Permalänk

GTX 1060 defekt?

Har ett nytt EVGA GTX 1060 6GB som jag haft i kanske två veckor. Bytte idag även CPU kylare och allt gick som tänkt. Sen när jag körde en runda R6 Siege så var temperaturerna mycket bättre än tidigare, 20 grader lägre på GPU och ungefär detsamma på min CPU. Men när rundan var slut och jag påbörjade en ny så såg bilden ut som följande;

https://s10.postimg.org/o94t8u74p/wtf.jpg

Är givetvis jäklit orolig. GPU tempen gick aldrig över 76 grader och enligt EVGA så ska mitt kort palla 95 grader. CPU temps ligger på drygt 60 grader.

Är mitt kort trasigt?

Permalänk
Medlem

Var det bara tillfälligt? Har du överklockat grafikkortet?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Var det bara tillfälligt? Har du överklockat grafikkortet?

Stängde av det direkt. Nej inte klockat något, helt stock! Aldrig varit med om detta tidigare. Annat än när mitt X800 gick sönder, men då var det röda prickar överallt istället.

Permalänk

Det enda jag kanske gjorde fel av att sätta SSD och HDD på olika SATA portar, om det nu kan ha nån inverkan men annars så är det inga konstigheter. 6-pins PCI-E från nätdel till GPU, enda kabeln som går att ansluta.

Permalänk
Avstängd

Lättaste hade ju varit att testa det i annan dator..

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Skrivet av Genx031:

Lättaste hade ju varit att testa det i annan dator..

Spelar nu, samma spel men fenomenet uppkommer inte nu i vart fall..

Permalänk
Medlem

Kan varit nån tillfällig bugg.
Varit med om liknande för länge sen på mitt dåvarande gtx 570
Hände ibland i ett visst spel, minns ej vilket.
Hade i övrigt inga problem med kortet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Har också upplevt samma fenomen i R6, exakt som på bild men även att det har vart rosa/blå artefakter också.. Tror att det är spelet som buggar för att jag har inte märkt något fel på något annat spel.

(Jag har samsungminnen på mitt 1070 så det har troligen ingenting att göra med micron-debaclet)

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

@Potrovski:
Om graffekortet är trasigt så kommer det upprepa sig. Kör gärna någon spel som är tungrott och som kräver mycket vram så brukar felen komma tidigare. Annars är det tyvärr ett väldigt vanligt fel när ett graffekort är kasst Men mjukvarufel uppstår ju också, så om det inte upprepar sig inom kort igen så var det nog bara tillfälligt.

Visa signatur

.

Permalänk

Okej läste även att AMD hade konstigheter i R6. Då kan man ju vara lugn. EVGA har väl annars riktigt bra service och garanti ifall det vore något framöver

Hände något annat i R6 när en granat exploderade så blev röken pixlig en gång, var inte nog snabb att ta bild men det såg sämre ut än DOOM (första). Även skuggorna i DOOM (2016) ser lite suspekt ut, pixliga även på högsta inställningarna.

Kollade med EVGA och dem bad mig leta artifakter men inte hittat något annat spel som pressar VRAM särskilt mycket, kommer bara upp i 50%. Tips på hur man kan hårdtesta skiten så att jag kan få det utbytt. Förutsett att det är fel på det alltså.

Permalänk

Tog en bild i DOOM och jag kan inte minnas att det såg ut såhär med mitt GTX 760. Alla inställningar är maxade, känns udda att det ser ut sådär. Någon som har en idé på vad det kan vara/bero på?

https://s12.postimg.org/l1rdz5k99/doom.jpg

Permalänk
Medlem

@Potrovski: hej,
Vad körde du med för grafikkort innan?
Har du testat att använda dig utav DDU och sedan ominstallera nvidia drivarna?

Permalänk
Skrivet av thomson:

@thesvensk: hej,
Vad körde du med för grafikkort innan?
Har du testat att använda dig utav DDU och sedan ominstallera nvidia drivarna?

EVGA GTX 760 AC SC. Jo givetvis körde jag DDU när jag bytte grafikkort. Mitt kort verkar även gå lite för varmt. 83C kom den upp i i R6:Siege, och då är det med en aggressiv fläkt kurva. CPU kommer bara upp i 60C och den värmen försvinner ur chassit snabbt så påverkar nog inte GPU tempen så mycket.

Permalänk
Medlem

Jag har haft liknande visuella glitchar i just Rainbow 6, en gång, med mitt MSI gtx 1060. Inte haft något problem i annat spel.

Permalänk
Skrivet av ChuniaC:

Jag har haft liknande visuella glitchar i just Rainbow 6, en gång, med mitt MSI gtx 1060. Inte haft något problem i annat spel.

Men bilden på DOOM då?

Permalänk
Medlem

@Potrovski: Har aldrig kört det tyvärr

Permalänk
Skrivet av ChuniaC:

@thesvensk: Har aldrig kört det tyvärr

Okej. Behöll du ditt 1060 eller bytte du ut det?

EVGA påstod att det brukar se ut så som i DOOM, men då pga spelet inte GPU:n. Provade även Battlefront men hittade inge konstigt där.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

@thesvensk:
Om graffekortet är trasigt så kommer det upprepa sig. Kör gärna någon spel som är tungrott och som kräver mycket vram så brukar felen komma tidigare. Annars är det tyvärr ett väldigt vanligt fel när ett graffekort är kasst Men mjukvarufel uppstår ju också, så om det inte upprepar sig inom kort igen så var det nog bara tillfälligt.

Provade maxa Tomb Raider och lyckades få den att äta upp 97% vram, men fick inga visuella glitchar eller andra konstigheter. Kan man då anta att det inte är defekt? Kollade med Webhallen och det skulle ta två veckor för dem att kolla om jag får ett nytt kort eller om det är felfritt. Kände inte för att sitta utan gpu när BF1 släpps nästa vecka :/

Permalänk
Medlem

@Potrovski:
Nja om det inte kommer igen så. Du kommer ju märka det när du spelar BF1 annars Händer det inget så skulle jag inte haka upp mig så mycket på det. Oftast brukar det även komma vid uppstart av datorn, redan i bios dvs. Vid maxbelastning en gång skulle jag nog inte påstå det är trasigt.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

@thesvensk:
Nja om det inte kommer igen så. Du kommer ju märka det när du spelar BF1 annars Händer det inget så skulle jag inte haka upp mig så mycket på det. Oftast brukar det även komma vid uppstart av datorn, redan i bios dvs. Vid maxbelastning en gång skulle jag nog inte påstå det är trasigt.

Okej. Det hände dock något när jag startade datorn en gång, liknande artifakter som i R6 när W10 loggan kom upp. Bara råkat ut för det en gång dock.