Vad skulle ni prioritera med mobilt bredband - snabbare hastighet eller mer datamängd?

Permalänk
Medlem

Vad skulle ni prioritera med mobilt bredband - snabbare hastighet eller mer datamängd?

Ponera att du med en mobil bredbandsleverantör får en snitthastighet på 25 Mbit/s och 40 GB datamängd/månad medan du med en annan leverantör får endast 8 Mbit/s men med hela 100 GB datamängd/månad. Du surfar runt på internet, lyssnar på Spotify och kollar på Youtube och Netflix (där du nöjer dig med att kunna köra på medelkvalitet, d.v.s. den inställning som drar ca 0.7 GB/h).

Edit: Priset för dem båda abonnemangen är samma ska tilläggas..så ingen skillnad där mellen dem olika leverantörerna.

Vilken leverantör av mobilt bredband hade du valt och varför?

Permalänk
Medlem

Ska mobilen även användas som hotspot?

Rent spontant skulle jag kört på mest datamängd, men å andra sidan har jag bara mest kört spotify så vet jag ej hur det blir med buffertid på film osv med 8 Mbit/s.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Ska mobilen även användas som hotspot?

Rent spontant skulle jag kört på mest datamängd, men å andra sidan har jag bara mest kört spotify så vet jag ej hur det blir med buffertid på film osv med 8 Mbit/s.

Nej, jag tänkte bara med USB-modem i en stationär dator. Med 8 Mbit/s fungerar det att strömma film från Netflix på medelkvalitet utan hack eller andra konstigheter.

Permalänk
Medlem

Skulle nog personligen kört på det med 8mbit för att man använder oftare mer trafik än vad man använder hastighet och att streama från diverse tjänster på nätet såsom netflix svtplay spotify m.m kräver inte så mycket hastighet utan mer bandbredd.

Enligt min erfarenhet finns de sällan streaming som nyttjar mer än knappt 8-10mbit och i värsta fall kan man ju låta de stå buffra lite i förväg.

Angående netflix på medel kvalité har jag kört full HD kvalité på 8mbit lina så de stämmer inte varken i verkliga tester eller enligt netflix själva brukar använda mellan 4-7mbit.
https://help.netflix.com/sv/node/306

Har du dock ett instabilt bredband eller som inte håller dom där 8mbit du pratar om så ja då kanske du kan vara tvungen att gå ner i kvalité.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Skulle nog personligen kört på det med 8mbit för att man använder oftare mer trafik än vad man använder hastighet och att streama från diverse tjänster på nätet såsom netflix svtplay spotify m.m kräver inte så mycket hastighet utan mer bandbredd.

Enligt min erfarenhet finns de sällan streaming som nyttjar mer än knappt 8-10mbit och i värsta fall kan man ju låta de stå buffra lite i förväg.

Angående netflix på medel kvalité har jag kört full HD kvalité på 8mbit lina så de stämmer inte varken i verkliga tester eller enligt netflix själva brukar använda mellan 4-7mbit.
https://help.netflix.com/sv/node/306

Har du dock ett instabilt bredband eller som inte håller dom där 8mbit du pratar om så ja då kanske du kan vara tvungen att gå ner i kvalité.

Tack för länken - den hastighetsrekommendationen har jag inte sett innan faktiskt. Det fungerar som du säger fint att köra på högsta inställning (HD-kvalitet) på Netflix med 8 Mbit/s också. Testade nyss att göra en mätning på bredbandskollen medan en serie i HD rullade - fick hastigheten 8,50 Mbit/s då. Däremot märker jag ingen större skillnad i kvalitet (om ens någon) om jag använder inställningen "Hög" istället för "Medium" på Netflix. Använder en datorskärm med upplösningen 2560x1440 ska tilläggas. Med anledning av att kvaliteten inte direkt blir lidande och det faktum att man sparar en del datamängd har jag valt att använda medium-inställningen.

Edit: Efter lite noggrannare jämförelse så kan jag se en viss förbättring (om det nu inte är inbillning) mellan hög- och mediumkvalitet på Netflix. Men skillnaden är inte dramatisk på min datorskärm måste jag säga.

Permalänk
Medlem

Jag hade valt abonnemanget med mer datatrafik. Det är sällan hastigheten som är ett problem utan surfmängden. 8mbit/s räcker mer än väl till det mesta, speciellt om man inte delar hastigheten med andra i samma hushåll eller dylikt.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag i jobbet ibland ser hur det är på nedlänkarna från samtliga operatörer i tex. tät bebyggelse så säger jag i första hand fast, trådat abbonemang, därefter fast trådat abonnemang via Wlan och i sista hand via tele-operatörer.

För det är nämligen fullt, fullt, fullt på nedlänkarna på LTE både 800, 900 1800, 2100 och 2600 MHz titt som tätt

Den som tror att det alltid finns 25 Mbit/s tillgängligt mobilt för 'bara' för dig - tror fel - det kanske är 100 mobilanvändare samtidigt på en 34 MBit-kapacitet som en LT800-macka för en operatör ger - med MIMO 80% kapacitet till i bästa fall - skulle två av användarna vilja streama med sina 25 Mbit/s konstant och inte bara i små paket då och då (små burstar då och då som vid surfning) så kan inte de andra 98 använda det systemet eftersom hela mobiloperatörens BTS blir fullbelagt av endast två användare (nu trottlar man förvisso högförbrukarna i dessa fall för att det skall fungera alls för de andra 98 användarna just då och du som högförbrukande kund upplever dålig fart och börja fundera på att skriva till ARN och falsk marknadsföring...).

Varför är det så - det är fysiska lagar som begränsar - det som är i luften är en gemensam resurs som alla (operatörer) måste samsas om, ingen får 'skrika' för högt så att det inte fungerar för de andra - tänk krogsorl och framåt kvällen blir allt mer högjudd (mer mobil-IP användare samtidigt på samma mobilbas) och alla måste hålla huvudena närmare runt bordet för att höra någon alls när någon pratar och de som inte kan det får lägre fart och ibland inte hör något alls.

Med kabel och fast abonnemang har man sin egen 'lilla' värld där tex. en ADSL-modem är helt ensam och blir inte störd av några andra och kan trycka på så mycket kabeln kan förmedla.

När man kör trådlöst så kan man inte göra så och har man 100 Wlan-AP i tex. ett höghus (som tex fd. skatteskrapan i Stockholm och ingen förstod varför det fungerar så dåligt för alla, både i affärscentrum där och högre upp) så kan kapaciteten bli obefintlig om man inte är väldigt nära sin Wlan-hubb - varför - jo alla kör sina Wlan samtidigt i huset på samma frekvens och ingen korrelation mellan AP för att effektivisera trafiken och enda sättet är att gå mer nära sin wlan-hub om man skall få full kapacitet.

Kort sagt allt som går trådlöst är inte driftsäkert, du vet aldrig om du får den kapaciteten du önskar eller stadig jämn fart för tex. streaming utan det blir ryckigt och helstopp ibland - inte helt olikt trafikköer i rusningstid (det är faktiskt samma mekanismer som gör att det blir helstopp inblandat även där) - problemen som man har med Wlan gäller också i högsta grad för teleoperatörerna också - men cellerna är större och kapaciteten mindre per BTS och kanal än vad en enkel Wlan har i kapacitet hemma...

---

Den som säger upp en fast anslutning för att helt gå på mobil IP, gör bort sig oavsett avtal.

Man kan ha mobiluppkopplad IP som en komplement när man inte kan vara vid sin egen anslutna abbonemang (via Wlan hemma tex.) eller ISP-anslutna Wlan-hotspot ute på stan.

Mobil IP använder man för det nödvändigaste, hantera mail, facebook, twitter etc. där man inte har täckning för de trådfasta alternativen (förvisso via Wlan på många håll) som inte käkar så mycket bandbredd - men att se på netflix etc. streamingtjänster eller tanka via torrent bör man hellre göra via fast lina och heller inte har GB-begränsningen att ta hänsyn till samt mycket lägre pingtider om man spelar.

Har ett par vänner som har sommarstuga dit trådtelefonin inte når (med rimlig prislapp) och de har i princip slutat helt att titta på streamad media med mobil-IP (även talböckerna över mobil IP kör slut på bra många GB på en månads pott) - istället gått på loppis och handlat en klassisk tjock-TV (B&O - inte illa alls, kostade många tusen på sin tid) - DVD-spelar och några backar med begagnade DVD - och helt plötsligt kan man avnjuta en helt ryckfri uppspelning utan frysningar eller pixeleringar - bra återgivning, förvisso lägre upplösning men så ryckfritt och jämn flöde vid uppspelning att man nu lägger märke till detta!

Permalänk
Medlem

Bra, inlägg..men samtidigt upplever jag att du pratar mycket utifrån teorier och lite om hur det faktiskt fungerar i praktiken. Jag har alltid använt mig av mobilt bredband och nu den senaste tiden har jag även börjat strömma film/serier från Netflix. Och jag har inga som helst problem att strömma från Netflix trots att hastigheten på mitt mobila bredband varierar och ibland säkert är nere på 4-5 Mbit/s. Oftast verkar hastigheten dock ligga på kanske 8-12 Mbit/s med mitt alldeles nya Tele2-abonnemang. Jag har inga frysningar, hackningar eller liknande. Så uppenbarligen kan det fungera att streama film/serier från Netflix även om ens mobila bredband inte har särskilt hög eller jämn hastighet!

Dessutom finns det dem som kanske inte har så mycket att välja på än ett mobilt bredband om man nu vill ha internet. Själv finns det ännu inte fiber där jag bor och jag använder ingen fast telefon utan mobil som enda telefon. Så det enda jag kan använda i dagsläget är mobilt bredband. Dock är det just nu "krig" i mitt område mellan två olika operatörer som vill gräva ner fiber här - ett bolag är IP-Only och det andra är ett lokalt. Tanken är att det ska börja grävas ner fiber någon gång under år 2017. Vi får väl se ifall det blir av..

Permalänk
Medlem

Beror väldigt mycket på var du är någonstans, hur långt ifrån närmaste använda operatörs BTS och hur mycket folk som rör sig just då i området. Är man ute landsbygden med långt mellan BTS och stora upptagningsområden så behövs det inte så många högförbrukare innan områdets BTS är takad i kapacitet, vilket är lätt hänt när folk som normalt sitter på en 100Mbit-lina hemma försöker ta med sig sina vanorna ut till sina stugor till en början och det där att köra netflix och andra streaming-tjänster på kvällen som kvällsunderhållning helt plötsligt inte går alltid så bra och man har dessutom snart slösat upp sin GB-pott...

---

Idag buffrar systemen väldigt mycket så det slätar över mycket av bekymren (genom att betala priset med mer eller mindre lång fördröjning eller börja med låg kvalitet) så att det inte upplevs allt för störande - tex. att netflix börjar ofta med en grov upplösning i början innan den trimmat in trafiken efter kanalens kapacitet - men den kvaliten och med den grovupplösta starten skulle inte vara acceptabel på en köpt DVD-skiva tex. utan associeras med en tämligen slarvig kodad pirat-film...

på en mindre mobil-skärm kan man dessutom dra ned kvaliten ganska mycket (tex halvera antal linjer och punkter) utan att det märks så mycket och fortfarande upplevs 'skarpt' men det blir helt annat om det dras upp på en större skärm.

---

Var och mätte på ett system för ett kort tag sedan i tättbefolkade område och det var herre jisses när det gäller kapacitetsbeläggning av vissa operatörers nedlänkar med 100% konstant utan avbrott precis hela tiden, och när det ser ut sådär så måste det innebära att det är en hel del användare som nog tycker att responsen är lite trött eller att upplösningen är sämre än vanligt, men fortfarande inom toleransgränsen för att inte börja maila kundtjänst...

Det som operatörerna fortfarande prioriterar högst är att inte tappa telefonsamtal - allt annat få backa för att säkra just den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Ska mobilen även användas som hotspot?

Rent spontant skulle jag kört på mest datamängd, men å andra sidan har jag bara mest kört spotify så vet jag ej hur det blir med buffertid på film osv med 8 Mbit/s.

Med tanke på att Netflix rekommenderar 5Mbit för HD (https://help.netflix.com/en/node/306) så lär det nog gå alldeles utmärkt med 8Mbit.

Jag skulle ta *mycket* data framför hastighet nästan vilken dag som helst. När jag gör saker på nätet vill inte jag sitta och vara orolig.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att alla som svarat i princip är rörande överens om att datamängden är viktigare än hastigheten..så länge som hastigheten är fullt tillräcklig för att kunna streama film på Netflix i alla fall. Jag delar er åsikt även om 8 Mbit/s känns i lägsta laget för att man ska känna sig helt trygg. Å andra sidan är det ju inte så kul att behöva hålla koll på sin datamängd så att man inte spräcker 40 GB-taket heller (vilket man förmodligen skulle göra oftare än att hastigheten orsakar problem).

Permalänk
Medlem

Mitt nya Tele2-abonnemang visar sig fungera uselt ikväll - nere på 1,42 Mbit/s! Hur är det möjligt?? Masten står på en höjd 1,6 km från mitt hus och det är bara en del villor och lite skogsdungar emellan. Med 1,42 Mbit/s blev det plötsligt segt att surfa och ha flera fönster uppe samtidigt.

Satte i mitt gamla SIM-kort från Telia i USB-donglen och vips fick jag upp hastigheten till 25,04 Mbit/s. Telia verkar faktiskt ligga rätt stabilt kring 25 Mbit/s (i alla fall när jag har mätt nu de senaste dagarna). Tror nog jag får fortsätta med mitt Telia-abonnemang trots att datamängden endast är 40 GB...för att få så dålig hastighet (om än bara ibland) med Tele2 känns riktigt trist. Möjligtvis kanske man kan skaffa en USB-förlängningskabel så att man kan placera donglen vid ett fönster och på så sätt säkra en högre lägstahastighet i alla fall. 7-8 Mbit/s med Tele2 accepterar jag, men 1,42 när man bor så hyggligt till som jag ändå gör är allt annat än acceptabelt..

Edit: En andra mätning med Telia gav 36,91 Mbit/s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jizzen:

Mitt nya Tele2-abonnemang visar sig fungera uselt ikväll - nere på 1,42 Mbit/s! Hur är det möjligt?? Masten står på en höjd 1,6 km från mitt hus och det är bara en del villor och lite skogsdungar emellan. Med 1,42 Mbit/s blev det plötsligt segt att surfa och ha flera fönster uppe samtidigt.

Satte i mitt gamla SIM-kort från Telia i USB-donglen och vips fick jag upp hastigheten till 25,04 Mbit/s. Telia verkar faktiskt ligga rätt stabilt kring 25 Mbit/s (i alla fall när jag har mätt nu de senaste dagarna). Tror nog jag får fortsätta med mitt Telia-abonnemang trots att datamängden endast är 40 GB...för att få så dålig hastighet (om än bara ibland) med Tele2 känns riktigt trist. Möjligtvis kanske man kan skaffa en USB-förlängningskabel så att man kan placera donglen vid ett fönster och på så sätt säkra en högre lägstahastighet i alla fall. 7-8 Mbit/s med Tele2 accepterar jag, men 1,42 när man bor så hyggligt till som jag ändå gör är allt annat än acceptabelt..

Edit: En andra mätning med Telia gav 36,91 Mbit/s...

Är du säker på att tele2 har bas vid den masten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@jizzen: Eftersom det inte går att garantera bandbredd för mobilt bredband så finns det inte så många realistiska alternativ.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Är du säker på att tele2 har bas vid den masten?

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, jag var där och kollade det för säkerhets skull innan jag tecknade abonnemanget!

Permalänk

Om du har möjlighet, och du verkar behöva ett mer eller mindre obegränsat trådlöst, kolla in net1:
http://www.net1.se/

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Om du har möjlighet, och du verkar behöva ett mer eller mindre obegränsat trådlöst, kolla in net1:
http://www.net1.se/

Har kollat upp dem tidigare. Tyvärr blir man då helt begränsad till att använda abonnemanget på en enda plats. Jag gör det 95% av min surftid i och för sig, men det händer ibland att jag stoppar i SIM-kortet i min läsplatta när jag drar iväg till andra ställen i Sverige. Tack ändå för tipset!

Edit: Fast å andra sidan har jag nyligen bytt abonnemang även till min mobiltelefon och därmed fått 10 GB i stället för 0,5 GB som jag hade tidigare. Så egentligen lär jag klara mig fint med enbart mobiltelefonen när jag drar iväg. Att använda Netflix på mobilen fungerar kalas..t.o.m. bättre bild än vad dataskärmen ger. Såå..net1 kanske kan vara ett alternativ ändå faktiskt. Får nog kolla upp det igen ändå tror jag..

Permalänk
Medlem

Den normala hastigheten som net1 uppger på sitt 4G är bara 3-8 Mbit/s. Det var lägre än vad jag hade hoppats på måste jag säga..

Permalänk

@jizzen: Är inte helt hundra, men tror du bara är garanterad hastighet osv på din hemplats, men att det funkar på andra ställen också?
Men kontakta deras kundservice vore nog det bästa.

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

@jizzen: Är inte helt hundra, men tror du bara är garanterad hastighet osv på din hemplats, men att det funkar på andra ställen också?
Men kontakta deras kundservice vore nog det bästa.

Tack, men jag skippar net1. Den långsamma normalhastigheten dem uppger och den mindre bra täckningen där jag bor enligt deras täckningskarta gör att det känns som ett dåligt alternativ för min del. Funderar lite på om TRE kan vara ett alternativ kanske. För de kan erbjuda 100 GB för bara 50 kr mer än Tele2. Har haft TRE förr och hastigheten var inte i Telias klass, men den var aldrig heller så usel som Tele2:s. När jag tänker efter var det nog inte ens 4G-abonnemang jag hade med TRE på den tiden, utan endast 3G+. Kan man med deras 4G-abonnemang hålla sig kring 15 Mbit/s eller så i alla fall så är det en het kandidat faktiskt.

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är imponerad (faktiskt nästan smått chockad) över den hastighet jag får med Telia ikväll. Tredje mätningen visade 42,63 Mbit/s!

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@jizzen:
Du säger att du inte har någon hemtelefon. Men har du en telefonlina in till ditt hus?
Om svaret är ja så kan du skaffa xDSL ändå och slipper alla dessa onödiga problem med mobilt internet.

Jag använder inte telefonen hemma heller, men har en telefonlina in i huset som jag kopplat VDSL på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

@jizzen:
Du säger att du inte har någon hemtelefon. Men har du en telefonlina in till ditt hus?
Om svaret är ja så kan du skaffa xDSL ändå och slipper alla dessa onödiga problem med mobilt internet.

Jag använder inte telefonen hemma heller, men har en telefonlina in i huset som jag kopplat VDSL på.

Jo, det finns det i och för sig. Jag har haft fast telefoni tidigare men sagt upp det sedan många år tillbaka eftersom man ändå har sin mobiltelefon. Jag är riktigt dåligt insatt i xDSL och VDSL..är det varianter av ADSL eller!? Får nog googla lite nu tror jag..

Där jag har min stationära dator idag har jag inget telefonjack och jag vill inte flytta min datorplats dit nuvarande telefonjack finns. Det ställer till det lite när det gäller xDSL/VDSL antar jag..

Permalänk
Medlem

Telia: 52,92 Mbit/s vid mätning kl. 01:30. Rätt okej! Synd bara att de inte kan vara generösare med datamängden.. :-/

Tele2: 17,84 Mbit/s kl. 01:50. Klart godkänt även om det är mitt i natten, men inte i närheten av Telias hastighet. Tidigare ikväll var hastigheten nere på 1,42 Mbit/s och vände..och vid två tillfällen kopplades anslutningen ner. Detta har aldrig hänt med Telia under dem åren jag har använt deras mobila bredband. Frågan nu är väl hur ofta Tele2 är nere och vänder i "källaren"..sällan, då och då eller ofta? Är det "sällan" skulle man kanske kunna tänka sig att stå ut med det - inte annars..

Permalänk
Avstängd

När man använt sina 40gb har man 0 mb/s vilket inte är ett rimligt alternativ om man använder mer än 40gig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jizzen:

Jo, det finns det i och för sig. Jag har haft fast telefoni tidigare men sagt upp det sedan många år tillbaka eftersom man ändå har sin mobiltelefon. Jag är riktigt dåligt insatt i xDSL och VDSL..är det varianter av ADSL eller!? Får nog googla lite nu tror jag..

Där jag har min stationära dator idag har jag inget telefonjack och jag vill inte flytta min datorplats dit nuvarande telefonjack finns. Det ställer till det lite när det gäller xDSL/VDSL antar jag..

Nej, det ställer inte till något, är bara att dra nätverkskabel från modemet/router vid förstajacket till datorn.

Permalänk
Inaktiv

Frågan är väl att anses avslutad gällande de två alternativen men även jag säger datamängd. Högre hastigheter kan vara trevligt men med låg datamängd varar glädjen inte så länge ändå. Själv använder jag en mikroskopisk datamängd på 0,5GB i månaden. Vilket räcker rätt bra när jag vill ha internet till fots. Allt som kräver bandbredd gör jag ändå på fasta anslutningar.

Skrivet av jizzen:

Telia: 52,92 Mbit/s vid mätning kl. 01:30. Rätt okej! Synd bara att de inte kan vara generösare med datamängden.. :-/

Tele2: 17,84 Mbit/s kl. 01:50. Klart godkänt även om det är mitt i natten, men inte i närheten av Telias hastighet. Tidigare ikväll var hastigheten nere på 1,42 Mbit/s och vände..och vid två tillfällen kopplades anslutningen ner. Detta har aldrig hänt med Telia under dem åren jag har använt deras mobila bredband. Frågan nu är väl hur ofta Tele2 är nere och vänder i "källaren"..sällan, då och då eller ofta? Är det "sällan" skulle man kanske kunna tänka sig att stå ut med det - inte annars..

Risken är rätt stor att hastigheten sjunker varje kväll. Prime time där folk använder sina anslutningar mer än vanligt. Märks till och med i fibernäten att det blir överbelastat då.

18-22 kan vara sämre dvs. Sen kväll/natt bör gå bra då de flesta ändå sover då.

Vad gäller xDSL så ska det inte behövas ett telefonabonnemang idag. De gjorde ändringen 2008 eller 2009, innan behövdes det för att få xDSL. Hur kopparnätet belastas är jag dock osäker på, gick över till fiber 2009 så är ganska oinsatt. Häromkring har det krävts alternativt kommer det grävas fiber till typ alla hushåll. Även folk som snudd på bor i skogen.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av jizzen:

Jo, det finns det i och för sig. Jag har haft fast telefoni tidigare men sagt upp det sedan många år tillbaka eftersom man ändå har sin mobiltelefon. Jag är riktigt dåligt insatt i xDSL och VDSL..är det varianter av ADSL eller!? Får nog googla lite nu tror jag..

Där jag har min stationära dator idag har jag inget telefonjack och jag vill inte flytta min datorplats dit nuvarande telefonjack finns. Det ställer till det lite när det gäller xDSL/VDSL antar jag..

Det blir både billigare och stabilare att skaffa ADSL/VDSL. Det är inte ens en fråga om det är bättre än att ha mobilt bredband, det är en fråga om hru mycket bättre det är. Och det beror lite på hur långt ifrån stationen du bor. Prismässigt går det inte att jämföra, jag betalar 500kr i månaden för mitt VDSL, men då får jag alltid ut 62-65Mbit och har ju obegränsad "surfpott".

Ett lätt sätt att ta reda på det är genom att gå in på telia.se och kolla upp din adress. När det gäller just ADSL/VDSL är det nästan alltid bäst att köra på telia.

Det du gör när du fått ditt modem är att kopplar en så kort telefonsladd som möjlgit till modemet, sen drar du nätverkskabel från modemet till din dator. Det kanske är lite jobbigt att dra kabeln, men när du väl gjort det så kommer ju allt fungera så mycket bättre.
Och om du verkligen inte orkar dra någon kabel kan du ju köra din dator på wifi mellan modem och dator istället.

Helt sjukt att du ens funderar på att använda mobilt bredband när du har ett telefonuttag hemma..

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det blir både billigare och stabilare att skaffa ADSL/VDSL. Det är inte ens en fråga om det är bättre än att ha mobilt bredband, det är en fråga om hru mycket bättre det är. Och det beror lite på hur långt ifrån stationen du bor. Prismässigt går det inte att jämföra, jag betalar 500kr i månaden för mitt VDSL, men då får jag alltid ut 62-65Mbit och har ju obegränsad "surfpott".

Ett lätt sätt att ta reda på det är genom att gå in på telia.se och kolla upp din adress. När det gäller just ADSL/VDSL är det nästan alltid bäst att köra på telia.

Det du gör när du fått ditt modem är att kopplar en så kort telefonsladd som möjlgit till modemet, sen drar du nätverkskabel från modemet till din dator. Det kanske är lite jobbigt att dra kabeln, men när du väl gjort det så kommer ju allt fungera så mycket bättre.
Och om du verkligen inte orkar dra någon kabel kan du ju köra din dator på wifi mellan modem och dator istället.

Helt sjukt att du ens funderar på att använda mobilt bredband när du har ett telefonuttag hemma..

Jo, men jag har ett problem...och det är att när jag söker efter min adress på Telia så finns den inte! Jag vet att jag har sökt efter min adress på deras sajt tidigare (för flera år sedan) och inte heller då fått fram min adress eller om det är möjligt att få ADSL hit. Därför har jag utgått från att jag faktiskt inte kan få något annat än mobilt bredband och kört på med det. När det dessutom har fungerat klockrent för mina behov så har jag heller inte haft behov av något ADSL. Frågan är ifall jag faktiskt har tråd in i huset ens!? Telejack sitter på väggen, men tråd till telejacket kanske inte längre finns kvar!? Undrar om det kan vara så illa..

Tidigare ägde min far huset jag bor i, så det kanske kan vara så att Telia på "hans tid" avvecklade den fasta telefonin här tänker jag. Den fasta telefonin sa min far själv upp här för rätt många år sedan, men avvecklingen kan ju ha skett efter det. Tyvärr kan jag inte fråga min far om detta eftersom han inte är i livet längre. Men det finns förstås andra sätt att kolla upp detta på, så det får jag göra helt enkelt. Grannarna verkar ju kunna få ADSL eftersom deras adresser hittas, så det vore ju konstigt ifall undertecknad inte kan få det då också. Fast dem adresser man får fram kanske bara är sådana som fortfarande har abonnemang för fast telefon!?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jizzen:

Jo, men jag har ett problem...och det är att när jag söker efter min adress på Telia så finns den inte! Jag vet att jag har sökt efter min adress på deras sajt tidigare (för flera år sedan) och inte heller då fått fram min adress eller om det är möjligt att få ADSL hit. Därför har jag utgått från att jag faktiskt inte kan få något annat än mobilt bredband och kört på med det. När det dessutom har fungerat klockrent för mina behov så har jag heller inte haft behov av något ADSL. Frågan är ifall jag faktiskt har tråd in i huset ens!? Telejack sitter på väggen, men tråd till telejacket kanske inte längre finns kvar!? Undrar om det kan vara så illa..

Tidigare ägde min far huset jag bor i, så det kanske kan vara så att Telia på "hans tid" avvecklade den fasta telefonin här tänker jag. Tyvärr kan jag inte fråga min far om detta eftersom han inte är i livet längre. Men det finns förstås andra sätt att kolla upp detta på, så det får jag göra helt enkelt. Grannarna verkar ju kunna få ADSL eftersom deras adresser hittas, så det vore ju konstigt ifall undertecknad inte kan få det då också. Fast dem adresser man får fram kanske bara är sådana som fortfarande har abonnemang för fast telefon!?

Enklast är nog att kontakta Telia skulle jag tro. De bör veta eller kunna ta reda på hur det ligger till.

Skickades från m.sweclockers.com