Hjälp med val av trådlös nätverksutrustning till gård med stuguthyrning

Permalänk
Medlem

Hjälp med val av trådlös nätverksutrustning till gård med stuguthyrning

Ska hjälpa till med att sätta upp ett trådlöst nät på en gård som har stuguthyrning och vänder mig nu till er för att få hjälp med vilken utrustning som krävs.

Fiber 100/10. Fyra stugor (1-4) och två hus (5-6). Se bild.
Det är hyffsat fri sikt (enstaka träd i vägen) från hus 6 till övriga byggnader. Antar att det vore bäst med nedgrävd kabel till AP osv. men det är inte aktuellt just nu.

- Pristak ca 3500 kr
- Huvudroutern måste stå i hus 6
- Ev. repeaters/extenders måste ansluta trådlöst till routern i dagsläget, men det kan bli aktuellt att gräva kabel till hus 5 nästa år
- Behöver tillgång till trådlöst gästnät för stuggäster

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Vila i frid

Du glömde det viktigaste, vad skall kunderna förvänta sig av av gästnätet?

Permalänk
Rekordmedlem

Om du i princip bara kan montera en eller flera accesspunkter på hus 6 så får det bli som det blir med kvaliten på nätet men skaffa åtminstone bra delar som du kan återanvända om du bygger ett bättre nät, träden kommer att dämpa signalen och är det lövträd så kan den dämpas kraftigt.
Ubiquiti gör prisvärda delar och frågan är nog mest om du ska ha en rundstrålande ap eller ett par med riktantenner för att till viss del kompensera för träden. det går ju att prova med rundstrålande först och komplettera med riktantenn åt det håll det fungerar sämst när man vet hur det blir, det går ju även att skaffa större rundstrålande antenner.
Man kunde börja med att prova en https://www.dustin.se/product/5010762339/unifi-uap-outdoor
som du placerar vid 6an men fritt så högt eller på den gaveln som är längs ner på bilden så man inte behöver passera onödiga väggar med signalen.
Och nån router har du väl redan annars gör Ubiquiti bra såna också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen: En stabil anslutning som orkar med vanlig webbsurf (prio 1) men bonus om get går att streama ex. Youtube m.m.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Tack för svar! Ska läsa på om Ubiquiti Unifi UAP-Outdoor+. Vill helst slippa dra kabel i huset, då nätverksuttaget är på bottenvåningen. Vi behöver ny router också. Hur är det med Ubiquitis routrar, har läst nånstans att dom är ganska komplicerade att managera.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av roast:

@mrqaffe: Tack för svar! Ska läsa på om Ubiquiti Unifi UAP-Outdoor+. Vill helst slippa dra kabel i huset, då nätverksuttaget är på bottenvåningen. Vi behöver ny router också. Hur är det med Ubiquitis routrar, har läst nånstans att dom är ganska komplicerade att managera.

Du måste placera åtminstone antennerna till apn utomhus om det ska finnas nån möjlighet att det ska kunna fungera för en yttervägg dämpar enormt så att dra kabel till en ap utomhus lär vara det minsta som krävs om det ska kunna fungera anständigt.
En ap placerad så att huset 6 inte skärmar/skymmer sikten mot respektive stuga kan göra att det räcker med bara en ap trots träden men sämre än det ska du nog inte ens börja att prova med så att dra ut en nätverkskabel till en utomhusmonterad ap bör du se som minsta möjliga jobb.
Ubiquti är inte särskilt svåra att konfa för att "bara komma igång" utan ungefär lika enkla som konsumentprylar, det går däremot att konfa fler saker men då brukar det mest handla om kunskapsnivån hos den som konfar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av roast:

Ska hjälpa till med att sätta upp ett trådlöst nät på en gård som har stuguthyrning och vänder mig nu till er för att få hjälp med vilken utrustning som krävs.

Fiber 100/10. Fyra stugor (1-4) och två hus (5-6). Se bild.
Det är hyffsat fri sikt (enstaka träd i vägen) från hus 6 till övriga byggnader. Antar att det vore bäst med nedgrävd kabel till AP osv. men det är inte aktuellt just nu.

- Pristak ca 3500 kr
- Huvudroutern måste stå i hus 6
- Ev. repeaters/extenders måste ansluta trådlöst till routern i dagsläget, men det kan bli aktuellt att gräva kabel till hus 5 nästa år
- Behöver tillgång till trådlöst gästnät för stuggäster

Tacksam för hjälp!

http://i65.tinypic.com/2zsd5wh.jpg

Ni behöver tänka om ifall ni vill få detta att funka bra. Avstånden är för långa för att få bra mottagning med din budget. "Hyffsat fri sikt" hjälper ju inte heller till. Vill inte spendera några pengar, vill inte dra kablar. Det enda du kan göra är att köpa en bra router och hoppas på det bästa.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av roast:

Ska hjälpa till med att sätta upp ett trådlöst nät på en gård som har stuguthyrning och vänder mig nu till er för att få hjälp med vilken utrustning som krävs.

Fiber 100/10. Fyra stugor (1-4) och två hus (5-6). Se bild.
Det är hyffsat fri sikt (enstaka träd i vägen) från hus 6 till övriga byggnader. Antar att det vore bäst med nedgrävd kabel till AP osv. men det är inte aktuellt just nu.

- Pristak ca 3500 kr
- Huvudroutern måste stå i hus 6
- Ev. repeaters/extenders måste ansluta trådlöst till routern i dagsläget, men det kan bli aktuellt att gräva kabel till hus 5 nästa år
- Behöver tillgång till trådlöst gästnät för stuggäster

Tacksam för hjälp!

http://i65.tinypic.com/2zsd5wh.jpg

Det du kan göra är att börja med 1 stuga & när du fått att det funka/nöjd då kör du till de andra.
Lär väl underlätta jobb/problem etc.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du måste placera åtminstone antennerna till apn utomhus om det ska finnas nån möjlighet att det ska kunna fungera för en yttervägg dämpar enormt så att dra kabel till en ap utomhus lär vara det minsta som krävs om det ska kunna fungera anständigt.
En ap placerad så att huset 6 inte skärmar/skymmer sikten mot respektive stuga kan göra att det räcker med bara en ap trots träden men sämre än det ska du nog inte ens börja att prova med så att dra ut en nätverkskabel till en utomhusmonterad ap bör du se som minsta möjliga jobb.
Ubiquti är inte särskilt svåra att konfa för att "bara komma igång" utan ungefär lika enkla som konsumentprylar, det går däremot att konfa fler saker men då brukar det mest handla om kunskapsnivån hos den som konfar.

Sent 1700-tals hus vi pratar om men jag antar att ytterväggarna dämpar friskt ändå. Okej, det blir kanske att tänka om med kabeldragning. Problemet är att det inte finns tid till det nu. Vet du om det går att konfa Ubiquiti Unifi UAP-Outdoor+ som trådlös repeater sålänge, så kan jag sätta den på gaveln och dra kabel nerifrån routern vid ett senare tillfälle?

Någon speciell Ubiquti router du rekommenderar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ni behöver tänka om ifall ni vill få detta att funka bra. Avstånden är för långa för att få bra mottagning med din budget. "Hyffsat fri sikt" hjälper ju inte heller till. Vill inte spendera några pengar, vill inte dra kablar. Det enda du kan göra är att köpa en bra router och hoppas på det bästa.

Vill och vill.. Hade det varit min gård hade jag gärna spenderat både mer tid och pengar för att få det bra, men i dagsläget är bådadera en bristvara. Får kanske sikta på en tillfällig lösning men med bra grejer så att vi kan ordna det bättre när tid finnes.

Permalänk
Medlem

Saken är att man ska låta bli det om man inte får göra det ordentligt.
Det blir bara mera strul vilket leder till mer irritation. Ingen blir nöjd.

Att gräva och sätta upp detta ordentligt tar kanske en arbetsdag.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Saken är att man ska låta bli det om man inte får göra det ordentligt.
Det blir bara mera strul vilket leder till mer irritation. Ingen blir nöjd.

Att gräva och sätta upp detta ordentligt tar kanske en arbetsdag.

I hear you! Men som sagt, nu är det som det är. Jag får försöka göra det bästa av situationen och göra det mer ordentligt till våren helt enkelt.
Tips om vad som funkar bäst i den här sitsen mottages tacksamt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av roast:

Sent 1700-tals hus vi pratar om men jag antar att ytterväggarna dämpar friskt ändå. Okej, det blir kanske att tänka om med kabeldragning. Problemet är att det inte finns tid till det nu. Vet du om det går att konfa Ubiquiti Unifi UAP-Outdoor+ som trådlös repeater sålänge, så kan jag sätta den på gaveln och dra kabel nerifrån routern vid ett senare tillfälle?

Någon speciell Ubiquti router du rekommenderar?

Nej, du kan inte köra Ubiquiti som repeater, det är accesspunkt som gäller så dra kabel.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av roast:

I hear you! Men som sagt, nu är det som det är. Jag får försöka göra det bästa av situationen och göra det mer ordentligt till våren helt enkelt.
Tips om vad som funkar bäst i den här sitsen mottages tacksamt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har tyvärr inga tips. Det är for tajt budget för att fixa något stabilt. När folk hyr stugorna och kopplar upp sina
paddor så kommer ni att få problem. Detta kommer att skapa gnäll.

Hade jag tvingas att sätta upp detta så hade jag gjort en surfzone där wifi fungerar ordentligt. Resten av stugorna
hade jag hoppat över tills det finns resurser att fixa.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Vila i frid

"En stabil anslutning" för 6 stugor à 4 personer dvs runt 20 samtidiga youtubande kvällsanvändare för 3k5. Om du inte vill ha ovett av beställaren, säg ifrån dig uppgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Jag har tyvärr inga tips. Det är for tajt budget för att fixa något stabilt. När folk hyr stugorna och kopplar upp sina
paddor så kommer ni att få problem. Detta kommer att skapa gnäll.

Hade jag tvingas att sätta upp detta så hade jag gjort en surfzone där wifi fungerar ordentligt. Resten av stugorna
hade jag hoppat över tills det finns resurser att fixa.

Skrivet av hasenfrasen:

"En stabil anslutning" för 6 stugor à 4 personer dvs runt 20 samtidiga youtubande kvällsanvändare för 3k5. Om du inte vill ha ovett av beställaren, säg ifrån dig uppgiften.

Jag förstår att det är en tight budget och att man inte kan trolla. Men hur skulle ni göra om vi höjer pristaket och har möjlighet att dra kabel då (gärna så lite som möjligt)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej, du kan inte köra Ubiquiti som repeater, det är accesspunkt som gäller så dra kabel.

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/h...

Under rubriken "Trådlös repetering":

"Utöver att fungera som accesspunkter kan Unifi-systemets accesspunkter repetera varandras signaler trådlöst (likt repeatrar i Nätverk 10.5). Installationen förutsätter att minst en av accesspunkterna är ansluten med kabel."

Prestandan försämras såklart men kan det inte vara ett alternativ att ha en UniFI AP vid routern och sätta en UniFi AP Outdoor+ på gaveln på husväggen och använda trådlös repetering på den? Så kan man ju dra kabel vid ett senare tillfälle - eller är jag helt ute och cyklar här?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av roast:

Jag förstår att det är en tight budget och att man inte kan trolla. Men hur skulle ni göra om vi höjer pristaket och har möjlighet att dra kabel då (gärna så lite som möjligt)?

En 5 pack Ubiquiti AP så du kan sätta en i varje stuga, https://www.dustin.se/product/5010965530/unifi-80211ac-lite-a... en minst 8 portars switch i huset 6, en spade och bra väder och börja gräva.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En 5 pack Ubiquiti AP så du kan sätta en i varje stuga, https://www.dustin.se/product/5010965530/unifi-80211ac-lite-a... en minst 8 portars switch i huset 6, en spade och bra väder och börja gräva.

..och ett 6-pack folköl för att släcka törsten?!

Det här kommer inte att hända i år men hur djupt behöver man gräva? Vilken kabel rekommenderar ni och hur skyddar man kabeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En 5 pack Ubiquiti AP så du kan sätta en i varje stuga, https://www.dustin.se/product/5010965530/unifi-80211ac-lite-a... en minst 8 portars switch i huset 6, en spade och bra väder och börja gräva.

@roast:

Kan inte annat än att hålla med. Det är bättre personen spenderar 10k nu och för det att fungera för all framtid som stugorna ska hyras ut (med undantag för att något går sönder). Eftersom stugorna hyrs ut så kommer han ju få igen pengarna inom en kort framtid. Det kommer bara bli skit om du sätter en router mitt i hus 6 och tror att alla andra ställen kommer få perfekt mottagning. Det fungerar inte så, om du inte får bättre budget och tid till att göra det ordentligt så skulle jag itne göra det. Det kommer inte bli bra om personen som anställt dig för jobbet och sedan tvingar dig till en lösning som du och Alla här säger inte kommer fungera. Det kommer bara sluta med gnäll och klagomål, och Du kommer få all skit.

Går det inte prata med husägaren så säg ifrån dig jobbet. Lite kvalite och heder ska man ha i jobb man gör

Skrivet av roast:

..och ett 6-pack folköl för att släcka törsten?!

Det här kommer inte att hända i år men hur djupt behöver man gräva? Vilken kabel rekommenderar ni och hur skyddar man kabeln?

Beror på vad typ av mark det är, hur långt avstånd är det mellan husen? Om du har möjlighet så dra även slang. Eller kosta på riktigt kvalite på nätverkskabeln som tål utomhusbruk. Undvik vanliga cat6 kablage. De är inte gjorda för utomhusbruk och kommer brytas ner inom 1-2 år. Fördelen med POE är att du använder samma elnät så du får inte ev problem med olika jord/fas. Som man annars kan få när man drar kabel mellan husen och kopplar in prylarna på olika jord/faser.

Visa signatur

.

Permalänk
Vila i frid

Kabel, vilken som helst CAT5e eller bättre. Skydd? http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Kabelclips--isolering/Kabels... Gräv så grunt ni vill utan att den syns.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av roast:

..och ett 6-pack folköl för att släcka törsten?!

Det här kommer inte att hända i år men hur djupt behöver man gräva? Vilken kabel rekommenderar ni och hur skyddar man kabeln?

Ska kablaget korsa nån väg eller vad är det ljusa på bilden ? Där bör du i så fall gå djupt om det ska bli bra, typ 6-7 dm och se till att det inte finns några stenar i närheten utan bara sand annars typ ett spadtag (15-20cm) djupt så att kabeln inte rör sig om nån trampar där, att dra i en slang är bra och kabeln bör vara av utomhustyp så den tål miljön under längre tid.
https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/natverk...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Håller med föregående. Kabel hela vägen blir antagligen billigast.
Vad pratar vi för avstånd till stugorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ska kablaget korsa nån väg eller vad är det ljusa på bilden ? Där bör du i så fall gå djupt om det ska bli bra, typ 6-7 dm och se till att det inte finns några stenar i närheten utan bara sand annars typ ett spadtag (15-20cm) djupt så att kabeln inte rör sig om nån trampar där, att dra i en slang är bra och kabeln bör vara av utomhustyp så den tål miljön under längre tid.
https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/natverk...

Det stämmer, kablaget skulle komma att korsa en grusväg till stuga 3 och 4. Tack för tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Håller med föregående. Kabel hela vägen blir antagligen billigast.
Vad pratar vi för avstånd till stugorna?

Ca 25-39 meter till övriga byggnader. Se bild i första posten.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av roast:

Se bild i första posten.

Har du funderat på vilka stugor du kan få fri sik mot från en punkt vid 6an ? och hur elen är dragen ? det kanske går att kombinera wifi och homeplug, om kabel är ett för jobbigt alternativ så skulle du behöva mäta på plats hur träd och väggar dämpar signalerna och kolla hur elen är kopplad för att veta om homeplug är ett alternativ som kan fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kan även ordnas trådlöst

Ubiquiti håller ju på med mycket trådlösa bryggor så du skulle nog kunna ordna trådlösa länkar till stugor, och sedan lokala AP där. Eller kombinera med AP för utomhusbruk. Går du runt på ubnt.com forumsidor hittar du massor med tips, många där är ju mindre internetleverantörer för trådlösa förbindelser

MEN håller med alla som tycker du skall ha Ethernet emellan, har man inte jobbat mycket med trådlösa bryggor så är nätverkskabel det säkraste sättet. Helt frostfritt och i rör skulle jag själv göra.

(Nej, har inte praktiskt konfiggat trådlösa bryggor/repeaterar i stor skala mellan hus, så jag kommer inte komma med en massa råd. Men finns massor att läsa där på ubnt forum för den som vill lära sig mer)

Permalänk
Medlem

@roast:
Tipsar om en liknande tråd.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1448311-dra-internet-ut...

I den har jag skrivit ett inlägg om praktiska med grävningen.
Alla tips är inte direkt applicerbara men du får ett hum.
#16435908

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du funderat på vilka stugor du kan få fri sik mot från en punkt vid 6an ? och hur elen är dragen ? det kanske går att kombinera wifi och homeplug, om kabel är ett för jobbigt alternativ så skulle du behöva mäta på plats hur träd och väggar dämpar signalerna och kolla hur elen är kopplad för att veta om homeplug är ett alternativ som kan fungera.

På östra sidan står det ett stort träd mellan hus 6 och 5. Från södra gaveln på hus 6 är det fri sikt till stuga 4 och 3. Sett från västra sidan är det ett träd till stuga 2 och två träd till stuga 1.

Har tyvärr ingen koll på elen, så jag vet inte om homeplug är ett alternativ. Behöver nog köpa lite prylar för att testa. Det lutar åt att fixa anslutningen mellan hus 6 och 5 i första hand. Tänkte prova med följande för att se hur täckningen blir:

1 st. Ubiquiti Networks EdgeRouter X SFP i hus 6.
2 st. Ubiquiti Networks UniFI AP AC LR, en i vardera hus - den ena kopplad till routern i hus 6. Den andra i hus 5 får agera repeater till att börja med.

Bör jag välja någon annan AP eller router? Vet ni om det är stor skillnad på täckning mellan Lite och LR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

@roast:
Tipsar om en liknande tråd.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1448311-dra-internet-ut...

I den har jag skrivit ett inlägg om praktiska med grävningen.
Alla tips är inte direkt applicerbara men du får ett hum.
#16435908

Tack, ska läsa igenom.