Permalänk
Medlem

Val av ISP och Router

Det byggs fibernät för fullt i Sverige och nu har fiberkablarna äntligen blivit så långa att dom även kan nå mig ändå ut på landet

Fibernätet ska vara klart om 1månad och det är Telia Öppen Fiber som blåses in.

Lite svårt o bestämma mig för ISP, hade tänkt välja Bahnhof men efter att ha läst på forumet om alla kapacitetsproblem så känns det ju inte så aktuellt i dagsläget! Någon som har erfarenhet av Bredband2 och T3?

Undrar vad ni kan rekommendera för hemmarouter för max 3000kr.?Hastigheten blir ju 1000mbit.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zynken:

Det byggs fibernät för fullt i Sverige och nu har fiberkablarna äntligen blivit så långa att dom även kan nå mig ändå ut på landet

Fibernätet ska vara klart om 1månad och det är Telia Öppen Fiber som blåses in.

Lite svårt o bestämma mig för ISP, hade tänkt välja Bahnhof men efter att ha läst på forumet om alla kapacitetsproblem så känns det ju inte så aktuellt i dagsläget! Någon som har erfarenhet av Bredband2 och T3?

Undrar vad ni kan rekommendera för hemmarouter för max 3000kr.?Hastigheten blir ju 1000mbit.

Mvh

Det finns trådar om Bredband2 här på forumet. Sammanfattningsvis så är Bredband2 ok så länge allt fungerar som det ska och du inte behöver kontakta dem. Deras support och kundtjänst är enligt min erfarenhet bristfällig och riktigt jobbig att ha med att göra.
T3 har jag tyvärr ingen personligt erfarenhet av, men mindre operatör resulterar (kan) i högre ping för den som spelar.

Angående hastighet, jag skulle inte rekommendera dig att börja med 1Gbit, utan kanske 250. När du har tankat allt du behöver
så kommer du att spara pengar eftersom det är extremt sällan en privatperson behöver så mycket kapacitet.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

Nu är det ju så att det inte är Banhof som har problemet utan nätägaren (Zitius)i detta fall som har problem, i varje fall där jag bor och vad man har läst i andra delar av landet med!
Supporten har man ju läst om att den inte är den bästa hos Banhof men när jag har varit tvungen att kontakta dom så har allt fungerat utan problem!

Och som BrusE säger så kommer du antagligen inte ha nytta av 1Gbit i nerladdning men det är ju iof bara du som vet! Köpte ny router när jag fick fiber och valet föll på en Asus RT-AC66U som jag tycker är riktigt bra med många andra på forumet

Permalänk
Medlem

Hos mig är det ju Telia öppen fiber som är nätägare och inte zitus. Men vad jag förstått så är det problem med Bahnhof även där

Ja 1000mbit kanske är overkill men gillar när allt går snabbt kan man spara ett par sekunder vid speluppdateringar och liknande så är d guld värt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Zynken:

Hos mig är det ju Telia öppen fiber som är nätägare och inte zitus. Men vad jag förstått så är det problem med Bahnhof även där

Ja 1000mbit kanske är overkill men gillar när allt går snabbt kan man spara ett par sekunder vid speluppdateringar och liknande så är d guld värt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror Zitus är efterträdare till telia öppen fiber, Zitus ägs iaf av telia så det är samma KO och det är väl samma stamnät om det är det som är problemet.

Permalänk
Testpilot

Bahnhof, Tyfon eller AllTele, det är vad jag rekommenderar för fiber i dem flesta fallen.

Har personlig erfarenhet av Telia, Bredbandsbolaget, ComHem, Bahnhof och Tyfon. Har släkt som kör AllTele.

Kör idag ComHem 250/10, får ut 210/10 med VPN påslaget och ca. 40ms i spel. Så jag kan inte klaga på dem faktiskt. De har även haft riktigt bra kundsupport för min del.
Bahnhof och Tyfon funkade lika bra för min del, bytte till ComHem för dem hade en oslagbar deal för mitt lägenhetsområde.

BBB/Telia skulle jag undvika som pesten. Jag tror dem tävlar med Comcast (USA) om vilken som kan erbjuda världens sämsta kundsupport.

Edit: Stavning.
Edit2: Ser nu att Tyfon är förvärvat att Bahnhof sedan ett år tillbaka!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

@Zynken: Kör bahnhof på umeås stadsnät och har aldrig några problem med varelse ping eller bandbredd. Kör 300/100.

Som router rekomenderar jag Asus 66/68 med eller utan AC om du har enheter för sånt.

Själv håller jag dock på att konvertera mitt nät hemma till enterprise-grad, har en unifi AP som kör WIFI i dagsläget och ska ta en av deras gateways senare.

Men jag har inget att klaga på min Asus router, haft en N66U i ett par år och gick sen över till AC66, inga problem med varelse stabilitet eller prestanda.

Permalänk
Medlem

Ta det som är billigast.
Jag personligen rekommenderar Bredband2.
När det gäller kundtjänst finns det ingen bra kundtjänst oavsett ISP om vi ska hårdra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Attitude666:

Jag tror Zitus är efterträdare till telia öppen fiber, Zitus ägs iaf av telia så det är samma KO och det är väl samma stamnät om det är det som är problemet.

Det känns som du har koll. Kan du utveckla lite hur det fungerar?

Permalänk
Medlem

Har också precis fått fiber och skall snart fixa avtal runt månadsskiftet när uppsägningstiden på nuvarande svindyra adsl löpt ut.
Bredband2 har ju halva priset just nu i 6-7månader så jag tänkte ge de en chans, funkar det dåligt så är det bara att byta

Permalänk
Medlem

Jo jag vet att Zitius är helägt dotterbolag till Telia numera sedan 2014.
Funderar på att testa bredband2 iaf först det är ju ändå ingen bindningstid på dom flesta.

Netgear r7800 är den något bra. Den verkar ju oslagbar när det kommer till Wifi och mu-mimo enligt smallnetbuilder. Men sen är den ju sämre på Wan-lan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av joalin:

Det känns som du har koll. Kan du utveckla lite hur det fungerar?

Då har du fått fel intryck av mig! Bara läste något i förbifarten om att bahnhofs problem inte riktigt är bahnhofs fel utan beror på stamnätet som telia äger. Zitius är kommunikationsoperatör en av de största vilket i mitt tycke är bra då de har avtal med många tjänsteleverantörer.

Jag är i samma sits som ts, håller på att läsa på om vilka tjänsteleverantörer jag ska använda, det lutar åt banhof på Internet och zappa eller comhem på tv, comhem enbart på grund utav tivo, hehe.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ace Ventura:

Nu är det ju så att det inte är Banhof som har problemet utan nätägaren (Zitius)i detta fall som har problem, i varje fall där jag bor och vad man har läst i andra delar av landet med!
Supporten har man ju läst om att den inte är den bästa hos Banhof men när jag har varit tvungen att kontakta dom så har allt fungerat utan problem!

Och som BrusE säger så kommer du antagligen inte ha nytta av 1Gbit i nerladdning men det är ju iof bara du som vet! Köpte ny router när jag fick fiber och valet föll på en Asus RT-AC66U som jag tycker är riktigt bra med många andra på forumet

Har du en källa på att Bahnhof problemet beror på Zitius?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Grejen här är väl att man inte kan utgå från hur det är precis där man själv bor. Detta blir svårt att påvisa som orsak i resten av landet. Jämför med klimatförändringarna. Vädret är det du själv ser ut genom fönstret, medan klimatet är det som är utanför, säg Sundbyberg (för er som kommer ihåg Lorry).

Alltså, för att ta ytterligare en liknelse (de är populära i forum), om du tex ska till ett viktigt affärsmöte, och vill spara företagets pengar, och bestämmer dig för att ta bussen. Du missar mötet, och din konkurrent, som tog sin Audi A4, snabb men inget muskedunder till mötet , han får kontraktet. I det läget är inte problemets orsak en buss, utan valet av transportmedel. Du har fått vad du betalat för. Den som valde det snabbare transportmedlet kom fram före. Samma sak gäller med Bahnhof. Man kan alltså inte bara säga att de är kunder till nån annan, och därför ligger felet där. Bussen håller farten, skyll inte på chauffören.

Permalänk
Inaktiv

Bahnhofs problem är deras eget och inget annat det är deras Core nät som är överbelastat på många ställen. Problem har rapporterats från användare i Zitius, Teracom m.fl nät I olika trådar och forum.

Valet av ISP beror väl på olika saker ska du spela? Streama? Kommer din trafik vara inom landet eller utanför?

Personligen föredrar jag AllTele om man inte har tillgång till Telia. AllTele tar mesta av sin transit från Telia och Level3. Medans Bahnhof etc tar det från Cogent. T3 och BB2 tar sin från föredetta Tiscali numera Tinet.

Allt det gör att du får olika hastigheter och möjligheter utanför Sverige etc. Inom landet däremot fungerar det oftast bra då de flesta aktörerer peerar genom de olika IXen i landet.

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen bytt till Bredband2 från T3.

Får nu 2ms vid bredbandskollen förut ca 15

Supporten fungerar utan problem för mig hitils iaf

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Har du en källa på att Bahnhof problemet beror på Zitius?

Ingen källa på det mer än att dom problemen som jag har visar sig i TV'n som är ComHem och att jag har haft Kontak med Zitius och ComHem vid ett fleratal tillfällen!
Båda säger att det är problem med Zitius nät som orsakar hög lantency och att jag har polare som har andra ISP'er i samma nät med liknande problem så borde det inte vara Bhanhof i varje fall inte där jag bor!

Banhof kan ju ha problem i andra delar av Sverige och det var därför jag skrev som jag gjorde i min första post!

Permalänk
Medlem

Ingen anning var problemet med Bahnhof är, men jag drar iaf den enkla slutsatsen att om en ISP funkar bra men Bahnhof sämre i samma stadtsnät så är det ju något fel hos Bahnhof

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zynken:

Det byggs fibernät för fullt i Sverige och nu har fiberkablarna äntligen blivit så långa att dom även kan nå mig ändå ut på landet

Fibernätet ska vara klart om 1månad och det är Telia Öppen Fiber som blåses in.

Lite svårt o bestämma mig för ISP, hade tänkt välja Bahnhof men efter att ha läst på forumet om alla kapacitetsproblem så känns det ju inte så aktuellt i dagsläget! Någon som har erfarenhet av Bredband2 och T3?

Undrar vad ni kan rekommendera för hemmarouter för max 3000kr.?Hastigheten blir ju 1000mbit.

Mvh

själv har jag http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393772 och 2 stycken http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393875 och är hur näjd som helst, visserligen bor hjag bara i en 2a med väggar byggda av knäckebröd men det fungerar hur bra som helst, lägg dessutom på en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1429889 så hamnar du iofs lite över budgeten men switchen är ju inet krav om dun inte behöver mer än 2st ethernet portar, vad gäller ISP hade nog jag bara grabbat den som är billigast, dock har jag också läst flera trådar ang. kapacitets problem i banhofs nät, så kanske skulle undvika det möjligvis

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Har också läst mycket bra om unifi produkterna och kommer köra deras ap-ac-pro accesspunkt.

Men kan ni rekommendera deras router också och vilken av deras router isf som klarar 800-900 Mbit Wan-lan i Nat?

Skickades från m.sweclockers.com