Permalänk

VPN, UPnP och hastighet

För ett tag sen skaffade jag airvpn. När jag testar hastigheten så får jag runt 2-5Mbit, kör jag utan vpn ligger jag runt 100Mbit.
Så kan man ju såklart inte ha det och jag började rota runt och testa utan att egentligen ha vidare koll på vad jag gjorde.
Jag har tidigare inaktiverat UPnP i min router, när jag slog på det igen kommer hastigheten upp till 30Mbit, fortfarande inte där jag vill ha den, men jag kan leva med det och det kanske har andra orsaker.

Hur kommer det sig?

Anledningen att jag slog av UPnP var att jag fick fryslag i spel (Dota2) när jag har det aktiverat. Så helst vill jag ju hitta en lösning åt båda problemet.

Hur påverkar UPnP mitt vpn? Varför får jag fryslag? Förslag på lösningar?

Jag har router CG3700 ifrån com hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrumpyOldMan:

Hur påverkar UPnP mitt vpn?
Varför får jag fryslag?
Förslag på lösningar?

Det gör det inte, det finns ingen koppling mellan OpenVpn och UPnP

Fryslag kan bero på 1000 olika orsaker, allt från en lastat CPU till fel i serverändan.
Steg ett är att försöka kolla om ditt lagg ens beror på din internetuppkoppling. Tanka hem t.ex pingplotter och kolla om du har några fördröjningar.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Det gör det inte, det finns ingen koppling mellan OpenVpn och UPnP

Precis som du säger berodde det inte på det, bara några tillfälligheter som fick det att se ut så.
Mitt fryslag är ett mindre problem, jag har inte haft det på över ett år (sen jag stängde av UPnP).

Trots att airvpn's kilent visar på bra latency till alla deras svenska servrar så har jag väldigt olika hastighet till dem, på dem flesta verkar jag ligga runt 3-5Mbit, men ett fåtal får jag runt 30-40 på.

Men när jag provade att byta DNS fick jag bättre hastigheter. Alltså, airvpn sätter om min dns till 10.4.0.1, om jag manuellt sätter tillbaka dns till antingen com hem's eller google (8.8.8.8) så får jag den hastighet jag 'ska' ha dvs 100Mb, med airvpn's klient igång.
Vad är förklaringen på det?
Vad är nackdelen med att köra med antingen com hems eller googles dns när jag vill vara anonym via en vpn-klient?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrumpyOldMan:

Men när jag provade att byta DNS fick jag bättre hastigheter. Alltså, airvpn sätter om min dns till 10.4.0.1, om jag manuellt sätter tillbaka dns till antingen com hem's eller google (8.8.8.8) så får jag den hastighet jag 'ska' ha dvs 100Mb, med airvpn's klient igång.
Vad är förklaringen på det?
Vad är nackdelen med att köra med antingen com hems eller googles dns när jag vill vara anonym via en vpn-klient?

Olika DNS påverkar inte resultatet när man testar med t.ex bb-kollen eller speedtest. Utan vad jag tror händer är att du skickar trafiken utanför tunneln (VPN:et). Du får kika på hur routingen ser ut i din PC.

Att du får sämre hastighet via ett VPN är förväntat.
Du har våldfört dig på routingen och tvingar trafiken en längre väg och via en (slö) server. Att få lika hög hastighet via ett VPN är i princip en omöjlighet.

Permalänk

Läser man detta test verkar nog runt 30Mbit/s vara max.
https://www.bestvpn.com/blog/40861/airvpn-review-2016/

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrumpyOldMan:

För ett tag sen skaffade jag airvpn. När jag testar hastigheten så får jag runt 2-5Mbit, kör jag utan vpn ligger jag runt 100Mbit.
Så kan man ju såklart inte ha det och jag började rota runt och testa utan att egentligen ha vidare koll på vad jag gjorde.
Jag har tidigare inaktiverat UPnP i min router, när jag slog på det igen kommer hastigheten upp till 30Mbit, fortfarande inte där jag vill ha den, men jag kan leva med det och det kanske har andra orsaker.

Hur kommer det sig?

Anledningen att jag slog av UPnP var att jag fick fryslag i spel (Dota2) när jag har det aktiverat. Så helst vill jag ju hitta en lösning åt båda problemet.

Hur påverkar UPnP mitt vpn? Varför får jag fryslag? Förslag på lösningar?

Jag har router CG3700 ifrån com hem.

Det där lät inte allt för snabbt, jag skaffade Integrity via Bahnhof och får i princip alltid mellan 90 och 100Mbit.

Har dom egen klient? Jag har testat med både OpenVPN klienten och Windows 10s egen "anslut till VPN" interface.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Utan vad jag tror händer är att du skickar trafiken utanför tunneln (VPN:et). Du får kika på hur routingen ser ut i din PC.
Att du får sämre hastighet via ett VPN är förväntat.
Du har våldfört dig på routingen och tvingar trafiken en längre väg och via en (slö) server. Att få lika hög hastighet via ett VPN är i princip en omöjlighet.

Det stämmer säkert. Däremot så sitter en kompis uppkopplad mot samma server hos airvpn ungefär samtidigt och kunde klocka in på 110Mbit.

Jag förväntar mig inte att få ut full hastighet, men de garanterar 10Mbit och jag får under 5, så ngt står ju inte rätt till. Det är väl bara fortsätta grotta i det.
Jag erkänner villigt att jag inte har särskilt bra koll, men jag trodde jag var något på spåren med dns:en :-/