Kan jag använda ICA's Kemetyl-T batterivatten som vätska i min loop?

Permalänk
Medlem

Kan jag använda ICA's Kemetyl-T batterivatten som vätska i min loop?

Vi snackar alltså detta vatten:

http://www.icahemma.se/pub_images/large/7311850030875_1_20128...

Det är vanligt destillerat vatten va? Går bra att använda i en custom loop?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jajamen det funkar bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saven:

jajamen det funkar bra

gööööttt. det kostar ju för fan ingenting!

någon som har koll på om det är OK att spola en radiator med vanligt ljummet kranvatten? Eller måste man använda destillerat vatten?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

gööööttt. det kostar ju för fan ingenting!

någon som har koll på om det är OK att spola en radiator med vanligt ljummet kranvatten? Eller måste man använda destillerat vatten?

jag spolade med vanligt vatten och sen körde jag en vända med destillerat, sen om det är rätt eller fel vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saven:

jag spolade med vanligt vatten och sen körde jag en vända med destillerat, sen om det är rätt eller fel vet jag inte.

Vanligt kranvatten innehåller kalk och joner som kan skapa beläggningar, om det kan uppstå tillräckligt av att bara skölja ur systemet ska dock vara osagt.

Men köper du en femlitare med batterivatten så har du nog tillräckligt för att kunna skölja med det med.

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Avstängd

Destilerat vatten kan du fixa gratis. Vattnet som blir över efter en vända i torktumlaren räknas som destilerat. Kan vara bra att sila det genom ett kaffefilter innan det används då det iallafall i min torktumlare samlas lite sunk i botten på tanken.
Jag använder inte själv torktumlarvatten ska sägas men har heller ingen vattenkylning.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Det är vanligt destillerat vatten va?

Tekniskt sett så är batterivatten oftast, vilket även är fallet för den länkade, avjoniserat vatten och inte destillerat. Bör däremot duga till en vattenloop så länge du bekämpar mikroorganismer genom antingen kill-coil eller tillsats.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Här finns en befintlig tråd som innehåller läsnyttig information

http://www.sweclockers.com/forum/trad/871174-destillerat-vs-a...

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Tekniskt sett så är batterivatten oftast, vilket även är fallet för den länkade, avjoniserat vatten och inte destillerat. Bör däremot duga till en vattenloop så länge du bekämpar mikroorganismer genom antingen kill-coil eller tillsats.

ok, det borde gå bra att köra en test-loop i någon halvtimme med det vattnet i alla fall och rengöra komponenterna efter va?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

ok, det borde gå bra att köra en test-loop i någon halvtimme med det vattnet i alla fall och rengöra komponenterna efter va?

Ja, det ska inte vara några problem. Så länge du dödar allt liv när du faktiskt planerar att använda loopen, men det man måste vara noga med oavsett vad komponenterna varit med om tidigare. (Därav kill-coil och/eller tillsatser.) Avjoniserat vatten kan nämligen ha mikroorganismer i sig som tycker att en vattenloop är ett trevligt ställe att bo i, någonting som inte är ett problem om man exempelvis använder det som batterivatten.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.