Ringde efter bärgare idag. Vad kan fakturan landa på (starthjälp)

Permalänk
Medlem

Ringde efter bärgare idag. Vad kan fakturan landa på (starthjälp)

Tjena! Fick lite problem med bilen idag, batteriet blev urladdat. Jag befann mig ca 1 mil utanför staden där jag bor och ringde en bärgare. De befann sig på plats relativt snabbt och själva arbetet de utförde tog 10 sekunder. Jag har aldrig ringt efter bärgare innan men på ett ungefär vad tror ni att fakturan kan landa på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zibbe:

Tjena! Fick lite problem med bilen idag, batteriet blev urladdat. Jag befann mig ca 1 mil utanför staden där jag bor och ringde en bärgare. De befann sig på plats relativt snabbt och själva arbetet de utförde tog 10 sekunder. Jag har aldrig ringt efter bärgare innan men på ett ungefär vad tror ni att fakturan kan landa på?

Utan att veta så skulle jag gissa på 1500 kr.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

Frågan är om du inte har tilläggsförsäkring för bärgning? (I så fall vänder du dig till ditt försäkringsbolag) eller om du använder dig av originalservice på bilen då många bilfirmor har fri eller kostnadsreduserad bärgare om man följer serviceboken.

Permalänk
Medlem

Startkablar och bogserlina kan vara bra att ha i bilen vid sånna här tillfällen, köp sådana så sparar du en slant nästa gång bilen krånglar.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Nu känner jag mig inte lika orolig längre

Permalänk
Medlem

Autoassistans tar 1000kr
"Starthjälp kostar 1000 kr vardagar och 1200 kr på helg och jourtid ( Gäller personbil, Mc och lätta lastbilar. I Stockholm med kranskommuner. "

Sen beror det ju på var och hur långt de får köra

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

Det kostar ca 550kr per år för en "stopp"-försäkring som olika företag erbjuder bl a F....
I det ingår 2 gratis bärgningar, om det är batteristopp eller vad-det-nu-är spelar ingen roll.

Kanske åker du på 1000kr i faktura, men hur kommer det sig att du inte frågade vad detta kostar?

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Frågan är om du inte har tilläggsförsäkring för bärgning? (I så fall vänder du dig till ditt försäkringsbolag) eller om du använder dig av originalservice på bilen då många bilfirmor har fri eller kostnadsreduserad bärgare om man följer serviceboken.

De flesta större verkstäder (Mekonomen, Autoexperten m.fl.) erbjuder väl ett års gratis assistans när man servar bilen?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av §zgeMbit/s§:

Det kostar ca 550kr per år för en "stopp"-försäkring som olika företag erbjuder bl a F....
I det ingår 2 gratis bärgningar, om det är batteristopp eller vad-det-nu-är spelar ingen roll.

Kanske åker du på 1000kr i faktura, men hur kommer det sig att du inte frågade vad detta kostar?

Jag var ganska stressad och skulle iväg och fixa en grej. Sen såg jag nyss att jag hade lite mindre på kontot än vad jag förväntade mig så blev lite orolig hehe

Permalänk
Medlem

550kr för försäkring blir ju svindyrt så länge man inte åker runt i en riktig hosk.
Bättre att ta pengarna när det väl drabbar en alltså...

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Autoassistans tar 1000kr
"Starthjälp kostar 1000 kr vardagar och 1200 kr på helg och jourtid ( Gäller personbil, Mc och lätta lastbilar. I Stockholm med kranskommuner. "

Sen beror det ju på var och hur långt de får köra

Är det själva starthjälpen som kostar 1000 och så plussar dom alltid på för resan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

De flesta större verkstäder (Mekonomen, Autoexperten m.fl.) erbjuder väl ett års gratis assistans när man servar bilen?

... och bilen är ny nog.

Kolla din bilförsäkring också. Beror ju såklart på vad det kostar om det lönar sig men i min halvförsäkring ingår assistans med 1500 i självrisk. Det lönar sig alltså inte om assistansen kostar mindre men jag vet att det inte kostar mer

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

550kr för försäkring blir ju svindyrt så länge man inte åker runt i en riktig hosk.
Bättre att ta pengarna när det väl drabbar en alltså...

Ah, det är lite så jag känner också. Nu har jag också lärt mig en läxa. Att lyssna på radio i ca 5 minuter är tillräckligt för att ladda ur batteriet förmodligen bara min bil som har ett gammalt och sletet batteri. Bilen är ju registrerad men antar att det inte täcker sådant aja får kolla lite mer på det imorgon.

Permalänk
Medlem

@zibbe:
Hela resan, det är ju inom stockholm dock, får de köra 20mil har de nog ett pålägg

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av zibbe:

Ah, det är lite så jag känner också. Nu har jag också lärt mig en läxa. Att lyssna på radio i ca 5 minuter är tillräckligt för att ladda ur batteriet förmodligen bara min bil som har ett gammalt och sletet batteri. Bilen är ju registrerad men antar att det inte täcker sådant aja får kolla lite mer på det imorgon.

Köp en intelligent laddare på Biltema eller motsvarande för en billig peng och ladda batteriet över natten ett par gånger om året så förlänger du livslängden avsevärt. Särskilt om du mest kör korta sträckor.

Ditt nuvarande batteri bör du nog byta, har det varit helt dött en gång blir det aldrig riktigt lika bra igen.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Skrivet av ågren:

De flesta större verkstäder (Mekonomen, Autoexperten m.fl.) erbjuder väl ett års gratis assistans när man servar bilen?

Vet ej. Bor i Hlm-kommun och att välja något annat än märkesverkstad här när det gäller större kedjor (mekonomen tex.) innebär totalblåsning så håller mig undan från dem.

Permalänk
Skrivet av Triton242:

550kr för försäkring blir ju svindyrt så länge man inte åker runt i en riktig hosk.
Bättre att ta pengarna när det väl drabbar en alltså...

Du hittar inte starthjälp som kommer direkt och startar din bil pga urladdat batteri för 550kr om du inte betalar svart. Så det skulle vara väl investerade pengar för trådskaparen hävdar jag.

Återkom gärna vad fakturan gick på.

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem
Skrivet av §zgeMbit/s§:

Du hittar inte starthjälp som kommer direkt och startar din bil pga urladdat batteri för 550kr om du inte betalar svart. Så det skulle vara väl investerade pengar för trådskaparen hävdar jag.

Om TS precis som jag inte fått batteritorsk på de senaste 13 åren så vore det väl bortkastade pengar hävdar jag.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Om TS precis som jag inte fått batteritorsk på de senaste 13 åren så vore det väl bortkastade pengar hävdar jag.

Han har fått stopp om du råkat missa det

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Om TS precis som jag inte fått batteritorsk på de senaste 13 åren så vore det väl bortkastade pengar hävdar jag.

1+ lägg dessa 500kr om året på ett konto till oförutsedda händelser istället.

spara till kostnaden, 2000kr kanske, sen en buffert till t.ex. nya däck osv

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av §zgeMbit/s§:

Han har fått stopp om du råkat missa det

Du kommenterade ett inlägg som diskuterade en försäkring om 550kr per år om du nu råkat missa det.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av zibbe:

Ah, det är lite så jag känner också. Nu har jag också lärt mig en läxa. Att lyssna på radio i ca 5 minuter är tillräckligt för att ladda ur batteriet förmodligen bara min bil som har ett gammalt och sletet batteri. Bilen är ju registrerad men antar att det inte täcker sådant aja får kolla lite mer på det imorgon.

Skaffa dig ett nytt batteri, blir inte roligt i vinter annars.. Fryser det så står du där utan batteri sedan

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av §zgeMbit/s§:

Han har fått stopp om du råkat missa det

Nu já, men det står ju inget om hur länge han har åkt problemfritt, han kan ju haft bilen i 20år utan problem, och har i så fall betalat 10k "i onödan"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Kolla även om ditt fb har någon typ av extra del i deras försäkring som täcker sånt. De flesta verkstäder brukar även bjuda på en sådan försäkring om man servar den där. 1 år framåt.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av §zgeMbit/s§:

Du hittar inte starthjälp som kommer direkt och startar din bil pga urladdat batteri för 550kr om du inte betalar svart. Så det skulle vara väl investerade pengar för trådskaparen hävdar jag.

Återkom gärna vad fakturan gick på.

De flesta bilar behöver inte assistans speciellt ofta, jag har tagit det 1 gång sedan ja fick körtkort 1998. 1500kr kostade det då, och bilen bogserade till närmaste avfart och de bytte mitt reservhjul (2 år sedan). Tog ca 30 minuter för dem att komma från att jag ringde.
18x550= 9900
1x1500= 1500
Nu är inte inflation inräknat i priset så det kanske är något lägre premie för några år sedan. O andra sidan kanske bogseringen var det också så det kan vi nog säga tar ut varandra.

Nu är jag ju inte alla människor i Sverige men som jag skrev tidigare. Har du inte en hosk till bil kommer du inte troligen behöva assistans så pass ofta att det lönsar sig att betala 550kr per år/bil.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du kommenterade ett inlägg som diskuterade en försäkring om 550kr per år om du nu råkat missa det.

Ja, som kan ev. vara en visare på vad kostnaden för faktura kan bli, vilket sannolikt kommer att vara större. Men om du kan bidra med någon information eller erfarenhet som kan vara av vikt i diskussionen så är det ju fritt att posta.
Annars är ditt inlägg ganska tomt på värde.

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Skrivet av Triton242:

De flesta bilar behöver inte assistans speciellt ofta, jag har tagit det 1 gång sedan ja fick körtkort 1998. 1500kr kostade det då, och bilen bogserade till närmaste avfart och de bytte mitt reservhjul (2 år sedan).
18x550= 9900
1x1500= 1500
Nu är inte inflation inräknat i priset så det kanske är något lägre premie för några år sedan. O andra sidan kanske bogseringen var det också så det kan vi nog säga tar ut varandra.

Nu är jag ju inte alla människor i Sverige men som jag skrev tidigare. Har du inte en hosk till bil kommer du inte troligen behöva assistans så pass ofta att det lönsar sig att betala 550kr per år/bil.

Vad får du din statistik ifrån, från din egen erfarenhet som du generaliserar över hela befolkningen? Jag fick 3 stopp på en månad, de flesta får 3 stopp på en månad.

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Skrivet av §zgeMbit/s§:

Vad får du din statistik ifrån, från din egen erfarenhet som du generaliserar över hela befolkningen? Jag fick 3 stopp på en månad, de flesta får 3 stopp på en månad.

3 stopp i månaden? Då är det nog dags att se över bilen.

Permalänk
Skrivet av Agustavsson:

3 stopp i månaden? Då är det nog dags att se över bilen.

Jag fick det en gång, inte varje månad. Vad säger det om när någon annan får stopp, det var poängen.

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem
Skrivet av §zgeMbit/s§:

Vad får du din statistik ifrån, från din egen erfarenhet som du generaliserar över hela befolkningen? Jag fick 3 stopp på en månad, de flesta får 3 stopp på en månad.

Jag har fått stopp 1 gång, och då med dåligt batteri i bilen. Bytte batteri på bilen så vart det löst
Fick hjälp av en bekant så löste sig billigt.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare