Snabbtest: Grafikprestanda i Mafia III

Permalänk
Medlem

Hur lång tid tros det ta innan dem fixar optimeringen något med lite patchar? Närmsta dagarna, veckan eller om en månad?
Info?

Visa signatur

Stationära Primära: Intel 3570K, STRIX GTX 1070 8gb, Maximus V Gene,Samsung 820 250gb, Intel 520 120gb, 16gb ram, CM Silent Pro 600w, WDGreen 1,5TB, WDGreen 3TB, SS TJ08B-E
Övrigt/Kringutrustning: Zowie FK1, Logitech G240 , AudioTechnica ATH-m50x , SS 6gv2, OnePlus 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av niddan:

Hur lång tid tros det ta innan dem fixar optimeringen något med lite patchar? Närmsta dagarna, veckan eller om en månad?
Info?

Såhär skrev Sweclockers:

Citat:

Sammanfattningsvis hoppas vi att titeln eventuellt kan komma att optimeras med framtida uppdateringar, även om det känns tveksamt att det kommer ske.

Jag vet inte riktigt vad dom grundar det på dock.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Intressant, Jag upplever inte alls de resultat med RX480 som Swec har fått. Jag har minimum 36fps och ligger runt 40-50 fps. Dock med en FX-8350.

Edit: Jag har High inställningar.

Visa signatur

Dator: AMD FX-8350 BLK Edition | 12 GB RAM 1600 Mhz | Gigabyte GA-990FX-GAMING | Sapphire Nitro+ RX 480 GB | EVGA Supernova G2 750W |

Inofficiell Facebook sida för AMD: https://www.facebook.com/AMDsverige/

Inofficiell webbsida för AMD: https://amd-sverige.se/

Permalänk
Avstängd

Glad i hågen tittade jag på systemkraven för nya Mafia 3 som jag var så sugen på. Såg att de rekommenderade ett Radeon 290X. Perfekt tänkte jag, är ju precis vad jag sitter på. Hoppar in i spelet och pendlar friskt mellan 20-30 fps. Skitkul! Tack Hangar 13, för en fantastisk PC port!

[/sarcasm]

Saxat från wikipedia: "Hangar 13 and 2K Games wanted to stay true to the quality that many users expected over the previous games."

Men vad hände då med kvaliteten egentligen?

Slutsats: Mafia 1 tog med sig Mafia serien i graven. Kort och gott: Mafia franchisen stod och dog med Mafia 1.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Någon som faktiskt har förtjänat sina 3.2 på Metacritic.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av qstoffe:

Spelet verkar inte använda speciellt mycket vram. Runt 3GB.
http://www.guru3d.com/articles_pages/mafia_iii_vga_graphics_p...

Dessutom skiljer det ju rätt mycket mellan olika benchmarks eftersom det inte finns någon "standardslinga" att mäta på och som dom säger på guru3d så varierar fps rätt kraftigt. Även i guru3d's benchmark kom t.ex. ett 980 GTX inte upp i mer än 35fps.

Jo, sant.. man bör ta dessa resultat med en stor säck salt. Men sc borde verkligen klocka upp sin testrigg lite samt installera mera ram.
Allt flera spel kommer nog vara så här, att det knappt är någon skillnad på ultra och low är inte bra. Skulle vara kul att se hur många fps man får i ett monster som typ Tevlanders dator, med 4 x Fury-x när och om crossfire och sli får stöd. I hur hög grad påverkas fps av cpun frekvens? Vi får se

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet huruvida spelet är mod-vänligt? Känns som att en third-party optimerare kanske kan komma in och fixa skiten

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xaves:

Glad i hågen tittade jag på systemkraven för nya Mafia 3 som jag var så sugen på. Såg att de rekommenderade ett Radeon 290X. Perfekt tänkte jag, är ju precis vad jag sitter på. Hoppar in i spelet och pendlar friskt mellan 20-30 fps. Skitkul! Tack Hangar 13, för en fantastisk PC port!

[/sarcasm]

http://abload.de/img/recommended8urpz.jpg

Saxat från wikipedia: "Hangar 13 and 2K Games wanted to stay true to the quality that many users expected over the previous games."

Men vad hände då med kvaliteten egentligen?

https://www.youtube.com/watch?v=JZokdmzvDGA

Slutsats: Mafia 1 tog med sig Mafia serien i graven. Kort och gott: Mafia franchisen stod och dog med Mafia 1.

Haha om det inte var för att MAfia 3 lanseras som ett "Tripple A" spel så hade man kanske sagt "Decent indie game"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Stämmer bra in där med haha.

Fy fan vad jag hatade det spelet vid lanseringen. Men gillade det rätt skarpt när jag återvände innan lanseringen av Far Cry 3. De eviga vaktzonerna, att man alltid behövde åka långt och döda 50 vakter för att ta sig dit ihop med malaria-problematiken var lite väl...

Dock älskar jag 3an, 4an, Blood Dragon och Primal skarpt så jag tycker att Ubisoft fick till det skarpt.

Vilket påminner mig, börjar bli dags för en ny genomspelning av 3an och 4an.

Skickades från m.sweclockers.com

Försökte köra igenom det för ett tag sedan men orkade verkligen inte Det är för jobbigt att behöva köra runt i skogen och stanna varannan minut pga vakter (de följer ju efter en om man skiter i dem).

Håller med att 3an, 4an och Primal vart underhållande. Har kvar 4an som jag måste varva någon gång snart

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Försökte köra igenom det för ett tag sedan men orkade verkligen inte Det är för jobbigt att behöva köra runt i skogen och stanna varannan minut pga vakter (de följer ju efter en om man skiter i dem).

Håller med att 3an, 4an och Primal vart underhållande. Har kvar 4an som jag måste varva någon gång snart

Jo, helvete vad dryga de är. Jag minns att jag försökte med många olika lösningar för att hantera vägspärrarna men det enda någorlunda effektiva jag upplevde var att använda bilar med monterade vapen och skjuta/bomba sönder vägspärrarna innan. Tar fortfarande onödigt mycket tid dock. Och drygast av allt var nog kanske dessutom de fiender som hade hagelgevär. De träffar oavsett avstånd, sjukt dryga att hantera då de inte gick att springa eller köra ifrån, så länge de har sikt så träffar dom. Om det inte var en bugg eller något då.

FC3 fungerade överlag bättre där, även om de gjorde om detta rejält. Dessutom fungerar det bättre att använda eld för att hantera fiender, fick det aldrig att fungera speciellt bra i FC2. Vem vet, spelet kanske remastras någon gång där många av FC2's brister kanske kan förbättras. Kan de få spelet att bli mindre frustrerande och mer likt efterföljarna är jag inte helt omöjligt att köpa spelet igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niddan:

Hur lång tid tros det ta innan dem fixar optimeringen något med lite patchar? Närmsta dagarna, veckan eller om en månad?
Info?

En del spel fixas ju dessvärre aldrig till prestandamässigt. Vi får väl se hur det blir i detta fall.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kom ihåg, under pågående prestandatest behöver förare ej ta hänsyn till trafiksignal.

Skrivet av shelter:

En del spel fixas ju dessvärre aldrig till prestandamässigt. Vi får väl se hur det blir i detta fall.

Arkham Knights PC port har väl blivit bättre nu om jag förstått vittnesmålen rätt.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Framerate test på konsolerna:

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Ja det var ju rätt mycket detaljer som fanns i Maffia 1 som saknas i Maffia 3.
Var väldigt länge sedan jag spelade Maffia 1, men kollar man videon så var det rätt snyggt ändå.
Kanske lite långt att dra det att säga att Maffia 1 är snyggare än Maffia 3...
Men väger man in systemkraven... Minns inte systemkraven för Maffia 1, men vilken 10 år gammal pc som helst lär duga mer än väl*
Och så Maffia 3 som man ska behöva minst ett GTX 980Ti, gärna ett GTX 1070 eller bättre för spelande i 1080p.
Från den videon du postade så var Maffia 3 inte så mycket snyggare.
Om inget annat så verkar Maffia 3 duga till att visa vilket bra spel Maffia 1 var.

Om ingen donerar ett GTX 1070 eller bättre till mig så kommer jag inte köpa Maffia 3 nu. Men Maffia 1 och 2 var kul, så lite sugen är jag.

Hösten 2017 så kanske...
Man kan hitta spelet till lägre pris
Det kommit ut någon/några uppdateringar som gör situationen bättre
Det kommit ut ett GTX 1160 eller dylikt som presterar som ett GTX 1070 eller bättre, utan att kosta som ett GTX 1070 gör idag.

Då kanske det kan vara intressant att köpa spelet.

*Frågan är hur Maffia 1 fungerar på moderna datorer?
Vet att vissa gamla spel fungerar dåligt på moderna datorer/windows versioner.
Exempelvis Need For Speed Porsche Unleashed var min favorit i NFS serien. Men det vill helst ha Windows 98. Kan råka ut för massa krascher i nyare Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Ja det var ju rätt mycket detaljer som fanns i Maffia 1 som saknas i Maffia 3.
Var väldigt länge sedan jag spelade Maffia 1, men kollar man videon så var det rätt snyggt ändå.
Kanske lite långt att dra det att säga att Maffia 1 är snyggare än Maffia 3...
Men väger man in systemkraven... Minns inte systemkraven för Maffia 1, men vilken 10 år gammal pc som helst lär duga mer än väl*
Och så Maffia 3 som man ska behöva minst ett GTX 980Ti, gärna ett GTX 1070 eller bättre för spelande i 1080p.
Från den videon du postade så var Maffia 3 inte så mycket snyggare.
Om inget annat så verkar Maffia 3 duga till att visa vilket bra spel Maffia 1 var.

Om ingen donerar ett GTX 1070 eller bättre till mig så kommer jag inte köpa Maffia 3 nu. Men Maffia 1 och 2 var kul, så lite sugen är jag.

Hösten 2017 så kanske...
Man kan hitta spelet till lägre pris
Det kommit ut någon/några uppdateringar som gör situationen bättre
Det kommit ut ett GTX 1160 eller dylikt som presterar som ett GTX 1070 eller bättre, utan att kosta som ett GTX 1070 gör idag.

Då kanske det kan vara intressant att köpa spelet.

*Frågan är hur Maffia 1 fungerar på moderna datorer?
Vet att vissa gamla spel fungerar dåligt på moderna datorer/windows versioner.
Exempelvis Need For Speed Porsche Unleashed var min favorit i NFS serien. Men det vill helst ha Windows 98. Kan råka ut för massa krascher i nyare Windows.

Verkar funka bra med ett 1080 så nya system är nog lugnt.

Det som kan bli problem är som du säger, om det funkar på Windows 8.1/10.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

980 ti i 4k med överlag höga inställningar och givetvis minimalt med aa som är onödig i så hög upplösning, får spelbara 30 till 40fps, betydande skillnad mot Sweclockers test med hög aa i 4k.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Ceder_78:

Synd, var rätt sugen att skaffa detta.. Är dock mindre sugen nu när man ser hur kasst mitt 970 rullar

1080p 30fps, PC Master Race???

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av anon5930:

Jämför man med GTA V, ett spel som på de flesta(/alla?) punkter är ett bättre spel som ändå är betydligt mer lättdrivet så är det uppenbart något fel med detta spel.
Skickades från m.sweclockers.com

Det är ingen anledning till att det skulle vara något fel på Maffia III då GTA V är en av de bättre PC portarna som gjorts och som tog Rockstar 2 år att genomföra.
Håller helt klart med om att Maffia är dåligt men att jämföra med GTA är lite orättvist.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|