Deus Ex: Mankind Divided får officiellt DirectX 12-stöd

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

Deus Ex: Mankind Divided får officiellt DirectX 12-stöd

Efter en dryg månad i beta tillkommer nu officiellt stöd för DirectX 12 i Deus Ex: Mankind Divided, med brasklappen att gränssnittet kan ge sämre prestanda med vissa system.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jul 2011

Dom nämner inte vilka system som inte fungerar med dx12 utan bara testa och se. Det med dx12 från grunden är uppenbart lögn, men åtminstone är det spelbart nu på dx11.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2006

DX12 har ju fått en mindre bra introduktion.

5960X | X99-E WS | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | 2 x Intel 750 | Full Loop | Enthoo Primo
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Nov 2001

Än så länge tycks Vulkan vara mer imponerande än DX12, men urvalet är inte enormt heller.

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 16GB RAM (2666 MHz), Gainward GTX 1080 GLH, Corsair AX1200 PSU
Tillbehör: Acer Predator XB270HUDb (1440p, 144Hz, G-sync), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Amsterdam
Registrerad
Jun 2016

Ser hellre att dom lägger tiden på att optimera spelet för DX11. GPU'erna går på knäna och spelet ser ut som ett skämt. Inte OK!

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2003

Skulle vara intressant att se low-end cpuer i kombination med olika GPU lösningar och skillnaden mellan DX11 och DX12 för just Deus Ex. Typ Intel Pentium varianter eller i3 samt AMDs liknande diton. Känns ju inte som att tester med typ 5930/5960 tillsammans med ett 1070/1080 är så mycket av intresse när inget av dem direkt flaskar i första taget.

.:. 101218 - Mitt allt .:.
http://www.escapefromtarkov.se/ - Svensk EFT Discord

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jul 2016

Efter ~5års väntan..väntar fortfarande på den där extrema prestandaökningen som DX12 skulle ge i spel.

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2005

Så nu ska spelare som redan köpt deras "färdiga produkt" betatesta deras implementation av explicit multiadapter så att de själva slipper lägga pengar på ordentlig utveckling. Never heard that one before...

Skickades från m.sweclockers.com

CPU: AMD Ryzen 7 1700X + Corsair H110i GT MB: ASUS PRIME X370-PRO Grafik: ASUS STRIX 1070 Ti A8G RAM: Corsair LPX 2x8GB 3000 MT/s SSD: Samsung 960 EVO 500GB PSU: Corsair RM850x NAS: Synology DS212j HMD: Oculus Rift CV1 + Touch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Dec 2008

Spännande! Får vi se något DX12 Multi-GPU test hos sweclockers? även om det är beta vore det kul med en snabbtitt på hur spelet presterar med nVIDIA och AMD-kort blandat samt blandningar av kort med olika prestanda osv

Cisco-certifierad nätverksspecialist
www.best-practice.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Buriram/Thailand
Registrerad
Apr 2008

Så här långt är Dx12 en enda fet fail,men är inte särskilt förvånad.

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Nov 2013

Folk med Nvidia kort kommer att få lida med andra ord eftersom Nvidiakort inte ger lika bra prestanda i DX12 som DX11

Coca Cola missbrukare
AMD älskare
Katt älskare

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Ytterligare ett av Microsofts desperata argument till att "uppgradera" till Windows 10 har visat sig vara en papperstiger.

"DU får inte DX12 om du inte kör Windows 10"

Näehäe.. so what?

.

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av SeF.Typh00n:

DX12 har ju fått en mindre bra introduktion.

Precis som DX11 och DX10. Man glömmer lätt men det var samma historia för dessa två.

|Intel i5 4670K@4.4GHz| |Asus Z97-A| |A-Data 16GB CL9 1600MHz| |ASUS GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC| |Samsung 860 Evo 1TB| |Samsung 850 Evo 500GB| |Samsung 840 Evo 250GB| |WD Green 3TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG IPS Display@74Hz|

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Devil May Cry:

Precis som DX11 och DX10. Man glömmer lätt men det var samma historia för dessa två.

Finns en stor skillnad: DX10 och DX11 erbjöd möjlighet till visuella förbättringar som är var omöjliga i versionen innan. Allt man kan göra i DX12.0 går också att göra i DX11.3 då dessa har exakt samma "feature level".

Quantum Break är ännu ett exempel på att något verkar inte stå rätt till med DX12 designen. Detta är en titel som utvecklades för konsol (så helt mot "low-level" API) för att sedan släppas på Windows-store med endast DX12 stöd. Titeln har dragits med instabilitet och relativt dålig prestanda på alla kort, men främst på Nvidias modeller.

Nu har Quantum Break även släppts på Steam. Här väljer man att droppa stödet för DX12, på Steam är detta en DX11-only titel. Och hur påverkades då prestanda av detta? Jo det presterar lika bra i DX11 som DX12 på AMDs starkare GPUer, typ från 390 och uppåt (4x0 korten verkar hantera DX11 bättre än tidigare modeller). I övriga fall är DX11 versionen bättre, det är signifikant bättre på Nvidias kort.

Bl.a. Eurogamer har skrivit om detta.

Även ComputerBase har tittat på Steam-versionen:

Börjar allt mer tro att man helt missbedömt var flaskhalsarna ligger på PC-plattformen. Har visats flera gånger att DX12 ger en boost om man har system med en väldigt svag CPU jämfört med GPU-delen, d.v.s. ungefär som fallet är för konsoler. Men den normala PC-maskinen har idag en rätt kraftig CPU. Tänk på att även en i3-6100 är i alla fall dubbelt så snabb som CPU i PS4/XBO, få spel-PC sitter på svagare än i5 modeller.

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2008

@Devil May Cry: Vill minnas att hoppet från DX9 till DX10 var ganska stor rent estetiskt och att det blev standard rätt fort. Var väldigt sällan någon direkt krångel med det heller.

Dator - NZXT H630 | GA-Z87P-D3 | i5 4670K | 16GB DDR3 | GTX 1080 | Cougar 700CM
Ljud - Xonar DX > Objective2 > ATH-R70x

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Yoshman:

Finns en stor skillnad: DX10 och DX11 erbjöd möjlighet till visuella förbättringar som är var omöjliga i versionen innan. Allt man kan göra i DX12.0 går också att göra i DX11.3 då dessa har exakt samma "feature level".

Quantum Break är ännu ett exempel på att något verkar inte stå rätt till med DX12 designen. Detta är en titel som utvecklades för konsol (så helt mot "low-level" API) för att sedan släppas på Windows-store med endast DX12 stöd. Titeln har dragits med instabilitet och relativt dålig prestanda på alla kort, men främst på Nvidias modeller.

Nu har Quantum Break även släppts på Steam. Här väljer man att droppa stödet för DX12, på Steam är detta en DX11-only titel. Och hur påverkades då prestanda av detta? Jo det presterar lika bra i DX11 som DX12 på AMDs starkare GPUer, typ från 390 och uppåt (4x0 korten verkar hantera DX11 bättre än tidigare modeller). I övriga fall är DX11 versionen bättre, det är signifikant bättre på Nvidias kort.

Bl.a. Eurogamer har skrivit om detta.

Även ComputerBase har tittat på Steam-versionen:
http://i.imgur.com/f0lgNxX.png

Börjar allt mer tro att man helt missbedömt var flaskhalsarna ligger på PC-plattformen. Har visats flera gånger att DX12 ger en boost om man har system med en väldigt svag CPU jämfört med GPU-delen, d.v.s. ungefär som fallet är för konsoler. Men den normala PC-maskinen har idag en rätt kraftig CPU. Tänk på att även en i3-6100 är i alla fall dubbelt så snabb som CPU i PS4/XBO, få spel-PC sitter på svagare än i5 modeller.

Utförligt och bra svar som vanligt :). Min kommentar baseras dock inte på huruvida ändringarna är stora eller små utan bara att dx10 och 11 inte var smärtfria. Samtliga spel som var pilot med dessa versioner led av dålig prestanda och buggar. Kanske är detta ett tecken på att en ny DX version inte har en hög prio för utvecklarna utan mer av en tacked on feautre, men vad vet jag

Skrivet av Fönstrputtsaren:

@Devil May Cry: Vill minnas att hoppet från DX9 till DX10 var ganska stor rent estetiskt och att det blev standard rätt fort. Var väldigt sällan någon direkt krångel med det heller.

Det gick faktiskt inte så fort. Tror Crysis var ett av de första spelen som implementerade dx10, och från början var det ingen större skillnad grafiskt och det var väldigt tungdrivet.

|Intel i5 4670K@4.4GHz| |Asus Z97-A| |A-Data 16GB CL9 1600MHz| |ASUS GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC| |Samsung 860 Evo 1TB| |Samsung 850 Evo 500GB| |Samsung 840 Evo 250GB| |WD Green 3TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG IPS Display@74Hz|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2014
Skrivet av AMD-FX:

Folk med Nvidia kort kommer att få lida med andra ord eftersom Nvidiakort inte ger lika bra prestanda i DX12 som DX11

I de flesta spelen presterar Nvidia långt bättre per TFLOPS än AMD även i DX12. 1070 som är billigare än Fury X presterar bättre i så gott som alla spel utom Deus Ex och det är rätt lika i Hitman. Även i DOOM är det lika.
Jag skulle inte riktigt säga att Nvidia presterar dåligt i DX12 med tanke på beräkningskraften, men möjligtvis prismässigt (utom 1070 vs Fury X). Men det verkar som om att MS tänker fortsätta med DX11 och både AMD och Nvidia skriver att DX12 inte är för alla. Så förhoppningsvis kommer många spel att ha båda så att man kan välja det som presterar bäst med kortet man har.

Folk med AMD-kort får lida enormt i Quantum Break nu när DX11-versionen finns på Steam. I DX12 presterar AMD aningen bättre än Nvidia, men i DX11 presterar Nvidia enormt mycket bättre än AMD i DX11 men även än AMD i DX12. 1060 är ju nästan ikapp Fury X och 980 Ti drar rätt långt förbi Fury X efter att ha legat bakom.
RX 480 presterar konstigt nog identiskt i både DX11 och DX12. Till och med 970 som ligger långt bak i DX12 lyckas med DX11 ta sig förbi 480:s DX12-resultat.

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2003

Verkar som att DX12 för Nvidia ägare går fetbort medans för AMD ägare det är ett välkommet bra.

tomt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2005

För min del så skulle DX12 bli det som äntligen gjorde att multi-GPU levererades utan krav på anger management kurs för användarna, men så verkar ju inte vara fallet iom att multiadapter inte tycks stå högt på utvecklarnas lista över saker att stödja.

Skickades från m.sweclockers.com

CPU: AMD Ryzen 7 1700X + Corsair H110i GT MB: ASUS PRIME X370-PRO Grafik: ASUS STRIX 1070 Ti A8G RAM: Corsair LPX 2x8GB 3000 MT/s SSD: Samsung 960 EVO 500GB PSU: Corsair RM850x NAS: Synology DS212j HMD: Oculus Rift CV1 + Touch

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

@Yoshman: Quantum Break verkar gå mycket jämnare under DX12, verkar även snabbare med en klen processor, i alla fall för AMD.
https://www.computerbase.de/2016-09/quantum-break-steam-bench...
DX12

DX11

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | 64 GB Corsair @2933 MT/s | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | 32 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

@Ratatosk: det är inte vad texten hävdar

Unabhängig von der Grafikkarte hat Quantum Break unter DirectX 12 von Zeit zu Zeit immer mal wieder einen kleinen Schluckauf, den man beim Spielen auch sofort spürt. In Summe aus beiden Effekten fühlt sich Quantum Break auf einer Grafikkarte von Nvidia mit der Steam-Version deshalb besser an und bei AMD ist es davon abhängig, welches Verhalten der Spieler als störender empfindet.

Även Eurogamer säger att DX12 versionen har kännbara hack som inte finns i DX11.

Och man lurar sig lite på graferna. När "hack" uppträder har man typiskt rätt rejäl ökning av renderingstid för en eller några enstaka scener, det är precis vad DX12 grafen uppvisar medan DX11 grafen absolut har "brus" i renderingstider men krävs en visst delta innan det "känns".

Jämför med kommentarerna SweClockers brukar ha i samband med grafer över renderingstid. Har man en slät graf är det i praktiken också en bra upplevelse, har man en hackig graf är det bara ibland det även märks i praktiken.

Sedan: hur stor är marknadsandelen som kör med en så pass klen CPU som FX-8370 ihop med så pass kraftiga GPUer som 480/1060? Gör man det får man fundera på om man verkligen prioriterat rätt, finns en hel del spel som uppför sig lite udda om CPU-delen blir flaskhals då det är ett så ovanligt fall på PC att det i praktiken är helt otestat.

Med en 6700K så är variansen betydligt mindre i DX11 och framförallt har toppar för DX11 i princip helt konsekvent lägre nivå än lägstanivån för DX12!

Deus Ex verkar ju inte heller vara något "post-child" för DX12. Visst är det fortfarande relativt nytt, men har ändå gått så pass lång tid att man börjar kunna ställa sig frågande till om man faktiskt angrep rätt problem i DX12.

Tror ingen ifrågasätter att modellen är bra för konsoler, men konsoler och PC skiljer sig trots allt på fundamentala punkter. Finns trots allt flera spel som rullar rätt bra på XBO/PS4 men ändå har problem på PC. Finns även exempel där problemen är större på AMD än på Nvidia, vilket visar att även fast konsolerna kör GCN så skiljer sig uppträdandet av kretsen mellan fallet där den är en den av CPU-delen (extremt låg latens mellan CPU och GPU, delad minnesbuss etc) och när den sitter på PCIe (relativt hög latens mellan CPU och GPU, icke delat minne etc).

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Pandrone:

Verkar som att DX12 för Nvidia ägare går fetbort medans för AMD ägare det är ett välkommet bra.

Jag trodde också detta då jag kollade de första snabbtester, där de bara visade hur många FPS man fick i snitt.
Men om man kollar närmare hur "smooth" det är att spela då ser man att AMD är inte bättre med direct x12 än Nvidia.

Kolla den artikel från Techreport.

http://techreport.com/review/30639/examining-early-directx-12...

NZXT H200 | Z370-i Strix | i7 8700k @4,8Ghz | Noctua NH-D15 | Nitro RX580 | 16GB@3000Mhz cl14 | Sandisk Extreme II | Corsair RM750x | MG279Q 1440p*144Hz IPS | Win10 64 Pro

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

@Yoshman: Tragglat igenom en del av texten och du har rätt, speciellt om man sitter med en "flotten" Intelprocessor.
Undantaget är jag, som sitter med ett R9 290 och en FX-8350, där flyter UWP bättre.
Sedan kan man fråga sig varför inte Steam inkluderar DX12 som val? som computerbase skriver, "Es ist unverständlich, dass die Steam-Version DirectX 12 nicht unterstützt" (Det är oförståligt att Steamversionen inte stödjer DX12).

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | 64 GB Corsair @2933 MT/s | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | 32 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Ratatosk:

@Yoshman: Tragglat igenom en del av texten och du har rätt, speciellt om man sitter med en "flotten" Intelprocessor.
Undantaget är jag, som sitter med ett R9 290 och en FX-8350, där flyter UWP bättre.
Sedan kan man fråga sig varför inte Steam inkluderar DX12 som val? som computerbase skriver, "Es ist unverständlich, dass die Steam-Version DirectX 12 nicht unterstützt" (Det är oförståligt att Steamversionen inte stödjer DX12).

Valve kanske vill ge det endast DX11 för att markera emot Microsoft och att låsa användarna till Windows 10 med spelet tidigare? Det låter ridderligt i alla fall så jag hoppas att det är så

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
::1
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av Fönstrputtsaren:

@Devil May Cry: Vill minnas att hoppet från DX9 till DX10 var ganska stor rent estetiskt och att det blev standard rätt fort. Var väldigt sällan någon direkt krångel med det heller.

Say what? x)

DX10 var ju den versionen som i stort sett hoppades över eftersom folk ogillade Vista.

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|