Permalänk
Medlem

Skapa eget forum

Tjena

Jag har tänkt fixa ett eget forum och tittat runt lite. jag har hittat några som verkat bra men jag hittar inte dom inställningar jag behöver ha. Det ska vara ett forum för min klan men som också ska ha trådar som våra allierade ska kunna gå in i.

Dom funktioner jag behöver ha är framförallt ett låst forum där admins får godkänna nya användare och dela in dom grupper
ett stort plus skulle vara ifall det gick att ansluta till tapatalk.

Någon som har mer erfarenhet av detta?

//
Hakke

Permalänk

Har ni någonstans att hosta den??

PHPBB forumen är väldigt simpla att sätta upp och de har den funktionen du söker efter...

www.phpbb.com

och om du behöver fri hosting så kan http://www.phpbb3now.com/ kanske fungera, annars googla "free hosting phpbb" och se vad som dyker upp.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

Har ni någonstans att hosta den??

PHPBB forumen är väldigt simpla att sätta upp och de har den funktionen du söker efter...

www.phpbb.com

och om du behöver fri hosting så kan http://www.phpbb3now.com/ kanske fungera, annars googla "free hosting phpbb" och se vad som dyker upp.

hosta skulle nog inte vara några problem dock faller säkert mina kunskaper på detta, ska ta och titta på det och se om jag får igång det, tack för tippset

Permalänk
Avstängd

Det finns SMF Forum - gratis

http://www.simplemachines.org/

Permalänk
Medlem

Brukar köra MYBB eller PHPBB om man vill ha gratis och har möjlighet till egen host, förr i tiden när jag ej hade det så körde jag på http://www.smfforfree.com/ vilket även fungerade bra, och som även är lite simplare.

Om du vill ha något extremare så kan du ta en titt på Vbullentin, dock så kostar detta.

Om du behöver hjälp att sätta upp någon av alternativen ovan, tveka inte att skicka iväg ett PM till mig!

//Robert

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem

Alla gratis forum som finns där ute har funktionen du beskriver.
Är du säker på att du vet hur man gör?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

http://fluxbb.org/

Ett lättviktigt alternativ, inga av dessa alternativ ovan ska vara särskilt komplicerade att installera. Det man oftast behöver är info till databasen, så som:

  • användarnamn

  • Lösenord

  • hostname/ip

  • databas

och det finns dokumentation om detta på vardera hemsida

Permalänk
Medlem

jag har fixat ett phpbb forum nu och har tittat runt men jag får inte fram mina forum som jag gjort i acp. vad beror detta på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlorrpaN:

Alla gratis forum som finns där ute har funktionen du beskriver.
Är du säker på att du vet hur man gör?

En fråga om just gratisforumen. Om du skulle beskriva de tre största skillnaderna på gratis gentemot versioner som man betalar för, vad skulle det vara?

Jag vet vad jag har för krav och önskemål på forumet som kommer att behövas framöver, men som en start kanske det får räcka med ett gratis.

Jag gjorde ett på forum24, men det verkar vara mer eller mindre övergivet och supportforumet ser inte ut att ha mycket liv alls. Fick genom denna tråd bra tips på andra ställen att flytta mig till, men är nyfiken på vart de största skillnaderna ligger.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nompario:

En fråga om just gratisforumen. Om du skulle beskriva de tre största skillnaderna på gratis gentemot versioner som man betalar för, vad skulle det vara?

Jag vet vad jag har för krav och önskemål på forumet som kommer att behövas framöver, men som en start kanske det får räcka med ett gratis.

Jag gjorde ett på forum24, men det verkar vara mer eller mindre övergivet och supportforumet ser inte ut att ha mycket liv alls. Fick genom denna tråd bra tips på andra ställen att flytta mig till, men är nyfiken på vart de största skillnaderna ligger.

Gratisforum är späckad med reklam, många funktioner är begränsade, du får inte full kontroll över hur forumet ska se ut samt att du får en ful länk till forumet.

Det bästa är att köpa ett webbhotell och installera en färdig lösning, typ PHPBB eller FluxBB. Dessa är gratis och fungerar bra.
Genom att installera ett eget forum så kan man även implementera detta i ett eget webbsystem. T.ex genom Joomla eller Wordpress kan du bygga en hemsida där användarna kan registrera sig och kommentera nyheter, samt använda sig av ett forum, dvs allt-i-ett.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlorrpaN:

Gratisforum är späckad med reklam, många funktioner är begränsade, du får inte full kontroll över hur forumet ska se ut samt att du får en ful länk till forumet.

Det bästa är att köpa ett webbhotell och installera en färdig lösning, typ PHPBB eller FluxBB. Dessa är gratis och fungerar bra.
Genom att installera ett eget forum så kan man även implementera detta i ett eget webbsystem. T.ex genom Joomla eller Wordpress kan du bygga en hemsida där användarna kan registrera sig och kommentera nyheter, samt använda sig av ett forum, dvs allt-i-ett.

Får kika runt lite och se vad jag hittar. Hade tänk att lägga upp ett enklare forum nu till ett rollspelsprojekt och sedan flytta det när en plats på ett webhotell är köpt och all annan info som bilder, videos etc ska läggas till.

Känns som man har en del att läsa på om

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nompario:

Får kika runt lite och se vad jag hittar. Hade tänk att lägga upp ett enklare forum nu till ett rollspelsprojekt och sedan flytta det när en plats på ett webhotell är köpt och all annan info som bilder, videos etc ska läggas till.

Känns som man har en del att läsa på om

Oftast brukar man inte kunna föra över allt från ett gratisforum, så det är väl en stor nackdel. Finns säkert tjänster där man kan föra över, men blir alltid krångel.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlorrpaN:

Oftast brukar man inte kunna föra över allt från ett gratisforum, så det är väl en stor nackdel. Finns säkert tjänster där man kan föra över, men blir alltid krångel.

Jag tror jag kommer köpa en plats på One.com
Skulle 5 GB räcka som start eller bör man hoppa upp ett steg direkt?

Forumet ska användas till en Airsoftbaserad Lajvkampanj. Det ska läggas in regler och inspirationstexter, bilder och skisser samt kunna bedrivas vanlig diskution som alla forum har. Vet ej hur många som kommer registrera sig, men det framtida målet är att kunna hålla forumet flytande för en hel drös folk och inte gå på knäna med full belastning.

Sedan så har man väl standardfrågan alla ställer... Är One.com ett bra stabilt ställe att utgå ifrån? Har lite begräsnad budget nu till en början och det är en smula tidspress att publicera upp detta inom kort.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem

One.com fungerar

5Gb lagring räcker långt för ett vanligt forum, så länge det inte laddas upp hundratals bilder eller massa filmer.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlorrpaN:

One.com fungerar

5Gb lagring räcker långt för ett vanligt forum, så länge det inte laddas upp hundratals bilder eller massa filmer.

Kanoters! Får tacka för hjälpen!
Såg att man kan uppgradera till högre mängd senare med att bara lägga mellanskillnaden, så oavsätt så löser det sig

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem

Du kan kolla på enjin också - Där är allt inbakat och klart.

När det gäller "gratis" så har det ju alltid en kostnad i kvalitet, var sig det handlar om mjukvara för att driva forum, eller en webhost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Du kan kolla på enjin också - Där är allt inbakat och klart.

När det gäller "gratis" så har det ju alltid en kostnad i kvalitet, var sig det handlar om mjukvara för att driva forum, eller en webhost.

Sant sant. Mitt gamla Guild från Age of Conan håller till där och det är helt ok faktiskt. Tack för remindern!

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem

Nu kanske detta är underkurs deluxe...men har man hemsida och forum på samma ställe eller hur går det till?
Templates på One.com var för hemsidor som jag förstår det, men om man vill ha forumsdelen...vad gör man då?

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem

SMF

Skrivet av pianonist:

Jag kan också rekommendera SMF som är gratis. Jag tycker verkligen inte det innehåller mycket störande reklam. Det är också riktigt enkelt att sätta upp och det finns bra guider på deras hemsida.

Här finns ett testforum hur det kan se ut uppsatt med SMF. (Bara lite reklam längst ner)

http://forum.länkbyten.se

Permalänk
Inaktiv

Nu är den här tråden gammal men jag kör på den iaf.

Jag har tänkt att skapa ett forum byggd på phpBB den senaste versionen. Som jag förstått kan man inte göra något alls med filerna man laddat ned utan måste ha webbhotell (server) och jobba därifrån? Nu är jag inte säker på om jag kommer vilja satsa på ett forum och betala pengar varje månad för en server men i värsta fall kan jag tänka mig. Finns det nån lösning där man kan börja med att pröva bygga forumet och se hur det har blir och därefter köpa en tjänst hos webbhotell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MJÖLEN:

Nu är den här tråden gammal men jag kör på den iaf.

Jag har tänkt att skapa ett forum byggd på phpBB den senaste versionen. Som jag förstått kan man inte göra något alls med filerna man laddat ned utan måste ha webbhotell (server) och jobba därifrån? Nu är jag inte säker på om jag kommer vilja satsa på ett forum och betala pengar varje månad för en server men i värsta fall kan jag tänka mig. Finns det nån lösning där man kan börja med att pröva bygga forumet och se hur det har blir och därefter köpa en tjänst hos webbhotell?

Du kan installera t.ex WAMP och köra en lokal server om du vill testa runt lite.
Det handlar inte om mycket pengar i månaden, beroende på vad du behöver.. 20kr kanske?
Har du kollat de andra alternativ som finns? Färdiga hosting för forum osv. Måste det vara phpBB?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Florrpan:

Du kan installera t.ex WAMP och köra en lokal server om du vill testa runt lite.
Det handlar inte om mycket pengar i månaden, beroende på vad du behöver.. 20kr kanske?
Har du kollat de andra alternativ som finns? Färdiga hosting för forum osv. Måste det vara phpBB?

Var finns den lokala servern då, vem vill inte ha betalt för en sån tjänst?

Tänkte mig ett forum, som ett exempel, ett sånt här forum.

Nä har inte kollat på något annat än phpBB, det var det bästa för en som inte är så hi på data eller IT har jag läst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MJÖLEN:

Var finns den lokala servern då, vem vill inte ha betalt för en sån tjänst?

Tänkte mig ett forum, som ett exempel, ett sånt här forum.

Nä har inte kollat på något annat än phpBB, det var det bästa för en som inte är så hi på data eller IT har jag läst.

Förstår inte vad du menar. Lokala serven är ju lokal... alltså din dator.
Finns mängder med mjukvaror för forum, många som möjligt är kraftfullare än phpBB.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Florrpan:

Förstår inte vad du menar. Lokala serven är ju lokal... alltså din dator.
Finns mängder med mjukvaror för forum, många som möjligt är kraftfullare än phpBB.

Visste inte att ens dator kunde agera som en server. Tips på några mjukvaror då, ska vara lätthanterlig då jag inte är så hi på dator/ IT

Permalänk
Medlem
Skrivet av MJÖLEN:

Visste inte att ens dator kunde agera som en server. Tips på några mjukvaror då, ska vara lätthanterlig då jag inte är så hi på dator/ IT

En server är ju en dator...
Allt handlar om dina krav. Jag föreslår att du startar en egen tråd om dina behov och ber om hjälp där.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Florrpan:

En server är ju en dator...
Allt handlar om dina krav. Jag föreslår att du startar en egen tråd om dina behov och ber om hjälp där.

Varför, tycker den här tråden funkar alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MJÖLEN:

Varför, tycker den här tråden funkar alldeles utmärkt.

Men det tycker inte jag. Jag har hjälpt dig tillräckligt, sök lite själv så finner du svaren.
Eller skapa en EGEN tråd så folk slipper träla sig igenom en orelevant diskussion bara för att komma till ditt övertagande av tråden. Lycka till!

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Florrpan:

Men det tycker inte jag. Jag har hjälpt dig tillräckligt, sök lite själv så finner du svaren.
Eller skapa en EGEN tråd så folk slipper träla sig igenom en orelevant diskussion bara för att komma till ditt övertagande av tråden. Lycka till!

Ok ska göra det men hoppas jag inte får en varning nu för att jag skapat en till tråd.