Sänker hastigheten på min stationära dator

Permalänk
Medlem

Sänker hastigheten på min stationära dator

Hej jag har ett problem!
Jag använder min stationära dator och har en homeplug från routern till min dator. https://www.komplett.se/product/864443/datorutrustning/natver... . Nu de senaste dagarna så har internetet till just den här datorn försämrats och det tar mig 5 min att gå in på en youtube video och sen se den i hemsk kvalite. Jag har försökt att ringa comhem och fråga men dem sa inget. Jag har försökt att starta om routern och homeplugen men gav inget resultat. Det verkar som om problemet sitter i homeplugen för att på min telefon så fungerar det felfritt. Kommer inte in på bredbandskollen eller speedtest så kan inte kolla min internet hastighet. Har 100/50 bredband och får 110 i datorn förut men kan som sagt inte kolla vad jag har nu.
Tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem

Det fungerar att spela spel också och skype!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lennoz:

Det verkar som om problemet sitter i homeplugen

Då kanske det är en idé att verkligen kolla att det är homepluggen som felar?
Koppla din dator direkt till routern och testa.

En homeplugg är i princip som adsl och de är mycket känsliga för störningar. Störningar kommer typiskt från annan utrustning som man kopplat in på elnätet. Testa att koppla bort så mycket utrustning som möjligt för att på så sätt hitta vad som stör.

Permalänk
Medlem

@madtop: Jag kan inte koppla min dator till routern för den är för långt bort! Det verkar som om det är problem med chrome för att microsoft edge fungerar utan problem men vill helst använda chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lennoz:

@madtop: Jag kan inte koppla min dator till routern för den är för långt bort! Det verkar som om det är problem med chrome för att microsoft edge fungerar utan problem men vill helst använda chrome

Så din dator är fastbultat i golvet? Det är helt omöjligt att tillfälligtvis flytta på den bara för att felbegränsa?

Om det bara är chrome som strular så är det självklart inte fel på din homeplug eller ens något nätproblem. Utan då är det nog chrome som strular.