 1450 mm.

Baserat på tidigare svar i tråden bör det räcka med att satsa på grov gänga, men om Ikea inte ändrat något sen 2016 så är skivan bara ca 1,6 cm tjock så det skiljer en del mot @anon257891 tips. Jag tänkte skippa lim för jag vill kunna demontera utan att ha sönder spånskivan. Hur har det gått för dig @Deliciae, hänger datorn kvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspaze:

Gammal tråd men eftersom frågeställningen är exakt samma som jag har så väcker jag den till liv. Jag tänkte satsa på nedanstående kit eller liknande om nån har något bättre förslag.

Jag har ett Fractal Design Define S från 2016 och datorn väger uppskattningsvis 15-20 kg. Måttmässigt kommer det att bli lite tight både för monteringen under bordet med tanke på kabelsamlarnätet och att remmarna "bara" räcker till chassin med max omkrets 1450 mm.

Baserat på tidigare svar i tråden bör det räcka med att satsa på grov gänga, men om Ikea inte ändrat något sen 2016 så är skivan bara ca 1,6 cm tjock så det skiljer en del mot @anon257891 tips. Jag tänkte skippa lim för jag vill kunna demontera utan att ha sönder spånskivan. Hur har det gått för dig @Deliciae, hänger datorn kvar?

Om det är ett IKEA Bekant som det gäller så skulle jag sätta en/ett par spännremar runt metallen i underredet och på lämpligt ställe i skenan som en extra försäkring, så behöver man inte vara orolig att datorn åker i golvet ifall skruvarna släpper.

Permalänk
Inaktiv

Tänk på att datorer ofta vibrerar lite och kan ge ett irriterade ”surr” i bordsskivan.
Börja med att ställa din dator på bordsskivan några dagar och känn efter hur det funkar innan du går vidare.
Själv fick jag ställa min dator på golvet …

Permalänk

@loefet jag har varit inne på ett antal olika kreativa lösningar med både spännband och annat. Nu i veckan köpte jag gängstänger som jag tänkte fästa i underredet genom att borra lite men la ner det projektet pga anledningar...nu funderar jag på att bara dra spännband runt själva mittbalken och sen dra en runda spännband till runt datorn som sen hängs upp på de andra spännbanden. Viktmässigt lär det inte vara några problem då spännbanden är gjorda för betydligt mer än 15-20 kg, men eventuellt behöver kanske själva låsmekanismen vara lite mer påkostad än t ex FRAKTA från Ikea.

@anon36896 jag har stött på det problemet med en av mina två Synology-enheter. Den ena har enbart HDD och den andra enbart SSD och den sistnämnda står på mitt skrivbord och är knäpptyst. Enheten med HDD fick jag flytta från skrivbordet för även med dämpningsmaterial under väsnades den för mycket. Jag får dock inte plats med datorn på skrivbordet och jag har svårt att se att eventuellt surr från den skulle föras över om den bara hänger i den där anordningen jag länkade till eller enbart i remmar, men jag vet inte förrän jag testat. Diskarna i datorn är bara ett antal SSD, så det som skulle kunna orsaka vibrationer är fläktarna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av backspaze:

eventuellt behöver kanske själva låsmekanismen vara lite mer påkostad än t ex FRAKTA från Ikea.

Jag har inte hängt upp nån dator men jag har varit med om att gjutna spännen har spruckit och lossnat, det där ser däremot ut att vara i plåt och du belastar det nog inte särskilt hårt så spännet borde hålla. Men ett med en riktig spännare tar ju även bort risken för att remmen kan glida, du kan ju även göra nått eget typ en "whoopie sling", med tanke på den låga vikten går det ju att göra dem väldigt tunna (och närmast osynliga) om man vill och använder Dynema i 1mm (vilket är så tunt att det kan vara bökigt att jobba med) 1mm håller ca 200 kg https://shop.sailcenterofsweden.se/sv/dyneema-vectran/141-lir...

Det är betydligt enklare att jobba med en lina som är åtminstone 2-2,5mm och du kan ju även välja nån av enklare kvalitet äbn Dyneema, jag har gjort en del olika "linpyssel" för mina hängmattor och att köpa en rulle enklare lina är billigt och sedan är det bara att lära sig att göra whoopi slings så har man nått mer osynligt som går att ersätta banden med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspaze:

Gammal tråd men eftersom frågeställningen är exakt samma som jag har så väcker jag den till liv. Jag tänkte satsa på nedanstående kit eller liknande om nån har något bättre förslag.

Jag har ett Fractal Design Define S från 2016 och datorn väger uppskattningsvis 15-20 kg. Måttmässigt kommer det att bli lite tight både för monteringen under bordet med tanke på kabelsamlarnätet och att remmarna "bara" räcker till chassin med max omkrets 1450 mm.

Baserat på tidigare svar i tråden bör det räcka med att satsa på grov gänga, men om Ikea inte ändrat något sen 2016 så är skivan bara ca 1,6 cm tjock så det skiljer en del mot @anon257891 tips. Jag tänkte skippa lim för jag vill kunna demontera utan att ha sönder spånskivan. Hur har det gått för dig @Deliciae, hänger datorn kvar?

Min åsikt är att du gör helt rätt i att skippa limmet, det är inte skruvarna som ger efter vid missöde, det är spånskivan runt skruvarna och då hjälper inte lim.

jag har löste mitt bekymmer med att ha datorn stående på en liten låda så den kom upp en bit. Hade inte ett höj och sänkbart skrivbord då men ett mastodont skrivbord från -50 talet utan att skoja var drygt 2x1 m höjden var ca en meter. Otroligt trevligt skrivbord, Flen för att få kablarna att få kablarna att räcka till med någon typ av vettig kabeldragning, så lyfte jag upp datorn ifrån 30-40 cm

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad