Telia ADSL 8mbps helt plötsligt över 11mbps?

Permalänk
Medlem

Telia ADSL 8mbps helt plötsligt över 11mbps?

Hej allihopa!

Det är som så att jag bor på landet och har Telia ADSL 8mbps ner och 1mbps upp.

Jag har varit på behandlingshem de senaste 6 månaderna och kom nyligen hem igen.
Innan jag åkte så fick jag knappt 6mbps ner och 0,5mbps upp på både speedtest.net och Bredbandskollen.

Nu får jag nästan 12mbps ner och över 1mbps upp.
Vi har exakt samma abbonnemang och samma hastighet, vi ringde till Telia för att dubbelkolla utan att säga att det är snabbare än vi betalar för, då kanske dom stryper det.
Vi har bara kunnat beställa 8mbps/1mbps tidigare på Telia websida och det står fortfarande att det är max för oss här.

Men ändå får jag fortfarande dessa hastigheter.

Jag fattar ingenting, vad är det som har hänt?

Någon annan Telia kund som också upplevt samma sak?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmyJgr:

Hej allihopa!

Det är som så att jag bor på landet och har Telia ADSL 8mbps ner och 1mbps upp.

Jag har varit på behandlingshem de senaste 6 månaderna och kom nyligen hem igen.
Innan jag åkte så fick jag knappt 6mbps ner och 0,5mbps upp på både speedtest.net och Bredbandskollen.

Nu får jag nästan 12mbps ner och över 1mbps upp.
Vi har exakt samma abbonnemang och samma hastighet, vi ringde till Telia för att dubbelkolla utan att säga att det är snabbare än vi betalar för, då kanske dom stryper det.
Vi har bara kunnat beställa 8mbps/1mbps tidigare på Telia websida och det står fortfarande att det är max för oss här.

Men ändå får jag fortfarande dessa hastigheter.

Jag fattar ingenting, vad är det som har hänt?

Någon annan Telia kund som också upplevt samma sak?

Mvh

Nu bara gissar jag bara..
De har inte grävt eller nåt i ditt område och bytt ut station eller liknande kan även vara optimeringar i nätet eller ni har inte bytt ut er utrustning så som modem/router?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Telia har bytt ut sitt 8Mbit abonnemang mot ett 10Mbits abonnemang så det är därför du får ut högre hastighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zynken:

Telia har bytt ut sitt 8Mbit abonnemang mot ett 10Mbits abonnemang så det är därför du får ut högre hastighet

Det är ju helt fantastisk!

Tack så mycket för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmyJgr:

Hej allihopa!

Det är som så att jag bor på landet och har Telia ADSL 8mbps ner och 1mbps upp.

Jag har varit på behandlingshem de senaste 6 månaderna och kom nyligen hem igen.
Innan jag åkte så fick jag knappt 6mbps ner och 0,5mbps upp på både speedtest.net och Bredbandskollen.

Nu får jag nästan 12mbps ner och över 1mbps upp.
Vi har exakt samma abbonnemang och samma hastighet, vi ringde till Telia för att dubbelkolla utan att säga att det är snabbare än vi betalar för, då kanske dom stryper det.
Vi har bara kunnat beställa 8mbps/1mbps tidigare på Telia websida och det står fortfarande att det är max för oss här.

Men ändå får jag fortfarande dessa hastigheter.

Jag fattar ingenting, vad är det som har hänt?

Någon annan Telia kund som också upplevt samma sak?

Mvh

samma här, de bytte mitt 24 till 30 även fakturan blev högre....