Western Digital lanserar sina första SSD-enheter för konsumenter

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wizbro:

Nu vet jag inte hur du använder din SSD, men den disk jag har haft som primärlösning har bara skrivit 6.8TB på de snart tre år jag haft den. 80 TBW verkar alltså räcka en hel del år, verkligen nog för att man ska hinna byta till en ny innan den hinner fallera på egen hand.

Under de tre år jag haft min Samsung 840 Pro har jag nästan skrivit 30TB på den. 80TB skrivningar är alldeles för lite!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leyer:

Fast jämfört med många andra är det en väldigt låg användning skulle jag tro, för genomsnittsanvändaren går det nog bra dock.

Jag har exempelvis skrivit 36 TB på ungefär 1,5 år.
http://puu.sh/rGxKm/a681b301e4.png

Hur använder du den där SSD'n, är ju väldigt mycket skrivet på den relativt korta tidsperioden?

Permalänk

På min Htpc så har jag

Total skrivning 3.7 Tb
Och
Total Nand-skrivning 12.7 Tb

Vilket gäller? 😎

Visa signatur

Nr1: I5-2500k | 8 GB | P8P67 Delux | Intel 510 120 GB | Gainward Phoenix Gs 1080 | BenQ E2200HD | Antec H2O 620(PnP) | 5 Noctua NF-P12 PWM 120mm | Silver Power SP-SS750M 750W | Nr2: I5 750, Windforce 7950|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hur använder du den där SSD'n, är ju väldigt mycket skrivet på den relativt korta tidsperioden?

Gör inget speciellt vad jag vet, det är min OS drive. Sen har jag en annan ssd för spel, en annan ssd för program och tillslut en hdd för lagring.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Avstängd

Hur stor tror ni chansen är att det handlar om samla gamla SSD:er med ett nytt klistermärke?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Christley:

80tbw känns väldigt lågt, nu vet jag inte vad samsung eller crucial har men känns lågt iaf.
jag hade gått igenom den biten på 3 månader.

edit: 80TBW var inte lite. 850 evo har 75TBW så

Min erfarenhet är att disken oftast dör före teoretiskt max TBW nåtts. Gjorts tester på massiv skrivning till ssd vissa klarade mer skrivningar än spex, andra dog betydligt tidigare. Finns så mycket mer som kan gå sönder än bara band, dessutom i teorin ska det gå att läsa ifrån disken efter TBW nåtts och det fungerar inte så bra i praktiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Leyer:

Gör inget speciellt vad jag vet, det är min OS drive. Sen har jag en annan ssd för spel, en annan ssd för program och tillslut en hdd för lagring.

Har inte nått denna nivå på 1 år, har då program och os installerat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Fast jämfört med många andra är det en väldigt låg användning skulle jag tro, för genomsnittsanvändaren går det nog bra dock.

Jag har exempelvis skrivit 36 TB på ungefär 1,5 år.
http://puu.sh/rGxKm/a681b301e4.png

Skrivet av anon114264:

Under de tre år jag haft min Samsung 840 Pro har jag nästan skrivit 30TB på den. 80TB skrivningar är alldeles för lite!

Notera dock att detta är 80TBW på green SSD innan diskens garanti är slut, inte menat att disken kommer paja vid 81... Och du har 100TBW på "blue SSD" versionen 250GB (samma storlek som din @Leyer ), vilket ändå är 3 års skrivning för tom ert behov, och troligen garantitiden ändå.

Men med det sagt, både ni har en sk Samsung Pro disk, dvs en kvalitets disk, eller highend disk. Dessa diskar är inte gjorda för er, utan för de som inte gör mer än typ surfar mm. Just nu kan inte andra tillverkare konkurrera i dessa klasser då NANDet är för dyrt. De måste få till en bra gen av 3D NAND för att lyckas med det imho.

Skrivet av PickePock:

På min Htpc så har jag

Total skrivning 3.7 Tb
Och
Total Nand-skrivning 12.7 Tb

Vilket gäller? 😎

NAND skrivning.

Du har en disk som har en relativt hög WA. Dvs du själv har bara skrivit 3,7TB (notera stort B för Byte, litet b för bit, som inte är samma sak), men disken har pga städning, trim, omskrivning mm skrivit totalt 12.7TB till NANDet.

Skrivet av Broken-arrow:

Min erfarenhet är att disken oftast dör före teoretiskt max TBW nåtts. Gjorts tester på massiv skrivning till ssd vissa klarade mer skrivningar än spex, andra dog betydligt tidigare. Finns så mycket mer som kan gå sönder än bara band, dessutom i teorin ska det gå att läsa ifrån disken efter TBW nåtts och det fungerar inte så bra i praktiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller helt med dig att mycket annat kan gå sönder, och ofta gör tyvärr i dessa billiga budgetenheter. De äldre kvalitets diskarna brukar hålla år efter år, utan problem, men när folk skriker "billigare... billigare", så åker kvalitén och man får... skit.

Ang gå att läsa efter var något som blev missförstått sedan tidig SSD gen. Det man gjorde då var att sätta en gräns, tex TBW som var diskens "livslängd". Och när den nådde det så skulle man kunna läsa data sen efter det, vilket man också i de flesta fall kan (så länge inget annat har gått sönder så klart). Men eftersom ingen utom Intel gjorde denna teknik (och dessutom gjorde den fullständigt idiotiskt*), så försvann denna "funktion" sedan länge.

*Intel gjorde så att trots att du hade fullständigt fungerande NAND, fullständigt fungerande disk, så när den nådde TBW så vägrade disken att skriva mer, som så klart gav BSOD. Disken gick då in i sk. read only, läge. Men istället för att då vara i read-only till du kunde kopiera datan, så vid nästa power cycle (som man gör när man fick BSOD), så brickar den enheten istället, så att ingen annan ska kunna läsa din data.

Permalänk
Medlem

Om de håller samma kvalitet som deras mekaniska "green" diskar så håller de i en månad längre än garantitiden.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Notera dock att detta är 80TBW på green SSD innan diskens garanti är slut, inte menat att disken kommer paja vid 81... Och du har 100TBW på "blue SSD" versionen 250GB (samma storlek som din @Leyer ), vilket ändå är 3 års skrivning för tom ert behov, och troligen garantitiden ändå.

Men med det sagt, både ni har en sk Samsung Pro disk, dvs en kvalitets disk, eller highend disk. Dessa diskar är inte gjorda för er, utan för de som inte gör mer än typ surfar mm. Just nu kan inte andra tillverkare konkurrera i dessa klasser då NANDet är för dyrt. De måste få till en bra gen av 3D NAND för att lyckas med det imho.

NAND skrivning.

Du har en disk som har en relativt hög WA. Dvs du själv har bara skrivit 3,7TB (notera stort B för Byte, litet b för bit, som inte är samma sak), men disken har pga städning, trim, omskrivning mm skrivit totalt 12.7TB till NANDet.

Håller helt med dig att mycket annat kan gå sönder, och ofta gör tyvärr i dessa billiga budgetenheter. De äldre kvalitets diskarna brukar hålla år efter år, utan problem, men när folk skriker "billigare... billigare", så åker kvalitén och man får... skit.

Ang gå att läsa efter var något som blev missförstått sedan tidig SSD gen. Det man gjorde då var att sätta en gräns, tex TBW som var diskens "livslängd". Och när den nådde det så skulle man kunna läsa data sen efter det, vilket man också i de flesta fall kan (så länge inget annat har gått sönder så klart). Men eftersom ingen utom Intel gjorde denna teknik (och dessutom gjorde den fullständigt idiotiskt*), så försvann denna "funktion" sedan länge.

*Intel gjorde så att trots att du hade fullständigt fungerande NAND, fullständigt fungerande disk, så när den nådde TBW så vägrade disken att skriva mer, som så klart gav BSOD. Disken gick då in i sk. read only, läge. Men istället för att då vara i read-only till du kunde kopiera datan, så vid nästa power cycle (som man gör när man fick BSOD), så brickar den enheten istället, så att ingen annan ska kunna läsa din data.

Jaha, så jag missförstått hur det fungerar idag Då kan man se till att inte lagra något viktigt på SSD:n.

Har förövrigt skrivit 7,8TB på min 840 pro (kommer inte ihåg inköpsdatum), men os och spel har installeras par gånger (ominstallation av os minst 1 gång). Så 32TB på 1,5 år måste man flytta mycket filer fram och tillbaks, möjligen torrent.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hmmm, när diskar börjar bli fulla så är det ju en mindre del av disken som används för skrivningar, medans den större delen har samma filer sparade. Jag undrar hur detta fenomen påverkar livslängden?

Permalänk

Intressant, förhoppningsvis blir dessa lika bra som OCZ's nya trion och Samsungs 850 evo serie när de kommer till prestanda och tillgänglighet. Hoppas på dessa, mer SSD tävling tack!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Än så länge förblir HDD's mina scratchdiskar till er som diskuterar TBW. Mitt mest skrivintensiva projekt var en video komprimerings jämförelse, där skrevs det runt 50-60TB på ~2-3 veckor så dessa diskars garanti hade rykt fort. Så synd att man inte kan se mängd skriven data på (iaf alla jag har) HDDs, hade varit rätt intressant information.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Hmmm, när diskar börjar bli fulla så är det ju en mindre del av disken som används för skrivningar, medans den större delen har samma filer sparade. Jag undrar hur detta fenomen påverkar livslängden?

Bra fråga.

Vad som sker är att disken har sk statisk rotation, i sin "Garbage Collection" (städrutin). Eftersom en cell i en SSD inte motsvarar en specifk LBA adress för alltid (som i en HDD) så finns det översättningstabeller. Så disken skriver om statisk gammal data när skillnaden mellan minst slitna celler och mest slitna celler blir för stor (enligt hur tillverkaren specificerar det i kontrollern). På så sätt så blir nu de mest slitna cellerna de statiska, och de minst slitna blir tomma.

Så på en modern SSD är detta inga problem i normal fallet. Det som kan bli problem är om du fyller det för mycket. Upp till 75% brukar SSDerna inte ha så mycket problem, men när du fortsätter mot 90% fulla, så hinner inte denna GC funktion alltid med, och dessutom så skrivs samma celler om och om igen väldigt ofta (då det inte finns så många helt tomma). Här kan du snabbt slita sönder en dålig SSD, när Write Amplification factor går i taket.. Bättre SSDer med tex MLC och bra kontrollers är också märkbart bättre på detta än billigare diskar med TLC, vilket gör det speciellt viktigt att tänka på att inte ha hög % statisk lagrad data i små, budget TLC SSDer.

Här är också största skillnaden mellan SD-kort (minneskort i generella drag), USB minnen och riktig SSD. För en USB/SD-kort gör inte detta, då dens kontroller ofta är extremt enkla. Så du kan få delvis enormt slitna celler (där resten har mycket liv kvar), om du har mycket lagrat och sällan tömmer (men skriver nytt och tar bort igen) på ett sådan lösning. Därför slits tex dessa kort hårt i tex telefoner, Pajen, och andra enheter som kör OS på dessa kort, då den statiska datan inte roteras.

Därför bör du alltid, istället för att "ta bort" 1000 filer från ett USB/SD-kort, formatera om det med quick format. Detta då detta roterar runt filsystemets statiska sektorer också (då de byter celler när ny fildata skrivs), så håller de ofta längre, och slits mer jämt, samt för varje fil du tar bort ska du till delar av filsystemet "skriva" denna ändring. Så att ta bort många filer sliter mer än att formatera om.