Borde Sverige gå med i nato?

Permalänk
Medlem

Borde Sverige gå med i nato?

Så nu sitter jag här och förbereder mig inför ett argumenterande tal i engelska 7 och ämnet jag valde att argumentera om är "Ska Sverige gå med i nato"(brist på idéer). Efter att ha kollat in lite mer i ämnet så verkar detta som det kan vara ett väldigt intressant ämne att argumentera med eller mot. Så detta ledde till att jag vill få in lite olika åsikter och även se om man kan ta lite idéer från er på SweC.

Så vad har ni för åsikter angående Svenskt NATO medlemskap, är det positivt eller negativt?
Vad får vi ut av att gå med i NATO?
Vilka konsekvenser kan det leda till om vi går med i NATO?
etc.

Jag personligen ser inte att vi som svenskar får ut något av att gå med i NATO, men jag är långt i från tillräckligt insatt i ämnet för att ge ett ordentligt "svar" på om vi ska gå med eller inte. Men jag dumpar mina tankar och idéer med. Kanske kan det bli en trevlig tråd där vi delar åsikter osv

  • Vi har varit neutrala ett bra tag, varför skulle vi bryta det när vi inte får ut något positivt av medlemskapet?

  • Går vi med i NATO måste vi även rusta upp vår arme en bra bit, vilket kan ses som både positivt och negativt antar jag?

Men sen igen kanske vi inte ska se detta som "vad får vi som svenskar ut av detta medlemskap"? Hur skulle det vara om vi tänker på andra istället för enbart oss själva, visst vi får inte ut mycket av att gå med i NATO, men vad får tex NATO ut av att vi går med? Jag kan verkligen inte säga hur jag själv ställer mig om vi skulle få ett folkval angående medlemskap.

Permalänk
Medlem

Det tycker jag verkligen inte vi borde gå med i Nato. Alliansfritt är det vi bör sträva efter. Men vi bör ändå bygga upp vårt försvar. Men det är en svårfråga där jag inte är allt för påläst.

Halva anledningen till att jag skrev detta inlägg är att få skriva "jag springer och hämtar popcorn för jag har på känn att tråden kommer spåra ur!" utan att mod tar bort det för för off topic.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Enda anledningen till att en del vill det är väl rädslan för ryssen. En rädsla som dock inte bara är tagen ur luften utan är helt förståelig.

Permalänk
Avstängd

Nopp, orkar inte förklara varför..NATO känns som att sälja sin stjäl..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk

@Friterad: är mer rädd för america som har den största militära makten i världen just nu det är ju inte allt för sällan de rider runt på sin cowboy häst och "hjälper" länder när det passar dom.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Sverige är inte NEUTRALA!!!
" Sedan 2002 beskrivs Sveriges säkerhetspolitiska linje officiellt som alliansfritt. Den tidigare neutralitetsförklaringen har ersatts med konstaterandet att ”neutraliteten tjänat oss väl”. Därmed hade frågan om svensk neutralitet förpassats till historien. "
Detta underströks av den så kallade solidaritetsklausulen i EU:s Lissabonfördrag 2009. Här slås fast att unionens medlemsstater solidariskt ska bistå varandra vid terroristattacker, olyckor eller naturkatastrofer. Solidaritetsklausulen är inte bindande och har fokus på terrorism och katastrofer. Sverige har dock valt att ge klausulen en vidare innebörd genom att deklarera att Sverige inte kommer att förhålla sig passivt om en katastrof eller ett angrepp skulle drabba ett annat medlemsland eller nordiskt land. Sverige förväntar sig också att dessa länder ska handla på samma sätt om Sverige drabbas.
Den traditionella säkerhetspolitiska deklarationen har därmed spelat ut sin roll och Sverige har successivt blivit alltmer säkerhetspolitisk inlemmat, inte bara i EU:s framväxande krishantering utan också i Natos verksamhet genom deltagande i operationer som beslutats av FN, men genomförts av Nato, framförallt på Balkan, i Afghanistan och i Libyen.
Mycket att läsa , sorry
Så jag kommer att lägga min röst på JA till NATO.
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Nej tack. Hotbilden är till synes hysteriskt överdriven. Visst, Putin är en dynghög (och den propaganda ryssarna sprider är på patetisk lekskolenivå), men Nato är inte det minsta lockande för min del (och deras propaganda är även den fullspäckad med trams). Båda kan dra åt helsike.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Sverige har redan idag ett tätt samarbete med NATO och dess medlemsländer. Vi har anpassat vårt försvar till NATO-standard för att kunna samarbeta med NATO, tex när det gäller callsigns och grader. Den insats som Sverige gjorde i Afghanistan leddes av NATO, inte FN eller EU. Vi är inte alliansfria idag. En motståndare till NATO ser oss som en del av NATO, även om vi på pappret inte är det. NATO Relations to Sweden

Med ett NATO-medlemskap skulle Sverige garanteras skydd av övriga medlemsländer vid ett angrepp. NATO har varit tydliga med att de endast garanterar skydd för sina medlemmar. ”Sverige kan inte räkna med stöd från Nato”

Vi är ett litet land med svag försvarsförmåga. Att stå ensamma mot en stor motståndare skulle inte sluta väl. Ett medlemskap i NATO ger oss trygghet vid en eventuell attack.

Permalänk
Medlem

Vi är ju ändå med och krigar med nato så varför inte gå med fullt ut?

Visa signatur

- MSI Z690-A PRO DDR4 - Noctua NH-D15
- Intel Core i5-12600KF - Corsair DDR4 3600MHz 2x16 GB
- ASUS STRIX 1080 TI OC
- Intel 600p 512Gb - Samsung 860 EVO 2TB
- Phanteks Eclipse P400 Vit

Permalänk
Medlem

Skulle säga att många vill gå med p g a rädsla för terrorister också.
Dock är det riktigt ledsamt att se människor vara så rädda för ryssarna. Med tanke på all propaganda mot ryssarna i media är det dock inte så konstigt.
Tycker att folk borde vara rädda för USA då dom aldrig slänger fram bevis för sina anklagelser. Det enda man hör från dom är;
"We are ceratain that russians.."
"We are positive that russians.."
"We are sure that russians have done this.."
"We believe that the russians..." etc etc

Sen att dom anklagar ryssarna för allt är också ganska roligt trots att dom aldrig visar något bevis.
Sedan gör media allt 10000 ggr större för att driva vidare på skiten.

Utan ryssland så hade Syrien varit som Libyen. Tack vare NATO så är Libyen katastrofalt.

Permalänk
Medlem

Nej tack. Erdogan.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd

Tänk er att Ryssland hade haft en organisation som NATO och fått Mexico och Kanada att gå med och börjat sätta ut antimissil försvar som pekat emot USA.

Tror ni verkligen att USA hade tillåtit det?

Det bästa för Sverige hade varit att deklarera att man inte tänker ha samarbete med varken ryssarna eller amerikanarna.

Sen att rusta upp Sveriges militära förmåga att kunna försvara sig emot en attack ifrån en supermakt är för mig lite väl naivt.
Rysslands budget för sin militär uppskattas ligga mellan 65-70 miljarder DOLLAR per år vilket nästan motsvarar hela Sveriges budget.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att vi saknar förmåga att försvara vårt eget territorium är den uppenbara lösningen att söka sig till en allians. Det är trots allt redan vad vi gör när vi förväntar oss att vi ska få hjälp av andra länder, fast utan garantier att detta ska ske. NATO är den självklara organisationen, även om vissa föredrar att ett instabilt EU bygger upp en gemensam försvarsförmåga.

Sverige och Finland ska självfallet gå med i NATO.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Med tanke på att vi saknar förmåga att försvara vårt eget territorium är den uppenbara lösningen att söka sig till en allians. Det är trots allt redan vad vi gör när vi förväntar oss att vi ska få hjälp av andra länder, fast utan garantier att detta ska ske. NATO är den självklara organisationen, även om vissa föredrar att ett instabilt EU bygger upp en gemensam försvarsförmåga.

Sverige och Finland ska självfallet gå med i NATO.

Om Finland går med i NATO kommer det ses som en direkt krigsförklaring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Enda anledningen till att en del vill det är väl rädslan för ryssen. En rädsla som dock inte bara är tagen ur luften utan är helt förståelig.

Det stämmer, det är inte bara plan utan ubåtar som hälsat på också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem

Så länge länder som Turkiet är med, så nej!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Litenskit:

Det tycker jag verkligen inte vi borde gå med i Nato. Alliansfritt är det vi bör sträva efter. Men vi bör ändå bygga upp vårt försvar. Men det är en svårfråga där jag inte är allt för påläst.

Halva anledningen till att jag skrev detta inlägg är att få skriva "jag springer och hämtar popcorn för jag har på känn att tråden kommer spåra ur!" utan att mod tar bort det för för off topic.

Jag är helt på din sida. Vänstern och MP vill inte ha några gränser alls så det finns därmed inget land att försvara. Alla på jorden har rätt att leva i Sverige!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Tänk er att Ryssland hade haft en organisation som NATO och fått Mexico och Kanada att gå med och börjat sätta ut antimissil försvar som pekat emot USA.

Tror ni verkligen att USA hade tillåtit det?

Det bästa för Sverige hade varit att deklarera att man inte tänker ha samarbete med varken ryssarna eller amerikanarna.

Sen att rusta upp Sveriges militära förmåga att kunna försvara sig emot en attack ifrån en supermakt är för mig lite väl naivt.
Rysslands budget för sin militär uppskattas ligga mellan 65-70 miljarder DOLLAR per år vilket nästan motsvarar hela Sveriges budget.

Det är inte så mycket om man jämför med USA som har 600 miljarder dollar.
Enda anledningen till att ryssarna rustar upp en hel del är rädslan för USA.

Fast anledningen till att USA rustar upp är ju för att ryssarna är så nära USAS baser... Titta.. Varför har dom sitt land så nära deras baser? xD

Permalänk
Medlem

Nej tack, inget nato för min del!

Lite spontant:

* Alliansfriheten
* Varför ska vi eventuellt kriga för ett annat lands räkning?
* Kostar att gå med, varför inte lägga detta kapital på våran egen krigsmakt. Ska vi gå med så har nato en lägsta gräns på försvarsbudgeten om 2% årligen, vi lägger ca 1.2(?) i dagsläget.

Går vi med i Nato och det skulle bli en ordentlig konflikt, hur många av er som skriver och som är för nato har fullgjort Svensk värnplikt? Eller kommer ni helt enkelt bara att sitta i tv-soffan och följa dramat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunatex:

Nej tack, inget nato för min del!

Lite spontant:

* Alliansfriheten
* Varför ska vi eventuellt kriga för ett annat lands räkning?
* Kostar att gå med, varför inte lägga detta kapital på våran egen krigsmakt. Ska vi gå med så har nato en lägsta gräns på försvarsbudgeten om 2% årligen, vi lägger ca 1.2(?) i dagsläget.

Går vi med i Nato och det skulle bli en ordentlig konflikt, hur många av er som skriver och som är för nato har fullgjort Svensk värnplikt? Eller kommer ni helt enkelt bara att sitta i tv-soffan och följa dramat?

Jag har fullgjort min svenska plikt , flottans glada boys!!!
Men det är inte därför jag röstar Ja till nato.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av burner1:

Jag är helt på din sida. Vänstern och MP vill inte ha några gränser alls så det finns därmed inget land att försvara. Alla på jorden har rätt att leva i Sverige!

Hahaha , dagens garv

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonathanknet:

Det är inte så mycket om man jämför med USA som har 600 miljarder dollar.
Enda anledningen till att ryssarna rustar upp en hel del är rädslan för USA.

Fast anledningen till att USA rustar upp är ju för att ryssarna är så nära USAS baser... Titta.. Varför har dom sitt land så nära deras baser? xD
https://futuristrendcast.files.wordpress.com/2016/07/u-s-bases-near-russia.jpg

Varför jag tog upp vad ryssarna spenderar på sin militär är för att visa folk som tror att vi kan rusta upp vår militär för att "avskräcka" Ryssland från att attackera lever inte i verkligheten.

Eftersom vi talade om Sverige vs. Ryssland och inte Sverige vs. USA, tog jag inte upp Amerikas militärbudget emot vår egen då det inte är relevant just nu.

Oavsett vilket land det hade handlat om så är det skrattretande att tro att vi skulle kunna klara en attack ifrån någon utav supermakterna.

Ja bilderna visar exakt det jag skrev i början utav min post, tänk om flaggorna hade varit ryska istället och runtom USA's gränser

Permalänk
Inaktiv

Om man går med så skickar man ut tydliga signaler till omvärlden att man är beredd att gå ut i krig. Och att vara utanför ger då tvärtom motsatta signaler. Vilka ska vi då försvara oss emot? Ryssen? Att snoka med en ubåt i svenska vatten är inte snyggt, men det är troligtvis enbart för ett skarpt träningssyfte med en besättning när dom testar den svenska försvarets uppmärksamhet. Det är en lite annan sak att förbereda sig för ett krig. Och Putin månne ha en och annan oplockad gås med vissa, men neutrala länder som Sverige är antagligen inte ens i en riskzon. Tror tvärtom dom skulle kunna se det som en fientlig handling att gå med.
Vid ett medlemskap skulle också det svenska försvaret behöva rusta upp ordentligt, vilket kostar samhällets skattebetalare enorma pengar, pengar som verkligen behövs till annat i dagens läge.

Permalänk
Medlem

Bättre att inte gå mer och behålla vår neutralitet, men som flera säger bygg upp ett fungerande försvar igen. JA vi kommer få smisk av den ryskabjörnen men vi kan stoppa dem nog länge för att de ska ens fundera på att anfalla oss då är det kanske inte värt att gå in med vapenmakt i lilla Sverige som är neutrala.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunatex:

* Kostar att gå med, varför inte lägga detta kapital på våran egen krigsmakt. Ska vi gå med så har nato en lägsta gräns på försvarsbudgeten om 2% årligen, vi lägger ca 1.2(?) i dagsläget.

Om jag har för mig rätt så behöver man inte lägga 2% som de säger varken denmark eller island gör det t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Om man går med så skickar man ut tydliga signaler till omvärlden att man är beredd att gå ut i krig. Och att vara utanför ger då tvärtom motsatta signaler. Vilka ska vi då försvara oss emot? Ryssen? Att snoka med en ubåt i svenska vatten är inte snyggt, men det är troligtvis enbart för ett skarpt träningssyfte med en besättning när dom testar den svenska försvarets uppmärksamhet. Det är en lite annan sak att förbereda sig för ett krig. Och Putin månne ha en och annan oplockad gås med vissa, men neutrala länder som Sverige är antagligen inte ens i en riskzon. Tror tvärtom dom skulle kunna se det som en fientlig handling att gå med.
Vid ett medlemskap skulle också det svenska försvaret behöva rusta upp ordentligt, vilket kostar samhällets skattebetalare enorma pengar, pengar som verkligen behövs till annat i dagens läge.

Skrivet av Ten:

Bättre att inte gå mer och behålla vår neutralitet, men som flera säger bygg upp ett fungerande försvar igen. JA vi kommer få smisk av den ryskabjörnen men vi kan stoppa dem nog länge för att de ska ens fundera på att anfalla oss då är det kanske inte värt att gå in med vapenmakt i lilla Sverige som är neutrala.

Det är dags att läsa på!!! Sverige är INTE ett Neutralt land längre.
Googla det , så slipper jag skriva ett väldigt långt inlägg.
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Det är dags att läsa på!!! Sverige är INTE ett Neutralt land längre.
Googla det , så slipper jag skriva ett väldigt långt inlägg.
Mvh / Mange

Det är i sig ingen anledning att gå med i NATO.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Hedersmedlem

Sverige är kanske inte alliansfritt per sé, men jag tycker ändå att vi borde gå åt det hållet.

Visst, vårat försvar är kanske inte det starkaste, men om man bortser från Ryssland (även jag anser att rysskräcken är överdriven) så finns det i princip inga andra hot i närheten. Jag tror t.o.m. att ett medlemskap i NATO skulle öka chanserna för en konflikt då Ryssland kommer känna sig ännu mer inträngd i ett hörn.

Medlemskap i en stor allians medför även att man måste rycka ut till medlemsstater vid en konflikt, även fast konflikten varken direkt eller indirekt rör dig. Solidaritet i all ära, men om min kompis skulle mucka gräl på krogen och börja slåss så tänker då inte jag ta hans parti och börja puckla på den andra parten. Jag skulle försöka dra han därifrån och sedan ge han en käftsmäll själv för att han betedde sig som en idiot. Skulle han bli attackerad först så skulle jag göra samma sak minus käftsmällen.

En kedjereaktion som starten på Första Världskriget är inget att eftersträva enligt mig.

Skrivet av truedesire:

@Friterad: är mer rädd för america som har den största militära makten i världen just nu det är ju inte allt för sällan de rider runt på sin cowboy häst och "hjälper" länder när det passar dom.

Säga vad man vill om Ryssland och USA, men jag tror ändå värden är en säkrare plats med två "stormakter". Skulle den ena få övertaget rent militärmässigt så har de i princip monopol på att i praktiken göra som de vill.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Om Finland går med i NATO kommer det ses som en direkt krigsförklaring.

Även om ryssen skulle anse det så är det inte en krigsförklaring att ingå i en försvarsallians. Att Ryssland tycker att det är oschysst så kan de klaga bäst de vill, de lär knappast förklara krig mot ett europeiskt land som är en del av världens främsta försvarsallians.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd

Nej. Vi har större problem än en eventuell invasion från Ryssland att ta tag i. Vill man satsa pengar på försvarsmakten, väl så, gör det, men att binda upp sig i Nato vore att binda ris för egen rygg.

Det är illa nog att ge sig ut och strida för ett genomkorrupt FN, etter värre med NATO.