Fallout 4 - Ska man köpa detta?

Permalänk

Fallout 4 - Ska man köpa detta?

Hej
Jag går i banorna på att ev köpa detta spel men är inte riktigt helt säker.
Jag har nästan bara uteslutet spelat simulator spel förut men för ett tag sedan köpte jag The Forrest och fastnade direkt för det. Och nu som sagt även lite sugen på detta.

Vad tycker ni där ute om detta spel?
Om jag köper det (bör, ska) man köpa någon av alla DLC spm finns oxå?

Tacksam för lite olika svar.

Rubrik smått förtydligad. // MOD
Permalänk
Medlem

Vilket spel?

EDIT: Såg inte att det låt under Fallout kategorin. Den dök upp under "Nytt i forumet".

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem

Jag har spelat Fallout 1, 2, 3 och NV och det här var det enda spelet jag inte orkat spela igenom alls. Jag vet inte varför, den där gripande känslan fanns helt enkelt inte.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Hade lite svårt för spelet i början, men sen kunde ja inte sluta spela istället. Bör vara billigt nu med, så spring och köp!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Dreijer:

Jag har spelat Fallout 1, 2, 3 och NV och det här var det enda spelet jag inte orkat spela igenom alls. Jag vet inte varför, den där gripande känslan fanns helt enkelt inte.

Samma här, tusentals timmar i tidigare titlar, orkade nog inte mer än ett fåtal timmar i detta, för min del sabbade avsaknaden av ett ordentligt perk och stats-system mycket.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Samma här, tusentals timmar i tidigare titlar, orkade nog inte mer än ett fåtal timmar i detta, för min del sabbade avsaknaden av ett ordentligt perk och stats-system mycket.

Ja, just ja. Tyckte också att det var ett riktigt klent system. Har 19 timmar loggat på FO4, över 200 på NV och de andra spelen spelade jag utanför Steam.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Gillade också Fallout 3 och NV mer än Fallout 4, men ångrar ändå inte mitt köp.

Har inte ens alla DLC, och ligger nog på 50-60h spelade (inte klar med main storyn heller). För mig är det mycket valuta för pengarna

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akepouchen:

Hej
Jag går i banorna på att ev köpa detta spel men är inte riktigt helt säker.
Jag har nästan bara uteslutet spelat simulator spel förut men för ett tag sedan köpte jag The Forrest och fastnade direkt för det. Och nu som sagt även lite sugen på detta.

Vad tycker ni där ute om detta spel?
Om jag köper det (bör, ska) man köpa någon av alla DLC spm finns oxå?

Tacksam för lite olika svar.

jag gillade det skarpt och spelade igenom det noga och länge. mycket spelglädje kan jag säga!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

fallout 4 var trevligt, dock nyckte jag new vegas va roligare men ja.. för rätt pengar är de ett super bra spel!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Som gammal falloutnörd så saknade man mycket, men jag gillade mycket också. Jag finner mig själv hurra när jag hittar visst skräp eftersom de nu betyder resurser och jag byggde mina egna små samhällen och lade ner på tok för mycket tid på att få invånarna nöjda och glada.

Man saknar helt klart perksystemet men världen känns trovärdig då man odlar mat, fixar vatten och det känns som man försöker överleva i kaoset.

Det jag saknar mest är att jag nu nästan aldrig använder VATS och att det därmed blir ett FPS i viss mening. Man kan snipa ut fiender, inga problem och skjuta tills magasinet är slut. Det blir helt enkelt för enkelt om man inte drar upp svårighetsgraden rejält. Drog igenom Wasteland 2 istället för jag ville ha tillbaka den gamla hederliga falloutkänslan (som nästan infinner sig med det).

Helt klart värt ett köp men jag skulle vänta in nedsatt pris. Någon DLC har jag inte. Det är nog många timmar för mig att klara vanliga kampanjen. Iaf när man spenderar sjukt lång tid att bygga småsamhällen över hela kartan.

Har du kraft rekommenderar jag starkt att köra DSR då spelets inbyggda anti aliasing suger. Det är någon lättdriven TXAA eller något som gör bilden helt suddig när du står still. Riktigt kass. Men med 3x eller 4x DSR på 30 % smoothnes eller vad det heter ser det klockrent ut! Tro mig, du vill inte se spelet utan någon form av AA, iaf inte i 1080p.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Som gammal falloutnörd så saknade man mycket, men jag gillade mycket också. Jag finner mig själv hurra när jag hittar visst skräp eftersom de nu betyder resurser och jag byggde mina egna små samhällen och lade ner på tok för mycket tid på att få invånarna nöjda och glada.

Man saknar helt klart perksystemet men världen känns trovärdig då man odlar mat, fixar vatten och det känns som man försöker överleva i kaoset.

Det jag saknar mest är att jag nu nästan aldrig använder VATS och att det därmed blir ett FPS i viss mening. Man kan snipa ut fiender, inga problem och skjuta tills magasinet är slut. Det blir helt enkelt för enkelt om man inte drar upp svårighetsgraden rejält. Drog igenom Wasteland 2 istället för jag ville ha tillbaka den gamla hederliga falloutkänslan (som nästan infinner sig med det).

Helt klart värt ett köp men jag skulle vänta in nedsatt pris. Någon DLC har jag inte. Det är nog många timmar för mig att klara vanliga kampanjen. Iaf när man spenderar sjukt lång tid att bygga småsamhällen över hela kartan.

Har du kraft rekommenderar jag starkt att köra DSR då spelets inbyggda anti aliasing suger. Det är någon lättdriven TXAA eller något som gör bilden helt suddig när du står still. Riktigt kass. Men med 3x eller 4x DSR på 30 % smoothnes eller vad det heter ser det klockrent ut! Tro mig, du vill inte se spelet utan någon form av AA, iaf inte i 1080p.

Jag drog upp svårighetsgraden och körde aldrig med powerarmor, blev riktigt knepigt i vissa situationer som krävde flera gångers provande innan man kom vidare

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Hejsan Akepouchen,

Skrivet av Akepouchen:

Hej
Jag går i banorna på att ev köpa detta spel men är inte riktigt helt säker.
Jag har nästan bara uteslutet spelat simulator spel förut men för ett tag sedan köpte jag The Forrest och fastnade direkt för det. Och nu som sagt även lite sugen på detta.

Vad tycker ni där ute om detta spel?
Om jag köper det (bör, ska) man köpa någon av alla DLC spm finns oxå?

Tacksam för lite olika svar.

FO4 är ett FPS-action-RPG. Fokus ligger på skjuta fiender och crafting och mindre på karatärsutveckling.
Det går inte att jämföra med FO1 och FO2 (isometriska RPGer med mycket tyngd på karaktärsutveckling). FO3 och NW lutar en del åt FPS men har kvar en del karaktärsutveckling.

I korthet, gillar du att "springa runt i världen" och skjuta varelser, loota och crafta är FO4 helt klart värt ett köp. Är du ute efter ett spel som fokuserar på karatärsutveckling, där egenskaper och färdigheter spelar roll bör du avvakta.

Permalänk

Just nu kostar spelet 59.99euro på steam, käns lite dyrt i mina ögon med tanke på att det funnits ett tag. Eller vad tycker ni?

Eller har ni något annat bra spel att rekommendera?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan Akepouchen,
FO4 är ett FPS-action-RPG. Fokus ligger på skjuta fiender och crafting och mindre på karatärsutveckling.
Det går inte att jämföra med FO1 och FO2 (isometriska RPGer med mycket tyngd på karaktärsutveckling). FO3 och NW lutar en del åt FPS men har kvar en del karaktärsutveckling.

I korthet, gillar du att "springa runt i världen" och skjuta varelser, loota och crafta är FO4 helt klart värt ett köp. Är du ute efter ett spel som fokuserar på karatärsutveckling, där egenskaper och färdigheter spelar roll bör du avvakta.

Helt klart en bra sammanfattning. Man önskar ju att dom kunde släppa rättigheterna och låta någon göra det riktiga Fallout 3 som vi alla vill ha. Wasteland 2 funkade så ett Fallout 3 i samma anda vore så grymt!

Edit: Ljuset i tunneln är att Wasteland 3's crowd funding lyckades samla in 2,7 miljoner dollar på 3 dagar och ska nu utvecklas. Jiiipiiiieee!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Avstängd

inget o ha enligt mig men smaken e som baken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akepouchen:

Just nu kostar spelet 59.99euro på steam, käns lite dyrt i mina ögon med tanke på att det funnits ett tag. Eller vad tycker ni?

Eller har ni något annat bra spel att rekommendera?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du orkar, vänta hellre på Steam rean som kommer snart..

Permalänk

skall du köpa det så finns det lite billigare på instant gaming 220:-
https://www.instant-gaming.com/en/755-buy-key-steam-fallout-4...

jag testade spelet men vart åksjuk så jag kunde inte spela det även fast jag ville...

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte om spelet och köpte season pass precis innan det gick upp i pris. Jag tyckte om far harbor och mecanist men inte nuka town.
Dock tycker jag att witcher 3 är mer värt pengarna men det är lite annat typ av spel:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3772969
med allt DLC.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Visa signatur

🎮 → 7800X3D • EVGA RTX 2080s • 64GB DDR5 • Asus B650 • Corsair HX1000i
🖥️ → Skärm: Iiyama G-Master GB3461 - 34" 21:9 144hz • 🥽 → VR: Oculus Quest 2
🎧 → Logitech G933 🖱️ → Corsair Sabre RGB | ⌨️ → Corsair K70 Lux

Permalänk
Inaktiv

Jag gillade faktiskt Fallout 4 enormt, älskade även de tidigare. Det är något visst med att ränna runt i ödeläggelsens värld och ha pew-pew.. Finns riktigt bra mods med bättre crafting, DLC'erna är roliga med.

Men ja, de tidigare var mer "fallout", men, vette tusans om de är så enkla att sätta sig in i om man spelat mest simuleringar, tror Fallout 4 passar mer där, lite mer "light" på RPG elementet.

Som Fallout fantast får man mer titta på 4'an som en simulering i fallout världen? Hur som helst, kul var det..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Akepouchen:

Hej
Jag går i banorna på att ev köpa detta spel men är inte riktigt helt säker.
Jag har nästan bara uteslutet spelat simulator spel förut men för ett tag sedan köpte jag The Forrest och fastnade direkt för det. Och nu som sagt även lite sugen på detta.

Vad tycker ni där ute om detta spel?
Om jag köper det (bör, ska) man köpa någon av alla DLC spm finns oxå?

Tacksam för lite olika svar.

Har loggat 170h i detta spel till dags dato. Visst har det sina brister, mest i förhållande till tidigare Fallout spel, men har du inte spelat dem så har du ju inte det problemet.

Jag tycker du kan skippa DLC'erna till att börja med. Förutom Far Harbor och Nuka World så tillför de ganska lite i mina ögon. Och jag hade inte köpt spelet till ordinarie Steam-pris. Mest för att jag tycker att man kan få rabatt på ett spel som varit ute så länge.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Gick själv nyligen i tankarna och köpa FO4 men beslutar för att avvakta ev "game of the year edition" med all dlc inkluderad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd

FO4 triggar min PTSD.

Köp hellre de äldre spelen i serien.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Samma här, tusentals timmar i tidigare titlar, orkade nog inte mer än ett fåtal timmar i detta, för min del sabbade avsaknaden av ett ordentligt perk och stats-system mycket.

Hur ser det ut med mods? Är det en tillräcklig motivation till att köpa spelet?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Jag själv har lagt 320 timmar på Fallout 3, 524 timmar på Fallout NV, och "endast" 162 timmar på Fallout 4. För min del säger det ganska klockrent vilket spel som är bättre än det andra, samtidigt som det är extremt få spel som jag spelat över 150 timmar.

Fallout 3 och NV är bättre än Fallout 4 enligt mig, men Fallout 4 är fortfarande är MYCKET bra spel.

Permalänk

I sitt originalutförande så är FO4 riktigt dåligt. Jag klarade bara av några dagars spelande vid releasen, tog en paus, och började om från början nu i somras med en mängd moddar och DLC's samt i survival mode. Lirar fortfarande och har riktigt kul med utmanande gameplay.

Som med alla dessa spel från Bethesda så får man tyvärr lägga lite energi på det för att det ska bli bra, men det är ju samtidigt halva charmen med det hela. Det patchas dock fortfarande regelbundet iom nya DLC's, så vissa moddar behöver ständigt uppdateras därefter, och Script Extender dröjer en dag eller två vilket kan bli dålig timing när du vill spela. Vill du minimera strul så rekommenderar jag att vänta med detta ett halvår till.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

100h skoj så köp du.

Permalänk
Medlem

Fallout 4 är (liksom alla dom tidigare spelen) ett säkert köp. Hundratals timmar med postapokalyptiskt skoj.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Det är helt klart värt pengarna. Med mods blir det dessutom ett riktigt, riktigt bra spel. Självklart har det sina brister. Men det är ett riktigt bra spel.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jag har spelat Fallout 1, 2, 3 och NV och det här var det enda spelet jag inte orkat spela igenom alls. Jag vet inte varför, den där gripande känslan fanns helt enkelt inte.

Jag har sett massor av videos som dissar Fallout 4 på i princip alla punkter förutom att det förbättrat vissa saker från Fallout 3, men jag vet hardcore Fallout fans som tycker att Fallout 3 och F4 ligger så långt ifrån vad skaparna av Fallout tänkt sig att de i princip förstört Fallout upplevelsen.
Sanningen ligger snarare kring att Bethesda "gjort Fallout deras egen skapelse". Nya spelare har vant sig vid att det är mer som "TES with guns".
Fallout 3 var det första jag spelade och jag gillade det. Sedan spelade jag fallout 1, och ändrade mig. Genidraget med fallout 3 var att klämma in det i The Elder Scrolls formatet.

Stor värld, fri rörlighet, massor av npcs och quests och i 1:a persons perspektiv. Det är vad som gör F3 riktigt kul.
Om man inte spelat och begripit sig på F1, F2 och New Vegas då är det lätt att tycka om F3 och F4 för man förstår inte vad som gått snett.

Det finns en kille på youtube som gjort massor av videos om fallout spelen.

Han pekar ut vad som är karaktäristiskt för fallout lore och märkligt nog är det mycket som inte stämmer med Fallout 3. T ex att Brotherhood of steel befinner sig på östkusten i F3, trots att de härstammar från västkusten och alltid har väldigt själviska anledningar till alla handlingar de väljer att ta. Märkligt nog är de väldigt filantropiska i F3, vilket de inte är i F1 och F2. De är inte heller filantroper i New Vegas. I alla spel utom F3 (och gissningsvis F4 med) så uttnyttjar de dig som spelare alltid innan de väljer att bistå dig på något sätt.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself