Svensk dömd för fildelning – får betala 1,7 miljoner kronor i skadestånd

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Japp! Ingen big loss ändå, då svenska filmer oftast är värdelösa.

Håller med. Det finns dock ett fåtal guldkorn måste till och med jag erkänna som är anti svensk film, förutom klassikerna såsom jönssonligan, Beck serien (till viss del iaf), millennium trilogin. But that's pretty much it.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Alltid ett jävla gnäll när nåt sånt här händer. Han har ju gjort ett val och får helt enkelt leva med det. Knappast någon som tvingat honom att dra in en massa cash på tvivelaktigheter. Smäll på ett par miljoner till...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JohnnyGreed:

Alltid ett jävla gnäll när nåt sånt här händer. Han har ju gjort ett val och får helt enkelt leva med det. Knappast någon som tvingat honom att dra in en massa cash på tvivelaktigheter. Smäll på ett par miljoner till...

Det är staten som gjort sitt val, dom ändrar lagen så den ska passa mediebolag och sen låter dom mediebolagen agera polis, åklagare och domare.
Då får man ett samhälle där en delning av en Åsa Nisse film anses allvarligare än att våldta ett barn.
Och det är precis det som den här domen har visat.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Så han betalar 62,963 kronor per film?

Damn.

Det är dyrt att gå på bio idag. Bara finfolket som har råd.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Då får man ett samhälle där en delning av en Åsa Nisse film anses allvarligare än att våldta ett barn.

Svår avvägning att göra konkret, även om hälften av mig också håller med dig. Ekonomisk brottslighet verkar tas allvarligare än våldsbrott ibland, särskilt om staten har lite stålar att hova in på sin plötsliga moral. Våldtar du ett barn får du sannolikt, åtminstone om du blir straffad, skita på stålhotell i åtminstone något år. Visst tar det mer än ett år för killen att pröjsa av 1,7 meloner men å andra sidan hade det varit svårt att sätta en pris per tid-tariff också för resultatet hade blivit att rika människor i princip kan betala för att begå brott isf. Om den inte är inkomstbaserad som typ fortkörningsböter är i Finland om jag inte minns fel.

Har du gott om stålar är 1,7 miljoner i böter en jävla örfil absolut, men antagligen en man hellre tar framför ett eller två år i bur. Det är lite balansgång det där när man jämför skadestånd med tidsbestraffning. Jag hade garanterat valt ett år på kåken framför 1,7 miljoner i böter om jag fick välja på de två. 1,7 miljoner hade förstört mitt liv (jag är 26, ekonomi är svårt i den här åldern) men att offra 12 månader till att ha tråkigt och spela badminton känns mer överlevbart.

Förlåt för off topic.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

I början av piratkopieringsdebatten så pratade piratförsvararna om att alternativ saknades och därför var piratkopieringen så vanlig. Det var enklare att pirata än springa till videobutiken. Vad ser vi nu nästan fem år efter detta ärende startade? Jo, piratkopieringen har minskat medan strömningstjänster som Netflix har ökat för det är enklare. Betala en liten summa varje månad och få ett stort utbud direkt i TV-apparaten.

Piratkopieringen kommer fortsätta minska men det kommer alltid finnas kvar då det finns flera som piratkopierar som bevarar gamla filmer och TV-serier som inte finns på allmänna strömningstjänsterna. samt att vilken sekund som helst kan det bli licens- och upphovsrättsgnäll mellan multinationella multimediaföretagen så kan filmer/serier försvinna på dessa tjänster. Se bara på Spotify hur det bråkas där ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Tror inte att någon kommer att argumentera emot att offer för våldsbrott kan lida både fysisk, psykiskt och ekonomiskt av det dom utsatts för. Men ersättningen vid våldsbrott är tänkt att täcka just faktiska utgifter för vård/terapi, lidande, fysiska men osv. I detta fallet är det ekonomisk förlust som är hyffsat lätt att kvantifiera. Den dömde har begått ett brott som gör att målsägaren lidit skada. Rätten ansåg att denna skada motsvarar 1.7 miljoner, alltså är det den summan som ska betalas.

Egentligen är det lättare att bedöma. Läkarbesök av olika slag, operationer etc är alla ganska väl prissatta av vården idag. Det räcker att titta i den utsattas journal så och sedan med prislistan i handen så ser man direkt vad det kostat bara staten, ev sjukskrivning rehab efter detta är inte heller något problem. Det är hårda siffror från en opartisk part till skillnad från vad nordisk film eller Vilka de nu var som faktiskt vill tjäna pengar o avskräcka människor. Det som i våldsbrotten sedan kvarstår är att bedöma vilket skadestånd den våldsdrabbade skall få. Det är självklart inte alltid det lättaste att bestämma som du skriver men det finns flera olika benämningar på dessa typer av brott att titta efter i straffskalan som vägledning.

Konstigt att inte staten tar o kräver dessa pengar av de dömda, de gör det tex vid skattebrott. Skillnaden rent krasst är att det är olika konton som drabbas och ett brott skapar en utgift medans den andra är en förlorad inkomst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Citat:

Enligt honom är summan för hög och mannen själv menar att han aldrig haft för avsikt att begå något brott, utan han är endast ägare till plattformen som andra användare sedan använt för att dela upphovsrättsskyddat material med.

Naturligtvis tycker han att summan är för hög. Själv tycker jag att bra kött är helt för dyrt också.

Idioten menar att han aldrig haft för avsikt att begå något brott....ok....han är endast ägare menar han....Ok, då ska jag kanske börja ge planer och verktyg till kriminella grupper o skulle jag nån gång åka fast så kör jag med: "Nä men jag har bara gett dem verktyg! Jag kan ju inte hjälpa att mina klienter bryter mot lagen!"

Det är så förbannat uppenbart att det han gör är (om inte olagligt som det ABSOLUT bör vara!) fullständigt moraliskt förkastligt o helt enkelt FEL!

Nä, böter o samhällstjänst på ett skitjobb får det bli!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

åse-nisse eller fan skiten heter, personerna bakom den filmen borde ge svenska folket skadestånd för att ha gjort den filmen. Asså seriöst.. Vad är det för fel på svensk film industri?. Sämsta skiten på länge..

Permalänk
Medlem

Över det dubbla mot vad Anders Eklund fick betala för dubbelmord och våldtäkt, men visst serru.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk

Jo 500.000 borde vara max gräns. När man går till så här stora summor lär man ingen en läxa. Där emot skapar man en svart arbetare och någon som har stor risk att börja med brått som rån eller liknande. Hadde jag fåt 2 mille i böter vet jag inte om jag hadde jobbat vitt någonsin igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Uppenbarligen har de lyckats visa på ett för rätten tillfredsställande sätt att de lidit skada. Att du gissar att färre sett den om den inte fildelats är inte speciellt relevant i det sammanhanget, det krävs nog lite mer handfasta argument än så. Dock symptomatiskt att folk väldigt ofta gissar och tycker medan de som sitter och dömer och faktiskt ska väga in all bevisning anses inkompetenta och/eller korrupta då de inte dömer så som tyckarna anser att det borde vara.

Kan tänka mig att man kan hävda att om någon ser ens verk utan att betala för det så lider man skada. Men jag har inte satt mig in i argumentationen för hur man beräknar skadestånden så jag lämnar det öppet. Har du satt dig in i det?

Så som det fungerar i svensk rätt är att vad du påstår behöver du bevisa. Hävdar du att du lidit skada är det alltså upp till dig att bevisa att och hur du lidit skadan. Kan du inte det har du inte rätt till ersättningen. Vad du påstår spelar ingen roll, vad du kan bevisa är allt.
Det hade inte fungerat annars, tänk dig själv hur det varit om du fört över det på dig själv. Jag hade kunnat hävda att du orsakat mig förluster på 10 mille, och det är upp till dig att bevisa att så inte är fallet? Det blir helt absurt, och presumptionen sätts dessutom ur spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Över det dubbla mot vad Anders Eklund fick betala för dubbelmord och våldtäkt, men visst serru.

Nu fick ju iofs Eklund livstid också, så skadeståndet kanske inte var huvudrubriken i hans straff.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ampen:

Så som det fungerar i svensk rätt är att vad du påstår behöver du bevisa. Hävdar du att du lidit skada är det alltså upp till dig att bevisa att och hur du lidit skadan. Kan du inte det har du inte rätt till ersättningen. Vad du påstår spelar ingen roll, vad du kan bevisa är allt.
Det hade inte fungerat annars, tänk dig själv hur det varit om du fört över det på dig själv. Jag hade kunnat hävda att du orsakat mig förluster på 10 mille, och det är upp till dig att bevisa att så inte är fallet? Det blir helt absurt, och presumptionen sätts dessutom ur spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske har missuppfattar något i texten men fet var väl ändå inte så han riktigt menade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

varför kan inte våldtäkts skadestånd eller mordskadestånd ha lika höga överdrivna siffror i skadestånd?

Haha, för att om din proprietära egendom kopierats så får du mycket värre men för livet än om du utsatts för något av de brotten du nämner.

Sorgligt är vad det är...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Han kommer ändå inte betala, snubben är så vitt jag vet pank efter rättegångarna och det blir vi skattebetalare som kommer betala slutnotan till utsugarna i media efter han söker om personlig konkurs och avtjänat sina timmar av samhällstjänst.
Samma har hänt flera gånger förr.
Skattemedel borde inte gå till sånt.....

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

@Campaigner:
Om Claes Ohlsson säljer en tryckkokare till en person i burkah, har de då varit medskylldiga om denne person är med i ISIS och använder den för att bygga en tryckkokarbomb som sedan dödar en massa människor på stockholm maraton? (Tschernayev bröderna i usa med Boston maraton)
Skulle Sears i Boston varit medskyldiga till terrordådet?

Hur tänkte du nu?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Som sagts tidigare så är skillnaden att man i detta fallet kunnat visa på ekonomisk skada. Den som begår brottet ska då ersätta denna ekonomiska skada. Det har mycket lite att göra med den ersättning som ett våldtäktsoffer kan tänkas få som då är tänkt som ersättning för det lidande man utsatts för(?). Stjäl du 1,4 miljoner så får du nog räkna med att betala tillbaka 1,4 miljoner.

Skadeståndet står i proportion till den ekonomiska skada som man anser att målsägaren har lidit. Varför ska det vara ok att som i detta fallet dela en film innan den ens gått upp på bio? Det ekonomiska ersättningskravet bör väl vara i proportion till den skada som man uppenbarligen lyckats visa att man lidit?

Se svar ovan...

Problemet är att det inte står i proportion. Man kan inte räkna en nedladdning som ett förlorat köp. Då hade the piratebay omsatt världsekonomin flera tusen gånger om. De flesta hade inte sett lika mycket film och serier om de behövt betala 200 kr/film. Det vill säga att filmbolagen kräver folk på pengar som aldrig fanns där.

Rekommenderar: https://www.ted.com/talks/rob_reid_the_8_billion_ipod

Tro mig, de största fansen av den här filmen är dessutom folk som knappt vet vad internet är och de som laddat ner den ville nog mest ha lite mer seed-ratio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Kanske har missuppfattar något i texten men fet var väl ändå inte så han riktigt menade?

Det kanske var otydligt formulerat av mig.
Min poäng är att om du kräver skadestånd, så är det upp till dig att rakt av bevisa att du lidit skada, och i vilken omfattning du lidit skadan. Om någon då hävdar att i och med att en film visats/delats/whatever så har skada skett, men inte kan visa på vad skadan består i eller skada ens de facto uppstått, så sätts oskyldighetspresumptionen ur spel, eftersom det då blir upp till den åtalade att bevisa att han är oskyldig.
Om du för över det på rättssamhället i övrigt hade det inneburit att polis hade kunnat arrestera dig, åklagare hade kunnat åtala dig för säg förskingring, och om du inte förmått bevisa att du var oskyldig, hade du blivit dömd för det. Vi hade aldrig accepterat en sådan absurd ordning i en rättsstat, medan det faktiskt var precis så det gick till i nazitysklands folkdomstolar och sovjetunionens motsvarighet. Bevisa din oskuld, annars är du skyldig.

Edit: det ska tilläggas att problemet uppstår utifrån att de skadeståndsmodeller branschen själv lägger fram godtas av domstolen, vilket alltså inte bör vara så det går till. Domstolen borde istället begära att de som driver skadeståndet faktiskt visar på att skada har skett av nedladdning. Här utgår man bara ifrån att så är fallet, även om skadeståndet som utdöms är lägre. Men faktum är att om en ordentlig utredning visat att skadan är 0, så blir skadeståndet också 0. Men istället för att försvaret ska bevisa att skadan kan vara 0, är det upp till den åtalade parten att visa att skadan INTE är 0. Lyckas de med det så blir det skadestånd, i annat fall blir det intet.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vi har väl ändå en demokrati, vart ska man vända sig för att visa att man tycker domen är sjukt överdriven? Jag skulle vilja se att våldsbrott straffas högre. Vilka trovärdiga underlag finns det för att medieblaget förlorat 1.4miljoner kronor pga av dessa filmers nedladdning.

Det borde väl inte vara så svårt att hitta någon statistik på hur många som hade varit villiga att kämpa sig fram för att betala för att se filmen, mot för hur många som kan tänka sig se den för 0 kr och ett knapptryck bort.

Jag misstänker det är lite oeffektivt att sitta och gnälla på ett forum.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Musikälskare

Har svårt att greppa att detta är verklighet...

Helt j*vla absurt...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av Christley:

varför kan inte våldtäkts skadestånd eller mordskadestånd ha lika höga överdrivna siffror i skadestånd?

för att världen styrs av eliten, de är inte intresserade av att vanligt folk far illa

Permalänk
Medlem

Ytterligare en seger för lobbyisterna!

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Skrivet av Jazz 1-up:

Om rätten anser att ett företag bevisat att brottet lett till en viss förlorad summa kan denna summa bli väldigt hög. Stjäl du till exempel en miljon så kommer du vara tvungen att betala en miljon. Detta betyder inte att stöld eller skadegörelse är värre än våldsbrott, även om de monetära kraven kan bli högre. Jämför istället det straff som ges i de olika fallen.

Vilket man aldrig kan bevisa. Finns ingen som helst statistik som visar att någon hellre hade köpt filmen eller sett den på bio istället för att ladda ner den olagligt. Dessutom, den lilla slungan som kanske skulle köpt en sådan skit film, skulle nog plockat upp från för 10-50kr på Siba om 3-4 år. Företaget förlorar inte ett skit på de, snarare så att de får publicitet av att de stackars piraterna slösar deras tid att titta på sånt skräp. Svensk film/radio/TV industri för gärna ta och skjuta sig i skallen.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Han våldtog en 12 åring...
Jag tror nog att den grovt kriminella personen som delade en Åsa Nisse film gärna hade bytt sina 1.7 miljoner i böter mot 2 veckor längre samhällstjänst.

ja och en kvinna som repade en bil krävs på 43 000kr. Det kan inte vara rätt då en våldtäktsman får oftast betala ett betydligt lägre skadestånd än så.

http://www.aftonbladet.se/lokala-nyheter/zzbQO@ablokal

Väldigt mycket diskussioner om att straffet inte är rättfärdigat för att ni tycker andra typer av straff inte står i paritet. För att man dömer våldtäkter på ett visst sätt rättfärdigar inte detta på något vis. Det är en helt annan diskussion som är totalt irrelevant i det här fallet. Ja, jag är också för tuffare straff mot sexualbrottslingar.

Har man åsamkat ekonomisk skada så får man betala för det beloppet, någon "rabatt" finns ju inte. Om man tar exemplet med kvinnan som repade bilen, är det företaget som äger bilen eller försäkringsbolaget som ska betala för skadan eller är det kvinnan? Vad är rimligt tycker du? Ska de mötas på hälften? Kul att få sin firmabil repad och en faktura från lackeringsfirman på 20k, rättvist?

Man har bevisat att man har brutit mot upphovsrättslagen vid 73 tillfällen och det har handlat om betydligt fler filmer än just åsa-nisse. Dessutom är skadeståndet till Nordisk film 1,3 miljoner, resterade 400 000kr är till staten för de svarta pengarna han har tjänat på sidan. Åker man på en skattesmäll på 400k så har man sannolikt dragit in en hel del, betydligt mer än de 1,3 miljoner säkerligen...

Edit: Roade mig att lösa förundersökningsprotokollet, han verkar ha roat sig med att köpa bilar, motorcyklar, elektronik och en hel del dyra kläder, bl.a vinterjacka för 6k samt en pilotutbildning och flygtimmar för vad han kallar "överskottet" på swepiracy. Även om han totalnekar inblandning i allt och bara programmet lite för att det är roligt ibland på sajten så blir det väldigt svårt att vifta bort sin skuld med tanke på vad han säger i förhöret och kontoutdraget och alla PayPal transaktioner.

Jag förstår ärligt inte hur folk kan ta han i försvar.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av danedi:

@Campaigner:
Om Claes Ohlsson säljer en tryckkokare till en person i burkah, har de då varit medskylldiga om denne person är med i ISIS och använder den för att bygga en tryckkokarbomb som sedan dödar en massa människor på stockholm maraton? (Tschernayev bröderna i usa med Boston maraton)
Skulle Sears i Boston varit medskyldiga till terrordådet?

Hur tänkte du nu?

Klart inte. Det är en vanlig hushållsapparat de sålde. Dessutom får inte neka att sälja saker ti folk.

Jag tänkte logiskt. Jäkelskapet har skapat en sajt med syfte att folk ska dela upphovsrättsskyddat material med varandra som han har tjänat grova pengar på.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av sunnis:

Har man åsamkat ekonomisk skada så får man betala för det beloppet, någon "rabatt" finns ju inte. Om man tar exemplet med kvinnan som repade bilen, är det företaget som äger bilen eller försäkringsbolaget som ska betala för skadan eller är det kvinnan? Vad är rimligt tycker du? Ska de mötas på hälften? Kul att få sin firmabil repad och en faktura från lackeringsfirman på 20k, rättvist?

Man har bevisat att man har brutit mot upphovsrättslagen vid 73 tillfällen och det har handlat om betydligt fler filmer än just åsa-nisse. Dessutom är skadeståndet till Nordisk film 1,3 miljoner, resterade 400 000kr är till staten för de svarta pengarna han har tjänat på sidan. Åker man på en skattesmäll på 400k så har man sannolikt dragit in en hel del, betydligt mer än de 1,3 miljoner säkerligen...

Edit: Roade mig att lösa förundersökningsprotokollet, han verkar ha roat sig med att köpa bilar, motorcyklar, elektronik och en hel del dyra kläder, bl.a vinterjacka för 6k samt en pilotutbildning och flygtimmar för vad han kallar "överskottet" på swepiracy. Även om han totalnekar inblandning i allt och bara programmet lite för att det är roligt ibland på sajten så blir det väldigt svårt att vifta bort sin skuld med tanke på vad han säger i förhöret och kontoutdraget och alla PayPal transaktioner.

Jag förstår ärligt inte hur folk kan ta han i försvar.

Jag tror jag förstår. De värderar fysisk o psykisk skada högre än upphovsrättsbrott och håller inte med om det höga skadeståndet.
Man kan också säga att de inte bryr sig om ekonomin i det hela. Oroväckande att folk kan tycka att nån som tjänat grova pengar på att grovt underlätta piratkopiering inte ska ha ett sånt skadestånd med tanke på vad han tjänat.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av huxflux:

Det blir att bojkotta svensk film då.

Blir inte så svårt

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Att göra en så dålig film tillgänglig för andra borde straffas, men kanske inte så hårt.

Well played

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

Jag har ingen sympati för någon som olovligen tjänar stora pengar på andras verk. I ambitionen att inte vara en enorm hycklare kan jag inte ta hänsyn till min brist på empati med filmbolaget.

Oavsett hur det ligger till med den specifika saken så bör han definitivt ha tjänat en hel del på det eftersom han specifikt blir dömd att betala pengar till staten just av den anledningen.

Han tjänade inte pengar på andras verk, han sålde ingenting. Och att kalla den skiten "verk" är väl att ta i ändå?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X