Google Pixel kan dröja i Norden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Icte:

[Jag tror det har med att de slängt iväg "andan" av Nexus för dessa Pixel telefoner. Kan ge några exempel:

1) Design kuslikt lik iPhone 6S.
2) Har en stor "haka" under skärmen där de lätt kunde montera en front facing speaker (de har ju lyckats med detta tidigare).
3) Läste om att det inte kommer att gå (åtminstone vid launch, kanske kringås senare) att låsa upp bootloadern och installera SU för att installera ROMs på dessa telefoner som man annars kan göra med Nexus telefoner p.g.a. någon spärr som introducerades med Nougat (http://www.xda-developers.com/pixel-phones-not-yet-rootable-w...).
4) Inget riktigt nytt jämfört mot t.ex. Nexus 6P:

a) Lite bättre CPU
b) Kamera som ska vara bättre men som INTE har OIS (utan EIS) och på pappret verkar vara exakt samma kamera som den i Nexus 6P (D.v.s. endast mjukvaruförbättringar som förhoppningsvis släpps till Nexus telefonerna också).
c) Lika stort batteri i Pixel XL som Nexus 6P (dock kan det finnas några förbättringar i batteritid).
d) Google Assistant + Pixel Launcher exklusivt till Pixel (tills vidare? Men XDA löser detta för oss).

För min del verkar Pixel vara en direkt konkurrent mot iPhone och andra "premium" telefoner. Jag tror att valet av designen är gjort för att få just iPhone kunder, som annars är inlåsta i Apple och iOS, att känna sig mer "bekanta" och välkomna till Android då de redan är vana med iPhones design under de senaste åren. Att gå från en iPhone till en Nexus 5X måste kännas väldigt "skrämmande" för en s.k. "iSheep" skulle jag tro

Men vi får se hur Google spelar detta. Jag tror att många av de som annars köper Nexus enheter inte kommer att köpa dessa med tanke på att hårdvaran är nästan densamma från förra året (förutom ovanstående saker) till en prislapp som är högre än en iPhone. Varför betala 7000-8000 kr när du kan få en telefon med nästan samma egenskaper för nästan halva priset (Nexus 6P)?

Jag håller med dig i sak, om det inte vore så att kameran på Nexus 6P är notoriskt segstartad och du därför missar många bra fototillfällen.

Chassi: Fractal Design Define R4. Nätaggregat: Corsair AX 760W 80+ Platinum.
Moderkort: Asus Z97-WS. CPU: Intel i7 4970K. CPU-Kylare: Noctua NH-U14S.
RAM: 4x8GB Corsair Vengeance 1600mhz CAS9 LP. GPU: Asus GTX 970 Strix.
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX. SSD: Samsung 830 250GB.
OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Nu har de plockat bort Pixel från svenska butiken helt. Verkar dröja, eller inte komma alls på svenska marknaden.
http://www.swedroid.se/pixel-och-pixel-xl-forsvinner-fran-sve...