Permalänk
Medlem

Personalbil leasing

Dilemma.

Ute efter ny bil.

Första alternativet är XC60, banklån, ca 310k i budget för inköp.
Detta köper mig en lätt begagnad XC60, 4-5k mil, med bra utrustning, ca 14-15 modell.

Andra och tredje alternativet går ut på personalbil. Alltså leasing via företaget, 3 år, ingen insats.
På grund av förmånsvärde så måste man satsa på en plugin hybrid. Jag har 10x prisbasbelopp i budget.
Detta räcker väl och gott till en Mitsubishi Outlander PHEV, eller Toyota RAV4 Hybrid.
Det som skiljer sig stort är förmånsvärde för dessa bilar, Outlander ligger på 23k i året, och RAV4 på 40k.
Toyotan är billigare, specsen ligger ungefär likt, så jag vet fan.
Det som gör beslutet jobbigare, är att jag fightar vår BRF om ladduttag i garaget. 2 år på rad har jag fått mitt motion nedröstad.
Det lönar sig inte att köra dessa bilar på bensin.

Enligt beräkningen så skulle jag hamnat under 5000kr/mnd för personalbil. Värdeminskning, service och försäkring inkluderad.
Mitt lön ligger gott över PGI pensionsgrundande inkomst, så jag är inte rädd för lägre pension.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Undvik RAV4an. Det blir inte samma månadskostnad pga. förbrukningen.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Måste du ha en SUV? Om inte så är Passat GTE en rackarns fin bil som lätt ryms inom din budget. Jag har ett par kollegor som har den som personalbil och de betalar runt 4000 kr/månad. En av dem konstaterade glatt häromsistens att han kört från Stavanger till Varberg nonstop på under 0,5 L/mil.

Det är naturligtvis en nackdel att ni inte har ladduttag i garaget men kalkylen blir nog rätt hyfsad ändå. Hur långt har du till jobbet och har du möjlighet att ladda där? Även om du bara kommer ena vägen på el-drift så förbättrar det kalkylen.

Varför vill man inte sätta upp ladduttag i garaget?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Mitsubishi Outlander PHEV kör jag på leasing.

Jag fick min samfällighet att gå med på 300 kr scablon kostnad per månad + att jag betalade själva monteringen av uttaget.

Förmånsvärdet ligger runt en tusenlapp. Bara värt att ha en hybrid om du kan ladda varje dag. Helst både hemma och nära jobb.

Har kört 3 månader hittills och är nöjd med bilen.

Visa signatur

Kriff Kriff

Permalänk
Medlem

Jag har haft personalbil. Det blev rätt dyrt. Jag vet inte vad du tjänar, men avsättningen till pensionen blir väldigt slaktad av löneavdrag. Detta eftersom 4.5 % av lön upp till 7.5 inkomstbasbelopp sätts av, samt 30 % på lönen ÖVER 7.5. Klen tröst på ålderns höst att man åkt i fin bil. Om du också reser i tjänsten är milersättningen ganska dålig.

Efter tre år blev det begagnad bil för mig.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Är du inne på Volvo-spåret så finns ju XC60's lillebror, V60, som Plug-in hybrid. Jag tycker det är en väldigt fin bil (kör V60 själv). Det jag vänder mig emot är att de av någon anledning stoppat in de äldre dieslarna i dessa (till exempel D4 163hk istället för den nyare D4 190hk, som ändå suttit i V60 i 2-3 år vid det här laget) och den äldre 6-stegrade automatlådan istället för den nya 8-stegrade.

Det är väl det enda som hindrar mig från att köra en V60 D5 TwinEngine...