Permalänk

Logitech G400s tappar kontakt

Hej,

Min Logitech G400s har för några dagar sedan börjat tappa usb kontakten ur datorn från och till.

Det låter ur mina högtalare som om sladden åker ut ur usb kontakten, för att kopplas in 4 sekunder senare varpå musen fungerar igen. Detta sker av sig själv. Under denna tiden slocknar aldrig sensorn under musen, men ändå är muspekaren fastfrusen under dessa sekunder. Detta kan ske även fast jag inte rör musen, och det händer mycket oftare när jag spelar än när jag är i windows och t.ex. surfar.

Har musen börjat ge sig eller är det min dator som börjat balla ur? Någon med liknande problem? Jag har provat vicka på sladden överallt ganska häftigt och även gjort våldsamma rörelser med musen för att framkalla "glappet", men den tappar inte kontakten av det.

Musen är drygt 2,5 år gammal.

Ber om ursäkt om detta är fel forumsdel.

Tack på förhand.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme3
Athlon II X4 640@3.6Ghz med Hyper TX3
8GB DDR3@1600MHz
Powercolor 280x TurboDuo OC
Corsair CX 400w

Permalänk
Medlem

En kompis har bytt kabel 2 gånger på sin g400.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Det är typfel på MX518/G400/G400s även om G400s ska ha förbättrad stress relief på kabeln så förekommer det nog där också. Det blir löskontakt med tiden vid kopplingspunkten där kabeln är lött fast i kretskortet ifall musen utsetts mycket för ryck och slit.

Detta kan man nog åtgärda men du måste öppna upp den och tyvärr på G400s innebär det att musfötterna måste tas bort så det kan hända att du hamnar köpa nya fötter isåfall om du nu inte lyckas få lös hela glidsen utan att den tar skada och limmar tillbaka den sen.

Jag som använder MX518 med de mindre fötterna som inte täcker skruvarna har nog säkert haft upp min 3 ggr och routat om kabeln litegrann så att stresspunkten när det dras i kabeln hamnar inte vid kopplingspunkten utan jag routar om så att kabeln inne i skalet går en sidoväg förbi runt en "stolpe" där var hjulet sitter fast och då belastas själva kabeln på det stället istället för kopplingspunkten och då slipper man detta "koppla bort/koppla tillbaks" problemet pga löskontakt.

Detta funkar nog bra speciellt i början när problemet bara har börjat förekomma då och då, men ifall man reagerar för sent att göra något åt det så kanske det blivit såpass dålig kontakt på kabeln att det kanske lönar sig att skaffa antingen ny mus eller så finns det faktiskt reservdelar till G400(s) att köpas väldigt billigt på ebay för just kabeln men även skalet, glidsen osv.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Det är ett vanligt fel på G400 och G400s. Om du öppnar ett supportärende på logitechs hemsida så kommer du få en ny mus till dörren.
G400s var nog sista musen med 3 års garanti från logitech.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Bara skriva en rad till logitech, G400s har 3 års garanti. Det är ett vanligt fel och du lär få en helt ny mus gratis.

Jepp det är förstås bäst ifall det är garanti men min MX518 började göra så först efter typ 4 år eller så och nu är musen säkert 7-8 år gammal och jag använder samma mus fortfarande utan att ha behövt byta ut några reservdelar. Enkelt knep som ger ny liv i musen om det nu inte finns garanti kvar.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Ett vanligt fel. Både jag och min vän köpte den modellen ungefär samtidigt och felet uppkom inom ett år. Betade igenom MX510, MX518 och sedan G400s. De bekvämaste mössen någonsin. Extremt undermålig kvalitet på G400 dock.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Det är ett vanligt fel på G400 och G400s. Om du öppnar ett supportärende på logitechs hemsida så kommer du få en ny mus till dörren.
G400s var nog sista musen med 3 års garanti från logitech.

Är det så?

Dessvärre har jag nog inte kvar mitt köpkvitto från butiken jag köpte den från. Jag har flyttat 2 gånger sen dess, har i ärlighetens namn ingen aning om var jag skulle ha lagt kvittot.

Jag har ju produktnummer eller vad det kallas under musen, kan man gå den vägen? Eller behöver jag kvitto?

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme3
Athlon II X4 640@3.6Ghz med Hyper TX3
8GB DDR3@1600MHz
Powercolor 280x TurboDuo OC
Corsair CX 400w

Permalänk
Medlem

Du borde kunna köra på produktnummer och sen har du väl en betalning när du köpte den på ditt kort?Det är giltigt som kvitto oftast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diamanten:

Är det så?

Dessvärre har jag nog inte kvar mitt köpkvitto från butiken jag köpte den från. Jag har flyttat 2 gånger sen dess, har i ärlighetens namn ingen aning om var jag skulle ha lagt kvittot.

Jag har ju produktnummer eller vad det kallas under musen, kan man gå den vägen? Eller behöver jag kvitto?

Skrivet av Gainsgoblin:

Du borde kunna köra på produktnummer och sen har du väl en betalning när du köpte den på ditt kort?Det är giltigt som kvitto oftast.

Produktnummer? Det är ju ändå serienumret som är relevant.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Produktnummer? Det är ju ändå serienumret som är relevant.

Båda står på samma ställe och går han in på logitechs supporthemsida så står det vilket han ska ange.

Permalänk

Tack för svar alla!

Idag har musen konstigt nog inte gjort så en enda gång, och då har jag ändå lirat 3 games dota 2.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme3
Athlon II X4 640@3.6Ghz med Hyper TX3
8GB DDR3@1600MHz
Powercolor 280x TurboDuo OC
Corsair CX 400w