Permalänk

Ingen radio bilstereo

Hallå har fått köpa ny bil efter en riktigt rejäl trafikolycka, ville då även köpa en ny stereo så det blev en Pioneer MVH-180UB. Ljudet funkar bra med Aux kabeln men radio bara brusar. Får teckning på en kanal men det brusar väldigt mycket så det går ändå inte att höra något klart ljud direkt. Den nya bilen jag köpte är en Peugoet 307 (06). Har kopplat in själva ljudkabeln som ska vara mellan antennen och radion på stereon. Även kopplat in amplifier som ingick i stereon brusar lika mycket ändå, antar man ska koppla blå på blå vilket jag gjorde? har även förstått det som att man inte behöver amplifiern så jag har även testat utan den.

Min förra bil var en Renault Megane (01) Kopplade endast in kabeln mellan Radion (på stereon) och antennen, och vips så funkade radion utan problem då. Själva matningen till stereon var enklare då också, det var bara att koppla in direkt då på en billig Biltema stereo. Men den nya bilen var väldigt avancerad att koppla eftersom man var tvungen att köpa en harness adapter, men gick till sist efter många säkringar själva stereon att fungera (blev galen)

Kanske låter stökigt men jag kan skicka bild på hela alltet om ni vill, men risken är att bilden är ännu stökigare haha. Är verkligen inte ett proffs i ämnet men jag hoppas där är någon som kan hjälpa mig genom denna kaos

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk
Medlem

har du kvar så du kan testa den gamla eller någon annan stereo?

Alt. testa stereon hos någon annan?

Tänker så man vet att det inte är adaptern eller radiomottagaren som är dålig

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Avstängd

Du menar att du stoppat in Antennkabeln i stereon va?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk

@moonblase: Har testat orginal stereon och det funkar kanon, men kan nog testa pioneern i någon kompis bil för att se om där är någon signal där. Annars tyder ju mycket på att signalen i radion är kass. För jag får ändån signal på en kanal men med ur usel kvalitet.

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk

@Neonodia: Så menade jag ja! Och den sitter korrekt i

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddie-97:

@moonblase: Har testat orginal stereon och det funkar kanon, men kan nog testa pioneern i någon kompis bil för att se om där är någon signal där. Annars tyder ju mycket på att signalen i radion är kass. För jag får ändån signal på en kanal men med ur usel kvalitet.

Är det rätt adapter? Har för mig att jag hör radiosändningar svagt genom bruset i min bilstereo, och då är den inte inkopplad till antennen.

Funkar den inte i din kompis bil får du reklamera adapter eller stereo.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

Har en röd och en brun kabel som inte är inkopplade (från bilen), såg att jag inte kopplat in den blå kabeln som kommer från stereon och jag antar att det är den som ger ström så att radion ska fungera (har förstått det som att blå är till radion i dem felsta bilarna). Har inga säkringar över, så frågan är om någon vet var man ska koppla in den blåa? Annars är det ett litet gamble om man ska kunna ta sig till jobb imorgon i bil eller ta bussen

Är ganska säker på att en kabel är till paddeln på bilen som man kan byta kanal på, och den andra till matningen till själva radion. Tänker jag helt jävla snett? Pappa är iallafall envis om att inte det ska behövas någon extra kabel för att radion ska fungera så var det på hans tid sa han

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk

@moonblase: Ja det är rätt allt sitter som det ska utan problem!

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk
Medlem

@Freddie-97: Jag har en 307cc, -06. Har du en aktiv förstärkare för antennen? Det behövs iallafall på min (tillsammans med den där magiska adaptern till ISO där fransmännen envisas med att jävlas med en - byta plats på GND och VCC mot hur det är i tyska bilar).

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk

@zyberzero: Har ampfiler på antennen det är aktiv förstärkare väll? Hur kopplade du den? Har ju en röd och en brun som är matning från bilen och antar man ska koppla in något på dem? Har en blå kabel på stereon som jag antar är kabeln som kommer få radion i liv. Kanske någon special lösning av pioneer men läst att en del stereos använder sig av detta och den kabeln måste användas för att få liv i radion. Har ju även ampfilern som sitter på den silvriga grejen som ingår med stereon. Hade du någon liknade blå kabel som med följde med din stereo, på min förra bil var det bara att koppla in allt som fanns utan trubbel så funkade både radio och aux.
Jävla Peugeot som ska göra det svårt!

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk
Medlem

@Freddie-97: Japp. Det är förstärkaren.
Din antennförstärkare ska sitta i den blå kabeln i stereon, "Remotesignalen". Du kan koppla den direkt mot bilen mha den röda och bruna (men då kommer den ligga och tjuva ström från batteriet hela tiden). Kopplar du den mot remote så är förstärkaren bara igång när bilen är igång.

Peugeot är ingenting emot Saab måste jag tyvärr säga. I Saabarna jag har skruvat i (Saab 900 -95, Saab 95 -05) är det också en del spektakulära lösningar.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk

@zyberzero: Härligt ska testas direkt! Ger svar hur det går!

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk

testade med den röda kabeln och det brusade lika mycket som med bara dem blåa. måste vara något skumt med stereon. Bara dem blåa har jag kört med innan och det brusade ju då också :/

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia