Permalänk

LG 34UM68-P & 29UM68-P

Är i köptankar om ny skärm.

Kör idag 24" IPS @72 hz, ingen adaptiv sync, på ett RX 480.

Tror att 1440p kanske blir lite för tungdrivet, men har kikat lite på olika ultrawides, och såg att LG har ett par 2560x1080 IPS-skärmar med 75hz och freesync.

Den större skärmen ligger just nu på 5k på CDON, den mindre på ca 3500:- på proshop.

Fördelen med den större är justerbart stativ, nackdelen (eventuellt) just att den är så stor...

Är det någon som har erfarenhet av dessa skärmar? Hittar inget nämnvärt här i forumet, men det verkar vara hyfsat mycket skärm för pengarna.

Är ultrawide något att ha för spelande/surfande/streamtittande, eller är det bättre att öka budgeten lite och köra på en mer högupplöst skärm och framtidssäkra lite, då jag förmodligen kommer köra en hel datoruppgradering någon gång till sommaren eller så?

Permalänk
Medlem

@Adrenochrome: Har för mig att folk har klagat på att en upplösning på 2560x1080 på en 34-tummare gör bilden lite grynig.

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem

Köp absolut inte 29" den är alldeles för låg, 34" är hur skön som hellst haft båda varianterna sitter på 34" UHD lätt curved just nu. Nackdelen med UHD'n är att den är tungdriven för spel, tror att den skärmen du tittar på blir perfekt om du inte har tänkt investera en förmögenhet i trippla grafikkort osv.

En lätt kurvning tillför för en 34" 21:9 om du kan hitta det.

Permalänk
Medlem

Jag sitter med 3440x1440 upplösning på min Samsung 34" som är lätt kurvad. Det känns riktigt schysst med den kombon. Men, då får man ju gå upp i 7-8000 kr också... Visst kan det väl vara en svaghet att den bara är 60Hz men det gör mig inget då jag inte är någon fps-spelare, samt att det kräver sitt grafikkort om man spelar tyngre spel.

Att välja en så stor skärm med bara 2560x1080 skulle eventuellt fungera om du tänker sitta en bit ifrån skärmen, men i så fall, varför ens välja det formatet om du inte kommer utnyttja den omslutande känslan det ger med 21:9? Närmare skärmen kommer det nog kännas grynigt och pixligt. höjdmässigt är den lika stor som en vanlig 27-tummare som kanske är lättare att relatera till.

Jag hade inte valt en 21:9-skärm på bara 29". Det känns för litet helt enkelt. Det är samma fysiska höjd som en vanlig 24", vilket inte är minimalt, men ändå känns som en tråkig kompromiss. Då kan man lika gärna hoppa 21:9 imo.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Tack för alla svar. Får fundera lite till helt enkelt!