Den stora hackintoshtråden

Permalänk

En snabb fråga som jag (otroligt nog) inte hittat ett bra svar på. Kan jag använda en extern hårddisk istället för en USB-sticka när jag ska installera OSX på min PC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReMemberMe:

En snabb fråga som jag (otroligt nog) inte hittat ett bra svar på. Kan jag använda en extern hårddisk istället för en USB-sticka när jag ska installera OSX på min PC?

Hej,
Jag har inte testat det, men det borde fungera så länge du ansluter den till en usb 2.0 port.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Hej,
Jag har inte testat det, men det borde fungera så länge du ansluter den till en usb 2.0 port.

Jag tar och svarar på min egen fråga! Det fungerar, jag har nyss fått OSX El Capitan att rulla på min stationära PC. Jag använde en 2TB extern HDD, vilket dock inte Unibeast verkade gilla. Man kunde dock "lura" programmet genom att göra en partition på den externa hårddisken (förslagsvis på 16GB) och använda det utrymmet, på så sätt accepterade Unibeast det.

Nu kämpar jag bara med att få ljudet att fungera. Insåg även efter installationen att min GPU (R9 380) inte är kompatibel med OS X.. Det fick åka ur datorn så nu kör jag på den integrerade grafiken. Någon som vill byta sitt kompatibla Nvidiakort mot ett R9 380, haha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReMemberMe:

Jag tar och svarar på min egen fråga! Det fungerar, jag har nyss fått OSX El Capitan att rulla på min stationära PC. Jag använde en 2TB extern HDD, vilket dock inte Unibeast verkade gilla. Man kunde dock "lura" programmet genom att göra en partition på den externa hårddisken (förslagsvis på 16GB) och använda det utrymmet, på så sätt accepterade Unibeast det.

Nu kämpar jag bara med att få ljudet att fungera. Insåg även efter installationen att min GPU (R9 380) inte är kompatibel med OS X.. Det fick åka ur datorn så nu kör jag på den integrerade grafiken. Någon som vill byta sitt kompatibla Nvidiakort mot ett R9 380, haha?

Det verkar dock som att 380 ska fungera, även om det har lite konstiga beteenden med svart skärm under boot http://www.tonymacx86.com/threads/radeon-compatibility-guide-...

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Skrivet av Perkka:

Det verkar dock som att 380 ska fungera, även om det har lite konstiga beteenden med svart skärm under boot http://www.tonymacx86.com/threads/radeon-compatibility-guide-...

Tack för länken. Jag fick svart skärm under boot och googlade då runt lite då. Hittade en annan sida, förmodligen inte uppdaterad, där de hävdade att det inte var kompatibelt. Tog ut grafikkortet och det funkade lysande. Men det där lät ju som att det gick att lösa, får försöka göra det. Dock är prio ett just nu att fixa ljudet, har fått det att funka men det är ett väldigt irriterande, brusande ljud hela tiden i hörlurarna...

Permalänk
Avstängd

hackintosh

@ReMemberMe:
du kan med lite omväg
i bios , anväs intel grafik .
starta hackintosh och hd kabel anslut till intel . därefter byta hd kabel till R9 och då fungerar med bra bild och ljud.
jag har fixar på så vis

Visa signatur

Intel Core i9 9900K .Asus Prime Z390-P.
Intel Core i9 7900X 3,3GHz .Asus Prime X299-A (Hackintosh)

Permalänk
Skrivet av sali2003:

@ReMemberMe:
du kan med lite omväg
i bios , anväs intel grafik .
starta hackintosh och hd kabel anslut till intel . därefter byta hd kabel till R9 och då fungerar med bra bild och ljud.
jag har fixar på så vis

Okej, grymt! Tack så mycket för tipset!

Ingen med förslag om lösning på ljudproblemet?

Permalänk
Avstängd

Ljud

@ReMemberMe:
Prova med multbeast och installera Apple hda.
Starta om.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K .Asus Prime Z390-P.
Intel Core i9 7900X 3,3GHz .Asus Prime X299-A (Hackintosh)

Permalänk
Avstängd

Hej.
Nu kör jag mac os sierra med framgång.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K .Asus Prime Z390-P.
Intel Core i9 7900X 3,3GHz .Asus Prime X299-A (Hackintosh)

Permalänk
Medlem

Om jag försöker installera Mac OS X El Capitan på en extern hårddisk, kommer det att wipea hela den disken och dess filer eller kan jag vara lugn? det kanske inte ens fungerar, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zandice:

Om jag försöker installera Mac OS X El Capitan på en extern hårddisk, kommer det att wipea hela den disken och dess filer eller kan jag vara lugn? det kanske inte ens fungerar, eller?

Läs på lite här:
http://www.tonymacx86.com/threads/unibeast-install-os-x-el-ca...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zandice:

Om jag försöker installera Mac OS X El Capitan på en extern hårddisk, kommer det att wipea hela den disken och dess filer eller kan jag vara lugn? det kanske inte ens fungerar, eller?

Svar, ja! Du måste ju formatera disken i Disk Utilities under installationens gång för att installera OS X. Du kan visserligen partitionera disken men om det är före eller efter frormateringen är jag osäker på. Gör backup om du har något på den som du behöver spara.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Ok jag håller på med min hackintosh här, skaffade en separat SSD som jag planerar att installera El Capitan på. Allting verkar fungera bra, jag använder UniBeast. När jag valt att boota från min usb kommer bootmenyn fram där man ser Clover ikonen och man kan välja "Boot Mac OS X from SanDisk 32 GB Drive". När jag klickar enter så kommer apple logon fram och så småningom laddningsbaren. När den kommer till ungefär hälften så blir skärmen först svart, sen blinkar den till vitt, sedan är den svart ett tag tills en grå skärm kommer fram, där jag fortfarande kan styra musen men ingenting annat, ingen text, ingen meny. Värt att nämna är att jag kan styra min mus utanför skärmen på vänster sida, där jag tidigare hade min andra skärm när jag använde windows på datorn.

Jag har ingen aning om hur jag ska gå tillväga, tips och förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zandice:

Ok jag håller på med min hackintosh här, skaffade en separat SSD som jag planerar att installera El Capitan på. Allting verkar fungera bra, jag använder UniBeast. När jag valt att boota från min usb kommer bootmenyn fram där man ser Clover ikonen och man kan välja "Boot Mac OS X from SanDisk 32 GB Drive". När jag klickar enter så kommer apple logon fram och så småningom laddningsbaren. När den kommer till ungefär hälften så blir skärmen först svart, sen blinkar den till vitt, sedan är den svart ett tag tills en grå skärm kommer fram, där jag fortfarande kan styra musen men ingenting annat, ingen text, ingen meny. Värt att nämna är att jag kan styra min mus utanför skärmen på vänster sida, där jag tidigare hade min andra skärm när jag använde windows på datorn.

Jag har ingen aning om hur jag ska gå tillväga, tips och förslag?

Och vad har du för hårdvara?

Permalänk
Medlem

@niclasc: i5 4690k, Asus z-97 pro, gigabyte gtx 770 2 gb, Samsung EVO 850 SSD 250 GB

Permalänk
Medlem

@Zandice:

Vänta ett tag till, har för mig att det kan ta en stund innan man kommer vidare.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

@sp1k3n: Längre än en halvtimme eller? jag ser inget tecken på att den laddar eller jobbar på något sätt, ingen badboll och inget särskilt ljud från datorn

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som den tror att du har en skärm till inkopplad och att den då råkar vara primär. dvs den skärmen kommer installationsprogrammet synas på.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, jag lyckades lösa detta senare genom att ta ut grafikkortet, nu fungerar allt som det ska, men med ett par komplikationer. Först och främst, varje gång jag startar in i Mac OS X måste jag i bootloadern klicka ur Nvidia Graphics Injector, en ruta som ser ut typ såhär [x]. Sen fungerar systemet som det ska.
Den andra störningen är egentligen inget som är nödvändigt, men vore trevligt att ha. Jag kan i nuläget inte skifta från Mac till Windows utan att stänga av datorn och starta om systemet, detta kan bli ett problem om jag ska ha tillgång till dokument som finns i andra OS:et, men det är inget som stör, men om någon har en lösning som gör att man utan att stänga av kan byta mellan systemen så vore ett tips uppskattat!

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zandice:

Tack för alla svar, jag lyckades lösa detta senare genom att ta ut grafikkortet, nu fungerar allt som det ska, men med ett par komplikationer. Först och främst, varje gång jag startar in i Mac OS X måste jag i bootloadern klicka ur Nvidia Graphics Injector, en ruta som ser ut typ såhär [x]. Sen fungerar systemet som det ska.
Den andra störningen är egentligen inget som är nödvändigt, men vore trevligt att ha. Jag kan i nuläget inte skifta från Mac till Windows utan att stänga av datorn och starta om systemet, detta kan bli ett problem om jag ska ha tillgång till dokument som finns i andra OS:et, men det är inget som stör, men om någon har en lösning som gör att man utan att stänga av kan byta mellan systemen så vore ett tips uppskattat!

Tack på förhand

Finns nog ingen lösning på att växla mellan systemen utan att boota om, däremot om du formaterar en disk eller partition med filsystemet exFAT kan du både läsa från och skriva till det systemet från både Windows och OS X. Har gjort så själv på mina två hackintoshs. exFAT klarar även stora filer som vanliga FAT32 inte klarar (max 4GB).

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Inaktiv

dualboota windows och osx

@Zandice:

Vad jag har hört har inte provat det själv är att windows Också skall vara installerat i "Legacy mode" och inte i Uefi ??

Jag tänkte grotta in mig i det när jag får ordning på mitt grafikkort skall köpa nytt idag.

// Anders

Permalänk

Det är något otroligt skumt med min Hackintosh som jag kör OS X El Capitan på. Av någon anledning så startar den direkt jag nuddar mitt chassi. Har aldrig varit med om något sådant förut och har aldrig hänt när jag kört med andra Mac-datorer/Hackintosh eller när jag kört Windows på den. Egentligen en grymt härlig "feature", men känns samtidigt som att det är något skumt...

Även om jag sätter mig "hårt" i min skrivbordsstolen som står just bredvid datorn så startar den. Behöver alltså bara sätta mig i stolen så går den igång haha.

EDIT: tror att det bara händer om datorn är i viloläge och inte om den är helt avstängd, men är osäker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ReMemberMe:

Även om jag sätter mig "hårt" i min skrivbordsstolen som står just bredvid datorn så startar den. Behöver alltså bara sätta mig i stolen så går den igång haha.

EDIT: tror att det bara händer om datorn är i viloläge och inte om den är helt avstängd, men är osäker.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha. Det låter som det mest troliga. Jag har aldrig ägt en Hackintosh, men min Linux-burk vaknar ur viloläge om det blåser mycket utomhus. Har du hunnit testa att stänga av den helt och se om den startar när du sätter dig ner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReMemberMe:

Det är något otroligt skumt med min Hackintosh som jag kör OS X El Capitan på. Av någon anledning så startar den direkt jag nuddar mitt chassi. Har aldrig varit med om något sådant förut och har aldrig hänt när jag kört med andra Mac-datorer/Hackintosh eller när jag kört Windows på den. Egentligen en grymt härlig "feature", men känns samtidigt som att det är något skumt...

Även om jag sätter mig "hårt" i min skrivbordsstolen som står just bredvid datorn så startar den. Behöver alltså bara sätta mig i stolen så går den igång haha.

EDIT: tror att det bara händer om datorn är i viloläge och inte om den är helt avstängd, men är osäker.

Skickades från m.sweclockers.com

Är datorn i viloläge, så reagerar den på t.ex. musrörelser och tangenttryckningar. Så om du samtidigt som du sätter dig skakar till skrivbordet, så reagerar musen och skickar en signal som startar datorn..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Ny här, trevligt med en hackintosh tråd.
Vill bara säga att jag kör en rig med Xeon 5820K som funkar felfritt, om någon e sugen på X99.
Under Yosemite.

Asrock Extreme 4 X99
Intel 5820K
32GB (8 stickor) HyperX Savage 2666Mhz
Gigabyte GeFroce GTX 970 4GB
Diverse hårddiskar
Firewire kort (texas instruments)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av olleolssonse:

@Nubira: gick in på Black Magics hemsida och läste lite om intensity pro och om jag har förstått det hela rätt använder man det endast för "screen recording" stämmer de?

Nej det är ett capture och playback kort. Det vill säga att man kan koppla in kameror eller andra media källor för in och uppspelning. Vissa program kan se kortet som till exempel fmle och camtwist som jag kör med när jag sänder web tv och då blir det möjligt att köra med camcorders eller dslr kameror om dom har rätt utsignal.

Det är alltså inget grafikkort så det går inte att använda för datorns grafik.

Som playback kort kör jag det för davinci resolve och det är meningen att man ska ha en riktig monitor för förgkorrigering etc men dom är svindyra så jag kör med en Samsung flatscreen tv som är skaplig ändå.

Screencapping gör man nog mest med programvara nu för tiden tror jag.

Permalänk
Medlem

La in mac os el capitan på min asus g75vw igår å det funkar betydligt bättre än jag trodde det skulle göra.
Wifikortet fungerar inte, men det är mitt eget fel då jag själv bytt ut det gamla mot ett intel 7620 kort.
Verkar rulla på fint dock med lite artifakter i browsern bla. Har inte pillat alltför mkt då jag blev färdig med det ganska sent på kvällen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Håller på och ska bygga min första Hackintosh och letar efter ett Firewire-kort samt ett eller två 980/980 TI.
Är det någon som har nått ess i skjortärmen var man kan få tag på detta?

Känns ju lite halvruttet att betala samma pris som ett 1080 för 980..

Sen FW kort har jag lite svårt att hitta information om. Tydligen ska Startech vara det som apple kör med, men hittar ingen svensk leverantör som har samma kort som de rekomenderar.
Är det någon som har provat detta?

Permalänk
Medlem

Kör 2st kort firewire på två olika hackintosh system, kommer inte på om det är Startech kort, tror inte det (kan inte kolla nu). Det du bör se till att det är, är det är Texas Instrument chip.

Skrivet av Nystro0m:

Håller på och ska bygga min första Hackintosh och letar efter ett Firewire-kort samt ett eller två 980/980 TI.
Är det någon som har nått ess i skjortärmen var man kan få tag på detta?

Känns ju lite halvruttet att betala samma pris som ett 1080 för 980..

Sen FW kort har jag lite svårt att hitta information om. Tydligen ska Startech vara det som apple kör med, men hittar ingen svensk leverantör som har samma kort som de rekomenderar.
Är det någon som har provat detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av balansen:

Kör 2st kort firewire på två olika hackintosh system, kommer inte på om det är Startech kort, tror inte det (kan inte kolla nu). Det du bör se till att det är, är det är Texas Instrument chip.

Skickades från m.sweclockers.com

Allright! Tack, det är det. Då lägger jag till ett sånt i varukorgen