Trött på Lubuntu - finns det ett stabilare och snabbare?

Permalänk

Trött på Lubuntu - finns det ett stabilare och snabbare?

Hej.

Jag har kört Lubuntu väldigt länge nu. Lubuntu är precis som Ubuntu, men dem använder LXDE istället för Unity 3D och Lubuntu innehåller inte så jävla mycket skräpprogram som Ubuntu gör.

Problemet med *buntu-serierna är att dem småbuggar lite hit och dit. Visst är dem snabb och snygg. Men det är alltid småsaker som man hela tiden stör sig på. Det kan vara till exempel att det blir lite programerrors lite då och då när man ska installera program så som MATLAB.

Jag hade tänkt och utforska lite och jag vill ha ett Linux OS som är mer riktig än billig. Jag har tittat lite på Fedora och OpenSuse och Debian.

Debian är känd för att vara stabil och säker och dessutom så kan man få operativsystemet riktigt snålt om man väljer en liten installation.

Jag vet absolut inget om Fedora eller OpenSuse.

Mina krav är:
* Snabb - jag vill inte ha massa skit som brukar vara vanligt hos Linux OS idag.
* Liten - Jag behöver inte ha ett OS som tar flera gigg på hårddisken. Jag kan nöja mig med en CD i storlek.
* Stabil - Jag vill ha något som fungerar varje dag. Jag kan inget om Linux och jag har inte tid att lära mig heller. Jag kan kopiera, byta namn, chmod, mount med mera. Men inget mer.
* Modern - Jag vet att Debian brukar vara stabil och säker, men det får inte vara så gammal att man kan knappt installera några program på för att dem kräver vissa drivrutiner.
* Jag har noll smak när det gäller utseende. Så länge det ser ut som Windows XP/ME/98/95 så är jag nöjd. LXDE är nästan lika Windows 95 och då känner jag mig hemma.

Jag lutar faktiskt lite åt Debian för att det finns mycket stöd och bibliotek färdigt, precis som det finns för Ubuntu. Enkel debian installation med JWM som grafisk gränssnitt?

Men ni får gärna visa mig något annat.

Min dator är:
500 GB hdd
4 GB ram
Intel Celeron N2830 dubbel kärnig på 2.16 GHz
Asus Sonic Master X551M

Permalänk
Medlem

Du kan väl ta och testa debian med Xfce som skrivbordsmiljö. Några år sedan jag installerade men då gick det att gå in i avancerade alternativ eller något liknande i installationsprogrammet och välja skrivbordsmiljö.

Jag tror inte det kommer att bli märkbart snabbare men stabilt och bra är det ju. I övrigt är det mer vilka program man använder än vilken dist man valt som påverkar användarupplevelsen. Det är inte alltid det minst resurskrävande är det som upplevs snabbast. Som exempel så funkade det mycket snabbare för mig att bläddra runt i stora pdf-filer med Okular (som ju kommer med KDE) än med andra pdf-läsare som skulle vara mindre bloatade. Antagligen utnyttjade det mitt RAM-minne bättre.

Personligen kör jag Arch Linux numera men tror inte det passar dig eftersom man tvingas fixa väldigt mycket i terminalen för att ens få igång det. Jag har förresten en dator liknande din spec, en intel NUC av billigaste modell. På den fungerar XFCE skrivbordsmiljö bra på Arch Linux. Visst det blir inte snabbare än vad hårdvaran medger men den startar snabbt och allting fungerar som det ska.

Här står lite om XFCE: https://www.xfce.org/

Permalänk
Medlem

Bara en fundering, hur kommer det sig att du kör med W95/vill ha liknande W95?

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Skrivet av iFerz:

Bara en fundering, hur kommer det sig att du kör med W95/vill ha liknande W95?

Det var ca 6 månader sedan jag körde en dator som hade Windows 95.

Grafikmiljön hos Windows 95 är utmärkt och perfekt. Smal, snål, enkel att hitta och det är inget annat skit som följer med. Helt enkelt ren.

Därför tror jag JWM passar mig utmärkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Du kan väl ta och testa debian med Xfce som skrivbordsmiljö. Några år sedan jag installerade men då gick det att gå in i avancerade alternativ eller något liknande i installationsprogrammet och välja skrivbordsmiljö.

Jag tror inte det kommer att bli märkbart snabbare men stabilt och bra är det ju. I övrigt är det mer vilka program man använder än vilken dist man valt som påverkar användarupplevelsen. Det är inte alltid det minst resurskrävande är det som upplevs snabbast. Som exempel så funkade det mycket snabbare för mig att bläddra runt i stora pdf-filer med Okular (som ju kommer med KDE) än med andra pdf-läsare som skulle vara mindre bloatade. Antagligen utnyttjade det mitt RAM-minne bättre.

Personligen kör jag Arch Linux numera men tror inte det passar dig eftersom man tvingas fixa väldigt mycket i terminalen för att ens få igång det. Jag har förresten en dator liknande din spec, en intel NUC av billigaste modell. På den fungerar XFCE skrivbordsmiljö bra på Arch Linux. Visst det blir inte snabbare än vad hårdvaran medger men den startar snabbt och allting fungerar som det ska.

Här står lite om XFCE: https://www.xfce.org/

Fast XFCE drar dubbelt så mycket som LXDE.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av heretic16:

Fast XFCE drar dubbelt så mycket som LXDE.

Skickades från m.sweclockers.com

Debian XFCE är nog ganska snålt faktiskt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Fast XFCE drar dubbelt så mycket som LXDE.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror inte skillnaden är så stor men oavsett så lär du knappast ha problem att driva det om du har 4GB RAM. Jag upplever det som snabbt och smidigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av heretic16:

Debian är känd för att vara stabil och säker och dessutom så kan man få operativsystemet riktigt snålt om man väljer en liten installation.

Mina krav är:
* Snabb - jag vill inte ha massa skit som brukar vara vanligt hos Linux OS idag.
* Liten - Jag behöver inte ha ett OS som tar flera gigg på hårddisken. Jag kan nöja mig med en CD i storlek.
* Stabil - Jag vill ha något som fungerar varje dag. Jag kan inget om Linux och jag har inte tid att lära mig heller. Jag kan kopiera, byta namn, chmod, mount med mera. Men inget mer.
* Modern - Jag vet att Debian brukar vara stabil och säker, men det får inte vara så gammal att man kan knappt installera några program på för att dem kräver vissa drivrutiner.
* Jag har noll smak när det gäller utseende. Så länge det ser ut som Windows XP/ME/98/95 så är jag nöjd. LXDE är nästan lika Windows 95 och då känner jag mig hemma.

Jag lutar faktiskt lite åt Debian för att det finns mycket stöd och bibliotek färdigt, precis som det finns för Ubuntu. Enkel debian installation med JWM som grafisk gränssnitt?

Ett tips är att titta på Q4OS som bygger på Debian. Med XPQ4 tillägget, så kan du välja Win 2000,xp, 7 eller 8 utseende. Går knappt att skilja från originalet

Otroligt resurssnål distro.

Permalänk
Inaktiv

CentOS eller Ubuntu LTS om du frågar mig.

Permalänk
Medlem

Jag har testat många olika distros för länge sedan. Kan inte säga att någon var snabbare än någon annan när jag testade med samma Desktop Environment. Buntu serien bygger ju på Debian och det finns andra som bygger på Buntu. Kändes som det blev kaka på kaka så bestämde mig för att jag ville ha något "rent" som Debian som inte bygger på någon annan distro (vad jag vet). Debian Stable som jag kör nu är grymt stabilt men paketen är ju inte de senaste. Vill man ha något med nyare paket som Buntu kan man installera Debian Testing eller experimental. Buntu-serien är väl i stil med Debian Testing när det kommer till hur nya paketen är tror jag.

Nu har jag kommit till den punkt att jag inte längre håller på att testa och trixa. Har helt enkelt tröttnat och har aldrig sett någon prestandevinst med att ha det senaste. För att jaga prestanda satt jag till och med och kompilerade egen kernel. Den enda nyttan med det var att jag lärde mig en del om Linux.

Mitt tips är att installera Debian Testing och välj valfri DE. Bryr du dig inte om att ha de absolut senaste paketen, så installera Debian Stable. Jag kör KDE som DE och det flyter på fint hos mig. KDE är rätt likt Windows men det är väl inte det mest resurssnålaste.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Skrivet av Crockett:

Ett tips är att titta på Q4OS som bygger på Debian. Med XPQ4 tillägget, så kan du välja Win 2000,xp, 7 eller 8 utseende. Går knappt att skilja från originalet

Otroligt resurssnål distro.

Kan man inte installera debian + XPQ4? Debian stable låter perfekt för mig. Nu är det bara hur det ska se ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av heretic16:

Kan man inte installera debian + XPQ4? Debian stable låter perfekt för mig. Nu är det bara hur det ska se ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Testade aldrig installera temapaketet på något annat än Q4os. Borde ju fungera på alla Debian baserade distributioner tycker jag.

Permalänk
Skrivet av Crockett:

Testade aldrig installera temapaketet på något annat än Q4os. Borde ju fungera på alla Debian baserade distributioner tycker jag.

Så om Q4OS är debian baserat.....Då betyder det att Q4OS är lika stabilt som debian stable? Eller är det debian testning som Q4OS bygger på?

Jag kräver stabilitet. Jag bryr mig inte längre om hur modernt det är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@heretic16:

Kolla deras sida: https://q4os.org/

Här finns temapaketet: http://xpq4.sourceforge.net/

Då de riktar sig mot företagsmiljöer, så prioriterar de stabilitet.

Utdrag från beskrivning av senaste versionen:

"Q4OS Orion 1.6.3 is re-based on the the latest release of Debian Jessie 8.6, system packages have been updated and important security patches have been applied. Q4OS specific fixes and under the hood improvements are provided as usual. All the changes will be pushed via the automatic update process for existing Q4OS users in the days to come."

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Om det är ett stabilt system du letar efter skulle jag ta något utav dessa, Slackware, OpenSUSE eller Debian.
Slackware är väll inte det lättaste att använda för någon som inte vill lägga ner tid på att lära sig.

OpenSUSE är lite annorlunda om du kommer ifrån ubuntu, men är gansk lätt att lära sig.
sudo apt-get install paket
blir istället
sudo zypper install paket
Kör själv detta system, kör man med en minimalistisk install, man kan välja detta under installationen så installerar den bara det mest grundläggande systemet med iceWM, därifrån får du installera webläsare, videospelare mm och installera vilken DE du vill använda, själv kör jag med Cinnamon, du behöver lägga till vissa repos för att få tillgång till vissa program såsom pacman mm. Dom uppdaterar paket rätt så ofta, sitter på kernel 4.1.30 just nu. Dom har även Opensuse software sida där man kan söka efter paket och klicka på en länk för enkel installation. kolla här: https://software.opensuse.org
Finns självklart olika DE att välja vid installation också, LXDE finns att välja vid installation men kommer med en del program förvalda, går nog att ta bort dessa vid installation.

Debian är väll kanske lättast för dig? är väll rätt likt ubuntu, har kört detta med men dom uppdaterar inte paket speciellt ofta, gjorde inte då iafall kan bli vissa komplikationer då beroende vad man vill göra, men är ju ett stabillt system, sen beror de ju på hur "upp to date" du behöver vara?

Permalänk
Skrivet av Oaktree:

Om det är ett stabilt system du letar efter skulle jag ta något utav dessa, Slackware, OpenSUSE eller Debian.
Slackware är väll inte det lättaste att använda för någon som inte vill lägga ner tid på att lära sig.

OpenSUSE är lite annorlunda om du kommer ifrån ubuntu, men är gansk lätt att lära sig.
sudo apt-get install paket
blir istället
sudo zypper install paket
Kör själv detta system, kör man med en minimalistisk install, man kan välja detta under installationen så installerar den bara det mest grundläggande systemet med iceWM, därifrån får du installera webläsare, videospelare mm och installera vilken DE du vill använda, själv kör jag med Cinnamon, du behöver lägga till vissa repos för att få tillgång till vissa program såsom pacman mm. Dom uppdaterar paket rätt så ofta, sitter på kernel 4.1.30 just nu. Dom har även Opensuse software sida där man kan söka efter paket och klicka på en länk för enkel installation. kolla här: https://software.opensuse.org
Finns självklart olika DE att välja vid installation också, LXDE finns att välja vid installation men kommer med en del program förvalda, går nog att ta bort dessa vid installation.

Debian är väll kanske lättast för dig? är väll rätt likt ubuntu, har kört detta med men dom uppdaterar inte paket speciellt ofta, gjorde inte då iafall kan bli vissa komplikationer då beroende vad man vill göra, men är ju ett stabillt system, sen beror de ju på hur "upp to date" du behöver vara?

Tackar. Det blir Debian linux för mig för jag är tråkig.

Då gäller det bara hur det ska se ut. Jag kan acceptera LXDE, JWM och XPQ4. Jag vill inte ha openbox eller Xfce. Det ska vara tunt och enkelt.

XPQ4 är enkelt. JWM är tunt ith enkelt. LXDE är enkelt. MEN jag kräver stabilitet också.

XPQ4 tror jag kan innehålla buggar då den är ny. JWM är ju riktigt gammal som gatan och skriven i C vilket betyder kvalité.

Men LXDE är mer använd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Tackar. Det blir Debian linux för mig för jag är tråkig.

Då gäller det bara hur det ska se ut. Jag kan acceptera LXDE, JWM och XPQ4. Jag vill inte ha openbox eller Xfce. Det ska vara tunt och enkelt.

XPQ4 är enkelt. JWM är tunt ith enkelt. LXDE är enkelt. MEN jag kräver stabilitet också.

XPQ4 tror jag kan innehålla buggar då den är ny. JWM är ju riktigt gammal som gatan och skriven i C vilket betyder kvalité.

Men LXDE är mer använd.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo alla dessa valmöjligheter vi har i linux, kan bli svårt att välja ibland, men vilken DE du ska välja kanske inte är allt för svårt, låter som du är inne på JWM eller LXDE, beror nog på hur minimalistiskt du vill ha ditt system.
LXDE får väll uppdateringar ibland vad jag vet, vet inte hur det är med JWM.
Annars så får du väll ta och testa en DE ett tag och se hur du gillar det.

Permalänk
Skrivet av Oaktree:

Jo alla dessa valmöjligheter vi har i linux, kan bli svårt att välja ibland, men vilken DE du ska välja kanske inte är allt för svårt, låter som du är inne på JWM eller LXDE, beror nog på hur minimalistiskt du vill ha ditt system.
LXDE får väll uppdateringar ibland vad jag vet, vet inte hur det är med JWM.
Annars så får du väll ta och testa en DE ett tag och se hur du gillar det.

Hej. Det blev Debian och LXDE för stabilt snabbt säkert.

JWM känns lite buggit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Hej. Det blev Debian och LXDE för stabilt snabbt säkert.

JWM känns lite buggit.

Skickades från m.sweclockers.com

Alright, låter som en bra kombination. Lycka till och hoppas det funkar bra.

Be a Happy Penguin!

Permalänk
Medlem

hmm alla får naturligtvis göra som de finner bäst för dem, jag har Debian Jessie xfce4 som desktop på en gammal amd phenomen 2 burk jag har verkligen inget klaga på,Debian Jessie rockar

Permalänk
Medlem

Debian Jessie med i3wm här stabilt och man behöver inte oroa sig för att nån update ska paja nånting som vissa andra distros har en tendens att göra t.e.x arch

Permalänk

Hej alla!

Jag valde Linux Mint med Xfce. Debian var krångligt och Fedora lyckades jag inte bota.

Snyggt OS och bra. Klarar av Matlab 2016b iallafall

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Hej alla!

Jag valde Linux Mint med Xfce. Debian var krångligt och Fedora lyckades jag inte bota.

Snyggt OS och bra. Klarar av Matlab 2016b iallafall

Skickades från m.sweclockers.com

Haha du gick ifrån stabilitet är ett måste, till att gå tillbaka till ubuntu based distro, jaja hoppas det det funkar bättre änn vanliga ubuntu, vet att mint har en egen utveckligs grupp iafall och skiljer sig nog lite ifrån vanliga ubuntu.
Du får väll återkomma med hur stabilt det är om 1-2 år, ifall inget dåligt händer innan detta.

Permalänk
Skrivet av Oaktree:

Haha du gick ifrån stabilitet är ett måste, till att gå tillbaka till ubuntu based distro, jaja hoppas det det funkar bättre änn vanliga ubuntu, vet att mint har en egen utveckligs grupp iafall och skiljer sig nog lite ifrån vanliga ubuntu.
Du får väll återkomma med hur stabilt det är om 1-2 år, ifall inget dåligt händer innan detta.

Jag gick tillbaka för jag behöver något som fungerar. Datorn ska normalt ha Windows 8.0 som orginalformat och Windows 8.1 var inte alls bättre. Windows idag är så värdelöst.

Men som sagt var Debian svår att få igång. Den var tjurig när man vill ha icke fri programvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Jag gick tillbaka för jag behöver något som fungerar. Datorn ska normalt ha Windows 8.0 som orginalformat och Windows 8.1 var inte alls bättre. Windows idag är så värdelöst.

Men som sagt var Debian svår att få igång. Den var tjurig när man vill ha icke fri programvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Alright, Mint är ju rätt populär distro så kanske fungerar riktigt bra för dina behov, var ett tag sen jag själv testa Mint, jo windows verkar bli mer och mer som apple ett inlåst system där användaren själv får mindre och mindre kontroll. Mint kanske är riktigt bra idags läget, har inte så stor koll på alla deras versioner.

Edit: låter ganska familjärt med att vissa program inte fungerar eller krånglar under Debian, var därför jag själv bytte till en annan distro, har testat en del olika distros genom åren, olika DEs har också testats, men som sagt allt beror ju också på vad man själv är ute efter för något, stabilitet, utseende och funktion. De två distros jag själv tycker bäst om är Slackware och OpenSUSE pga dess stabilitet och funktion.
Om nu Mint inte är stabilt skulle jag rekommendera att testa OpenSUSE, kan vara lite små saker som är annorlunda, men man lär sig ganska snabbt vad som behövs, lägger man till pacman repo, har man det mesta man behöver, lite små saker så som att när man installerar vlc så behöver man två paket.
sudo zypper install vlc
och
sudo zypper install vlc-codecs
det andra paketet krävs för att få videos att funka, och för att få tillgång till detta paket så måste man lägga till pacman repo.
Annars finns det flesta programmen till OpenSUSE.
Sen finns det också one-click install av program genom software OpenSUSE, som jag länka i tidigare inlägg, vilket underlättar för dom som inte vill skriva kommandon.

Vilken programvara var det som inte fungerade på Debian?

Permalänk
Skrivet av Oaktree:

Alright, Mint är ju rätt populär distro så kanske fungerar riktigt bra för dina behov, var ett tag sen jag själv testa Mint, jo windows verkar bli mer och mer som apple ett inlåst system där användaren själv får mindre och mindre kontroll. Mint kanske är riktigt bra idags läget, har inte så stor koll på alla deras versioner.

Edit: låter ganska familjärt med att vissa program inte fungerar eller krånglar under Debian, var därför jag själv bytte till en annan distro, har testat en del olika distros genom åren, olika DEs har också testats, men som sagt allt beror ju också på vad man själv är ute efter för något, stabilitet, utseende och funktion. De två distros jag själv tycker bäst om är Slackware och OpenSUSE pga dess stabilitet och funktion.
Om nu Mint inte är stabilt skulle jag rekommendera att testa OpenSUSE, kan vara lite små saker som är annorlunda, men man lär sig ganska snabbt vad som behövs, lägger man till pacman repo, har man det mesta man behöver, lite små saker så som att när man installerar vlc så behöver man två paket.
sudo zypper install vlc
och
sudo zypper install vlc-codecs
det andra paketet krävs för att få videos att funka, och för att få tillgång till detta paket så måste man lägga till pacman repo.
Annars finns det flesta programmen till OpenSUSE.
Sen finns det också one-click install av program genom software OpenSUSE, som jag länka i tidigare inlägg, vilket underlättar för dom som inte vill skriva kommandon.

Vilken programvara var det som inte fungerade på Debian?

Windows XP i mitt hjärta <3 Windows XP var anarkismen operativsystem - inga lagar, inga regler, ingen säkerhet och man kunde radera exakt vad som helst. Till och med kärnan när XP var igång. Riktigt slitet OS. Men jag diggar det hårt. Windows 95 också med Doom och heretic....ohhh mystider framför datorn på kvällarna. Som tur har jag ALLA dosspel över hela världen samlade.

Jag har testat opensuse när jag var liten men jag tror inte att opensuse något för mig. Jag har hört att opensuse marknadsförs dåligt och disten är inte populär som.den var förr. Hur mycket minne drar ditt system när systemet bara står som de vore nyinstallerat? Mitt drar 250 mb och det är Xfce med Mint OS.

Mint OS känns lite som Ubuntu. Jag har inte märkt något än annat som att sudo ger mer rättigheter än gksudo. Jag har inte fått wifi att fungera än.

Opensuse är väll mer mot en arbetstation?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Jag gick tillbaka för jag behöver något som fungerar. Datorn ska normalt ha Windows 8.0 som orginalformat och Windows 8.1 var inte alls bättre. Windows idag är så värdelöst.

Men som sagt var Debian svår att få igång. Den var tjurig när man vill ha icke fri programvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Du hade löst Debian ganska fort med att efter installationen lägga till main contrib non-free i /etc/apt/sources.list och sen köra apt update och sen installera paketen du vill Finns även en unofficial iso som har firmware + non-free och contrib aktiverat för att under lätta allt: http://cdimage.debian.org/cdimage/unofficial/non-free/cd-incl...

Permalänk
Skrivet av crash:

Du hade löst Debian ganska fort med att efter installationen lägga till main contrib non-free i /etc/apt/sources.list och sen köra apt update och sen installera paketen du vill Finns även en unofficial iso som har firmware + non-free och contrib aktiverat för att under lätta allt: http://cdimage.debian.org/cdimage/unofficial/non-free/cd-incl...

Jag gjorde det. Men jag kunde inte få hem några paket ändå.

Skickades från m.sweclockers.com