Dator som fungerat felfritt i 3 år stänger av sig direkt efter start nu.

Permalänk
Medlem

Dator som fungerat felfritt i 3 år stänger av sig direkt efter start nu.

Tja!

Byggde min dator oktober 2013, och har uppgraderat processor samt moderkort år 2015.
Nu under denna vecka så har datorn slutat fungera "bara sådär" från ingenstans. När man försöker starta den så reagerar inte den alltid och när den väl gör det så stängs den av på direkten. Försökt kortsluta power bläcken men funkar lika dåligt.
Förövrigt har jag ej pillat på datorn sen jag senast böt chassi för x antal månader sen, men jag tror att det är nätagget som sagt ifrån.
Nätagget är av märket Corsair modell RM750, som jag hört inte är jätte top notch då just 750 var lite av en fail ifrån corsair.

Vad tror ni att felet skulle kunna ligga?

Permalänk
Medlem

För att utesluta nätagget så behöver du låna ett annat. Ger säkrare svar.

Tills dess kan du testa koppla ur alla prylar/kablar som inte behövs. Du lär höra på fläktarna om den startar normalt eller inte.

Utanför chassit ska ALLT utom strömkabeln till nätagget bort.
Inne i chassit. Tar du bort kablarna till ALLA diskar/DVD, Chassi fläktar, PCI kort mm.

När du testar om Power SW kabeln/knappen funkar så bör man först ta bort alla kablar som går från chassit till moderkortet eftersom dom också kan orsaka fel. Sen kan du ta en skruvmejsel för att rör metallpiggarna på moderkortet när du försöker starta datorn.

Man kan testa ta bort grafikkortet också. Även om datorn funkar då så kan man ändå inte utesluta nätagget eftersom det kan vara den delen som driver grafikkortet som blivit dåligare i nätagget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

För att utesluta nätagget så behöver du låna ett annat. Ger säkrare svar.

Tills dess kan du testa koppla ur alla prylar/kablar som inte behövs. Du lär höra på fläktarna om den startar normalt eller inte.

Utanför chassit ska ALLT utom strömkabeln till nätagget bort.
Inne i chassit. Tar du bort kablarna till ALLA diskar/DVD, Chassi fläktar, PCI kort mm.

När du testar om Power SW kabeln/knappen funkar så bör man först ta bort alla kablar som går från chassit till moderkortet eftersom dom också kan orsaka fel. Sen kan du ta en skruvmejsel för att rör metallpiggarna på moderkortet när du försöker starta datorn.

Man kan testa ta bort grafikkortet också. Även om datorn funkar då så kan man ändå inte utesluta nätagget eftersom det kan vara den delen som driver grafikkortet som blivit dåligare i nätagget.

Jag tog bort allt utanför chassi och sen invöndigt så kopplade jag bort allt förutom strömkabel till 24atx och cpu fläkten. Samma skit fortfarande.
Jag tog fram min spänningsprovare och kunde konstatera att jag bara hittade 2st pins som levererade 5volt. Mätte givetvist mot ground på pinnen.
Twstade även att bygla från 16 på atx pinnen till ground och då går psu igång, samt hårddiskar.
Kan det vara att psu ej klarar av att ge ström eller kan de va mobo som pajjat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Edit ;
Byglade ps om pinnen (nr 16) med ground och mätte då, psu verkar ge ut alla 12volt osv.
Kopplade ur grafikkortet helt och nu verkar datorn försöka starta om sig hela tiden men stängs av direkt? Kopplade sedan ut strömmen till cpu och då startar datorn och går ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vad för temp i datorsdags övrhettan?

Permalänk
Medlem

Vänligen fyll i, tack:
Moderkort
Processor
Grafikkort
Ram
HDD/SSD

Finns ett rätt så stort kollektiv med misslyckanden här bara vi får reda på delarna

Visa signatur

Phanteks p400s +mesh +TG |Seasonic Focus+ Gold 750W |Asus X570-F Strix |Ryzen 5 3600X @stock +Corsair H100i platinum |16GB DDR4 3200mhzC14 Gskill FlareX |Sapphire Vega56 Pulse @1650Mhz/950Mhz Samsung HBM |Samsung 970 EVO PLUS 500GB nvme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neomeow:

Vänligen fyll i, tack:
Moderkort
Processor
Grafikkort
Ram
HDD/SSD

Finns ett rätt så stort kollektiv med misslyckanden här bara vi får reda på delarna

Asus z87-a
I7 4790k
Noctua nh-d15
Asus radeon 280x
Ssd samsung 840 evo
Hdd seagate något
Psu rm750

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Vad för temp i datorsdags övrhettan?

Temp vet jag faktist inte då den sluta fungera men legst mellan 31grader till 50 kanske under vanlig körning typ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter som att nätdelen är dålig, kontakta Corsair så kan du sannolikt få en ny på garanti.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Låter som att nätdelen är dålig, kontakta Corsair så kan du sannolikt få en ny på garanti.

MVH

Kommer förmodligen bli ombedd att skicka in det till dom, och då är det fraktkostnader osv. Jag är nästan lite lat o köper hellre ett nytt ifall psu är problemet.
Som sagt när jag byglar psun så startar den och hårddiskar går igång, men då jag sätter psu atxkontakten till mobo så slås den av direkt. Kan det vara att psu orkar driva igång men då mobo osv är inkopplat så orkar den inte driva runt så att den stängs av? För märkte att utan gpu så slås den av och på hela tiden och utan cpu kontaktemön så snurrar den som vanligt? Som om att med belastning pallar den inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Värkar som om de är de. Hör med corsair brukar funka smidigt har för mig att de är gratis frakt när de är garanti