Permalänk
Medlem

Högre hastighet med nätverkskabel

Hej
Jag undrar varför blir det högre hastighet om jag mäter med bredbandskollen om jag använder nätverkskabel än om jag använder trådlöst.
Jag har fiber .

Det är ganska mycket som det skiljer också . Nerladdning trådlöst ligger på 41,2 men använder jag sladd då ligger det på 96,2....Är det något som vet varför det är så ?
Det är bara en allmän fråga

//Bitte59

Permalänk
Medlem

Du tappar alltid trådlöst. Sen kan du ha bättre och sämre routers. Jag får ut 250 mbit trådlöst när jag står bredvid, vilket jag får med kabel också.

Går jag iväg till nästa rum får jag bara ut 180 mbit.

Vad har du för router?

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Rekordmedlem

Med kabel så slipper du dela på plats i etern med dina grannar och andra apparater som också använder ism banden som blåtand fjärrkontroller och mikrovågsugnar, dessutom så påverkar byggnaden.
Kabel ger dig en stabil förbindelse som påverkas mycket lite av omgivningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Router

@Stefan94: jag har en ASUS RT-51U
Skulle vara en ganska bra router när jag köpte den .......

Permalänk
Avstängd

RT-51U anses inte vara en bra router på detta forumet ....... <- punkter

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bitte59:

@Stefan94: jag har en ASUS RT-51U
Skulle vara en ganska bra router när jag köpte den .......

Nej just den är inte nån särskilt bra modell utan det är snarare underligt att den ens existerar för den har bara 100Mbit portar på Ethernet så den kan aldrig prestera snabbare än så.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Luften är ett delat medium som har alla möjliga radiosignaler som krockar med dinna. Varje gång en krock händer så måste den informationen skickas om. Just därför kan din hastighet på trådlöst sjunka välldigt lågt beroende på hur mycket skit de e i luften. Du har välldigt lite kontroll över dessa omständigheter förutom att byta kanal och/eller välja att sända på 5Ghz istället för 2,4Ghz.
Avsånd mellan radiosarna samt väggar och sånt påverkar också din hastighet.

I min egen erfarenhet med wi-fi så kan de vara välldigt hög throughput men nästan alltid ostabilt relativt en kabel eller powerline.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitte59:

@Stefan94: jag har en ASUS RT-51U
Skulle vara en ganska bra router när jag köpte den .......

Där har vi ett problem, RT-AC51U är en enklare modell för en mindre lägenhet skulle jag säga. Som inte är så kräsen när det gäller prestanda/hastighet.

Om du vill ha ut din fulla kapacitet så är bättre konsumentroutrar att föredra som t.ex. RT-AC66U eller RT-AC68U. Sen kan dina grannars nätverk störa, om du får upp många nätverk så kan det ha en stor betydelse för din hastighet och responstid.

Visa signatur

Hello. x99