Beställa Arduino Starter Kit från Asien

Permalänk
Inaktiv

Beställa Arduino Starter Kit från Asien

Någon som har beställt ett Arduino Starter Kit från Asien?
Har ni några erfarenheter om kvaliteten på dessa, jämfört
med det officiella Arduino Starter Kit paketen som finns
på t.ex. Kjell & Company. Jag har sett bilder på paketen
från Asien och det ser ut som man får flera delar och
komponenter med dessa olika varianter, till lägre pris.
Detta paketet tänkte jag beställa:

Permalänk
Medlem

Vad har du att förlora? 100 kr?

Skämt åsido, det mesta av det Kjelle mfl säljer kommer ändå från Asien. Det man betalar extra för är en (förhoppningsvis) högre kvalitetskontroll, möjligheten att köpa prylarna över disk samt reklamationsrätten. Är det värt flera hundra extra? Det kan bara du svara på.

Det finns naturligtvis en risk att något inte fungerar eller att du får fejk-prylar men väljer du en handlare med bra betyg på t.ex. AliExpress så brukar det gå bra. Jag har köpt mycket småprylar där (Arduino, ESP8266, komponenter mm) och så när som på någon enstaka död ic-krets har allt funkat. Var dock beredd på att det tar några veckor att få hem grejerna, 3-4v verkar vara standard även med rek-brev.

Den här typen av nybörjarpaket finns hos många svenska återförsäljare så om du tycker Kjelle är lite dyr så kan det löna sig att rota runt lite hos t.ex. Lawicel, M.nu, Microkit mfl.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Avstängd

Det där är bra kitt och dom funkar bra har själv 2 st liknande en uno och en nano och kan rekomendera att även ta en nano eller 2 då en board känns lite handikappande och dom kostar 25kr st på ebay ta modell med sladd ifall du vill köra flera projekt

Breadboard/arduino power supplie sån här är riktigt bekväm till breadboard samt driva arduinos så rekomenderar några sånna med då kan man driva arduinos med strömadapter eller batterier allt som är under 12v eller klenare kan man mata dom med och jag köpte 4-5 st sånna

9vplugg sånna här är med bra att ha extra dom går sönder och är bra till projekt och passar powersupplie ovan

kan även rekoemendera lite mer kablar både male och female som inte kostar många kr och är bekvämt om man har en bunt ifall man behöver kapa några till nått projekt sen blir dom glapp efter ett tag och finns 40pack för 10kr eller nått

sen e.v displayboard och lcd som passar ihop om du vill köra skärmar till dina andra arduinos och blir mycket snyggare och mindre trassligt med kablar om man kör en board till lcd´n så är värt dom extra kronorna

är inget måsten men är bekväma saker att ja när man leker

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv

Okej, tack för era svar. Jag tänkte beställa via Tradera,
då de har några varianter att välja på där. Vet inte om
det är samma sak som AliExpress säljer.

Permalänk
Medlem

Risken är väl att man får en fake-Arduino, det finns mycket sånt på eBay och liknande. Men även fake-Arduinos använder ju äkta AVR-CPUer, jag har i alla fall inte hört talas om förfalskade AVR:er. Så det spelar ju inte så stor roll om man får en äkta eller falskt Arduino, de fungerar oftast lika bra ändå.

Ett tips är förresten att slänga de där jumper-sladdarna man får med, de är helt värdelösa. Det gjorde jag i alla fall, efter att en gång för mycket ha fått sitta och felsöka ett bygge och det visade sig bero på en kabel som gått av inuti. Pinnarna är också riktigt klena och böjer sig bara man tittar lite för hårt på dem. Köp Dupont-kablar från Ebay eller liknande istället, t.ex. såna här. De är av mycket bättre kvalité, och dessutom fyrkantiga så att de passar perfekt bredvid varandra i en breadboard.

I övrigt så har jag själv köpt mycket Arduino-tillbehör från eBay, och även om det kanske inte är högsta kvalitet på allting så har allt fungerat. Och det mesta kostar ju 1/10 av vad det kostar i svenska butiker, så det är oftast värt att vänta några veckor på att det kommer fram.

Permalänk
Inaktiv

@perost: Menar du ett Arduino Uno-kompatibelt R3 utvecklingskort?
Det är väl inte ett fejk-kort, då hårdvaran är öppen för Arduino original?
Jag har läst på nätet att man själv kan bygga ett Arduino Uno kort med rätt komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon144494:

@perost: Menar du ett Arduino Uno-kompatibelt R3 utvecklingskort?
Det är väl inte ett fejk-kort, då hårdvaran är öppen för Arduino original?
Jag har läst på nätet att man själv kan bygga ett Arduino Uno kort med rätt komponenter.

Namnet Arduino får dock endast användas till original-Arduinos. Du kan bygga Arduinos själv, och t.o.m. sälja dem, men du får inte kalla dem för Arduino. Att något är en äkta Arduino betyder att den håller en viss kvalitet. Det säljs många Arduinos från Kina som kallar sig för Arduinos men som inte kommer från Arduino ursprungligen, och dessa är då förfalskade Arduinos vars kvalité är okänd.

Något som kan vara värt att veta är förresten att Genuino också är äkta Arduinos, p.g.a. en trademark-dispyt så används Genuino som ett alternativt namn utanför USA.

Permalänk
Inaktiv

@perost: Är de förfalskade Arduinos av samma typ som Kjell & Company säljer Arduino Uno-kompatibelt utvecklingskort i ett startpaket för 799 kr? Kom igång med Arduino Startpaket

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon144494:

@perost: Är de förfalskade Arduinos av samma typ som Kjell & Company säljer Arduino Uno-kompatibelt utvecklingskort i ett startpaket för 799 kr? Kom igång med Arduino Startpaket

Ah, jag hade missat att det faktiskt inte är en äkta Arduino Uno man får med i paketet. Då är det ju garanterat inte en förfalskning, eftersom den faktiskt inte säljs som en Arduino. Om man kollar på kortet så ser man också att det inte står Arduino på det, till skillnad mot en äkta Arduino.

Skillnaden mellan en kopia och en förfalskning kan kanske tyckas godtycklig. Men om man köper en äkta Arduino så vill man ju också få en äkta, och inte en kopia som inte är tillverkad av Arduino. I Kjells fall så är det ju dock en kopia man köper, så då förväntar man sig ju också att få en kopia.

Sen är inte förfalskade varor alltid dåliga heller. Jag har själv t.ex. köpt förfalskade MAX7221-kretsar från Kina eftersom de fungerar precis lika bra som äkta, och de äkta kretsarna är galet dyra.

Permalänk
Avstängd

Jag har ingen koll på vilka som är äkta eller inte äkta men kina modellerna jag har funkar klockrent och har atmega 328 och är samma cpu på dom flesta basic modeller och finns 2 modeller av cpu en som sitter i socket och llödda på krestsen men är sameshit och man kan enbart köpa en cpu några motstånd och kondingar och köra det som en arduino men är smidigare/billigare med färdiga modeller och spelar ingen roll om det är äkta eller fake då det är sameshit med olika utseende

men arduino nano kan jag rekomendera då storleken på dom är väldigt smidig och har sett många mer avancerade modeller köpta från ebay/alibaba utan klagomål och sakerna jag rekommenderade är oftast dom saker som går sönder och man saknar och jag saknade själv först vilket är mycket mer värt att köpa än oroa sig vilken arduino bräda du har ..uno är lika bra som nano men är lite klumpigare och dom på kjell och co är det bara överpris på

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon144494:

@perost: Är de förfalskade Arduinos av samma typ som Kjell & Company säljer Arduino Uno-kompatibelt utvecklingskort i ett startpaket för 799 kr? Kom igång med Arduino Startpaket

Det många verkar ha svårt att greppa att Arduino inte tillverkar AVRen. "Chippet" du programmerar är INTE Arduino, det är Atmel som tillverkar den. Lite som att köpa en Dell dator, det är inte Dell som tillverkar CPUn. Är en HP då en förfalskad Dell?

Vad som sen menas med Arduino Uno-kompatibelt vettefasen. Att Arduinos egna IDE känner igen kortet som en Uno?

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Inaktiv

Jag beställde ett Starter Kit för 329 kr från Tradera igår kväll:
ARDUINO UNO R3 STARTER KIT
Leveranstiden skulle vara 2-5 veckor, men i mejl skrev säljaren att det skulle ta 2-3 veckor.
Priserna är något lägre på t.ex. AliExpress med någon hundring.

Permalänk

Va noga med att få en äkta tror det var eevblog eller ave på youtube som hade en rant för något år sedan där de dömde ut att kopior oftast inte var värda att jobba med och istället köpa orginalet.

Har för mig att denne sa det ofta kom med döda chip eller felaktiga kretsar han hade väl t.om grillat en när han pluggade in usbkabeln pga feltillverkat kretskort.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv

@Rouge of Darkness: Ja, jag får väl hoppas på det bästa med den beställningen jag gjort.
Antingen är det bra komponenter eller så är det av sämre kvalitet och/eller inte går att använda alls.
Men för 329 kr för ett startpaket tänkte jag chansa på att det är bra delar och komponenter,
Annars får jag väl köpa ett original startpaket senare till jul

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Tbax:

Det många verkar ha svårt att greppa att Arduino inte tillverkar AVRen. "Chippet" du programmerar är INTE Arduino, det är Atmel som tillverkar den. Lite som att köpa en Dell dator, det är inte Dell som tillverkar CPUn. Är en HP då en förfalskad Dell?

Vad som sen menas med Arduino Uno-kompatibelt vettefasen. Att Arduinos egna IDE känner igen kortet som en Uno?

Om den är "Arduino Uno-kompatibel" eller ej hänger nog främst på om USB-to-serial kretsen uppför sig som förväntat. Arduino Uno har lite trick för sig så det är möjligt att både ladda upp program och använda samma port för stdin/stdout när programmet väl kör (detta är inte fallet på vissa andra Arduino-kort).

Man ser på bilden att det handlar om en Arduino Uno kopia, den officiella har en "28P3" paketering (en avlång krets med benen utefter långsidorna) samt en USB-to-serial krets från AVR (tror den är FTDI-kompatibel).

Kopiorna kör typiskt med "28M1" paketering, är exakt samma krets rent logisk men denna är kvadratisk med pinnar utefter alla fyra sidorna. Alla kopior kör med andra USB-to-serial USB krets.

Har själv en officiell och en kopia, båda fungerar precis lika bra. Enda trista med kopian är att alla dioder har samma färg och de har lite skum placering. Men funktionellt är de identiska.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer