Platta för att teckna med

Permalänk
Medlem

Platta för att teckna med

Det verkar inte finnas så stort utbud av plattor med tryckkänsliga pennor längre.

Jag har den första Samsung Galaxy Note 10.1. Pennan funkar bra där (Wacom-digitizer) men plattan i sig är lite slö nu och upplösningen på 1280x800 är i lägsta laget.

Det kom en uppdatering av denna 2014, men den har slutat säljas och det verkar inte ha kommit en ny.

Nu hittar jag bara dyrare varianter som Wacoms egna, MS Surface och Ipad Pro + Pennan.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Surface pro 3 funkar bra att rita på, du kan även använda sp4 pennan på 3:an.
Kolla runt på blocket och tradera.
Hittade min surface pro 4 i5 för 5500kr på blocket med kvitto och garanti 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

IPad Pro med matt skärmskydd och Apples penna är det överlägset bästa du kan teckna på digitalt. Den slår Surface Pro och Cintiq på fingrarna. Även om det blir dyrt så är det väl värt pengarna.

Till iOS har du även det fullkomligt lysande programmet Procreate.

Permalänk
Medlem

de finns ju wacom cintiq companion hybrid... om dom nu tillverkas än, dom är magiska

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (ohjälpsamt trams)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Samsung Chromebook Pro verkar vara något som du kan gilla. Blev själv väldigt nyfiken på den. 24 oktober lanseras den enligt The Verge.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk

Ska du ha något bättre än det du har får du nog hosta upp lite, ipad pro skulle jag satsat på helt klart, riktigt bra OS också...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk

Jag har hört att Shield K1 med penna funkar OK. 2k för plattan och 200 kr för pennan. Mjukvaruutbudet verkar dock minst sagt begränsat men om du har en tight budget kanske det är värt att kolla upp.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips.

Jag föredrar Android över Win10 (alltid menyer man måste in i som är gjorda för möss) och IOS (ingen filhantering). Annars har jag förstått att Ipad Pro med pennan är grym att teckna på, men oj vad dyyyr.

Samsung har precis presenterat "Galaxy Tab A 10.1 with S-pen" som verkar rätt bra. Åttakärnig, 1080p, Wacom. Inga svenska priser än, men hamnar troligtvis runt 3 000kr.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Finns fördelar och nackdelar med allt. Ipad Pro är bra att teckna med, men många artister gillar inte det begränsade sättet att jobba med. Äger ingen själv, men läs på om detta är mitt tips. Den ligger med i många sidor på nätet, men vinner inte i många fall, men det handlar kanske om medföljande appar snarare än helheten.

Surface Pro klår det mesta jag har testat hittils, äger även en NVidia Shield och även om den är bra är den lite "platt" men bra att börja med. Lite liten och så men du kan hitta billiga begagnade och testa och komma igång billigt. Det finns numera bra appar till Android för att rita och teckna med, men ingen som blir så fulländad som det finns för MacOS eller Windows så klart.

Om du skall är inne på platta, och inte Win 10 utan Android så skulle jag titta på Wacom. Möjligheten att de har något riktigt bra känns väl större.?

Tror du får definiera budget och övrigt att önska från plattan för att få ut det bästa för dig. När det kommer till pennor gillar jag Surface pennan samt att pennan till Ipad Pro verkar skön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Finns fördelar och nackdelar med allt. Ipad Pro är bra att teckna med, men många artister gillar inte det begränsade sättet att jobba med. Äger ingen själv, men läs på om detta är mitt tips. Den ligger med i många sidor på nätet, men vinner inte i många fall, men det handlar kanske om medföljande appar snarare än helheten.

Vilka skulle dessa artister vara och på vilket sätt skulle sättet att jobba med vara begränsat? Det finns flera bra appar, däribland Procreate som är det bästa du kan hitta för en surfplatta. Där kan du jobba med stora bilder med massor av lager, i ett riktigt bra UI, och det är hur responsivt som helst. Penselmotorn är väldigt snabb och flexibel, som en markant förbättrad version av Photoshops motor.
Pennan är klart mer responsiv än något annat på marknaden. Wacom inkluderat. Den har högre poll-rate och dessutom är tilt-funktionen användbar tack vare formen.

Vad du inte får är skrivbordsprogram, vilket inte direkt är någon nackdel. UI;t på desktopprogram är inte anpassat för plattor och de tar upp onödigt mycket skärmyta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Tack för alla tips.

Jag föredrar Android över Win10 (alltid menyer man måste in i som är gjorda för möss) och IOS (ingen filhantering). Annars har jag förstått att Ipad Pro med pennan är grym att teckna på, men oj vad dyyyr.

Samsung har precis presenterat "Galaxy Tab A 10.1 with S-pen" som verkar rätt bra. Åttakärnig, 1080p, Wacom. Inga svenska priser än, men hamnar troligtvis runt 3 000kr.

/hulle.

Är det här något du tänkt sitta mycket med och det finns möjlighet att tänja på budgeten så är iPad Pro värt priset. Snackar vi istället nivån att du tänkt sitta ett par timmar i veckan och du måste sälja din förstfödde så är det förstås inget alternativ. Annars är iPad Pro något du kommer älska.
Jag har använt ritplattor från Graphire till min Intous Pro, testat Cintiqs och Surface Pro 4. Min iPad Pro får du bryta ur mina kalla döda händer. Ett av de bästa köp jag gjort. Väldigt dyr, förvisso, men så jäkla bra.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Inge tips på platta med såg denna artikel i ett mail
http://pryltorget.idg.se/2.2505/1.666318/skapa-konstverk-med-...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@DasIch: Hejsan, som jag nämnde i min post så har jag ingen själv utan refererar bara till sådant jag har läst. Därav min rekommendation att läsa på mer själv då flera tester påvisade detta. Jag sitter inte om sparar länkar till sådant jag inte tänker köpa så jag har inte dessa länkar här men det går utmärkt att söka och hitta sin egna information.

Uppskattar dock dina inlägg om dur iPad Pro fungerar, ibland är det svårt att läsa sig till hur allt fungerar så bra med mycket information i sådana här trådar.