Terraformering, science fiction eller genomförbart?

Permalänk
Inaktiv

Terraformering, science fiction eller genomförbart?

Satt och kollade på Total Recall för en stund sedan (en film som sett sina bättre glansdagar för övrigt) och slutet fick mig att tänka på Terraformering, ett begrepp jag inte reflekterat så starkt över tidigare men ändå kommit i kontakt med i bland annat filmer som The Arrival och Aliens.

Terraformering betyder på lekmanna termer att göra en planet jordlik, det vill säga man gör aktiva ingrepp i någon eller några av de faktorer som påverkar förutsättningarna för bildandet av en atmosfär med avsikt för att göra den mer lik jorden.

Terraformering är inget som sker på ett decennium eller sekel utan är en process som kan ta upp emot ett flertal århundraden, vi pratar upp till 400-500 år minst.
Inget för kortsiktiga riskkapitalister med andra ord.

Detta är naturligtvis inget vi kommer få uppleva under våran livstid men tanken har slagit mig, är det science fiction eller är det genomförbart?
Och finns tekniken för att börja med Terraformering redan utvecklad idag?

Att vi en dag kommer att behöva lämna jorden råder det inga som helst tvivel om så som vi behandlar den och då verkar det mer trovärdigt med kolonisering av något slag men Terraformering, hur troligt är det?

Här är ett bildexempel på Terraformering av Mars

Så, vad tror ni gott folk?

Permalänk
Medlem

Varför skulle det inte gå? Jorden var ju inte beboelig från början men dess placering runt en lämplig stjärna, dess storlek, storleken, kemiska sammansättning (vatten, kol, syre, kväve osv + dom tyngre metaller som utgör dess kärna som i sin tur ger upphov till dess magnetfält), existensen av större planeter i närheten + jordens måne som sopade rent rymden i närheten från alla sortens föremål som skulle utplåna livet gjorde det ju möjligt för livet att börja här så gott som från första början.

Så hittar man en planet med dom rätta egenskaperna så skulle man visst kunna terraformera den (om man bortser från alla problem med dom stora avstånd) men eftersom den senaste forskningen visar att livet har en tendens att uppkomma så fort förhållandena tillåter det så finns det ju risk att en sådan planet har redan sitt eget liv.

Nu menar jag absolut inte att det är bara å blanda ihop några kemikalier i en påse, skaka om och så får man liv. Själva processen är ytterst komplicerad men om vi förstår den så skulle ju kunna skapa liv på andra planeter.

EDIT: Dock skulle det kanske inte vara (praktiskt eller ej) möjligt med vår nuvarande teknologiska utveckling

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Idag är vi såklart inte i närheten av att ha den teknologin, men teoretiskt borde det ju vara möjligt.

Dock har ju mars förlorat sin tätare atmosfär (som man tidigare tror att planeten haft) av en anledning. Mars har nästan inget eget magnetfält och det gör att solvinden blåser bort atmosfären med tiden. Så det är ett ytterligare problem man har att ta hänsyn till om man vill skapa en ny atmosfär.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Detta är ju planer som SpaceX (Elon Musk) har för våran granne. Har läst en del om terraforma en planet till att göra så människor kan bo på den.
Mars har ju några problem, knappt något magnetfält, mindre gravition än jorden. Så för att uppnå "levnadstandard" är ett mega projekt.
Men mycket av vad som krävs finns att göra idag allt handlar bara om pengar, resurser och tid.

Men vi får vara glada att vi kommer få uppleva människans första steg på Mars iallafall om allt håller sina planer så borde någon vara där borta inom 20år.
Sen när man kan boka in sin semester på Mars får vi nog vänta på ett tag till.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tomas_88:
Skrivet av JesperT:
Skrivet av FearKill:

Det är spännande att läsa vad ni tycker och tänker kring detta faktiskt, tack för era insikter!

Jag tror att första steget för oss människor och som vi har möjlighet att få uppleva under vår livstid är just att åka till Mars.
Bara att få sitta där och titta på nyheterna när människan tar de första staplande stegen skulle vara riktigt häftigt.

Detta får mig att tänka på en annan film jag såg för ett tag sedan, Mission to Mars.
Filmen hade faktiskt en spännande teori om att Mars var en beboelig planet men dess invånare hade varit tvungna att fly på grund av asteroidnedslag och sedan "skapat" människan på jorden.

Det är i alla fall en spännande tid vi lever i där allt känns möjligt just nu, även om det jordiska livet ibland känns hopplöst emellanåt.

Permalänk
Inaktiv

Såklart terraformering går att utföra, om vi därmed hinner uppnå teknologin som krävs innan vi har förintat oss själva är en annan fråga. Men att terraformera mars ser jag enbart att skjuta upp det oundvikliga en kort period och det är inte på något sätt vår långsiktiga räddning.

Min åsikt är dock att det ska satsas mycket pengar på området inte minst för att bättre förstå vår egen planet. Men för att sprida oss efter gjordens förintelse så kan man göra det på flera sätt och det behöver ej vara mänskligt liv utan kanske sprida annat liv. Min röst går på trögkrypare/björndjuret. https://sv.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%B6gkrypare
Bortsett från detta kan vi sprida intelligent liv i form av självläkande robotar. Och sist så kan vi göra som Hitler under hans nyårstal och sprida information i rymden.

Men oavsett hur vi än gör så expanderar universum och det ser kört ut för alla planeter i den.

Och då kommer frågan tillbaka varför anstränga oss, jo för det är roligt. Så jag är för forskning av terraformering som trådtiteln är och vi sedan börjar med mars och därefter letar upp andra planeter.

Permalänk
Medlem

Är väl redan rätt så färdigställt att det är möjligt, även med dagens teknologi, bara att det givetvis skulle ta en jävla lång tid

I många fall handlar det ju bara om att pumpa ut tillräckligt med olika ämnen i atmosfären för att öka växthuseffekten, sen så sköter ju det mesta sig själv, syre är ju inte heller svårt att lägga till

Permalänk
Medlem

Att Mars har lägre gravitation är dominerande orsaken till att planeten har förlorat det mesta av sin atmosfär. Avsaknad av magnetfält mm. kanske gör att gasflykten gått lite fortare än om man hade magnetfält kvar men är inte grundorsaken till att atmosfären är nästan borta - utan det är för att planeten är lite för lätt...

Detta gör att vid en ev. terraforming så kommer det läcka gas som hela tiden måste ersättas från någonstans.

Syre finns både i bergarter och vatten men kostar mycket energi att utvinna - men även om detta kan lösas så är det problem som är mycket värre. Vi behöver utspädningsgas till syret då att andas ren syre är inge bra alls för oss i längden även om det andas i reducerat tryck samt att saker brinner alldeles förbaskat bra i den typen av atmosfär - även material som anses självslocknande och inte brännbart i jordisk atmosfär. Därför måste man hitta enorma fyndigheter av en ganska tung och för oss icke giftig inert gas att späda ut syret med om man skall bygga en atmosfär på mars - frågan är var den tas ifrån, det är ingen liten skvätt som behövs!...?

Sedan har vi en byggstensgas som vi inte kan vara utan - kväve - detta måste finnas i tillräcklig halt i atmosfären (för att kvävefixerande jordbakterier skall kunna jobba) eller i motsvarande kväveföreningar i växtsubstratet för att grödor skall växa då alla proteiner innehåller kväver som en av byggstenarna - detta är essentiellt och vi kan inte vara utan det. Sedan finns det säkert en hel hög saker till som måste lösas men en sak är säker att ju mer den skapade atmosfären skiljer sig från jorden - desto färre arter från den jordiska floran och fauna kommer att fungera långsiktigt i den miljön + att man måste får hela kedjan komplett med växter, bakterier och tom. insekter i olika form att fungera tillsammans och just detta verkar vara svårt då dom experiment man har gjort med slutna kupolvärldar på jorden så har det barkat åt pipan i odlingarna med mögel eller myror som tar över och ödelägger allt i sin väg. Att hålla det där i balans verkar vara synnerligen delikat historia...

Permalänk
Medlem

Jag tror det går men det blir väldigt svårt på Mars eller någon planet i vårt solsystem och att åka till annat solsystem är ju inte precis lätt. Mars är väl mest logiskt här men att få en atmosfär som inte försvinner ut i rymden blir största utmaningen. Sedan skulle det ta hundratals år att fylla en hel planets atmosfär med luft om inte mer. Att bygga baser låter mycket mer sannolikt närmaste 100 åren.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

@anon183825:
Det går delvis att terraformera Mars.
Det finns inte tillräckligt med vatten för att göra det till en grön planet som i din bild, men tillräckligt för att i alla fall få till en hyfsad atmosfär där det kanske kan regna ibland, och åtminstone tillfälligt bildas sjöar. Som en kall version av Australiens outback (eller nästan exakt som Antarktis "dry valleys").
Problemet är bara att eftersom Mars är så liten plus saknar magnetfält, kommer solvinden långsamt att plocka bort atmosfären igen, och efter cirka en miljon år är Mars torr och atmosfärslös igen, och saknar nu också fruset vatten i jorden. Av den anledningen tror jag det är bättre att bygga stora trycksatta växthus istället för att terraformera hela planeten -- man hushåller bättre med vattnet på det sättet. Med den låga gravitationen och pga att växthusen blir trycksatta kan man göra dem mycket stora.

Venus vore intressant att terraformera, men saknar tyvärr helt vatten, så även om man lyckas fälla ut tillräckligt med koldioxid ur atmosfären för att få ner temperaturen till hanterbara nivåer, så blir det svårt att kolonisera. Allt vatten måste flygas dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Terraformering är inget som sker på ett decennium eller sekel utan är en process som kan ta upp emot ett flertal århundraden, vi pratar upp till 400-500 år minst.

Antar att du pratar om dagens teknik som finns just nu när du säger 400-500år ??

Eftersom det ändå är mer eller mindre science-fiction så är det väl bara begränsningar i tekniken som finns tillgänglig som säger hur lång eller kort tid det tar.. skulle väl säkert kunna utvecklas teknik som gör att det går mycket fortare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Antar att du pratar om dagens teknik som finns just nu när du säger 400-500år ??

Eftersom det ändå är mer eller mindre science-fiction så är det väl bara begränsningar i tekniken som finns tillgänglig som säger hur lång eller kort tid det tar.. skulle väl säkert kunna utvecklas teknik som gör att det går mycket fortare än så.

Idag finns väl inte tekniken alls ? Så man skulle kunna säga 400-500 tusen år lika gärna ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Förutsättningarna på olika planeter varierar ju kraftigt, Mars största problem är väl bristen på ett elektromagnetiskt skydd av tillräcklig nivå andra har skyddet men t.ex. extrem växthuseffekt som Venus behöver ju andra lösningar. Vissa saker kan vi göra tekniskt men inget som går snabbt nog för att det ska vara genomförbart i praktiken, som det mesta med "rymd-grejer" är det ofta bristen på energi som ställer till det mest, vi har inte tekniken för att skapa energikällor (om det ens är möjligt praktiskt sett) som är starka nog att generera de nivåer vi behöver för att genomföra det vi skulle vilja göra.

Det finns massa smarta teoretiska lösningar på alla möjliga problem men vet ingen som inte kräver enorma mängder av energi, helt ärligt tror jag att det är det som kommer stoppa oss från att egentligen lämna denna lilla pärlan vi bor på.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Finns tex. inte 'brytbara' mängder kväve så hjälper det inte med avancerad teknik om man inte är inne på ren grundämnesomvandling med kärnreaktiva processer.

Tror också mera på kupolbyggande, att en del gaser (så som kväve) åtminstone till en början importeras utifrån från jorden och det här med 'mining' på astroider kanske blir en realitet både för att få tag på olika gaser infrysta i isen (tex. deuterium och tritium uppfångad från solvinden är värdefullt), vatten och olika mer värdefulla ämnen och metaller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Att Mars har lägre gravitation är dominerande orsaken till att planeten har förlorat det mesta av sin atmosfär. Avsaknad av magnetfält mm. kanske gör att gasflykten gått lite fortare än om man hade magnetfält kvar men är inte grundorsaken till att atmosfären är nästan borta - utan det är för att planeten är lite för lätt...

Detta gör att vid en ev. terraforming så kommer det läcka gas som hela tiden måste ersättas från någonstans.

Jo, så är det ju. Att den är lite för liten har gjort att dess kärna har stelnat relativt snabbt, vilket i sin tur gjort att magnetfältet som genererades av den flytande kärnan nästan helt har försvunnit.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

När vi väl har teknologi, kunskap och resurser för att terraformera en planet, så borde vi även ha förutsättningarna för att fixa till den här planeten vi bor på istället

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

När vi väl har teknologi, kunskap och resurser för att terraformera en planet, så borde vi även ha förutsättningarna för att fixa till den här planeten vi bor på istället

eller så är det dumt att lägga alla sina ägg i samma korg

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xxargs:

Att Mars har lägre gravitation är dominerande orsaken till att planeten har förlorat det mesta av sin atmosfär. Avsaknad av magnetfält mm. kanske gör att gasflykten gått lite fortare än om man hade magnetfält kvar men är inte grundorsaken till att atmosfären är nästan borta - utan det är för att planeten är lite för lätt...

Jag tror magnetfält har större inverkan på att behålla atmosfären än gravitationen. Titan, Saturnus största måne, är mindre än Mars men har ändå en tätare atmosfär än Jorden, vilket de tror beror på att den större delen av tiden befinner sig inom Saturnus magnetfält.

Skrivet av Awakeruad:

Det går delvis att terraformera Mars.
Det finns inte tillräckligt med vatten för att göra det till en grön planet som i din bild, men tillräckligt för att i alla fall få till en hyfsad atmosfär där det kanske kan regna ibland, och åtminstone tillfälligt bildas sjöar. Som en kall version av Australiens outback (eller nästan exakt som Antarktis "dry valleys").

"The volume of water ice in the south polar ice cap, if melted, would be sufficient to cover the entire planetary surface to a depth of 11 meters."

Gällande stora växthus så tror jag också det är den mest rimliga lösningen, i alla fall inom en överskådlig framtid, både ekonomiskt och praktiskt. Finns ingen anledning att terraforma en hel planet i början när det endast är några hundratals, eller tusentals personer som bor där.

Skrivet av Roger W:

När vi väl har teknologi, kunskap och resurser för att terraformera en planet, så borde vi även ha förutsättningarna för att fixa till den här planeten vi bor på istället

Why not ...

Skrivet av jesusbarnet:

eller så är det dumt att lägga alla sina ägg i samma korg

... both?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

När vi väl har teknologi, kunskap och resurser för att terraformera en planet, så borde vi även ha förutsättningarna för att fixa till den här planeten vi bor på istället

Fick mig att tänka på Garden of Eden Creation Kit (G.E.C.K.) från Fallout 2 faktiskt, kanske vore något i framtiden efter 3:e världskriget som troligtvis kommer göra jorden till ett enda wasteland.

Permalänk

Fast gör man ett likadant tankeexperiment med jorden (slätar ut ytan och tinar allt vatten) så kan man täcka hela jorden med 2 kilometer vatten.
Mars har väldigt lite vatten, har aldrig haft några jättemängder. Även när den var som blötast handlade det om sjöar och floder, inga hav.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

När vi väl har teknologi, kunskap och resurser för att terraformera en planet, så borde vi även ha förutsättningarna för att fixa till den här planeten vi bor på istället

Ändra ordet istället till också så håller jag med dig.

Annars finns det många fördelar med att ta del av fler planeter, som att vi ökar chansen på artens livslängd, men även att vi förökar oss som råttor och vi behöver ha mer plats.
Jag själv tänker mig mars som en elit-planet där enbart de rikaste kan bo, så kan skiten som mig bo kvar här på jorden. Men detta lär dröja ett tag.

Permalänk
Medlem

Teoretiskt möjligt men rent praktiskt ogenomförbart. Om vi inte kan resa till planeter i andra solsystem som har de rätta förutsättningarna där nästan det enda som behövs är liv för att producera syre.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

När vi väl har teknologi, kunskap och resurser för att terraformera en planet, så borde vi även ha förutsättningarna för att fixa till den här planeten vi bor på istället

Men det gör vi ju redan idag fast åt fel hål, vi prioriterar pengarna på fel saker. Att ge Zlatan 200 miljoner per år för att han sparkar på en boll bidrar ju knappast till att t.ex: fixa klimatproblem men hans spydiga kommentarer förstör definitivt den trevliga atmosfären.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Men det gör vi ju redan idag fast åt fel hål, vi prioriterar pengarna på fel saker. Att ge Zlatan 200 miljoner per år för att han sparkar på en boll bidrar ju knappast till att t.ex: fixa klimatproblem men hans spydiga kommentarer förstör definitivt den trevliga atmosfären.

Det är ju ganska harmlöst. Värre är det ju med sådan ekonomisk aktivitet som syftar till att vara så lönsam som möjligt på 1 eller kanske 5 års sikt, men samtidigt innebär exploatering och irreversibla* skador på planeten som helhet. Marknaden som styr är helt egal till "människorasens mål" som kanske ligger sekel in i framtiden. Ingen bryr sig på riktigt om detta, det är för avlägset. Istället vill vi ha det gött nu.

*irreversibla utan tillgång till oändlig energi.

Permalänk
Inaktiv

Låt mig då vända på bilden jag postade i första inlägget och begrunda den för en stund:

Kan Mars en gång, långt långt bak i tiden redan varit Terraformerad och det som vi ser av planeten idag är ett resultat av vad som en gång kan ha varit men kanske i slutändan gick fel?

Den tanken har då slagit mig mer än en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Kan Mars en gång, långt långt bak i tiden redan varit Terraformerad och det som vi ser av planeten idag är ett resultat av vad som en gång kan ha varit men kanske i slutändan gick fel?

Det är väl mycket möjligt, såg detta för ett tag sedan faktiskt.
http://7tales.net/alien-skeleton-found-on-mars-is-this-the-ul...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag tror det går men det blir väldigt svårt på Mars eller någon planet i vårt solsystem och att åka till annat solsystem är ju inte precis lätt. Mars är väl mest logiskt här men att få en atmosfär som inte försvinner ut i rymden blir största utmaningen. Sedan skulle det ta hundratals år att fylla en hel planets atmosfär med luft om inte mer. Att bygga baser låter mycket mer sannolikt närmaste 100 åren.

Atmosfären blåses bort av solvinden, ja. Men detta är en långsam process. En atmosfär som har lite hjälp av mänskligheten skulle inte ha några problem att "fyllas på".

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv

Varför så stort fokus på mänskligt liv? Jag tror att vi måste bredda våra vyer rejält och leta efter en planet som vi kan sprida liv till, sedan välja det liv som vi tror kan passa det. Alltså på så sätt som vissa tror att livet kom till jorden. Där trögkrypare/björndjuret är en kandidat som inte kräver lika extrem Terraformering som oss.

Skrivet av VexedRelic:

Det är väl mycket möjligt, såg detta för ett tag sedan faktiskt.
http://7tales.net/alien-skeleton-found-on-mars-is-this-the-ul...

Intressant bild, jag testade den genom mitt Ockhams rakkniv addin till photoshop och jag fick 3 möjliga svar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv

1: 71% chans på en xenomorph (ni vet monstret i alien)
2: 27 % chans på Jesus skelett
3: 2% chans på helt naturlig bildning i marken och man ser det man vill se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Intressant bild

Jo det finns intressanta bilder och saker därute, men det kan givetvis vara någon form av naturlig mineral form som ser ut som ett skelett.

Angående terraformering så läste jag även nåt om att forskare har kommit fram till att det skickas små vatten partiklar till vår jord, de har även hittat vatten partiklar på vår måne. Och tydligen så förstärker detta vår atmosfär runt planeten. Har tyvärr ingen sparad länk eller referens till detta, man spar inte allt man läser. Givetvis så kommer det även med att vissa tror att vår jord skyddas av "aliens" eller intelligent liv där ute.

Men det hela är som religion och gud, varje person får avgöra vad de tror på. Men det finns väldigt mycket intressanta saker där ute man kan hitta, saker som aldrig kommer att visas på nyheterna. Men jag är personligen helt säker på att det inte är tillräckligt med transparent information från länder och myndigheter till folket, vissa upptäckter kommer att förbli väldigt hemliga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon183825:

Kan Mars en gång, långt långt bak i tiden redan varit Terraformerad och det som vi ser av planeten idag är ett resultat av vad som en gång kan ha varit men kanske i slutändan gick fel?

Den tanken har då slagit mig mer än en gång.

En möjlighet, men jag skulle nog påstå att en rimligare förklaring är att naturen har skött det helt själv. Men OM det nu skulle ha varit en antik civilisation som en gång i tiden bebodde Mars så är det ett praktexempel på hur vi inte vill att våran egna planet ska sluta.

Skrivet av VexedRelic:

Det är väl mycket möjligt, såg detta för ett tag sedan faktiskt.
http://7tales.net/alien-skeleton-found-on-mars-is-this-the-ul...

Detta är också en väldigt bra länk!

Skrivet av anon159643:

Intressant bild, jag testade den genom mitt Ockhams rakkniv addin till photoshop och jag fick 3 möjliga svar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv

1: 71% chans på en xenomorph (ni vet monstret i alien)
2: 27 % chans på Jesus skelett
3: 2% chans på helt naturlig bildning i marken och man ser det man vill se.

"Random kille på internet analyserade lågupplöst bild i Photoshop, fann klara bevis för liv på Mars!"
/Aftonbladet

Skrivet av VexedRelic:

Jo det finns intressanta bilder och saker därute, men det kan givetvis vara någon form av naturlig mineral form som ser ut som ett skelett.

Angående terraformering så läste jag även nåt om att forskare har kommit fram till att det skickas små vatten partiklar till vår jord, de har även hittat vatten partiklar på vår måne. Och tydligen så förstärker detta vår atmosfär runt planeten. Har tyvärr ingen sparad länk eller referens till detta, man spar inte allt man läser. Givetvis så kommer det även med att vissa tror att vår jord skyddas av "aliens" eller intelligent liv där ute.

Men det hela är som religion och gud, varje person får avgöra vad de tror på. Men det finns väldigt mycket intressanta saker där ute man kan hitta, saker som aldrig kommer att visas på nyheterna. Men jag är personligen helt säker på att det inte är tillräckligt med transparent information från länder och myndigheter till folket, vissa upptäckter kommer att förbli väldigt hemliga.

Enligt Occams rakkniv (som nämndes tidigare) så är den rimligaste orsaken, både statistiskt och logiskt, att det bara är mineraler som av slumpen bildar former som kan likna fossil. Dessutom så är upplösningen ganska kass, vilket gör det hela ännu svårare att dra några absoluta slutsatser.

Vatten i rymden är inte så ovanligt som jag tror många tror. Vad som är desto ovanligare är flytande vatten, som hittills bara är observerat på Jorden och spår efter det på Mars. Sen så är det såklart beroende på vad du menar med "skickar"?

Gällande diverse mörkläggningar och konspirationsteorier så ser jag ingen anledning för en stat att mörklägga något som förhistoriska fossil, eller för den delen mikrobiologiskt liv eller dylikt. Om någon organisation däremot skulle finna bevis för att t.ex. utomjordingar har besökt våran planet i nutid så finns det stor anledning för en stat att ingripa innan informationen kommer ut till allmänheten. Utan ågon handlingsplan skulle det orsaka masshysteri, upplopp och allmän anarki på gatorna då världsbilden skulle ställas uppochner för majoriteten av världens befolkning, huvudsakligen de religiösa och outbildade. Mörkläggning eller återhållande av information till ett senare tillfälle är då för att skydda befolkningen, vilket är statens huvudsakliga uppgift. Sen vad man tycker om det hela är såklart subjektivt.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."