Ansluta 5V fläkt till RPi?

Permalänk

Ansluta 5V fläkt till RPi?

Hej,

Har beställt ett case till min RPi2 där man fick med en 5V, 0.2A fläkt och undrar nu om det går att ansluta den via GPIO?
Har sökt runt lite och hittat olika svar. En annan tråd är på Swec sa att det inte gick, men på denna videon så säger han att det går.

Så vad stämmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anglaborg:

Hej,

Har beställt ett case till min RPi2 där man fick med en 5V, 0.2A fläkt och undrar nu om det går att ansluta den via GPIO?
Har sökt runt lite och hittat olika svar. En annan tråd är på Swec sa att det inte gick, men på denna videon så säger han att det går.

Så vad stämmer?

Anslut den till en av usbportarna.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Ska väl inte vara några problem om du ansluter till rätt pins, alltså 5v och jord. 200mA är inte så mycket, borde inte vara några problem.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Det är ingen USB-fläkt

Skrivet av Bakgrund:

Det är där jag blir osäker. Eftersom det finns en 5V så borde det ju gå. Men majoriteten säger att det inte går.

Permalänk

I så fall har majoriteten fel, du har flera 5v ut GPIO pinnar att ansluta den till, aasen kanske det inte är lämpat att använda dom under en längre tid, men det går självklart, å andra sidan så kör den på full blås hela tiden så du har ingen form av hastighetskontroll sålänge du inte även kopplar in någon form av pot.

Permalänk

@SnakeDoc88:
Kan det vara så tidigare modeller av RPi kanske inte klarade 5V?
RPi:n är inte igång 24/7 men större tiden av dygnet. Men vad skulle konsekvenserna kunna bli att ha igång den hela tiden?

Permalänk
Rekordmedlem

Du menar väl att du ska ansluta till +5V DC power och inte iopinnarna (de tål 16mA) ? Det borde gå om din nätdel klarar av det, spänningsmatar du Pien via usb så är den avsäkrad 2A och den verkar dra max 0,8 A själv så det borde gå att använda 1,2A om din nätdel klarar det.

https://www.raspberrypi.org/documentation/hardware/raspberryp...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:
Har tänkt att ansluta till de två pinnarna längst upp på vänster raden av GPIO-pinnarna (DC Power 5V och Ground).
Antar att dom inte är iopinnar?
Min nätdel klarar 5V och 2000mA

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Anglaborg:

@mrqaffe:
Har tänkt att ansluta till de två pinnarna längst upp på vänster raden av GPIO-pinnarna (DC Power 5V och Ground).
Antar att dom inte är iopinnar?
Min nätdel klarar 5V och 2000mA

Då bör det inte vara nått problem om du inte ska koppla in andra saker utöver fläkten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anglaborg:

Har tänkt att ansluta till de två pinnarna längst upp på vänster raden av GPIO-pinnarna (DC Power 5V och Ground).
Antar att dom inte är iopinnar?

Korrekt, de är i stort sett anslutna direkt till din strömkälla och kan inte styras av rpi:en. Om du vill kunna styra hastigheten på fläkten så kan du sätta en transistor mellan och styra den med en GPIO-pinne istället. Men rpi:er verkar inte ha så bra stöd för PWM, så det kan kanske bli lite knepigt att få till det.

Permalänk
Skrivet av perost:

Korrekt, de är i stort sett anslutna direkt till din strömkälla och kan inte styras av rpi:en. Om du vill kunna styra hastigheten på fläkten så kan du sätta en transistor mellan och styra den med en GPIO-pinne istället. Men rpi:er verkar inte ha så bra stöd för PWM, så det kan kanske bli lite knepigt att få till det.

Borde gå att tempstyra den med lämplig termistor och styra fläkten genom en krets som sänker spänningen till fläkten.

En 5v fläkt borde klara av att dra runt ner till 2-3V

Inte säker på hur det funkar men hade en gamal fläkt som var kopplat en termistor på pluskabeln bara som sänkte spänningen beroende på temp.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Borde gå att tempstyra den med lämplig termistor och styra fläkten genom en krets som sänker spänningen till fläkten.

Visst, det kan också fungera om man inte vill styra fläkten själv. Att hitta en termistor som är lämplig för att direkt styra fläkten tror jag kan bli lite knepigt, men det finns massor av exempel på nätet hur man kan använda en termistor som en del av en krets för att styra en fläkt. Själv skulle jag nog fuska och läsa av en termistor eller annan temperatursensor via en GPIO-pinne och styra fläkten via PWM, men det är jag det

Permalänk
Medlem

@Anglaborg: Och? 5V är 5V, det är vad en usbport ger. 2 av mina 4 Pi är sedan ett par år fläktkylda via usbportar, det fungerar ypperligt.
Ska du krångla till det kan du kolla: https://discourse.osmc.tv/t/temperature-controlled-fan/10010

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite

Jag tänker skaffa denna fläkt till min Raspberry Pi https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone... Jag mejlade Kjell&co och dem sa att den skulle fungera utmärkt med Rpi, den drar bara 0.08 A så det borde inte vara nåra problem. Den är på 12 volt så den bör köra på knappt halva hastigheten vilket är bra i ljudsynpunkt. Men vad jag uppfattade av bilden som Bakgrund posta så ska både pin 2 och pin 4 vara +5 volt, stämmer detta?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk

@MatteN:
Ja, men anslutningen på fläkten är inte USB.
Känns onödigt att löda osv om det funkar med pinnarna.

Permalänk

@jeffan97:
Det borde nog stämma. Så bästa är ju att ansluta i 4an så du har ground precis jämte.

Permalänk
Medlem

@Anglaborg: Ja precis va jag tänkte, för jag vill helst slippa dela på kablarna

Men är det nån som vet om fläkten ska suga eller blåsa på cpu:n? Själv så tycker jag nog att man gör så att den suger istället för man vill ju inte att en massa damm ska samlas i den?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Jag har två stycken raspberrys som jag kyler med fläkt. Fläktarna jag använder är Fractal Designs 50mm 12v och kopplade via GPIO (5v). Båda har snurrat i snart ett år utan de minsta bekymmer.
Jag använder pin 4 & 6. De är knäpptysta och sänker load temp i OSMC med 15-20 grader.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

@jeffan97: mina fläktar blåser på cpu:n. Klippt till ett litet filter av ett vanligt 120mm filter och monterat. Jag har även borrat upp hål på sidorna där luften kan åka ut igen.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snövit:

@jeffan97: mina fläktar blåser på cpu:n. Klippt till ett litet filter av ett vanligt 120mm filter och monterat. Jag har även borrat upp hål på sidorna där luften kan åka ut igen.

Låter bra, dock så har inte jag tillgång till nåt filter och jag har ingen gammel burk som jag kan ta ifrån heller. Men jag får väl testa och se vilket som funkar bäst

Borra är nåt som även jag måste göra för insuget/utblåset, hoppas inte skalet spricker när jag borrar i det får va försiktig

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk

@jeffan97:
Jag beställde ett sånt här case och vet inte riktigt heller hur jag ska göra.
Blåser man har luften inte riktigt någonstans att ta vägen men suger man så blir det inte lika bra... Får se hur stor skillnaden blir i temps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anglaborg:

@jeffan97:
Jag beställde ett sånt här case och vet inte riktigt heller hur jag ska göra.
Blåser man har luften inte riktigt någonstans att ta vägen men suger man så blir det inte lika bra... Får se hur stor skillnaden blir i temps.
http://i.ebayimg.com/images/g/bnEAAOSwxp9W2Y6I/s-l1600.jpg

Det var en kille på det officiella forumet som fick lägre temperatur genom att suga bort vätmen från processorn istället för att blåsa på den, det handlade bara om ca 2 graders skillnad så det spelar nog inte så stor roll egentligen. För min del så är det föratt jag inte vill ha damm in i systemet så jag har valt att den ska suga bort värmen istället.

Det du kan göra om du nu vill att den ska blåsa det är att du borrar hål i sidan på chassit, då kan luften ta sig ut Men vart fick du tag på det chassit med tillhörande fläkt ?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk

@jeffan97:

Tror inte plasten skulle hålla...

Beställde mitt från ebay. Kostade runt 24kr inkl fläkt. Frakt tar ju dock lång tid. :/

Permalänk
Medlem

@Anglaborg: Såg nu att du inte behöver borra nåra hål för det finns redan 2 stora hål på den ena kortsidan

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk

@jeffan97:
USB-portarna och Ethernet-porten tar upp den platsen
Kommer nog inte ut jättemycket luft där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anglaborg:

@jeffan97:
USB-portarna och Ethernet-porten tar upp den platsen
Kommer nog inte ut jättemycket luft där.

Jo jäklar du det gör dem ja Men några små hål ska du nog kunna borra, bara om du gör de försiktigt Annars lär nog luften ta dig igenom hålen i toppen av chassit där om du nu inte ska ha nån kamera eller skärm som tar upp den portarna också. Men du kan väl försöka med det och se om de funkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Nu har jag köpt mig en fläkt till min Raspberry Pi Jag har monterat och anslutit den via pin 4 +5V och pin 6 Jord, allt fungerar som förväntat, jag borrade hål för insuget/utblåset som jag sa att jag skulle göra. Det blev inte snyggt men det blev inte snygg men funktionellt. Det blev inte så snyggt med alla kablar som ligger utanför, jag hade kunnat ha dem inuti chassit men jag tyckte att kablarna böjdes för mycket eftersom kontakten är så lång.

Nu vet jag inte om den suger eller blåser för jag kan inte känna luftflödet men jag kan ändå konstatera att den finns där eftersom temperaturen har sänkts. Jag får testa och vända på den och se om det blir bättre eller sämre. Skruvarna var lite långa så jag fick använda muttrar som brickor så att skruvarna inte tar emot kylflänsen.

Skruvarna som jag använt: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/mont...

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Nu vet jag inte om den suger eller blåser för jag kan inte känna luftflödet men jag kan ändå konstatera att den finns där eftersom temperaturen har sänkts.

Chassifläktar brukar alltid blåsa ut luft på den sidan som spröten som håller fast motorn sitter på. I ditt fall så ser det ut som att "sprötsidan" är neråt, så den bör blåsa mot rpi:n om den fungerar som normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Chassifläktar brukar alltid blåsa ut luft på den sidan som spröten som håller fast motorn sitter på. I ditt fall så ser det ut som att "sprötsidan" är neråt, så den bör blåsa mot rpi:n om den fungerar som normalt.

Just nu så vet jag vilket håll den blåser och vilket håll den roterar för den har pilar som visar detta. Just nu så suger fläkten bort värmen från cpu:n, jag bytte håll på den alldeles nyss.

Men vilket håll är att föredra för bästa kylning, blåsa bort värmen eller suga bort den? Som sagt så suger den bort värmen från processorn för jag kan inte ha den åt andra hållet i och med att jag inte har nåt dammfilter som jag kan använda. Vill dock ändå ha reda på vilket håll som är att rekommendera för kylningen, så kan jag skaffa filter senare isåfall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk

@jeffan97:
Tror att det är när man blåser som det blir bäst kylning. Kanske inte i detta fallet eftersom luftflödet inte är jättebra. Men annars brukar det ju vara bäst temperaturer när man blåser på det man vill kyla.