Permalänk
Medlem

5g internet

Hej! Jag har funderat lite på att köpa fiber senaste tiden men vill fråga om det fortfarande är värt. Det kostar ju en del och 5g kommer ju ut snart jag läste en tråd här på forumet men den var ganska gammal så saker kanske har ändrats nu.

Jag läste i en artikel att målet med 5g skulle vara att få en responstid på under 1 millisekund och att det skulle vara 1gbits hastighet i början och ännu snabbare i framtiden. Med responstiden menar de väl ms? I så fall kommer väl onlinespel flyta på med låg ping? Men hur är det med hastigheten kommer den verkligen vara så bra? För kommer ju att vara ganska många som är uppkopplade till masterna samtidigt. Sen är det väl som så att 5g inte kommer att erbjuda obegränsad datamängd i månaden

Jag har även tänkt att börja läsa till fibertekniker men blir lite orolig tänk om 5g nästan ersätter fiber? Vad har ni för synpunkter på detta?

Permalänk
Avstängd

Trådlöst kommer A-l-d-r-i-g vara fritt från störningar.
Där har du den stora skillnaden utöver latens. Fiber är väldigt driftsäkert i jämförelse.

Permalänk
Medlem

Fiber > Trådlöst
Trådlöst ska alltid trängas med annan trafik och störningar.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

vad man kan få teoretiskt och i praktiken är ju två helt olika saker.
jag och min sambo ska flytta ihop i gemensam lägenhet men vi bor för tillfället i hennes då min mancave tydligen inte var tilltalande.. Anyhow hon har inget internet alls så jag har skaffat Tele 2 4g 100gb/månad och kör med deras lilla mobila router. Pingen är OK, ca 30-50 så onlinespelande funkar för det mesta bra. Men jag bor mitt i stan och når sällan över 10 mbit/s ned fastän man lovas upp till 150mbit/s. Normalt sett ligger det runt 5mbit/s. hade tidigare mobilt brendband från bredbandsbolaget med dongel hos henne och det var lika bra / dåligt och går inte alls att jämföra med min 100/100 lina jag har hemma i min lägenhet.

summa sumarum så lär du inte se några 1gbit/s och som @oouhdawg skriver så är fiber mycket stabilare, har inte upplevt DC särskilt ofta på 4gb men en gång räcker ju om det i fel läge när man lirar och just stabiliteten både i anslutning och hastighet tycker jag gör även en 10/10 fiber lina överlägset 4g i dagsläget. Kan inte se att så mycket kommer att ändras med 5G.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

detta inlägget förklarar rätt bra varför 5g låter bra på pappret men i praktiken inte kommer vara lika bra: #16421870

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Så att säga så här. 5G som inte kommit än kan i bästa fall nå 1Gbit men fiber når 1 gigabit och där rekordet idag på en fiberkabel är långt över en terrabit.
Det går att idag få 100gigabit på fiber på utvalda ställen så trådlöst kommer inte ens vara i närheten av driftsäkerhet, kostnadseffektivitet och hastigheterna som med fiber.
När en kabel redan är lagd så räcker det med nya saker i skåpen och hemma när ny teknologi för fiber kommer.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

För så snabbt trådlöst som möjligt i hemmet så kommer antagligen fiber in i väggen och en stabil router vara lösningen ett bra tag till.

Jag fick 989 mb/s ned trådlöst där jag bodde förut. :>

Permalänk
Medlem

Hur testar man pingen?

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Glöm inte att 5G, precis som alla andra mobilnätstjänster, garanterat kommer att ha en begränsning på hur mycket data som får användas per månad. Kul att ha 1Gbit när man får tanka t ex 50GB innan det slår i taket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pukko:

Jag läste i en artikel att målet med 5g skulle vara att få en responstid på under 1 millisekund och att det skulle vara 1gbits hastighet i början och ännu snabbare i framtiden. Med responstiden menar de väl ms?

Millisekunder = ms (https://en.wikipedia.org/wiki/Metric_prefix)

Skrivet av SweMerlin:

Hur testar man pingen?

Man pingar : https://en.wikipedia.org/wiki/Ping_(networking_utility)

Permalänk
Medlem

@pukko: Fiber är billigare än 5g i längden.
Fiber är billigare än 4g i längden, kanske tom 3g.
Fiber är billigare än ADSL i längden.

Fiber kostar lite att dra in i huset. Jag fick ett pris på 19.000kr och de är billigt. Husvärdet ökar ju med mer än vad de kostar. Om några år lär de vara en självklarhet med fiber i hus. Och hus som inte har de kommer antagligen tappa intressenter.

Jag bor i ett område på över 300hushåll och endast 15% har beställt fiber. Så de blir inget grävande än tyvärr. Jag har däremot beställt, de är en självklarhet!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Ja, OK.. ping i en command prompt.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Trådlösa tekniker så som 4G/5G är INTE en ersättning till fiber eller ens ADSL. Det kallas mobilt bredband av en anledning.

Får man erbjudande om fiber och tackar nej så är man genuint ganska dum.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

@pukko: Fiber är billigare än 5g i längden.
Fiber är billigare än 4g i längden, kanske tom 3g.
Fiber är billigare än ADSL i längden.

Fiber kostar lite att dra in i huset. Jag fick ett pris på 19.000kr och de är billigt. Husvärdet ökar ju med mer än vad de kostar. Om några år lär de vara en självklarhet med fiber i hus. Och hus som inte har de kommer antagligen tappa intressenter.

Jag bor i ett område på över 300hushåll och endast 15% har beställt fiber. Så de blir inget grävande än tyvärr. Jag har däremot beställt, de är en självklarhet!

Vi hade en säljare från Öppen fiber hemma, och jag frågade om det med värdesökning på huset.

Han sa att de inte längre får säga att det ökar basvärdet på huset.

Sen kan det ju alltid bli att flera familjer vill flytta till området och ha fiber, och då blir huset mer eftertraktat än grannens som inte har det. MEN Finns inte den konkurrensen ökar inte värdet

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Vi hade en säljare från Öppen fiber hemma, och jag frågade om det med värdesökning på huset.

Han sa att de inte längre får säga att det ökar basvärdet på huset.

Sen kan det ju alltid bli att flera familjer vill flytta till området och ha fiber, och då blir huset mer eftertraktat än grannens. MEN Finns inte den konkurrensen ökar inte värdet

Husvärden är ju alltid svårt att förutbestämma, dom kan inte lova något. Här har det lokala företaget börjat säga att husvärdet sjunker utan fiber då det blivit såpass vanligt att det inte är en bonus om det finns utan snarare ett minus om det inte finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Christley:

detta inlägget förklarar rätt bra varför 5g låter bra på pappret men i praktiken inte kommer vara lika bra: #16421870

Personen verkar snarare prata om varför LTE inte är så bra... 5G kommer hamna på mycket högre frekvenser än 2.6GHz.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Husvärden är ju alltid svårt att förutbestämma, dom kan inte lova något. Här har det lokala företaget börjat säga att husvärdet sjunker utan fiber då det blivit såpass vanligt att det inte är en bonus om det finns utan snarare ett minus om det inte finns.

Skickades från m.sweclockers.com

exakt, Men det jag menar är att man inte ska gå ut på ett forum och säga att det ökar husvärdet med minst samma summa, för man kan inte garantera det.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Personen verkar snarare prata om varför LTE inte är så bra... 5G kommer hamna på mycket högre frekvenser än 2.6GHz.

ja, men det fungerar på liknande vis, det blir överfyllt när för många är på nätet. vilket är vad jag är ute efter att förklara med inlägget

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Christley:

ja, men det fungerar på liknande vis, det blir överfyllt när för många är på nätet. vilket är vad jag är ute efter att förklara med inlägget

Jo, fast det kommer kunna serva fruktansvärt många fler enheter, så det är inte helt applicerbart.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@moonblase: Förtillfället kanske. Men när 4k är mainstream. och Netflix och andra stream tjänster som blir allt vanligare. Så är ju 100mbit ett måste för 4k tex. Ingen telefonkabel fixar den hastigheten. Alltså är de 5g eller Fiber som gäller. och Fiber är billigare än 5g.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Hej,

Jag jobbar som nätansvarig på ett av Sveriges största stadsnät.
Den frågeställning som du lyfter är nog den vanligaste invändningen jag möter från kunder, just 5g kontra fiber.

Fredrik Tufvesson professor i radiosystem vid Lunds tekniska högskola har skrivit en rad intressanta artiklar om just detta men jag tycker denna enkla artikel summerar allt ganska väl:
http://www.nyteknik.se/digitalisering/ska-jag-kopa-fiber-elle...

"5g utvecklas i första hand för industri och samhälle, för att styra komplicerade processer som Göteborgs biltrafik, SCA:s pappersmaskiner och Vattenfalls smarta elnät."

Självklart kan jag inte utan att veta mer om din sist säga exakt vad som är bäst för just dig, men för 99% av hushållskunderna är fiber den bättre tekniken.

Vad är det för nät du är erbjuden och till vilket pris?

/M

Visa signatur

MB: Asus p8Z77-V PRO PSU: FD Newton R3 600W CPU: Intel i5 3570K @ 4.3 GHz Kyl: CM 212 EVO Ram: Vengeance 1600MHz 2x8GB GPU: ASUS Strix 1070 HDD: WD Caviar Green 2TB SSD: Samsung 840 PRO 250GB Burk: Define R4 Laptop: Alu Macbook 2008 Monitor: Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

ja, men det fungerar på liknande vis, det blir överfyllt när för många är på nätet. vilket är vad jag är ute efter att förklara med inlägget

Det är ju i och för sig sant för alla typer av tjänster. Ett underdimensionerat fibernät skulle ju också flaska uppkopplingen, sen är kapaciteten högre i fibernät än i mobilnät.

De två stora utvecklingsområdena med 5G är:

1. Minska latenstiderna till ungefär samma nivå som man uppnår med en fast uppkoppling (i gynnsamma förhållanden såklart). Exempel på användningsområden man ger är att kunna fjärrstyra till exempel en grävskopa med en mobil uppkoppling, men sträcker sig även så långt som att operationer ska kunna genomföras fjärrstyrt (så man inte alltid måste transportera patienten långa sträcker för att komma till rätt kompetens).

2. Öka antalet enheter som är uppkopplade, man talar om IoT (Internet of Things). Vilket betyder att alla prylar som tvättmaskin, micron, kylskåpet, elementen, och inte minst uppkopplade bilar, ja allt ska mer eller mindre bli uppkopplat.

Så syftet med 5G är inte fokuserat på ökade surfhastigheter, utan de ovan nämnda. Sen kommer även hastigheten att höjas. Men självklart är mobila nätverk fortfarande att anse som ett komplement till fasta uppkopplingar. Dock är jag övertygad om att utvecklingen kommer föra oss mer och mer mot den mobila lösningen, men det är som sagt långt ifrån reda att ta över från fiberuppkopplingar.

Permalänk
Medlem

Tänk lite såhär att mobilt bredband går också via fiber till mobilmasten och den trådlöst till dig sista biten.

Har du fiber har du ju fiber hela vägen in i väggen hos dig och är rätt framtidssäkrad.

Ingen kan förutspå framtiden kanske kommer trådlöst vara minst lika bra . Men innan du får någon 5g hem till dig så är fiber med iaf minst 10år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det är ju i och för sig sant för alla typer av tjänster. Ett underdimensionerat fibernät skulle ju också flaska uppkopplingen, sen är kapaciteten högre i fibernät än i mobilnät.

De två stora utvecklingsområdena med 5G är:

1. Minska latenstiderna till ungefär samma nivå som man uppnår med en fast uppkoppling (i gynnsamma förhållanden såklart). Exempel på användningsområden man ger är att kunna fjärrstyra till exempel en grävskopa med en mobil uppkoppling, men sträcker sig även så långt som att operationer ska kunna genomföras fjärrstyrt (så man inte alltid måste transportera patienten långa sträcker för att komma till rätt kompetens).

2. Öka antalet enheter som är uppkopplade, man talar om IoT (Internet of Things). Vilket betyder att alla prylar som tvättmaskin, micron, kylskåpet, elementen, och inte minst uppkopplade bilar, ja allt ska mer eller mindre bli uppkopplat.

Så syftet med 5G är inte fokuserat på ökade surfhastigheter, utan de ovan nämnda. Sen kommer även hastigheten att höjas. Men självklart är mobila nätverk fortfarande att anse som ett komplement till fasta uppkopplingar. Dock är jag övertygad om att utvecklingen kommer föra oss mer och mer mot den mobila lösningen, men det är som sagt långt ifrån reda att ta över från fiberuppkopplingar.

Och i och med internet of things så borde även det innebära att det skapas fler jobb åt fibertekniker?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Ja, OK.. ping i en command prompt.

Inte nödvändigtvis. Det finns grafiska gränssnitt för ping inom olika protokoll. Vanligtvis snackar man om IP ICMP ping. Viktigt är även VAD/VAR man pingar emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

@moonblase: Förtillfället kanske. Men när 4k är mainstream. och Netflix och andra stream tjänster som blir allt vanligare. Så är ju 100mbit ett måste för 4k tex. Ingen telefonkabel fixar den hastigheten. Alltså är de 5g eller Fiber som gäller. och Fiber är billigare än 5g.

100Mbit är väl inget "måste" för 4K? Nu streamar jag bara 4K från Netflix iof, men en ström tar cirka 15Mbit/s = 11-12GB/film (2h).

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

@Saodie: Jag är ganska säker på att jag läst de någonstans och har för mig att de va här på sweclockers.
Nu när jag googlar så verkar de rekommenderas mellan 25-50mbit.

Jag använder ju inte själv streaming tjänst i 4k då jag har 10mbit bredband typ. Men de handlar väl om bitrates också, inte bara upplösningen. Och för en optimal 4k upplevelse så rekommenderas 25-50mbit lite beroende på sida.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst på så mycket om 5g, men det är ju även en utbyggnads process och det kan ta tid innan det fyller ut hela landets delar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv

Ingen vet exakt hur 5G kommer se ut, det finns ännu ingen standard och exempelvis Ericsssons 5G telefon är så liten att man måste skyffla runt den på en gaffeltruck (typ)

5G kommer kräva många, många, många fler basstationer, pga. högre frekvenser och därmed kortare avstånd. Att våra svenska operatörer skulle bygga ut 5G med bättre täckning är inte så troligt förutom i storstäderna.

Det är dessutom få som kommer vilja betala för "1ms roundtrip". IoT kommer inte behöva det, IoT behöver heller ingen bandbredd, förutom om ditt kylskåp vill kolla lite kylskåpsporr när du sover...

3G och 4G är väldigt lika om man tittar på LTE och om du vill vänta 5 år på 5G så visst. Men att välja det före fiber för att du eventuellt kan få 1ms i ping, njaeee är nog mitt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pukko:

Och i och med internet of things så borde även det innebära att det skapas fler jobb åt fibertekniker?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar... Fiberteknik är ju för närvarande det bästa överföringsmediet och används ju till exempel för att knyta ihop basstationer och andra nätverksnoder. Så det kommer ju inte att försvinna förrän de tas fram en bättre och snabbare metod. Men sen vet jag inte om det krävs någon vidare fiberutbyggnad just för IoT. Det handlar ju inte om så extremt mycket mer data som ska överföras, snarare att det blir väldigt mycket fler enheter.

Skrivet av bärplockaren:

Nu har jag inte läst på så mycket om 5g, men det är ju även en utbyggnads process och det kan ta tid innan det fyller ut hela landets delar.

Ja verkligen, standarden är inte ens färdig ännu. Jag har för mig att de första live-testerna har planerats till Vinter-OS i Sydkorea 2018, de första testerna i Sverige tror jag planeras till 2019. Så det kommer definitivt dröja tills 5G blir åtkomligt för den breda massan i Sverige.