Permalänk
Medlem

Rengöra tangentbord

Tjena! Har ett tangentbord som fick läsk över sig. Det är ett Steelseries 6gv2 med Cherry MX svarta brytare.

Hur gör jag enklast rent det här? Har plockat isär det men man måste löda loss alla switchar om man ska lossa "plate" delen om jag förstått det rätt?

Har badat det i elektronikspray och lagt det framför avfuktaren, efteråt var ctrl intryckt av sig själv. Skulle vilja dela metallplattan och PCB o kolla

Några tips?

Tack på förhand!

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Om bara ctrl alltid är intryckt kanske det räcker att löda loss den och rengöra den switchen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Om bara ctrl alltid är intryckt kanske det räcker att löda loss den och rengöra den switchen?

Gjorde precis det, sitter med tops och isopropanol och gnuggar! Tack för förslaget

Men är rädd att läsken ligger på andra sidan PCB, alltså där metallplattan ligger för

Edit: Har även en trasig tangent, var hittar jag en likadan eller blank?

Update: Alla bokstäver blir stora, L loggar ut mig. Mätte med multimetern, ingen kontakt mellan stiften på Windows knappen eller någon utav shift knapparna

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Lödde loss allt och rengjorde, provade några knappar med kabel istället för switch och nu verkar det funka!

Men! Vågar jag göra rent alla switchar i en hink vatten? Eller är det smörjda eller liknande?

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Du kan rengöra dem, men då får du nog öppna alla och plocka ut fjäder och blad, för jag tror de kan rosta annars om du stänger inne fukt i switcharna. De håller rätt tätt, men inte 100 så det kan nog läcka in

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av ASUSG15:

http://i.imgur.com/Mjb5AQ2.jpg

Lödde loss allt och rengjorde, provade några knappar med kabel istället för switch och nu verkar det funka!

Men! Vågar jag göra rent alla switchar i en hink vatten? Eller är det smörjda eller liknande?

När du ändå har plockat isär allt så skulle jag rekommendera dig att köpa nya switchar och löda dit istället! Då slipper du märka i efterhand att det är några switchar som börjar klibba igen.

Typ dessa: https://www.amazon.co.uk/dp/B00YKM07DE/ref=twister_B014H53R6C
Gateron brytare är i mitt tycke mycket skönare än Cherry MX då de är smorda från fabrik. Hittar tyvärr inga Gateron Svarta som skulle vara motsvarigheten till det du har nu, de röda är det lättare fjäder i så de blir ju lättare att trycka ned.

Skulle de vara så att du verkligen vill ha nya MX Black kanske jag har ett gäng ligger i min byrålåda. Bara hojta till så löser vi det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

http://i.imgur.com/Mjb5AQ2.jpg

Lödde loss allt och rengjorde, provade några knappar med kabel istället för switch och nu verkar det funka!

Men! Vågar jag göra rent alla switchar i en hink vatten? Eller är det smörjda eller liknande?

Gateron Blacks på Ebay
Here you go! Säljaren skickar grejerna snabbt. Jag har beställt av honom 3-4 gånger och fått allt inom 12 dagar. Billiga är dom också Om du ändå ska ge dig på att köpa nya brytare och mecka lite skulle jag passa på att smörja dom när jag ändå är igång! Mycket skönare tycker jag! Samma säljare säljer också Gateron Clear (står som milk), red och yellow. Clear är 35g, väldigt lätta. Red är 45g, lite lättare än svarta. Svarta ska vara 55g tror jag? Gula är har samma actuation force som svarta, men är lite lättare att bottna. Det är många som tycker att röda är för lätta och svarta för tunga som är sålda på gula

OBS: Tänk på att beställa rätt brytare också. Han säljer både 3-pin och 5-pin. De jag länkade dig är 3-pin och passar det tangentbordet du har nu. 5-pin behöver man köpa om man inte ska använda någon platta tex. Men din pcb stödjer inte det. Men bra att tänka på i framtiden. Det är dock säkrare att beställa 5-pin om man är osäker, för man kan alltid göra om 5-pin till en 3-pin, men inte tvärt om. Just i det här fallet ska du dock ha 3-pin

Skrivet av huttala:

När du ändå har plockat isär allt så skulle jag rekommendera dig att köpa nya switchar och löda dit istället! Då slipper du märka i efterhand att det är några switchar som börjar klibba igen.

Typ dessa: https://www.amazon.co.uk/dp/B00YKM07DE/ref=twister_B014H53R6C
Gateron brytare är i mitt tycke mycket skönare än Cherry MX då de är smorda från fabrik. Hittar tyvärr inga Gateron Svarta som skulle vara motsvarigheten till det du har nu, de röda är det lättare fjäder i så de blir ju lättare att trycka ned.

Skulle de vara så att du verkligen vill ha nya MX Black kanske jag har ett gäng ligger i min byrålåda. Bara hojta till så löser vi det.

Passade på att citera dig också, länken kanske kan passa dig också någon dag

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

Tack så mycket för svaren! Jag var snål o gjorde rent brytarna Men jag har en tangent som har gått sönder, alltså inte själva switchen. Kan man hitta exakt likadana? Gör inget om den är utan tryck

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Inaktiv

@ASUSG15:
Lägg upp ett foto (Sannolikt har jag en tangent(caps) över åt dig, fotot (eller beskrivning) gör det lättare att matcha den)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@ASUSG15:
Lägg upp ett foto (Sannolikt har jag en tangent(caps) över åt dig, fotot (eller beskrivning) gör det lättare att matcha den)

Det är femman på keypaden som gått sönder Jag länkar lite bilder, kan ta ett kort på min tangent ikväll

http://i53.tinypic.com/m9sged.jpg
http://gamezone.tomck.net/uploads/posts/2011-05/1305445883_vn...
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/G/01/electroni...

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Inaktiv

@ASUSG15: PM:a mig din adress så skickar jag en med snigelpost till dig (kanske inte en 100% exakt matchning, men borde bli samma/snarlik profil).

Jag rotar igenom "bra-att-ha-plast-förrådet" i helgen, efter lämplig kandidat (så borde landa på måndag/tisdag, om inte postnord sköter sig som vanligt )

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@anon257891: Tänkte bara säga att om du inte visste det redan så är det vanlig OEM profil på Steelseries tangentborden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@ASUSG15: PM:a mig din adress så skickar jag en med snigelpost till dig (kanske inte en 100% exakt matchning, men borde bli samma/snarlik profil).

Jag rotar igenom "bra-att-ha-plast-förrådet" i helgen, efter lämplig kandidat (så borde landa på måndag/tisdag, om inte postnord sköter sig som vanligt )

Jag PMa dig! Tack så mycket!!

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb