Permalänk
Medlem

Färgprofil-låsning

Använder custom färg profil till mina skärmar, ihop med ett GTX980. Då nvidia är lite dassiga på att tillhandahålla support för custom färg profil och de har en tendens till att bugga när man stänger av vissa program (Diablo 3 samt Minecraft för att nämna några).

Det som händer är helt enkelt att färgprofilerna automatiskt stängs av när vissa program stängs ner, hade exakt samma problem i Windows 8.1, men där fanns det ett program som heter CPKeeper (Color Profile Keeper - http://goebish.free.fr/cpk/) vilket helt enkelt man anger en färgprofil till vardera skärm, och känner den av att den ändras så sätts det automatiskt tillbaks till mina custom profiler.

Tyvärr så har det i och med Win10 slutat fungera, och jag har vid några tillfällen prövat lite olika "fixes" utan att lyckas. Tror det är även två andra program jag försökte använda. Men de fungerade inte heller fullt ut.

Så undrar helt enkelt om det är någon som vet ifall det finns något bra program som fungerar att låsa färgprofilerna?
För det verkar vara ett problem som ligger i grunden hos nvidias drivers som dom helt enkelt inte vill/orkar bry sig om att fixa.

Permalänk
Medlem

Vänta, det här var lite intressant.

Så, du lägger till vanliga färgprofiler under windows färghantering på bildskärmarna och dom *stängs av* när går ur spel? Men vad i helskotta?

Jag har aldrig haft problem med detta (har jobbat mycket med foto på datorn). Men så har jag heller inte använt det särskilt flitigt efter det att folk inte ville ha på fotopapper för några år sedan utan bara digitalt.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Det är inte ett vanligt fel och det händer som sagt inte vid alla spel.
Men det är inte ett unikt problem heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghaan:

Det är inte ett vanligt fel och det händer som sagt inte vid alla spel.
Men det är inte ett unikt problem heller.

Är det att nvidia-drivrutinerna sabbar windows-inställningen alltså?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Är det att nvidia-drivrutinerna sabbar windows-inställningen alltså?

Har för mig det ja, ett tag sen jag läste om just den biten. Så inte helt säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghaan:

Har för mig det ja, ett tag sen jag läste om just den biten. Så inte helt säker.

Ifall du missat denna tråden och tipsen här i så har du lite att kolla på:
https://forums.geforce.com/default/topic/501853/nvidia-foreve...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Kör alltid windowed borderless när jag kan, just för att färg profiler inte läggs till vid Fullscreen ofta. Plus att jag har tendens att tabba in och ut i spel en del - har två skärmar trots allt.

Men även på spelen som jag specifikt nämnde, Diablo 3 och Minecraft, körs alltid i borderless (D3) och windowed (Minecraft) så fungerar färgprofilerna utmärkt så länge spelen är igång. Men färgprofilerna återställs när väl spelen stängs av.

Edit: Efter lite till pillande och prövande med Color Profile Keeper så verkar det fungera hyffsat igen. Hade lite problem att få andra skärmen att funka först (programmet sket i den skärmen helt enkelt). Men den när man började använda programets egna sparade profiler (finns en liten knappt som sparar den aktiva färgprofilen) så verkar den acceptera andra skärmen också.

Den reagerar ganska mycket segare än den gjorde innan Win10, men det fungerar nu i alla fall. Den sätter tillbaks till mina egna färgprofiler efter 2-5 sekunder om dom ändras. Får se om programmet håller sig stabilt bara nu, vet att det kunde crasha lite förut.