TV över fiber ett sorgligt kapitel fortfarande med stenålderstänk

Permalänk
Medlem

TV över fiber ett sorgligt kapitel fortfarande med stenålderstänk

Vi har idag ett dyrt Guld parabol abonnemang hos Viasat , och hade innan det Canal digitals parabolpaket.
Har nu tänkt titta över vad som erbjuds på fiber eller parabol och då jag knappt tittar på sporten så tycker jag 600kr+ per månad är för mycket helt enkelt. Speciellt som Viasat ska ha 129kr/mån extra för HD tillval (vem vill se SD på modern tv?)dessutom.

Kan väl ha en viss förståelse för tillägget när HD var nytt och bara för ett fåtal men idag har nog de flesta HD-klara tv, är väl i stort sett bara de få som fortfarande kör med tjock-tv som inte har HD nu.

Så därför har jag kollat upp vad jag kan få via fibern och tycker det är bedrövligt hur dåliga alternativ som finns så det blir att stanna på parabolen men byta till Canal Digital som passar oss bättre idag,

Har även kört marksänt boxer/frikanaler tidvis men pga att ett stort träd stör framförallt Hd-kanalerna så använder jag inte marksänt längre.

Om man nu fortfarande vill se linjär-tv så är allt nästan precis som vanligt med pakettänk och nedlåsta boxar(i negativ bemärkelse)såsom det varit tidigare med paraboler trots att vi har Telias öppna fiber där konkurrensen ska vara insläppt(rätt magert med den saken på tv-sidan tycker jag).

Det finns rätt få levarantörer av tv-tjänster där de flesta antingen har begränsat utbud så man måste välja bort och avstå precis som det var på parabolen där man fick välja Viasat eller Canal Digital och deras paket.

Tyvärr utnyttjas inte de mervärden man skulle kunna få via fiber som högre bitrate, och inte heller finns det någon som erbjuder möjligheten att välja kanaler ur en palett utan att tvingas på allt man inte intresserar sig för. Och skulle det till äventyrs gå så är det prissatt så det ändå inte är någon vits framför paketen,

Tekniskt verkar det också fungera sämre med mer bildstörningar och hack och jämför man med vad utlandet har inte bara på fiber nu(typ sky i Englands nya box eller bara en del nordiska grannar) så är Tv cementerat i gamla hjulspår där vi helst ska betala mer och mer trots reklampauser som blir längre och längre.

Och vi sitter helt fast i fasta paketeringar fortfarande. När man funderar på att bara ha play-tjänster istället för linjär-tv har det gått rätt långt men men min fru vill ha sina kanaler enkelt och även jag kan tycka det kan vara trevligt ibland i tv-soffan.

Ska TV-leverantörerna överleva måste de anpassa sig till hur det ser ut idag med alla play och on-demand tjänster.
Det finns trots allt en smärtgräns för vad man vill betala för mestadels reklamkanaler och linjär-tv kommer att försvinna om de inte anpassar sig till vad folk vill ha.

Tittar man på bredbands-tv så har egentligen bara Telia ett vettigt utbud av kanaler fast begränsat HD-utbud och så tvingas man till deras dyra paketeringar.

Tittar man sedan på Telias boxar så är det lika eländigt som tidigare, kan fortfarande inte spela in två kanaler samtidigt vilket parabolboxarna kunnat i åratal. Har man fiber ska man inte behöva drabbas av begränsningar som finns för Xdsl-tjänsterna som det är idag då det rent tekniskt skulle gå utmärkt att spela in två kanaler samtidigt men funktionen är bortvald av Telia.

Hårdiskstorlekarna är fortfarande löjligt små speciellt om man tittar på HD-kanaler.

Utbudet av Hd-kanaler är dåligt hos Telia, inte ens i stor finns TV3-HD eller TV4-HD. Ja det ska visserligen gå om man har Viasat som dyrt extra paket och kräver väl TV4 extrapaket men kanaler som finns i bas-paketen borde alltid erbjudas i HD om de kan fås i HD från distributören.

I en tid när de flesta har HD-kapabla större 16/9 platt-tv så är det skandal att inte få TV3 eller TV4 i HD som standard.

Nej det blir ingen fiber-tv hos oss utan blir att återigen byta parabol-tv till Canal Digital som erbjuder flest HD-kanaler av grundkanalerna 1-12 + Kunskapskanalen och Barnkanalen i HD.

Bitraten skulle kunna vara högre på fiber än parabol och således kunna ge bäst bild, fast i verkligheten är det fortfarande parabol som leder. Visst kan man få snö i parabolen och få sopa av den, men å andra sidan hackar det och rycker både här och där när man är hemma hos folk med fiber-tv och går nätet ned kan du inte ens se tv alls vilket går med parabolen.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Telias Digital-TV via fiber. Tycker att det fungerar utmärkt! Bra bild, inga störningar, playfunktioner i boxen, liten och diskret box.

Håller med om att HD-kanaler borde vara standard, men helt ärligt ser jag knappt skillnad när jag växlar mellan HD och vanlig kanal. 50 tums Full-HD tv har jag.

Permalänk
Medlem

Jag har också lite irritationer kring IP-TV, Jag gick från Viasat guld via parabol till IP TV via BBB när jag flyttade. Utbudet på HD kanaler är mindre än parabol, vissa kanaler finns ej med även fast man betalar för "Viasat guld's utbud" så är det inte samma utbud som med parabol.

Skulle jag haft möjligheten att byta till parabol igen ska jag göra det, men tyvärr är det total förbud med paraboler i min BRF.

Visa signatur

Intel i9 10989XE @ 4.7Ghz| 32GB Corsair Dominator |@ 3200 Mhz Asus x299 STRIX GAMING II | EVGA 3080 ULTRA FTW3

Permalänk
Medlem

Trodde faktiskt det skulle vara bättre än så. Farsan får snart fiber. Med BBB som leverantör. Han har i dagsläget Telia xDSL. Och han betalar rätt mycket pengar för TV tror jag. Han har samma kanaler som vi har som kör boxer. För halva pengen typ, kan vara någon skillnad i kanalerna men i det stora hela så är det exakt samma, kommer inte på någon nu.
Förstår inte heller begränsningen att inte kunna se på en kanal å spela in på en annan. Misstänker det är begränsning i bandbredden, iaf på xDSL men med fiber borde det ju inte vara något problem. Dock är det ju ändå dubbla mängden som skall skickas. Så det borde väl vara den tekniska biten för leverantören som sätter käppar i hjulet.

Vad får ni betala för de olika utbuden? Vi hade comhem när jag bodde i stan, de hade 8 favoriter. Kanonbra, man kunde logga in å byta själv varje månad.

Visa signatur

.