Mercedes borde skämmas, problem med bromsar som kunde slutat i olycka!

Permalänk
Medlem

Mercedes borde skämmas, problem med bromsar som kunde slutat i olycka!

Vi har haft många problem med vår nya bil som införskaffades för lite mer än ett år sedan. Jag undrar nu vad ni tycker jag ska göra, finns det något man kan göra eller borde göra?

Bilen i fråga är en Mercedes CLS årsmodell 2015. Den införskaffades helt ny från Mercedes Malmö i 05/2015. Kort efter vi fick den märkte vi att bromsarna gnisslade väldigt mycket när man bromsade i låg hastighet. Så pass mycket att folk vände sina huvuden och tittade på en som om man körde en Volvo 740 från 90-talet. Bilen lämnades in första gången i augusti/september då vi behövde bilen under semestern.

Video på ljudet, ibland lät det mindre än så och ibland värre, tror det berodde mycket på luftfuktigheten.
https://youtu.be/Y2tbsEiGdos

Här följer alla besöken och info om vad som gjorts
Verkstadsbesök #1
Mekanikern säger "detta är normalt men vi kan smörja så ska det bli bättre". Blev inte ett dugg bättre efter "smörjningen".

Verkstadsbesök #2
"Vi får nog smörja igen" säger man. Hjälpte inte ett dugg nu heller

Verkstadsbesök #3
"Bromsarna är helt nedslitna, klossarna är nästan slut och skivorna har 12% kvar" säger verkstaden. Bilen har nu rullat 4000mil och är 1 år gammal???? Detta var enligt Mercedes en förbrukningsvara och vi skulle först stå för bytet. 14 500kr skulle kalaset kosta. Slutade med att vi fick betala X% av materialkostnaden och Mercedes betalade arbetet. De LOVADE att detta skulle fixa problemet och att det aldrig igen skulle gnissla. Vad tror ni hände? Bilen gnisslar precis som förr.

Verkstadsbesök #4
"Oj vår mekaniker har glömt "slipa bort skyddshinnan" som finns på nya bromsar." Tydligen ska man alltid göra kraftiga inbromsningar direkt efter nya bromsar har satts på, för att ta bort denna hinnan. Nu hade tydligen hinnan lagt sig på kanterna och skapat detta missljudet. Vi lovar att fixa problemet och detta är sista gången det händer säger man.

Verkstadsbesök #5
Nu kommer det ABSOLUT VÄRSTA som gör mig så förbannad. Bilen börjar efter besök #4 att bromsa väldigt väldigt dåligt. Morsan förstår ingenting men sa till mig att "bilen knappt bromsar" när hon kör. Jag tar bilen på en runda och inser att skiten måste läcka bromsvätska eller något eftersom att bromsen knappt tog förrän ända i botten.

Mercedes tar in bilen igen och ringer efter några dagar. Deras officiella förklaring var "mekanikern har glömt en packning och det har råkat läcka ut bromsvätska". Nu har man bytt bromscylindrarna (varför ska detta behövas för man missat en packning? tror de försöker dölja något).

Efter denna senaste händelsen har jag NOLL förtroende för Mercedes. Tänk så hade morsan tvingats göra en kraftig nödbromsning på motorvägen i höga hastigheter? Hade kunnat sluta med att pedalen flög i botten och bilen fortsatte framåt.

Mercedes Malmö påstår att man gjort allt rätt och beklagar sig för att det blivit problem med bilen men anser att de tillgodosett våra behov då de stått för en hyrbil till oss under tiden bilen varit inne på lagning. Bilen har sammanlagt varit inne på lagning över 1,5 månad och vi köpte en CLS för 700tkr för vi ville köra CLS, inte A-klasser och CLA.

Så vad tycker ni, finns det något man kan göra eller borde göra? Jag är bara glad morsan inte råkade ut för en olycka men vill verkligen uppmärksamma folk om Mercedes Malmös dåliga kundservice samt okunniga mekaniker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Vi har haft många problem med vår nya bil som införskaffades för lite mer än ett år sedan. Jag undrar nu vad ni tycker jag ska göra, finns det något man kan göra eller borde göra?

Bilen i fråga är en Mercedes CLS årsmodell 2015. Den införskaffades helt ny från Mercedes Malmö i 05/2015. Kort efter vi fick den märkte vi att bromsarna gnisslade väldigt mycket när man bromsade i låg hastighet. Så pass mycket att folk vände sina huvuden och tittade på en som om man körde en Volvo 740 från 90-talet. Bilen lämnades in första gången i augusti/september då vi behövde bilen under semestern.

Video på ljudet, ibland lät det mindre än så och ibland värre, tror det berodde mycket på luftfuktigheten.
https://youtu.be/Y2tbsEiGdos

Här följer alla besöken och info om vad som gjorts
Verkstadsbesök #1
Mekanikern säger "detta är normalt men vi kan smörja så ska det bli bättre". Blev inte ett dugg bättre efter "smörjningen".

Verkstadsbesök #2
"Vi får nog smörja igen" säger man. Hjälpte inte ett dugg nu heller

Verkstadsbesök #3
"Bromsarna är helt nedslitna, klossarna är nästan slut och skivorna har 12% kvar" säger verkstaden. Bilen har nu rullat 4000mil och är 1 år gammal???? Detta var enligt Mercedes en förbrukningsvara och vi skulle först stå för bytet. 14 500kr skulle kalaset kosta. Slutade med att vi fick betala X% av materialkostnaden och Mercedes betalade arbetet. De LOVADE att detta skulle fixa problemet och att det aldrig igen skulle gnissla. Vad tror ni hände? Bilen gnisslar precis som förr.

Verkstadsbesök #4
"Oj vår mekaniker har glömt "slipa bort skyddshinnan" som finns på nya bromsar." Tydligen ska man alltid göra kraftiga inbromsningar direkt efter nya bromsar har satts på, för att ta bort denna hinnan. Nu hade tydligen hinnan lagt sig på kanterna och skapat detta missljudet. Vi lovar att fixa problemet och detta är sista gången det händer säger man.

Verkstadsbesök #5
Nu kommer det ABSOLUT VÄRSTA som gör mig så förbannad. Bilen börjar efter besök #4 att bromsa väldigt väldigt dåligt. Morsan förstår ingenting men sa till mig att "bilen knappt bromsar" när hon kör. Jag tar bilen på en runda och inser att skiten måste läcka bromsvätska eller något eftersom att bromsen knappt tog förrän ända i botten.

Mercedes tar in bilen igen och ringer efter några dagar. Deras officiella förklaring var "mekanikern har glömt en packning och det har råkat läcka ut bromsvätska". Nu har man bytt bromscylindrarna (varför ska detta behövas för man missat en packning? tror de försöker dölja något).

Efter denna senaste händelsen har jag NOLL förtroende för Mercedes. Tänk så hade morsan tvingats göra en kraftig nödbromsning på motorvägen i höga hastigheter? Hade kunnat sluta med att pedalen flög i botten och bilen fortsatte framåt.

Mercedes Malmö påstår att man gjort allt rätt och beklagar sig för att det blivit problem med bilen men anser att de tillgodosett våra behov då de stått för en hyrbil till oss under tiden bilen varit inne på lagning. Bilen har sammanlagt varit inne på lagning över 1,5 månad och vi köpte en CLS för 700tkr för vi ville köra CLS, inte A-klasser och CLA.

Så vad tycker ni, finns det något man kan göra eller borde göra? Jag är bara glad morsan inte råkade ut för en olycka men vill verkligen uppmärksamma folk om Mercedes Malmös dåliga kundservice samt okunniga mekaniker.

Wooow... Vilken misär...

Glad att ingen av er kom till skada i alla fall.

Trodde mercedes hade ryckt upp sig kvalitetsmässigt sen rost-skandalerna osv.

Tycker det är märkligt att skivorna skulle bytas efter så kort tid. Har du kollat olika forum ifall det finns fler som har samma problem? Ibland kan ju bilhandlare undvika att ta sitt ansvar med massa bortförklaringar.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd

Låter mer som att mekanikern var grönare än neon gröna glow sticks.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Finns tyvärr alltid verkstäder med brutalt dåliga mekaniker.. Så även på min hemort.
Åker oftast till märkesverkstad på annan ort, när jag ska lämna in bilarna.

Tröttnade på dåligt utfört arbete och rena rama utsugningen varje gång man var där.
Var alltid något mer som behövde fixas och det kostade mer än oftast flera tusen..
Enkelt jobb som att koppla konstant 12v till 12v uttaget i kupén, skulle kosta 500kr. Slutade med 2500kr och jag frågade varför.. Vi hade inte kablarna, så vi var tvungna att åka och köpa dem hos en annan firma och fixa till dem........ Så en beställning till ert centrallager var alltså uteslutet?
2000kr för typ 2m kabel?
Verkstaden på den andra orten händer aldrig något sådant, utan de nämner bara att det kan vara bra att titta på saken och fixa det till besiktningen. Är det lätt att fixa, så beskriver de hur man gör..
Hade en Coca-Cola flaska som började spruta i baksätet och de rengjorde sätet gratis, men fick en ordentlig fikapeng.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@xervz: kolla om de har monterat en så kallad "skrik-platta" mellan beläggen och bromsok.
Shims kallas det på engelska.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

*** raderat ***
Ni bör fundera på att lämna in en anmälan till ARN. Tänk dock bevisningen.

Off-topic / flamebait
Permalänk

att både skivor och belägg skulle vara nedkörda efter 4000 mil är absolut inte normalt...

hade det varit bara beläggen ok kanske men tveksamt.

min saab har rullat 14000mil sen 2003 och under den perioden har beläggen bytts en gång vid 8000 mil enligt serviceboken kollade beläggen för någon månad sen när jag ändå la på nya sommarsulor och hade lätt 15-18mm belägg kvar på dem dvs långt från nedslitna och skivorna var nog mer än 2/3 material kvar på innan de behöver bytas.

men man kanske får räkna med att de slits fort när man köper tyskt. tysk kvalitét är i dagens läge ett ord med modifierad sanning i dagens slit och släng samhälle där inget helst ska överleva mer än garantitiden så du kan köpa nytt fortare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@xervz: Tittade/lyssnade på videoklippet. Bromsen ligger på, då låter det på det viset. Det förklarar slitage på belägg och skiva.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Dr.Mabuse:

@xervz: Tittade/lyssnade på videoklippet. Bromsen ligger på, då låter det på det viset. Det förklarar slitage på belägg och skiva.

Precis min tanke. Oljudet lät precis som när belägen låg emot skivan på min förra bil (Honda Civic Type-R, 2007). Den gången berodde det på klappkass montering utförd av en Autoexperten verkstad.

Precis som Dr Mabuse säger så förklarar det även det abnormala slitaget på skivor och belägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Är du tvungen a tt fara just till den verkstaden?
Du känner inte till nån bättre du kan fara till?
Tyvärr så kan det vara så att dom helt enkelt har inkompetenta mekaniker.
Duktiga riktig bilmekaniker är en bristvara i hela landet.
Dom flesta är sk "komponentbytare" och är okunniga när det gäller att lösa problem pga dom saknar erfarenheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Herre jisses. Vad har dom för mekaniker?

Jag vet inte vad man kan göra mer än att få pengar tillbaka, om ni faktiskt har betalat för dessa skitjobb. Det är även rätt så uppenbart att bromsarna måste legat på om bromsskivorna slitits ut efter 4000 mil. Detta är absolut inte normalt. Klossarna kan man förstå om det är Biltemas men bromsskivorna? Aldrig!

Tyvärr låter det som ett litet problem som pga okunskap och antagligen en hel del stress blivit värre med åtgärderna. Som någon sa ovan så kanske man kan anmäla till ARN. Detta är anledningen till varför man har en äldre bil och undviker märkesverkstäder som pesten. Man vet aldrig vilket miffo som får uppdraget att förstöra ens bil.

Vad som än händer, lycka till!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Det låter som bromsen ligger på och en kolv i bromsoket fastnat. Då blir det lätt att beläggen ligger på och det blir mycket hög förslitning.

Vad många inte tänker på är att det blir mycket varmt och då får man ofta en onormalt hög förslitning på hjullagren. Ev, fett eller olja i lagren förbrukas vid hög värme vilket ger kortare livslängd.

Ett litet fel kan lätt ge upphov till betydliga skador.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Inaktiv

Kontakta arn för råd och sedan sälj skiten till samma bilfirma, jag tror inte felet är åtgärdat efter besök 10.

Att bromsar kan strula på ett hjul är inte konstigt, det kan vara många orsaker till detta som trasigt bromsok. Men som jag förstår har du problem med alla bromsar eller? Då låter det mer som ett fel på styrsystemet. -Jag har ej möjlighet att lyssna på youtubeklippet där detta kanske framgår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Wooow... Vilken misär...

Glad att ingen av er kom till skada i alla fall.

Trodde mercedes hade ryckt upp sig kvalitetsmässigt sen rost-skandalerna osv.

Tycker det är märkligt att skivorna skulle bytas efter så kort tid. Har du kollat olika forum ifall det finns fler som har samma problem? Ibland kan ju bilhandlare undvika att ta sitt ansvar med massa bortförklaringar.

Har inte hittat något på andra forum om just denna modellen..

Skrivet av Brainsplitter:

@xervz: kolla om de har monterat en så kallad "skrik-platta" mellan beläggen och bromsok.
Shims kallas det på engelska.

Är det något vi ska fråga verkstaden?

Skrivet av Dr.Mabuse:

@xervz: Tittade/lyssnade på videoklippet. Bromsen ligger på, då låter det på det viset. Det förklarar slitage på belägg och skiva.

Verkstaden vägrar erkänna detta, utan påstår att det är högst normalt ifall man gör lite kraftigare inbromsningar och kör i höga hastigheter? Tycker fortfarande det är konstigt då vi tidigare hade en BMW F10 535d som kördes hårdare men bromsarna byttes aldrig på bilens 9500 mil i vår ägo.

Skrivet av Molotov:

Är du tvungen a tt fara just till den verkstaden?
Du känner inte till nån bättre du kan fara till?
Tyvärr så kan det vara så att dom helt enkelt har inkompetenta mekaniker.
Duktiga riktig bilmekaniker är en bristvara i hela landet.
Dom flesta är sk "komponentbytare" och är okunniga när det gäller att lösa problem pga dom saknar erfarenheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom att det är garantiärende så har vi lämnat in den där den köptes.

Skrivet av anon159643:

Kontakta arn för råd och sedan sälj skiten till samma bilfirma, jag tror inte felet är åtgärdat efter besök 10.

Att bromsar kan strula på ett hjul är inte konstigt, det kan vara många orsaker till detta som trasigt bromsok. Men som jag förstår har du problem med alla bromsar eller? Då låter det mer som ett fel på styrsystemet. -Jag har ej möjlighet att lyssna på youtubeklippet där detta kanske framgår.

Det är det vi vill, men Mercedes vill inte köpa tillbaka bilen. Vi får nog ringa arn och höra vad de säger!

Permalänk
Medlem

Bra bil som ska ha bra service. Du har tyvärr haft riktig otur och bör omedelbart ta kontakt med din säljare som får ta detta med servicechefen.
Skivor och belägg tar inte slut på 4000 mil och du ska ha tillbaka hela kostnaden i mina ögon.
Jag har nu kört 12000 mil på min V60 och är fortfarande på mina första skivor och belägg (jag kör ändå rätt aggresivt och nästan enbart kortare sträckor )

Permalänk
Medlem

om bromsar funkar normalt vid normal körning, så ska dom behöva hålla uppemot 200.000km. Mina hade en del belägg kvar efter detta iallafall, jag klappade grubbor i ena skivan vid hjullager byte som gjorde att dom tog ojämt och måste byta.

Gissar att dom inte visste vad som kunde göras, ja därför slänger dom på nya bromsar bara och hoppas på det bästa.
Skulle bromsarna ha legat på så skulle bilen ha dragit mera bränsle än normalt och lukta brännt efter varje körning, vilket inte går obemärkt.

Och man slipar inte nya bromsskivor, bromsklossar tar väl hand om detta och sätter sig efter en stund. inga nödbromsningar behövs, endast normal körning som tidigare.

Tråkigt detta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

sjukt.. för de första slipar man inte ner nya bromsskivor utan man använde lösningsmedel för att ta bort hinnan som ska skydda mot rost.. stå på er bilfirmor kan vara riktiga idioter ibland!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Häv köpet, ARN hjälper er med detta.

*** raderat ***

Flamebait
Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Du kanske o kså ska höra med mercedes sverige och inte bara därni köpte bilen då dom bara är återförsäljare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Vi har haft många problem med vår nya bil som införskaffades för lite mer än ett år sedan. Jag undrar nu vad ni tycker jag ska göra, finns det något man kan göra eller borde göra?

Bilen i fråga är en Mercedes CLS årsmodell 2015. Den införskaffades helt ny från Mercedes Malmö i 05/2015. Kort efter vi fick den märkte vi att bromsarna gnisslade väldigt mycket när man bromsade i låg hastighet. Så pass mycket att folk vände sina huvuden och tittade på en som om man körde en Volvo 740 från 90-talet. Bilen lämnades in första gången i augusti/september då vi behövde bilen under semestern.

Video på ljudet, ibland lät det mindre än så och ibland värre, tror det berodde mycket på luftfuktigheten.
https://youtu.be/Y2tbsEiGdos

Här följer alla besöken och info om vad som gjorts
Verkstadsbesök #1
Mekanikern säger "detta är normalt men vi kan smörja så ska det bli bättre". Blev inte ett dugg bättre efter "smörjningen".

Verkstadsbesök #2
"Vi får nog smörja igen" säger man. Hjälpte inte ett dugg nu heller

Verkstadsbesök #3
"Bromsarna är helt nedslitna, klossarna är nästan slut och skivorna har 12% kvar" säger verkstaden. Bilen har nu rullat 4000mil och är 1 år gammal???? Detta var enligt Mercedes en förbrukningsvara och vi skulle först stå för bytet. 14 500kr skulle kalaset kosta. Slutade med att vi fick betala X% av materialkostnaden och Mercedes betalade arbetet. De LOVADE att detta skulle fixa problemet och att det aldrig igen skulle gnissla. Vad tror ni hände? Bilen gnisslar precis som förr.

Verkstadsbesök #4
"Oj vår mekaniker har glömt "slipa bort skyddshinnan" som finns på nya bromsar." Tydligen ska man alltid göra kraftiga inbromsningar direkt efter nya bromsar har satts på, för att ta bort denna hinnan. Nu hade tydligen hinnan lagt sig på kanterna och skapat detta missljudet. Vi lovar att fixa problemet och detta är sista gången det händer säger man.

Verkstadsbesök #5
Nu kommer det ABSOLUT VÄRSTA som gör mig så förbannad. Bilen börjar efter besök #4 att bromsa väldigt väldigt dåligt. Morsan förstår ingenting men sa till mig att "bilen knappt bromsar" när hon kör. Jag tar bilen på en runda och inser att skiten måste läcka bromsvätska eller något eftersom att bromsen knappt tog förrän ända i botten.

Mercedes tar in bilen igen och ringer efter några dagar. Deras officiella förklaring var "mekanikern har glömt en packning och det har råkat läcka ut bromsvätska". Nu har man bytt bromscylindrarna (varför ska detta behövas för man missat en packning? tror de försöker dölja något).

Efter denna senaste händelsen har jag NOLL förtroende för Mercedes. Tänk så hade morsan tvingats göra en kraftig nödbromsning på motorvägen i höga hastigheter? Hade kunnat sluta med att pedalen flög i botten och bilen fortsatte framåt.

Mercedes Malmö påstår att man gjort allt rätt och beklagar sig för att det blivit problem med bilen men anser att de tillgodosett våra behov då de stått för en hyrbil till oss under tiden bilen varit inne på lagning. Bilen har sammanlagt varit inne på lagning över 1,5 månad och vi köpte en CLS för 700tkr för vi ville köra CLS, inte A-klasser och CLA.

Så vad tycker ni, finns det något man kan göra eller borde göra? Jag är bara glad morsan inte råkade ut för en olycka men vill verkligen uppmärksamma folk om Mercedes Malmös dåliga kundservice samt okunniga mekaniker.

Nya bromsar har en skyddande hinns bestårnde av olja eller fett som ska torkas av. Helt nya bromsar ska helst undvika panikinbromsningar för att ej slå sig.detta är förmodligen fel på ok och inte på skivor eller belägg. Möjligtvis om det finns vibrationsdämpare som ska ha varit monterat men är bortglömt. Så det du skriver beskriver en hemskt dålig mekaniker. Åk in till tex mekonomen eller annan mercedes verkstad för sekond opinion. Alt lyft bilen själv och snurra hjulen. Man känner direkt om något ligger på. Kom bara ihåg att ha bilen i neutral och obromsad.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Bytte bromsar på min Polo för ett par år sedan och då hade den rullat mer än 11000 mil och var nästan 10 år gammal. Man tänker ju att Mercedes-bromsar ska hålla bättre?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Ja det är inte normalt med bara 4000mil, tyder på att de legat an. Ska man lyckas nöta ned bromsarna så mycket på de korta milen måste man ha kört som en biltjuv eller lekt rally hela tiden så att de legat an är verkligen det troligaste.

Visserligen har jag råkat ut för bromsar som bara hållt 3-4000mil men då har det handlat om bromskivor som blivit skeva och orsakat kraftiga vibrationer vid bromsning, men de har inte varit nedslitna utan bara skeva. Detta var en liten Skoda Fabia som har rätt underdimensionerade bromsar som småbilar brukar ha.

Alla normalstora bilar jag haft har bromsarna klarat minst 8000mil, ofta 12-13000mil.

Den där Mercedesen är inte en liten enkel och billig bil så nej det ska inte vara så.

Tyvärr är det ofta så att så fort du rullat ut bilen från nybilshallen och det blir något fel av den här typen (där det handlar om slitdelar som ofta undantas på garanti) att verkstäder/säljare hänvisar till det även när det är uppenbart ursprungligt/fabrikations fel.

Har man tur och har en bra verkstad/säljare så kan man få hjälp på godvill, det fick jag med Fabian men de sa att just bromsar är i princip omöjligt att få reklamerat från generalagenten så verkstaden tog det på godvill själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Vi har haft många problem med vår nya bil som införskaffades för lite mer än ett år sedan. Jag undrar nu vad ni tycker jag ska göra, finns det något man kan göra eller borde göra?

Bilen i fråga är en Mercedes CLS årsmodell 2015. Den införskaffades helt ny från Mercedes Malmö i 05/2015. Kort efter vi fick den märkte vi att bromsarna gnisslade väldigt mycket när man bromsade i låg hastighet. Så pass mycket att folk vände sina huvuden och tittade på en som om man körde en Volvo 740 från 90-talet. Bilen lämnades in första gången i augusti/september då vi behövde bilen under semestern.

Video på ljudet, ibland lät det mindre än så och ibland värre, tror det berodde mycket på luftfuktigheten.
https://youtu.be/Y2tbsEiGdos

Här följer alla besöken och info om vad som gjorts
Verkstadsbesök #1
Mekanikern säger "detta är normalt men vi kan smörja så ska det bli bättre". Blev inte ett dugg bättre efter "smörjningen".

Verkstadsbesök #2
"Vi får nog smörja igen" säger man. Hjälpte inte ett dugg nu heller

Verkstadsbesök #3
"Bromsarna är helt nedslitna, klossarna är nästan slut och skivorna har 12% kvar" säger verkstaden. Bilen har nu rullat 4000mil och är 1 år gammal???? Detta var enligt Mercedes en förbrukningsvara och vi skulle först stå för bytet. 14 500kr skulle kalaset kosta. Slutade med att vi fick betala X% av materialkostnaden och Mercedes betalade arbetet. De LOVADE att detta skulle fixa problemet och att det aldrig igen skulle gnissla. Vad tror ni hände? Bilen gnisslar precis som förr.

Verkstadsbesök #4
"Oj vår mekaniker har glömt "slipa bort skyddshinnan" som finns på nya bromsar." Tydligen ska man alltid göra kraftiga inbromsningar direkt efter nya bromsar har satts på, för att ta bort denna hinnan. Nu hade tydligen hinnan lagt sig på kanterna och skapat detta missljudet. Vi lovar att fixa problemet och detta är sista gången det händer säger man.

Verkstadsbesök #5
Nu kommer det ABSOLUT VÄRSTA som gör mig så förbannad. Bilen börjar efter besök #4 att bromsa väldigt väldigt dåligt. Morsan förstår ingenting men sa till mig att "bilen knappt bromsar" när hon kör. Jag tar bilen på en runda och inser att skiten måste läcka bromsvätska eller något eftersom att bromsen knappt tog förrän ända i botten.

Mercedes tar in bilen igen och ringer efter några dagar. Deras officiella förklaring var "mekanikern har glömt en packning och det har råkat läcka ut bromsvätska". Nu har man bytt bromscylindrarna (varför ska detta behövas för man missat en packning? tror de försöker dölja något).

Efter denna senaste händelsen har jag NOLL förtroende för Mercedes. Tänk så hade morsan tvingats göra en kraftig nödbromsning på motorvägen i höga hastigheter? Hade kunnat sluta med att pedalen flög i botten och bilen fortsatte framåt.

Mercedes Malmö påstår att man gjort allt rätt och beklagar sig för att det blivit problem med bilen men anser att de tillgodosett våra behov då de stått för en hyrbil till oss under tiden bilen varit inne på lagning. Bilen har sammanlagt varit inne på lagning över 1,5 månad och vi köpte en CLS för 700tkr för vi ville köra CLS, inte A-klasser och CLA.

Så vad tycker ni, finns det något man kan göra eller borde göra? Jag är bara glad morsan inte råkade ut för en olycka men vill verkligen uppmärksamma folk om Mercedes Malmös dåliga kundservice samt okunniga mekaniker.

Låter som ett riktigt clusterfuck!
Verkstadsbesök 1-2, verkar helt random, vad är det som dom har smörjt???, bromsoket drivs helt med bromsvätska så förstår inte riktigt vad dom har försökt med här, eller om det var en ren lögn, fick du reda på vad dom smörjt ??

Verkstadsbesök 3, låter iallafall som dom har hittat ett fel, och försökt åtgärda detta, men låter fortfarande väldigt konstigt att detta skulle ha hänt efter 4000 mil på en splitter ny bil, låter som ett fabrikations fel.

Verkstadsbesök 4, skydds hinna? pratar dom om olje skyddet (hinnan) som finns på nya bromsskivor som man ska torka av med alkohol lösning innan man monterar ditt dom, brukar själv torka av dom med bensin, låter väldigt klantigt och måste vara den grönaste mekanikern jag själv har hört talats om isåfall.

Verkstadsbesök 5, låter som att systemet läcker bromsvätska och att dom glömmt en packning förklarar saken, är det bara praktikanter som jobbar nu förtiden, ja menar två enkla saker som ska göras vid montering har glömmts, verkligen sorgligt att detta skett.

Som andra också varit inne på att bromsarna legat ann, så skulle du känna en rejäl bränd lukt när du kliver ur bilen, har du kännt en sådan lukt?

Vet inte alla verkstäder du varit inne på men jag skulle nog själv undvika dessa i framtiden.
Som andra redan påpekat så kanske du kan söka hjälp angående detta genom ARN.
Hoppas att det hela löser sig för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

Låter som ett riktigt clusterfuck!
Verkstadsbesök 1-2, verkar helt random, vad är det som dom har smörjt???, bromsoket drivs helt med bromsvätska så förstår inte riktigt vad dom har försökt med här, eller om det var en ren lögn, fick du reda på vad dom smörjt ??

Verkstadsbesök 3, låter iallafall som dom har hittat ett fel, och försökt åtgärda detta, men låter fortfarande väldigt konstigt att detta skulle ha hänt efter 4000 mil på en splitter ny bil, låter som ett fabrikations fel.

Verkstadsbesök 4, skydds hinna? pratar dom om olje skyddet (hinnan) som finns på nya bromsskivor som man ska torka av med alkohol lösning innan man monterar ditt dom, brukar själv torka av dom med bensin, låter väldigt klantigt och måste vara den grönaste mekanikern jag själv har hört talats om isåfall.

Verkstadsbesök 5, låter som att systemet läcker bromsvätska och att dom glömmt en packning förklarar saken, är det bara praktikanter som jobbar nu förtiden, ja menar två enkla saker som ska göras vid montering har glömmts, verkligen sorgligt att detta skett.

Som andra också varit inne på att bromsarna legat ann, så skulle du känna en rejäl bränd lukt när du kliver ur bilen, har du kännt en sådan lukt?

Vet inte alla verkstäder du varit inne på men jag skulle nog själv undvika dessa i framtiden.
Som andra redan påpekat så kanske du kan söka hjälp angående detta genom ARN.
Hoppas att det hela löser sig för dig.

Baserat på det du säger verkar det som mekanikerna har ljugit oss rätt upp i ansiktet..

Har kontaktat auto motor sport som har hjälp oss komma i kontakt med Mercedes Sverige och deras PR ansvarig. De tittar på ärendet och återkommer snart, uppdaterar er om hur det går.

Permalänk
Medlem

Var noga med att dokumentera allting så att det inte kan råda några tvivel när ARN eller i värsta fall domstol tittar på saken. Håll all korrespondens skriftligt så att de inte kan neka sedan så att det blir ord mot ord.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Föredetting
Skrivet av xervz:

Mercedes tar in bilen igen och ringer efter några dagar. Deras officiella förklaring var "mekanikern har glömt en packning och det har råkat läcka ut bromsvätska". Nu har man bytt bromscylindrarna (varför ska detta behövas för man missat en packning? tror de försöker dölja något).

Förmodligen har bromsvätskenivån helt enkelt sjunkit för lågt för att bromscylindrarna ska fungera, och behöver bytas ut. Inte helt hundra på hur bromskretsarna är uppbyggda, men föreställer mig att en renovering skulle gå ut på att man poppar tillbaka kolven på sin plats och byter en packning som är förverkad (om cylindern ens är delbar). Verkstäder håller inte på med reparationer nuförtiden, de byter ut delar.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Var noga med att dokumentera allting så att det inte kan råda några tvivel när ARN eller i värsta fall domstol tittar på saken. Håll all korrespondens skriftligt så att de inte kan neka sedan så att det blir ord mot ord.

Håller med!
Och det handlar ju om en bil för 700K liksom också! fan så förbannad jag skulle bli/vara!
Hoppas allt löser sig för dig/er i alla fall. håller tummarna.

Permalänk
Medlem

@Meantek: Beror på vilken Mercedes verkstad vi pratar om, när det handlar om lite dyrare bromsok , typ amg samt dom större motoralternativen så tillhandahåller mercedes renoveringssatser som dom byter ut, kolv samt tätningar, sedan trycker man ut kolven tills den faller ut och inte tillbaka på sin plats. vet dock inte vad detta är för CLS är det instegsnivån är det inte lönsamt att renovera då kör man utbytesprogram på ett nytt bromsok.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av aceturbo:

@Meantek: Beror på vilken Mercedes verkstad vi pratar om, när det handlar om lite dyrare bromsok , typ amg samt dom större motoralternativen så tillhandahåller mercedes renoveringssatser som dom byter ut, kolv samt tätningar, sedan trycker man ut kolven tills den faller ut och inte tillbaka på sin plats. vet dock inte vad detta är för CLS är det instegsnivån är det inte lönsamt att renovera då kör man utbytesprogram på ett nytt bromsok.

Jo, fast nu var det ju huvudcylindern(/arna), och inte oken det var tal om. Med nya skivor och belägg har jag svårt att se hur kolvarna i oken skulle åka för långt ut - däremot är jag alldeles för opåläst om huvudcylindrar för att våga mig på en dum gissning (jag menar - det måste finnas en minimimarkering på bromsvätskebehållaren av en anledning).

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

@Meantek: Det finns bara en huvudcylinder och den sitter i samband med bromspedalen på torpedväggen, samt skulle bromsvätskenivån vara för låg skulle bilen varna i instrumentet att omedelbart stanna och uppsöka verkstad. Utan fungerande huvudcylinder skulle bilen knappast bara körbar.