Förbättra kvalitén på övervakningsfilm?

Permalänk

Förbättra kvalitén på övervakningsfilm?

Hej!

Någon som har bra tips på hur man kan förbättra delar av en övervakningsfilm? är ute efter att få fram ett registreringsnummer på en misstänkt inbrottstjuv.

http://delafil.se/key=2e0e8816b19596da4ff5cd72d0f05077 länk till klippet.

la till länk till klippet.
Permalänk
Medlem

En pixel är en pixel. Går så vitt jag vet inte att förändra det. Kanske går att filtrera bort brus.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Tyvärr finns det inga CSI-superZoom program. Det som finns inspelat är datan som finns.

Hur som, är det misstänkt inbrottstjuv så är det inget du ska posta på nätet, det ska till polisen direkt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

ibland kan det gå att leka lite med kontraster och färger för att få fram tydligare vad det står. vissa mjukvaror kan reducera brus på bilden med.

vi snackar inga CSI Miami saker här men det kan underlätta lite att urskilja vad det ska stå. sedan får man jämföra vad man TROR att det ska stå med bildmodell osv.

nu har jag inte laddat ner filmen eller kollat på den eftersom jag sitter på en jobbdator så jag vet inte kvaliteten på den.

lycka till!

Permalänk

@pokelia: okej, men hur ska man gå till väga? ta en printscreen när den syns som tydligast och jobba utifrån det?

Permalänk
Medlem

Om det är reg nr du är ute efter är det inte så svårt, zomma in på en bra monitor med bra upplösning och gå bildruta för bildruta.
Jag såg en bokstav samt alla tre nummer bara genom en snabb tittning.
Inte så svårt,,det räcker också för polisen att hitta rätt bil iomed att man ser färg, märke, modell samt årsmodell också.

Skriv ned allt du ser och vidarebefordra till polisen. Förvänta dig inte att dom gör sig det besväret att själva noggrant granska filmen.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Det har väl börjats att experimentera med avancerade algoritmer som gissar sig fram till pixlar som inte fanns där från början men tror vi är långt ifrån någon form av praktiskt användning idag.

Skulle spara ner filen i ett så oförändrat format som möjligt och försöka justera den lite i ett bra redigeringsprogram, typ Adobe Premiere. Men din fil verkar vara ca 2.6mb stor? har svårt att se vad som kan få plats på den.

EDIT: en tanke som slog mig. Trådskaparen kanske precis skapat sitt konto och lagt upp en infekterad fil som vi andra dårar öppnar utan att tänka oss för. En liten varning bara. testar att öppna filen i en virtuell maskin.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

@Johnnymann: ok, då tar jag och skickar in dem och håller tummarna att de tittar på materialet.

Permalänk
Medlem

Om det skall vara någon form av bevisning i juridisk mening så skall du inte mickla med filmen, utan skicka den så ren som möjligt.

Håller tummarna att du får en bra utredare som orkar engagera sig.

Polisen kan söka bara på en siffra eller en bokstav samt vilken bilmodell o färg, men de kommer det upp lite för många förslag, ju fler bokstäver och nummer, ju mindre blir granskningsområdet.
Jag skulle tro att det räcker med tre siffror för att få en bra träff.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Johnnymann:

Om det är reg nr du är ute efter är det inte så svårt, zomma in på en bra monitor med bra upplösning och gå bildruta för bildruta.
Jag såg en bokstav samt alla tre nummer bara genom en snabb tittning.
Inte så svårt,,det räcker också för polisen att hitta rätt bil iomed att man ser färg, märke, modell samt årsmodell också.

Skriv ned allt du ser och vidarebefordra till polisen. Förvänta dig inte att dom gör sig det besväret att själva noggrant granska filmen.

Lust att dela med dig?

Tips är att du på http://biluppgifter.se/ kan söka på partiella registreringsnummer genom att använda asterisker, ex AB*12*.

Dock om bilen finns i närheten borde det ju inte vara speciellt svårt att hitta den. Man ser ju att den har tonade bakrutor, eftermarknadsfälgar och saknar vänstra delen av bakre stötfångaren. Kan inte tänka mig att det finns överdrivet många silvriga Opel Vectra kombi av den generationen som passar in på den beskrivningen så det borde ju vara bevis nog.

Permalänk
Medlem

Är nog ganska omöjligt att få fram bokstäverna i det regnummret. Jag kan endast tyda slutsiffra 31.
Även med program kan du inte få en tydlig bild, informationen är redan dålig/förlorad och kan inte "trollas fram".

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Lust att dela med dig?

Tips är att du på http://biluppgifter.se/ kan söka på partiella registreringsnummer genom att använda asterisker, ex AB*12*.

Dock om bilen finns i närheten borde det ju inte vara speciellt svårt att hitta den. Man ser ju att den har tonade bakrutor, eftermarknadsfälgar och saknar vänstra delen av bakre stötfångaren. Kan inte tänka mig att det finns överdrivet många silvriga Opel Vectra kombi av den generationen som passar in på den beskrivningen så det borde ju vara bevis nog.

Inte dela med mig direkt direkt, går polisskolan och jobbat lite i de system som vi har att tillgå, man kan få fram mycket med väldigt lite uppgifter.
Så samla in de uppgifter du har och lämna till polisen så sköter dom resten

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Johnnymann:

Inte dela med mig direkt direkt, går polisskolan och jobbat lite i de system som vi har att tillgå, man kan få fram mycket med väldigt lite uppgifter.
Så samla in de uppgifter du har och lämna till polisen så sköter dom resten

Jag tänkte inte på systemen ni utan på bokstäverna du sa du kunde läsa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Aha, sorry, missuppfattade.
Kommer faktiskt inte ihåg, men som jag sa, bra skärm o bra upplösning, sedan hoppa bild för bild så syns det ganska bra.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

@Andreaz1: Aha, sorry, missuppfattade.
Kommer faktiskt inte ihåg, men som jag sa, bra skärm o bra upplösning, sedan hoppa bild för bild så syns det ganska bra.

Nej. Det spelar ingen roll om man har världens pixeltätaste och skarpaste skärm och upplösning. Filmen kommer fortfarande ha samma oskarpa upplösning, och den kan INTE förbättras av att man har bättre hårdvara.

Det är lika dumt som att säga att man kan få högre detaljer på ett foto genom att fota ett fysiskt foto i högre upplösning.

1+1 kan inte bli 4.
1280x960px kan inte bli 1920x1080px
en bild på 1Mb orginalfil kan inte få mer detaljer bara för att man förstorar den till 10Mb.

Det enda som hjälper är att fixa en bättre övervakningskamera till nästa stöld.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk

Du kan inte förbättra upplösningen men du kan fiffla massor med kontrast, färger, öka skärpan osv. Inte som på tv så klart, men en liten aning. Ögat kräver inte perfektion heller, hjärnan fattar ändå vad det är man ser.

Permalänk
Inaktiv

Nu kan jag ej se filmklippet och filen var väldigt liten och troligen riktigt dålig. Troligen är det även på natten och bildern kanske är svartvit?

Men påstående att man ej kan förbättra bilder/filmer är felaktigt. Det finns mängder av algoritmer man kan använda på en bild för att få fram viss information och det används för fullt i visionsystem som inspekterar mycket inom produktion och letar upp saker som är svåra att se med blotta ögat.

En filmklipp består i sin tur förenklat av mängder av bilder, där man kan använda alla bilderna och tillsammans från dem bygga ihop en bild. Har kameran eller objektet flyttat sig så finns det stor chans att man vid en viss tidpunkt fick fram en informationsbit som inte fanns tidigare.

Dessutom är nummerplåtars tecken begränsade. Det finns bara ett visst antal kombinationer som kan finnas och man kan ej förväxla siffror och bokstäver med varandra. När man har bearbetat datan kan man få fram ett visst antal olika alternativ, dessa kan man göra slagningar emot trafikupplysningen och se om informationen matchar biltypen. Står det t.ex. i fordonsregistret att det ska vara en lastbil och det är en personbil, så kan man ta nästa nummer. Nu skulle i.o.f.s. nummerplåten kunna vara stulen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Nej. Det spelar ingen roll om man har världens pixeltätaste och skarpaste skärm och upplösning. Filmen kommer fortfarande ha samma oskarpa upplösning, och den kan INTE förbättras av att man har bättre hårdvara.

Det är lika dumt som att säga att man kan få högre detaljer på ett foto genom att fota ett fysiskt foto i högre upplösning.

1+1 kan inte bli 4.
1280x960px kan inte bli 1920x1080px
en bild på 1Mb orginalfil kan inte få mer detaljer bara för att man förstorar den till 10Mb.

Det enda som hjälper är att fixa en bättre övervakningskamera till nästa stöld.

Har aldrig påstått att man kan "förädla" bilden på något sätt utan att JAG såg siffrorna iallafall när jag gick bildruta till bildruta.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|