Elektronikbranschen tar upp förhandlingarna med Copyswede på nytt

Permalänk
Medlem

Den här beskattningen är så idiotisk. Ännu mer konstigt är det att en organisation som CopySwede överhuvudtaget fått mandat att göra det dom gör.

Jag tror inte heller folk privatkopierar något nämnvärt nuförtiden. Skulle jag slänga upp en ftp server för mina vänner, säg 20 st användare och lägga upp min köpta musik så skulle intressen nog vara nära noll. Med kommentarer "-Äh vadå jag prenumererar på en streamingtjänst"

OBS. Jag kan alltså lägga upp min köpta musik, inte lägga upp fultankad musik och tro att jag då privatkopierar.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Nu sa jag skivor, inte specifikt CD-skiva. Och jo, alla skivor som jag har (förutom vissa äldre) är kopieringskyddade.

Om det inte skulle stämma undrar jag varför i princip alla (speciellt nyare) skivor är skyddade? Det ska inte krävas att man betalar för programvara för att gå runt ett koperingsskydd när man betalar för att kunna kopiera för privat bruk redan.

Vad baserar du att det är kopieringskydd på dem på? Jag köpte senast förra veckan 2 st pressade 2016, inga problem alls att rippa (CD alltså, filmer är en HELT annan femma). Testa dem i andra datorer, min stationära dator tvärvägrar att spela i princip alla CD skivor jag någonsin ägt, men min HP laptop har inga problem att spela någon av dem. Vissa CD spelare har inkompabilitetsproblem med Audi CD av någon anledning.

Verktygen är gratis, handbrake (för DVD/Blueray) är FOSS, behöver bara en DLL fil. EAC (för CD, awsome program) är gratis för hemanvändare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Vad baserar du att det är kopieringskydd på dem på? Jag köpte senast förra veckan 2 st pressade 2016, inga problem alls att rippa (CD alltså, filmer är en HELT annan femma). Testa dem i andra datorer, min stationära dator tvärvägrar att spela i princip alla CD skivor jag någonsin ägt, men min HP laptop har inga problem att spela någon av dem. Vissa CD spelare har inkompabilitetsproblem med Audi CD av någon anledning.

Verktygen är gratis, handbrake (för DVD/Blueray) är FOSS, behöver bara en DLL fil. EAC (för CD, awsome program) är gratis för hemanvändare.

Baserar det på mina egna skivor givetvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag lägger fram frågan här. Spela av strömmad media ... Är ju inte olagligt. Från Youtube och Spotify exempelvis. Det är väldans likt att spela in film från canal + eller en låt från radio. Detta bör vara täckt av privatkopieringsrätten. Jag ser inte vad som skulle skilja juridiskt i upphovsrätten här, men jag kanske har missat något?
Tar man in den här delen så privatkopieras det kanske en del idag ändå?

Rent tekniskt så bör nog (laglig) streaming falla in i avdelningen framställning av tillfälliga exemplar (§11a)

Citat:

Tillfälliga former av exemplar av verk får framställas, om framställningen utgör en integrerad och väsentlig del i en teknisk process och om exemplaren är flyktiga eller har underordnad betydelse i processen. Exemplaren får inte ha självständig ekonomisk betydelse.

Privatkpieringsersättning gäller apparater som anses "särskilt ägnade för framställning av exemplar av verk för privat bruk" (§26k). Vad som anses vara privat bruk styrs då av §12.

Spelar du in från canal + eller radio så är kopian mer permanent än om du streamar och är då inte en "integrerad och väsentlig del i en teknisk process och om exemplaren är flyktiga eller har underordnad betydelse i processen".

Nu har jag inga juridiska kunskaper så det jag skriver bör tas med en viss nypa salt, men det är i alla fall så jag förstått det hela.

Permalänk
Skrivet av cheben:

Vad baserar du att det är kopieringskydd på dem på? Jag köpte senast förra veckan 2 st pressade 2016, inga problem alls att rippa (CD alltså, filmer är en HELT annan femma). Testa dem i andra datorer, min stationära dator tvärvägrar att spela i princip alla CD skivor jag någonsin ägt, men min HP laptop har inga problem att spela någon av dem. Vissa CD spelare har inkompabilitetsproblem med Audi CD av någon anledning.

Verktygen är gratis, handbrake (för DVD/Blueray) är FOSS, behöver bara en DLL fil. EAC (för CD, awsome program) är gratis för hemanvändare.

Vet att till och med Windows egen mediespelare gick runt skyddet enkelt på CD skivor, så man märker sällan av DRM på just musik.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Copyswede lär väl inte vilja förhandla bort någonting. Var skulle dom då få sina pengar ifrån?

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken på vad den extra kostnaden skulle bli om en genomsnittlig koperingsavgift inkluderades med TV avgiften. Vi betalar redan snuskigt hög skatt för att ha ett internet uttag eller nån trasig tv inslängd i ett skjul ju, Copyswedes generalla avgift är exakt samma sak. Hela Copyswedes administration förutom fördelning av pengarna skulle läggas ner så det blir en bonus. Deras chefer som säkert drar in 80k+ i månaden skulle kanske gråta men jag tror vi alla kan vara överens om att det är värt att offra.

Om dom sen skulle lägga det som skatt via en myndighet så skulle också nästan all annan administration skrotas också, så våran avgift i slutända med copyswede+tvavgift skulle förmodligen ligga på en bråkdel av vad kostnaden per hushåll för tvavgiften är idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag lägger fram frågan här. Spela av strömmad media ... Är ju inte olagligt. Från Youtube och Spotify exempelvis. Det är väldans likt att spela in film från canal + eller en låt från radio. Detta bör vara täckt av privatkopieringsrätten. Jag ser inte vad som skulle skilja juridiskt i upphovsrätten här, men jag kanske har missat något?
Tar man in den här delen så privatkopieras det kanske en del idag ändå?

För ett par år sen uttalade sig Copyswede i en av IDG:s artiklar. De ansåg då att offline-läget i Spotify och liknande streamingtjänster är privatkopiering...

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk

Man förhandlar inte med terrorister...

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Copyswede lär väl inte vilja förhandla bort någonting. Var skulle dom då få sina pengar ifrån?

Personrån på öppen gata?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

För ett par år sen uttalade sig Copyswede i en av IDG:s artiklar. De ansåg då att offline-läget i Spotify och liknande streamingtjänster är privatkopiering...

Med tanke på hur reglerna ser ut så är det inte en orimlig slutsats. Har iofs för mig att jag vid tillfälle läst ett vettigt argument för att det inte skulle klassas som det, men kommer faktiskt inte ihåg vad det gick ut på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Med tanke på hur reglerna ser ut så är det inte en orimlig slutsats. Har iofs för mig att jag vid tillfälle läst ett vettigt argument för att det inte skulle klassas som det, men kommer faktiskt inte ihåg vad det gick ut på...

Reglerna går säkert att tolka så, men det känns som om Copyswede missbrukar sitt mandat i detta fall. Detta eftersom skivbolagen och artisterna redan får betalt av oss användare (eller annonsörer) via Spotify.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Avstängd

@Friterad: Du svarade ej på min fråga men okej. Jag frågade vem inte vad.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

@Friterad: Du svarade ej på min fråga men okej. Jag frågade vem inte vad.

Ptja, det är ju ganska bra om man läser artikeln så man får reda på det. I detta fallet så är det faktiskt en organisation som heter ElektronikBranschen.

Permalänk
Medlem

Dem säger privatavgift men menar piratavgift.

Helt fel naturligtvis, dem vet att ingen privatkopierar, väldigt få iaf, den gjorde man knappt på kassettbanden heller för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therpid:

Dem säger privatavgift men menar piratavgift.

Helt fel naturligtvis, dem vet att ingen privatkopierar, väldigt få iaf, den gjorde man knappt på kassettbanden heller för den delen.

Ok, vad använde du kassettbanden till i så fall? Alternativt, vad tror du gemene man använde dom till?

Permalänk
Skrivet av cheben:

Testa dem i andra datorer, min stationära dator tvärvägrar att spela i princip alla CD skivor jag någonsin ägt, men min HP laptop har inga problem att spela någon av dem. Vissa CD spelare har inkompabilitetsproblem med Audi CD av någon anledning.

Verktygen är gratis, handbrake (för DVD/Blueray) är FOSS, behöver bara en DLL fil. EAC (för CD, awsome program) är gratis för hemanvändare.

Du får med andra ord byta bil så funkar det perfekt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Alucius:

Att systemet avskaffas betyder på samma gång att alla anställda på CopySwede förlorar sina jobb och därmed sin födkrok. De kommer kämpa med näbbar och klor för att bevara ett gammalt och uttjänt system mot all logik oavsett vilka konsekvenser det har på konsumenter och bransch. Det handlar om deras existensberättigande.

Sometimes, a few heads need to roll

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X