Komma åt filer från ubuntusystem från annan hdd med win?

Permalänk

Komma åt filer från ubuntusystem från annan hdd med win?

Jag har två hdd, en ssd med win 10 installerat och en 7200 rpm med ubuntu.
Grejen är att jag skulle vilja komma åt mina filer från ubuntudiskens filsytem i windows. Så att jag kan komma åt exakt samma filer från båda OSen. Är detta möjligt? Jag skulle främst vilja komma åt filer från ubuntusystemet från windows.

Jag kör proftpd från mitt ubuntu, så ett altenativ skulle kanske vara att låta ubuntu gå i bakgrunden på något sätt, som typ virtual machine (men den är ju inte virtuell :/ ) och komma åt dessa filer via ftpn? Har ni experter några förslag?

Permalänk
Rekordmedlem

Om du installerar en driver för ext filsystem i windows kan du läsa filerna.
http://www.howtogeek.com/112888/3-ways-to-access-your-linux-p...
Du måste ju göra allt från win om du inte har en linuxmaskin i gång så ett annat alternativ är att köra en virtuell linuxdator under win och från den så delar du ut filerna via nätverket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kör du EXT*? Isf så skulle jag precis som mrgaffe säger installera en ext* drivrutin för windows. Kör du något annat så kanske du kan trixa till det med antingen VM eller Bash on windows, alternativt hitta en annan lämplig drivrutin. (Bash on windows misstänker jag bör fungera men har inte testat eller kollat.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du installerar en driver för ext filsystem i windows kan du läsa filerna.
http://www.howtogeek.com/112888/3-ways-to-access-your-linux-p...
Du måste ju göra allt från win om du inte har en linuxmaskin i gång så ett annat alternativ är att köra en virtuell linuxdator under win och från den så delar du ut filerna via nätverket.

@Monarthur:

Kör du virtualbox (säkert flera andra ocskå) så kan du aktivera "drag-n-drop" och välja vilken riktning eller båda, så kan du bara dra filerna fram å tillbaka för att kopiera/flytta. Enklare än utdelning.

Visa signatur

.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fragwolf:

@Monarthur:

Kör du virtualbox (säkert flera andra ocskå) så kan du aktivera "drag-n-drop" och välja vilken riktning eller båda, så kan du bara dra filerna fram å tillbaka för att kopiera/flytta. Enklare än utdelning.

Men blir inte det väldigt bökigt i längden om man vill dela filer mellan systemen hela tiden ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nä? Var ju det TS ville? Är ju ingen skillnad om man har det igång på skärmen bredvid och bara drar över det man vill ha? än att gå till en share på den andra datorn och sen göra samma sak? Vet inte vilken lösning som presterar bäst dock. Är ju i princip samma sak, förutom att du slipper sätta upp en share från början. Såvida det inte finns flera enheter som har nytta av sharen.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarthur:

Jag har två hdd, en ssd med win 10 installerat och en 7200 rpm med ubuntu.
Grejen är att jag skulle vilja komma åt mina filer från ubuntudiskens filsytem i windows. Så att jag kan komma åt exakt samma filer från båda OSen. Är detta möjligt? Jag skulle främst vilja komma åt filer från ubuntusystemet från windows.

Jag kör proftpd från mitt ubuntu, så ett altenativ skulle kanske vara att låta ubuntu gå i bakgrunden på något sätt, som typ virtual machine (men den är ju inte virtuell :/ ) och komma åt dessa filer via ftpn? Har ni experter några förslag?

Enklast är att du lägger alla dina filer som du vill komma åt från båda systemen på en Windowsdisk, Ubuntu kan läsa och hantera dessa utan problem.

Permalänk
Medlem

jag lånar denna tråd lite,

kan man få tilgång till filerna på ext4 hårddisken även om den är krypterad? (från windows)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lexdale:

jag lånar denna tråd lite,

kan man få tilgång till filerna på ext4 hårddisken även om den är krypterad? (från windows)

Det beror på hur vad du använt när du krypterat, ta en koll på
https://sourceforge.net/projects/freeotfe.mirror/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Skulle jag kunna partitionera den disken Ubuntu ligger på och formatera ena delen till NTFS och låta den andra ligga kvar med ubuntu? Eller kommer systemet att ha svårt att hålla koll på exakt vilka delar av disken som ska förbli orörda och således krascha ubuntusystemet?

Tack så mycket för alla fina svar!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Monarthur:

Skulle jag kunna partitionera den disken Ubuntu ligger på och formatera ena delen till NTFS och låta den andra ligga kvar med ubuntu? Eller kommer systemet att ha svårt att hålla koll på exakt vilka delar av disken som ska förbli orörda och således krascha ubuntusystemet?

Tack så mycket för alla fina svar!

Du kan ha vilka filsystem som helst på disken i sig och så länge du ändrar på "tom yta" så påverkas inget men var alltid försiktig om du försöker ändra på nått som innehåller data, gör alltid backup före och räkna med att allt försvinner och var glad om det är kvar efter ändringen.
Däremot är inte ntfs nått effektivt/modernt filsystem så en driver i win vore nog bättre än att tvinga linux att använda ntfs

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det beror på hur vad du använt när du krypterat, ta en koll på
https://sourceforge.net/projects/freeotfe.mirror/

verkar ju vara till för virtuella hårddiskar...eller missförstår jag?

Jag vill komma åt min dm-luks krypterade hårddisk med ext4 från windows.

jag vill kunna båda ha tillgång till read och write

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kan ha vilka filsystem som helst på disken i sig och så länge du ändrar på "tom yta" så påverkas inget men var alltid försiktig om du försöker ändra på nått som innehåller data, gör alltid backup före och räkna med att allt försvinner och var glad om det är kvar efter ändringen.
Däremot är inte ntfs nått effektivt/modernt filsystem så en driver i win vore nog bättre än att tvinga linux att använda ntfs

Tack för det! Jag installerade Ext2Fsd och kommer åt filerna på Ubuntudisken från Windows. Men jag antar att jag ska vara försiktig med att skriva till den disken? Eller skulle jag kunna lägga en "win" - katalog exempelvis på den och kunna installera program och lägga andra filer där och bara köra på som vanligt i Windows utan att sabba Ubuntusystemet i en dedikerad katalog(med underkataloger) så att säga? För det är kanske svårt att hålla koll på exakt vilken yta som är tom när man partitionerar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Monarthur:

Tack för det! Jag installerade Ext2Fsd och kommer åt filerna på Ubuntudisken från Windows. Men jag antar att jag ska vara försiktig med att skriva till den disken? Eller skulle jag kunna lägga en "win" - katalog exempelvis på den och kunna installera program och lägga andra filer där och bara köra på som vanligt i Windows utan att sabba Ubuntusystemet i en dedikerad katalog(med underkataloger) så att säga? För det är kanske svårt att hålla koll på exakt vilken yta som är tom när man partitionerar?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kanske går att installera program på fel filsystem men jag hade inte gjort det eftersom det kan bli problem, tex så är systemet för filrättigheter olika uppbyggt och win har ju problem i sig självt utan att man blandar in linux.

Om du först krymper partitionen inifrån det os du använder för den typen så att du får tomt utrymme brukar det gå bra att använda tomma utrymmet från andra os, det finns också en del program för partitionshantering som kan flytta runt data innan operativsystemen startat och de ger fler möjligheter men ta backup innan av allt viktigt innan du gör partitionsändringar för det är lätt hänt att det blir fel och man får dataförluster.
Att köra ett virtuellt os och dela ut utrymmet via lanet kan också vara vettigt i många fall för då slipper man fundera på vilket filsystem som körs närmast hårdvaran. En linux behöver inte ta mycket plats/resurser alls om du gör en virtuell dator under win som sköter om utdelning av utrymme.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.