Samsung produktionsstoppar Galaxy Note 7

Permalänk
Hedersmedlem

Den här artikeln:

Skrivet av Nyhet:

Än har inte Samsungs börsvärde påverkats av problemen med modellen

Tidigare artikel:

Skrivet av Nyhet:

Samsung har tappat över 200 miljarder kronor i börsvärde efter Galaxy Note 7

Hur har vi det egentligen?

Permalänk
Avstängd

Är som jag sagt förut väldigt dåligt av samsung att sånt här ska kunna gå igenom på deras absoluta topp modell som ska vara det lilla extra och även om note 7an verkar vara en het telefon som man kan sprida kärlek och värme med så är dom enda jag skulle rekommendera den till Fi toppen men nu när dom stoppas så blir det ingen alls

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Man får hoppas att Samsung straffas så pass hårt att de blir tvugna att testa sina produkter bättre. Personligen har jag alltid upplevt företaget vara ett budget-företag med Made in China-kvalitet. Samsungs ständiga problem med deras produkter har gjort lite för att ändra på den uppfattningen.

Jag hoppas att konsumenter och börsen straffar Samsung. Förknippas Samsung-märket med bränder och explosioner bör intresset för produkterna och varumärket förhoppningsvis också sjunka.

Lyckligtvis har inga allvarligare (person)skador rapporteras men det är nog bara en tidsfråga då produkten har uppenbara och livsfarliga defekter.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med men från ett "neutralt" perspektiv så är det flera tillverkare som borde straffas. Behöver inte vara förknippat till bränder.. Barnarbete och arbete med förnedrande standard har vi blundat för i en jävla massa år. Tyvärr så kommer detta inte påverka ett skit i slutet.. Vi skiter i allt så länge som vi får våra fina prylar som vi kan visa för grannen och bästa kompisen. Om två år säger vi "äh, det var ju bara den modellen" eller "äh, det har ju blivit bättre" (För bättre är ju idag synonymt med bra).

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhonekri:

Kan tänka mig att Apple sitter o myser nu...

HTC, Sony, LG, Huawei med flera sitter och gråter då?

(avdelning tröttsam anti-apple mot resten kommentar...)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Den här artikeln:
Tidigare artikel:
Hur har vi det egentligen?

Gällande nya vågen av brinnande enheter eller ja, produktionsstoppet (som inte bekräftats av Samsung).

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

HTC, Sony, LG, Huawei med flera sitter och gråter då?

(avdelning tröttsam anti-apple mot resten kommentar...)

Skickades från m.sweclockers.com

Tror nog Apple skrattar mest, Samsung är ju idag deras enda "riktiga" konkurrent, de som vinner mest på detta med största sannolikhet.

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Finns det inget rapporterat fall i Europa än?

Skickades från m.sweclockers.com

Note 7 hann aldrig släppas i EU innan första rapporterna ramlade in om expldoerande Note 7 i USA. Av vad jag läst är det design circuit problem hos Note 7 batterier och det kvittar om det är gammalt eller nya varianten av batteri.
Var en SDI tekniker som läckte ut det informationen efter Samsung skyllde att det var deras fel. Även det är Samsungs syster bolag så tyckte inte anställda hos SDI att få hela skulden väl.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Finns en säkrare variant som påminner mkt om dagens batterier. Börjat användas inom rc pga den högre säkerheten. Litium iron fosfate tror jag dom kallas. Kanske nått samsung ska kika på

Finns ganska säkra varianter av den typ som sitter i laptop, telefoner m.f saker, de batterierna har tillägget protected vilket är ett kortslutningsskydd, vilket ska skydda mot just att batterier tar eld, exploderar osv.

Dom är självklart lite dyrare att tillverka..........

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Nä det är klart om man är villig att biologiskt identifiera sig för varje steg man tar med mobilen så är det väl inget problem. Kan man ju lika gärna sätta en chip i sig också, men det är säkert många som inte har något emot det heller.

Vad har skärmkanterna med utbytbart batteri att göra? Batterierna har alltid suttit på baksidan av mobilen såvitt jag vet. Det går för övrigt bra att göra batterier med t.ex titanium eller guld som skulle klara allt från tiotusentals cykler till att överleva i flera livstider om man vill ha ett fixerat outbytbart batteri.

De kostar lite mer såklart, men så tar man ju 7-8000kr för mobilerna! Tycker man ju de kunde kostat på lite mer än att limma fast 20kr batterier

Storleken "skärmkanter" har med utbytbara batterier att göra, de tar mer plats och behöver en konstruktion för det som också tar mer plats.

Batterier ska inte hålla mer än 2 år, hur ska de annars sälja nya telefoner. Visst man kan göra som Äpplet och släppa en ny uppdatering vid varje lansering och göra de äldre telefonerna sega som sirap.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ramlösa:

Storleken "skärmkanter" har med utbytbara batterier att göra, de tar mer plats och behöver en konstruktion för det som också tar mer plats.

Batterier ska inte hålla mer än 2 år, hur ska de annars sälja nya telefoner. Visst man kan göra som Äpplet och släppa en ny uppdatering vid varje lansering och göra de äldre telefonerna sega som sirap.

Försöker du vara lustig eller? Om mobilerna är byggda för att endast hålla i 2 år så ska det KLART OCH TYDLIGT framstå i produktinformationen annars är det bedrägeri.

Min gamla nokia fungerar fortfarande utmärkt med den gamla hårdvara och mjukvara den har. Om mobilen måste bli seg som sirap trots quadcore APUer och mer ram än enklare hemmadatorer av uppdateringarna så klarar jag mig alldeles utmärkt utan dem! Faktum är att jag skulle uppskatta om mobilen slutade uppdatera sig hela tiden det är enormt frustrerande, får säkert 3-4 uppdateringar i veckan!

På vilket vis gangnar de mig? Just det, inte alls...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av korvjohn:

Håller med men från ett "neutralt" perspektiv så är det flera tillverkare som borde straffas. Behöver inte vara förknippat till bränder.. Barnarbete och arbete med förnedrande standard har vi blundat för i en jävla massa år. Tyvärr så kommer detta inte påverka ett skit i slutet.. Vi skiter i allt så länge som vi får våra fina prylar som vi kan visa för grannen och bästa kompisen. Om två år säger vi "äh, det var ju bara den modellen" eller "äh, det har ju blivit bättre" (För bättre är ju idag synonymt med bra).

Jag håller med dig här. Mycket fulheter företag i alla storlekar sysslar med som de kommer undan lätt.

Hur vi ser på detta inom en relativt nära framtid är jag osäker. Samsung klarar sig allmänt rätt bra från de skandaler de är inblandade i. Deras SSD'er och dess problem hindrar ju inte folk från att köpa nya SSD'er från samma företag. Om folk är glömska, aldrig hört talas om problemet eller bara inte bryr sig vad de sponsrar med sin plånbok låter jag vara osagt.

Skrivet av korvjohn:

Tror nog Apple skrattar mest, Samsung är ju idag deras enda "riktiga" konkurrent, de som vinner mest på detta med största sannolikhet.

Ironiskt nog kan det dras lite på läpparna hos Google också. Jag är lite osäker på hur Googles och Samsungs relation är idag men de har inte alltid varit vänner. Samsung har varit en lite för stor Android-partner och tidigare hot om att gå över till Tizen bör ha ansträngt relationerna.

Samtidigt skadar det ju även Google och deras Android då det är den senaste i raden av defekta Android-enheter som hittat ut på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Finns det inget rapporterat fall i Europa än?

Skickades från m.sweclockers.com

Telefonen har aldrig kommit till EU.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

@MrMadMax: Samsungs största konkurent är nog Apple ändå.

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Telefonen har aldrig kommit till EU.

Ah Ok. Trodde att vissa länder hade fått telefonen, Storbritannien, Ryssland och Tyskland mfl brukar ju ibland få produkten lanserade tidigare än resterande länder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Är ju Nice speccs på den synd bara att samsung bloatar sönder sina lurar . Skulle rekommendera pixel xl till er som vela ha n7

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Låter ju skumt om man skulle ha låtit två typer av dåliga batterier slinka igenom. Kan nog mycket väl vara något annat som spökar.

Batterierna är primärt. Tror dock sekundärt på en kombination av hårdvarufel och dålig avledning av värme.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Finns en säkrare variant som påminner mkt om dagens batterier. Börjat användas inom rc pga den högre säkerheten. Litium iron fosfate tror jag dom kallas. Kanske nått samsung ska kika på

Japp. Svårt att se att det ska slå där man vill ha så låg vikt som möjligt när man får lägre wh/kg. Fördelen vad jag förstått är enbart säkrare och längre livstid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Äh förstår inte problemet. Det finns ju kassaskåp som klarar av temperaturer på 900 grader som är portabla med endast en vikt på 35 kg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Äh förstår inte problemet. Det finns ju kassaskåp som klarar av temperaturer på 900 grader som är portabla med endast en vikt på 35 kg.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle du bära ett portabelt kassaskåp på 35kg om det var 900 grader varmt?

Jag hade nog skippat det.

Över 50-55 grader hade jag nog skippat också.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Japp. Svårt att se att det ska slå där man vill ha så låg vikt som möjligt när man får lägre wh/kg. Fördelen vad jag förstått är enbart säkrare och längre livstid.

Skickades från m.sweclockers.com

Ganska liten skillnad på så små batterier. Men o andra sidan säkerhet är överskattat

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Samsung har då alltid haft problem med sina batterier och kvalitén överlag. Svullna batterier och batterier som exploderar. Skulle aldrig köpa Samsung igen.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Precis som skitsnacket om att apples laddare börjar brinna (de enda publicerade fallen har varit folk som använt tredjepartsladdare eller iphoneladdare till ipad) är det här en höna av en fjäder. Om man säljer flera miljoner ex av en ultramodern produkt med li-ion batterier så kommer några att explodera, det kan med säkerhet bevisas med statistik. Det som förvånar mig är att det inte finns ett överhettningsskydd i ett så modernt os. Min iPhone varnar och stänger av sig när jag kör med den som GPS i Portugal utan AC med laddning.

Oavsett öerhört larvigt att publicera en artikel som felaktigt förstorar upp faran/risken med modellen i förhållande till andra moderna mobiltelefoner. Ungefär som alla journalister som blev helt besatta av fabriker i Kina och självmord av anställda som i verkligheten låg under snittet för exempelvis Finland men även långt under rikssnittet för Kina.

Om Samsung gav upp Note 7 så skadas nog varumärket Samsung mer än om man korrigerade problemet i den mån det är möjligt, samtidigt som man tar fram statistik över exploderande telefoner för jämförelse, min gissning är att Samsung ligger bättre till än många konkurrenter.

Permalänk
Medlem

Jag skrev detta på en Apple sajt jag kommer bli skjuten :/

Är fullt medveten om att jag trampar i Apple land nu och JA jag gör en sak av de därför att alla gör de vare sig dom säger de eller inte. Jag var Apple fan en gång i tiden 2009 - 2012 och det fick jag verkligen ångra värre datorer och support får man leta efter men apple gör ju aldrig fel utan det är handhavande fel in my ass Apple! kan gå mer djupgående om varför allt vart så fel men det handlar inte om de nu.

Samsung tål inte fler smällar? vad grundar du de på.. det är 3 saker som är så fel här

1. varför är det bara Apple sidor som gör krönikor om detta? det är ju tyvärr så att om man jämför vilken apple sida som helst mot tex sweclockers eller nordichardware så finns där tekniskt kunnande folk som faktiskt bryr sig om att gå på djupet vad det kan bero på osv även på vissa youtubekanaler men de är inte många. istället för att säga detta kommer skada samsung så kanske alla ska ställa sig frågan vad detta egentligen skadar beroende på vad det är. det kan vara så att Samsung har packat cellerna alldeles för mycket som gör att det börjar brinna och det kan betyda att det inte kommer gå att få in större batterier i smalare och smalare telefoner.

2. Rätta mig om jag har fel men hur var problemen när det var antenna gate osv jo Apples svar var att detta problem finns mer eller mindre på alla telefoner oavsett tillverkare. och det är ju just det detta är med men ingen verkar se det utan alla säger "det är Samsungs problem dom går i graven snart" sen att du är apple fanboy i grunden har absolut inget med att du hoppas att det kommer ske. ni får en mening : DETTA ÄR BATTERIERNAS HÄMND!

3. kan du förklara för mig varför du skriver om det här? är det för att äpplet inte har något intressant att komma med av nyhetsvärde just nu? Esse är duktig på det med förklara för mig gärna, varför måste applesidor när ni inte har något att skriva om äpplet alltid skriva om de som är negativt med konkurrenterna hade det varit något bra med note 7 då hade ni fan inte skrivit något stör mig så förbannat på det alltså. men det är väl de ni vill känns de som. för jag tror knappast att Samsung slutar med de bara för att ni skriver att de borde de.

och säg inte att jag skulle vara Samsung fan bara för det för jag vet att om detta varit HTC LG Sony osv då hade ni skrivit exakt likadant men hade de varit Apple som drabbats av detta .... tänker inte ta den diskussionen ens

Permalänk
Medlem

det kan ske på 2 sätt antingen så hämmas hela branschen av detta inte bara Samsung
anledningen till att det just händer Samsung kan ju ha att göra med att dom oftast har ny teknik först menar inte att de är ny batteriteknik men att dom tänjer mer på gränserna vilket alla gör hela tiden.

det är så himla sjukt att det är en tävling om så allvarliga saker och vanligt folk bryr sig inte folk bryr sig bara om hur lång batteritid mobilen har inte hur illa batteriet mår av behandlingen.

iallafall andra sättet är att hela branschen börjar samarbeta kring ny batteriteknik och inte ser varann som konkurrenter det är faktiskt människor som dom dödar på grund av detta tävlande.
hoppas verkligen att det sker utveckling kring batterier snabbare nu det tråkiga är att det lär behöva hända fler tillverkare än Samsung innan något görs.

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Håller med dig. det sämsta Samsung kan göra är att göra precis som 99mac skriver att blicka framåt att det kan skada mer än att bara skrota den till förmån för S8. fast om dom gör det så har dom ju inte lärt sig något vilket innebär att s8 kanske börjar få problem med. det bästa dom kan göra är att stoppa produktionen vilket dom redan gjort och gå till botten med problemet inte tänka att dom måste tidigarelägga s8 lanseringen för att tiden rinner ut.

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: alla litium ion har kortslutnings skydd vad jag vet, typen jag menar kan du vara väldigt aggressiv emot genom smällar och slag och pumpa in för mkt volt i, det som händer är att dom svullnar som alla litium batterier men dom spricker inte och börjar spy ut eld och rök.
https://www.youtube.com/watch?v=XymqQ-YlfJ0

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Varför länkar ni till Bästa pris på Apple iPhone 7 32GB i artikeln?
Vore mer lämpligt med en motsvarande produkt från av annan android-baserad tillverkare. typ Sony, LG, HTC, Huawei osv.
Tror inte någon som är van vid android vill byta OS, vare sig till windows eller ios. Människan är vanedjur.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Precis som skitsnacket om att apples laddare börjar brinna (de enda publicerade fallen har varit folk som använt tredjepartsladdare eller iphoneladdare till ipad) är det här en höna av en fjäder. Om man säljer flera miljoner ex av en ultramodern produkt med li-ion batterier så kommer några att explodera, det kan med säkerhet bevisas med statistik. Det som förvånar mig är att det inte finns ett överhettningsskydd i ett så modernt os. Min iPhone varnar och stänger av sig när jag kör med den som GPS i Portugal utan AC med laddning.

Oavsett öerhört larvigt att publicera en artikel som felaktigt förstorar upp faran/risken med modellen i förhållande till andra moderna mobiltelefoner. Ungefär som alla journalister som blev helt besatta av fabriker i Kina och självmord av anställda som i verkligheten låg under snittet för exempelvis Finland men även långt under rikssnittet för Kina.

Om Samsung gav upp Note 7 så skadas nog varumärket Samsung mer än om man korrigerade problemet i den mån det är möjligt, samtidigt som man tar fram statistik över exploderande telefoner för jämförelse, min gissning är att Samsung ligger bättre till än många konkurrenter.

Nu får du böter och/eller fängelse om du som ägare av Note 7 flyger med din telefon (antingen den är incheckad, i handbagage eller följer med dig in i planet).

http://www.theverge.com/2016/10/16/13298846/galaxy-note-7-fed...

https://s3.amazonaws.com/public-inspection.federalregister.go...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/